Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped Starter Ikkje ( kommer eksplosjom ut eksos


Anbefalte innlegg

mopeden min skjærte seg for rundt 2 mnd siden, og har nå byttet sylinder, til en maxima 80cc får ikkje start på den, alt er som det skal, det er god komresjon, har kjøpt ny plugg, sjekket vacumslangen osv.
fikk den til og starte etter å ha trådd 1000 ganger på kicken, og da startet den liksom fint, helt til eg hadde kjørt 50 meter. da var det bom stopp.

kjørte uten kjøleveske, har prøvd og trille den igang, prøvd med startgass,
når eg kicker så er kommer det en eksplosjon ut av eksosen etter å ha kicket ca runt 20-30 ganger.. nåken så kan hjelpe meg med å finne ut ka det kan vær ? :D

opsett :
maxima 80
turbokit r cross mejoranda
en ellerannen rød carbon reed
ellers er alt orginalt.
dyse str 100

post-353246-0-16698800-1401022779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på at det er feiltenning. Så godt som ingen nyere mopeder har justerbar tenning. Har fiksa en haug med mopeder og sykler med samme symptomer og i 95% av tilfellene har det vært tull med forgasser, luftfilter eller choke.

 

Hoveddysa har ingenting med om den starter eller ikke. Hoveddysa er kun for 3/4 til full gass. Det som bestemmer om den starter er lufteskruen eller bensinskruen samt choke. Og selvfølgelig at tomgangen er høy nok.

 

Du har trolig for mye eller for lite bensin. Begge deler kan få mopeden til å svive litt for så å stoppe.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det er feiltenning. Så godt som ingen nyere mopeder har justerbar tenning. Har fiksa en haug med mopeder og sykler med samme symptomer og i 95% av tilfellene har det vært tull med forgasser, luftfilter eller choke.

eg trur det er noe tull med forgasseren.. har 5 forgassere liggande, 12,14,17,5,19 og 21 mm, men usikker på kossen eg montere dei! har ikkje åpna forgassaren eller nåke endo, da e da einaste eg ikkje har gjordt ;)

Lenke til kommentar

Kan komme med noen tips til ting du kan sjekke.

 

Første er at du sjekker at forgasserstempelet går helt ned når du slipper gassen. Et veldig vanlig problem når en setter på større forgasser er at wiren er for kort slik at forgasserstempelet ikke går helt ned. Da kan du få startproblemer.

 

Så kan du sjekke om du har bensin- eller lufteskrue og justere denne inn. Sitter skruen mot sylinderen er det en bensinskrue. Sitter den mot luftfilteret er det en lufteskrue. Bensinskruen gir mer bensin jo lengre ut du skrur den. Lufteskrue gir mer luft når du skrur den ut. Helt inn og to hele omdreininger ut er et vanlig utgangspunkt.

 

Så kan du finne en bakke eller grei slette og prøve å renne den igang med så høyt turtall som mulig. Prøv samtidig å gi litt gass av og til. Først uten choke og så med choke.

 

Unngå å gi mer enn full gass da du kan risikere å drukne motoren hvis dysa er alt for stor.

 

Hvis du får start på den og klarer å holde den i gang så kan du begynne å justere forgasseren skikkelig inn. Kan forklare det senere hvis du får start på den.

 

Og fyll på kjølevæske! Gjerne bare rent vann så lenge det er bare for å teste.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kan komme med noen tips til ting du kan sjekke.

 

Første er at du sjekker at forgasserstempelet går helt ned når du slipper gassen. Et veldig vanlig problem når en setter på større forgasser er at wiren er for kort slik at forgasserstempelet ikke går helt ned. Da kan du få startproblemer.

 

Så kan du sjekke om du har bensin- eller lufteskrue og justere denne inn. Sitter skruen mot sylinderen er det en bensinskrue. Sitter den mot luftfilteret er det en lufteskrue. Bensinskruen gir mer bensin jo lengre ut du skrur den. Lufteskrue gir mer luft når du skrur den ut. Helt inn og to hele omdreininger ut er et vanlig utgangspunkt.

 

Så kan du finne en bakke eller grei slette og prøve å renne den igang med så høyt turtall som mulig. Prøv samtidig å gi litt gass av og til. Først uten choke og så med choke.

 

Unngå å gi mer enn full gass da du kan risikere å drukne motoren hvis dysa er alt for stor.

 

Hvis du får start på den og klarer å holde den i gang så kan du begynne å justere forgasseren skikkelig inn. Kan forklare det senere hvis du får start på den.

 

Og fyll på kjølevæske! Gjerne bare rent vann så lenge det er bare for å teste.

takker for hjelpa, skal prøve så godt eg kan! kan gji en lyd av resultatet seinere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...