Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 2 eksamen 26. mai


Anbefalte innlegg

genotypen for en mørkhudet gutt med muskelsykdom må enten være AAdd eller Aadd, der dd koder for muskelsykdom.

 

Jeg skrev at genotypen til semeni var aaDd, hun er albino og er bærer for muskelsykdom

Mannen hennes var mørkhudet, bærer for albino og har ikke muskelsykdom; AaDD

Ut fra aaDd x AaDD, fikk jeg tre forskjellige kjønnsceller; aD, AD og ad

Jeg fikk ikke noen genotyper som koder for mørkhudet med muskelsykdom :/

Dihybrid arv trengs vel ikke å være at det er 4 forskjellige kjønnscelller?

Men skulle ikke muskelsykdommen være kjønnsbundet? Da blir Semeni aaX^DX^d og mannen AaX^DY, eller? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

genotypen for en mørkhudet gutt med muskelsykdom må enten være AAdd eller Aadd, der dd koder for muskelsykdom.

 

Jeg skrev at genotypen til semeni var aaDd, hun er albino og er bærer for muskelsykdom

Mannen hennes var mørkhudet, bærer for albino og har ikke muskelsykdom; AaDD

Ut fra aaDd x AaDD, fikk jeg tre forskjellige kjønnsceller; aD, AD og ad

Jeg fikk ikke noen genotyper som koder for mørkhudet med muskelsykdom :/

Dihybrid arv trengs vel ikke å være at det er 4 forskjellige kjønnscelller?

Dihybrid arv med kjønnsbunden arv når det gjeld muskelsjukdommen..

Lat oss sei R er det dominante genet innan muskelsjukdommen, og r gir muskelsjukdom.

Semeni var albino og berar av sjukdommen ho vert då XRXr aa

Mannen hennar var mørkhuda berar av albinisme, genotype XRY Aa

Kryssar me desse er 1 av 8 moglege genotypar XrY Aa, mørkhuda gut med muskelsjukdom.

Lenke til kommentar

 

Ah, husker nok bare hva jeg svarte hvis jeg ser oppgavene :huh:

Tror man skulle finne ut av om avkommet ble en mørkhudet gutt, med muskelsykdommen! Var litt usikker på den, et par i klassen min sa at moren (som også var albino), bare var bærer av allel for muskelsykdom, men jeg mener å huske at hun selv var syk.. :/ Har jeg gjort feil? :(

Ein skulle finne ut sannsynet for at dama som var albino, som også var BERAR av muskelsjukdommen, (ho var altså frisk, men heterozygot) fekk ein gut som var mørkhuda med muskelsjukdom saman med mannen hennar som var mørkhuda, berar av albinismegen og frisk for muskelsjukdom. Dei i klassen din var nok rett på det feltet..

 

For deg ovanfor, 1/8 sjanse er korrekt for genotypen, men ikkje fenotypen. ei heterozygot jente for muskelsjukdom har same fenotype som homozygot dominant jente. Det var 6 moglege fenotypar, altså 1/6 sjanse for å få ein mørkhuda gut med muskelsjukdom.

 

Skjønner ikke helt hva du mener her dessverre. Sjansen for å få en mørkhudet gutt med sykdommen vil vel ikke øke selvom det er to genotyper som gir den samme fenotypen hos jenter?

Lenke til kommentar

 

 

Ah, husker nok bare hva jeg svarte hvis jeg ser oppgavene :huh:

Tror man skulle finne ut av om avkommet ble en mørkhudet gutt, med muskelsykdommen! Var litt usikker på den, et par i klassen min sa at moren (som også var albino), bare var bærer av allel for muskelsykdom, men jeg mener å huske at hun selv var syk.. :/ Har jeg gjort feil? :(

Ein skulle finne ut sannsynet for at dama som var albino, som også var BERAR av muskelsjukdommen, (ho var altså frisk, men heterozygot) fekk ein gut som var mørkhuda med muskelsjukdom saman med mannen hennar som var mørkhuda, berar av albinismegen og frisk for muskelsjukdom. Dei i klassen din var nok rett på det feltet..

 

For deg ovanfor, 1/8 sjanse er korrekt for genotypen, men ikkje fenotypen. ei heterozygot jente for muskelsjukdom har same fenotype som homozygot dominant jente. Det var 6 moglege fenotypar, altså 1/6 sjanse for å få ein mørkhuda gut med muskelsjukdom.

 

Skjønner ikke helt hva du mener her dessverre. Sjansen for å få en mørkhudet gutt med sykdommen vil vel ikke øke selvom det er to genotyper som gir den samme fenotypen hos jenter?

 

XRXR Aa og XRXr Aa har same fenotype, ulik genotype

XRXR aa og XRXr aa har ogsa same fenotype, ulik genotype

Derfor er det 6 fenotypar og 8 genotypar..

Lenke til kommentar

 

 

 

Ah, husker nok bare hva jeg svarte hvis jeg ser oppgavene :huh:

Tror man skulle finne ut av om avkommet ble en mørkhudet gutt, med muskelsykdommen! Var litt usikker på den, et par i klassen min sa at moren (som også var albino), bare var bærer av allel for muskelsykdom, men jeg mener å huske at hun selv var syk.. :/ Har jeg gjort feil? :(

Ein skulle finne ut sannsynet for at dama som var albino, som også var BERAR av muskelsjukdommen, (ho var altså frisk, men heterozygot) fekk ein gut som var mørkhuda med muskelsjukdom saman med mannen hennar som var mørkhuda, berar av albinismegen og frisk for muskelsjukdom. Dei i klassen din var nok rett på det feltet..

 

For deg ovanfor, 1/8 sjanse er korrekt for genotypen, men ikkje fenotypen. ei heterozygot jente for muskelsjukdom har same fenotype som homozygot dominant jente. Det var 6 moglege fenotypar, altså 1/6 sjanse for å få ein mørkhuda gut med muskelsjukdom.

 

Skjønner ikke helt hva du mener her dessverre. Sjansen for å få en mørkhudet gutt med sykdommen vil vel ikke øke selvom det er to genotyper som gir den samme fenotypen hos jenter?

 

XRXR Aa og XRXr Aa har same fenotype, ulik genotype

XRXR aa og XRXr aa har ogsa same fenotype, ulik genotype

Derfor er det 6 fenotypar og 8 genotypar..

 

Skjønner den, men det har jo ingenting å si for sannsyligheten for å få en mørkhudet gutt med muskelsykdom?

Lenke til kommentar

Jau, fordi det å få ein mørkhuda gut med muskelsjukdom er eitt av seks moglege utfall. Det er seks moglege barn som kan verte fødde:

Frisk jente mørkhuda

Frisk jente albino

Frisk gut mørkhuda

Frisk gut albino

Sjuk gut mørkhuda

Sjuk gut albino

 

Det er ikkje 8 moglege utfall, det er 6. 1/6 sjanse for å få mørkhuda, sjuk gut.

Lenke til kommentar

Hello! Lest og sjekket alle svarene mine nå, og har følgende feil: 2 feil på del 1, greide å lese at personen hadde muskelsykdommen OG var albino, og istedet for å ta sqrt (150 000/45 mill) brukte jeg verdien uten å ta kvadratrot hele veien. Så det meste med genetikk ble altså feil. Tror dere at sekseren da glapp :p ?

Lenke til kommentar

Hello! Lest og sjekket alle svarene mine nå, og har følgende feil: 2 feil på del 1, greide å lese at personen hadde muskelsykdommen OG var albino, og istedet for å ta sqrt (150 000/45 mill) brukte jeg verdien uten å ta kvadratrot hele veien. Så det meste med genetikk ble altså feil. Tror dere at sekseren da glapp :p ?

Det står vel i eksamensveiledningen at det skal være mulige å oppnå høyeste karakter selv om man har feil? :)

Lenke til kommentar

Jau, fordi det å få ein mørkhuda gut med muskelsjukdom er eitt av seks moglege utfall. Det er seks moglege barn som kan verte fødde:

Frisk jente mørkhuda

Frisk jente albino

Frisk gut mørkhuda

Frisk gut albino

Sjuk gut mørkhuda

Sjuk gut albino

 

Det er ikkje 8 moglege utfall, det er 6. 1/6 sjanse for å få mørkhuda, sjuk gut.

Viss vi tar monohybrid arv som et helt enkelt eksempel der A er dominant for frisk, og a er recessivt for sjuk og krysser to heterozygote Aa x Aa. De kan få barn med genotypen AA, Aa og aa.

AA og Aa har da den samme fenotypen og vi får 2 mulige utfall, sjuk og frisk. Da mener du at det er 1/2 sjanse for å få et sykt barn og ikke 1/4, selv om det er mange flere muligheter som gir et friskt barn?

Lenke til kommentar

 

Hello! Lest og sjekket alle svarene mine nå, og har følgende feil: 2 feil på del 1, greide å lese at personen hadde muskelsykdommen OG var albino, og istedet for å ta sqrt (150 000/45 mill) brukte jeg verdien uten å ta kvadratrot hele veien. Så det meste med genetikk ble altså feil. Tror dere at sekseren da glapp :p ?

Det står vel i eksamensveiledningen at det skal være mulige å oppnå høyeste karakter selv om man har feil? :)

 

 

Ja, heldigvis gjør det det. Men hvor går grensen :p ? Er det innenfor å gjøre så mange bommerter som jeg nå har gjort?

Lenke til kommentar

 

Hello! Lest og sjekket alle svarene mine nå, og har følgende feil: 2 feil på del 1, greide å lese at personen hadde muskelsykdommen OG var albino, og istedet for å ta sqrt (150 000/45 mill) brukte jeg verdien uten å ta kvadratrot hele veien. Så det meste med genetikk ble altså feil. Tror dere at sekseren da glapp :p ?

Det står vel i eksamensveiledningen at det skal være mulige å oppnå høyeste karakter selv om man har feil? :)

 

"Det skal være mulig å oppnå høyeste karakter selv om det forekommer enkelte feil, eller om noen svar er ufullstendige." :w00t:

 

 

Hello! Lest og sjekket alle svarene mine nå, og har følgende feil: 2 feil på del 1, greide å lese at personen hadde muskelsykdommen OG var albino, og istedet for å ta sqrt (150 000/45 mill) brukte jeg verdien uten å ta kvadratrot hele veien. Så det meste med genetikk ble altså feil. Tror dere at sekseren da glapp :p ?

Det står vel i eksamensveiledningen at det skal være mulige å oppnå høyeste karakter selv om man har feil? :)

 

 

Ja, heldigvis gjør det det. Men hvor går grensen :p ? Er det innenfor å gjøre så mange bommerter som jeg nå har gjort?

 

Aner ikke.. Tiden vil vise :green::green:

Lenke til kommentar

 

Jau, fordi det å få ein mørkhuda gut med muskelsjukdom er eitt av seks moglege utfall. Det er seks moglege barn som kan verte fødde:

Frisk jente mørkhuda

Frisk jente albino

Frisk gut mørkhuda

Frisk gut albino

Sjuk gut mørkhuda

Sjuk gut albino

 

Det er ikkje 8 moglege utfall, det er 6. 1/6 sjanse for å få mørkhuda, sjuk gut.

Viss vi tar monohybrid arv som et helt enkelt eksempel der A er dominant for frisk, og a er recessivt for sjuk og krysser to heterozygote Aa x Aa. De kan få barn med genotypen AA, Aa og aa.

AA og Aa har da den samme fenotypen og vi får 2 mulige utfall, sjuk og frisk. Da mener du at det er 1/2 sjanse for å få et sykt barn og ikke 1/4, selv om det er mange flere muligheter som gir et friskt barn?

 

Muskelsjukdommen er nedarva ved kjønnsbunden arv. Dihybrid arv i dette høvet tyder eit allel på kjønnskromosom og eit allel for albinisme som er nedarva autosomalt..

Lenke til kommentar

Den oppgaven som diskuteres så hyppig er et enkelt dihybridskjema. Setter man opp krysningene korrekt (aaXDXd x AaXDY ), vil 8 av 16 mulige barn bli gutter. Av disse igjen vil 1/4 bli syke. Med andre ord: 2/16= 1/8. Korriger meg gjerne om dere mener noe annet :D

Dersom du skal få 16 moglege utfall må du ha 4 unike kjønnsceller frå kvar av foreldra. Sei meg korleis du klarar dette frå genotypane XRXr aa * XRY Aa. Ikkje mogleg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke 1/6, men 1/8. Er forsåvidt ennå ikke enig i at svaret blir 1/6, da man må ta hensyn til at ved flere genotyper som gir samme fenotype øker sannsynligheten for denne fenotypen. Man må med andre ord regne med alle genotyper, slik som i dette tilfellet gir svaret 1/8.

Hvilket svar fikk dere egentlig på utregningen av frekvensen av allelet for albinisme, og frekvensen av bærere av allelet? Selv fikk jeg henholdsvis 5,77% og 10,87%, men dette var nok den oppgaven jeg var mest usikker på.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...