Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal kjøpe min første gassgrill.. Men hvilken?


Anbefalte innlegg

Ja da var tiden inne for å kjøpe gassgrill. Jeg har aldri eid en grill før, men min kjære far kjøpte en Weber E310 (tror jeg den het) for 3-4 år siden, og den fungerer utmerket den dag i dag. Den har knottene oppe på høyre sidebord, så det betyr at den er noen få år gammel. De nye Weberene har knottene foran.

Jeg MÅ ikke ha Weber, men har skjønt at Weber er verdens mest solgte grill, og den som går for å være best, og har vært kjent for det i mange år. På verdensbasis har vi Napoleon grillene som er mer populære enn Weber i Canada, og nummer 2 i USA. Tviler ikke på at Napoleon er like bra som Weber. Broil King virker også meget bra. Tror disse tre troner på toppen over de beste grillprodusentene i verden i dag.

Jeg har brukt mange dager og timer de siste par ukene på å lese meg opp på gassgriller på nettet. Gassgrillens historie, særlig fra 80-tallet og til i dag, har vært interessant å lese om. Weber var ikke alltid best. Lynx tronet jo toppen i USA før. Og i dag er slettes ikke Weber det som går for å være den eneste gode griller i USA. USA er selvfølgelig referanse, fordi intet land griller mer enn USA! Canada er også med på grilltoppen i verden. I Canada er det Broil King og Napoleon som gjelder. Napoleon er nok den grillen jeg mest har lyst på, men den har nettop kommet til norge og koster flesk. Den er dyrere enn Weber. Og Weber er, i følge alle (!) utsalsstedene jeg har snakket med, svært overpriset.

Nordmenn er noen sære dyr. Jeg kan si mye om nordmenn. Jeg er nordmann selv. Etnisk og greier. Men vi er rare. "Alle" skal ha Weber. Fordi det har blitt en "greie". Ja, Weber er en av de beste. Men ikke nødvendigvis den eneste som er best. Det blir som når nordmenn kjøper ny bil. "Alle" skal ha enten Audi, BMW eller Mercedes. Hvorfor? Joda, bilene er gode de! Men det finnes andre gode biler også! Poenget mitt er: "ALLE" skal ha det samme! Og DET synes jeg er MINDRE intelligent! Man har liksom ikke lov til å skille seg ut i lille JANTE-NORGE! (janteloven, argh! den er sterk her til lands enda den!) Bare fordi alle du kjenner har Weber betyr ikke det at du også MÅ ha en Weber! Du er ikke dårligere enn vennene dine hvis du kjøper en annen grill. Fks. er Broil King grillene penere og MINST like bra som Weber. De koster ikke mye mindre heller, så du går ikke ned til "kinagrill" på kvaliteten om du velger en Broil King. Broil King er dessuten er tøffere navn! Uten at det har noe som helst å si. Super 8-brennersystemet til Broil King slår også brennene til Weber! Weber er litt oppskrytt, og overpriset. Og jeg har nesten lyst til å unngå å kjøpe Weber bare for å ikke "følge flokken med sauer". smiley.gif

Det snakkes jo mye om kvalitet. Man ønsker jo ikke at grillen skal visne hen etter 2-3 år. Man ønsker kanskje å ha den i 5 år. Eller 10 år. Eller lenger for den saks skyld. Man går kanskje lei av grillen sin og ønsker en bedre, større og penere modell etterhvert. Men jeg kan i allefall se for meg at jeg kjøper en grill som jeg kommer til å ha i minst 5 år! Om ikke lenger. Den bør IKKE gå istykker på disse første årene. Noe jeg har skjønt de billigere produsentenes griller gjør/kan gjøre.. Selv om man tar godt vare på dem, renser dem, bruker trekk over på vinteren osv. Garantiordningene til de forskjellige produsentene er jo viktige her. Vet at Weber har gode vilkår. Men det har Broil King og Napoleon også!

Jeg har vært og sett på gassgriller på Plantasjen, Elkjøp og et par andre mindre kjeder. Jeg ønsker å legge meg på klassen opp til 5000 kroner tror jeg. Dvs. de rimeligste grillene fra de beste produsentene. Eller litt bedre modeller av de billigste produsentene.

Ønsker selvfølgelig å gjøre det beste kjøpet. Pris er viktig men kvalitet er viktig det også. Så kan ikke bare kjøpe noe ræl heller. Jeg spytter gjerne inn et par tusen ekstra for å få noe som varer lenger. Og utseendet på grillen HAR litt å si. Det blir som med damer; Det vikgitste er hva de har på innsiden, men de trenger ikke å se ut som troll heller! (sier jeg, som har en 10er selv, hehe!)

Weber Spirit serien, særlig entry-modellen 210, virker veldig kjipe. På ALLE måter. Har vært innom og titet på disse på Elkjøp og Plantasjen tre sommere på rad nå. Dårlige/tynne grillrister, og tynne/dårlige stativer/ben, mye plastikk og generelt et stygt og SVÆRT UTDATERT utseende på hele grillen. To brennere gir også treg oppvarming av maten. Har jeg rett? Man trenger minst tre brennere! Helst tre pluss en sidebrenner! smiley.gif ALLE (!) selgerene jeg har snakket med har også rakket ned på Weber og sier at de billgiste Weberene ikke er noe vits i å kjøpe da de gir for lite for pengene, ser kjedelige ut, og generelt sett er ganske enkle. Jeg syns at de svakeste følger strømmen! Og jeg kjøper ikke Weber bare fordi "alle" andre har det! Seff er en Weber ti 20-30.000 kroner bra! Men jeg begynner med en litt billigere grill enn det! smiley.gif Selv om jeg har pengene...

Broil King Crown 340, som Plantasjen har til 4000 kroner (med gratis trekk), virker bedre. Og kvaliteten (som jeg har lest meg opp på) skal være på lik linje med Weber. Grillen er penere enn Weber sin E210, og koster 1000 kroner mer. Jeg liker denne best så langt. En selger på Plantasjen som jeg snakket med i dag sa at han selv valgte en Broil King 490, fordi han likte den mye bedre enn alle Weber grillene. Han mente også at Weber sine billgiste griller ikke var noe særlig, OG at nordmenn har en sær greie med å alltid velge Weber, bare fordi "alle andre har det". Broil King selges også hos Jernia. De har faktisk tilbud disse dager. Man får en Braon 340 til 3699 kroner, satt ned fra 5000 kroner! Bør jeg gå for denne? Den er identisk til en Crown 340, bare at Braon 340 har tykkere lokk, og dual-burner istedenfor Super-8 burner. Jeg har skjønt at Broil King har patent på Super-8 brenneren. Er denne et MUST? Den gir vel bedre resultar enn en dualburner? Jevnere? Men så må man veie opp brenner mot lokk, for selv om Crown har bedre brenner enn Baron-serien, har Crown-serien lavere og tynnere lokk og da slipper mer av varmen ut av grillen. Tror nesten jeg går for en Baron jeg! Noen her som har en slik en?

Napoleon grillene har nettop kommet til norge nå i 2014 om jeg ikke tar feil. Flust.no har noen av disse. Men man får ikke sett på dem i virkeligheten, så jeg kan ikke si noe om dem. Annet enn at de kommer ut best i test i USA gang på gang. Slår faktisk Weber i tester. Jeg hadde nok valgt en Napoleon hvis jeg hadde villet bruke noen tusen ekstra på grill. Kanskje min neste grill blir en Napoleon! Jeg mener å huske at både Napoleon og Broil King har bedre garantiordninger enn Weber.

Nordic Season grillene virker ganske bra (med forbehold) til å være billiggriller. På lik linje med Innova har jeg forstått, men virker litt bedre på kvalitetsfronten, med tykkere og bedre grillrister osv. Gassknottene eller hva man kaller dem, har også grei kvalitet på noen modeller. Denne har jeg sett på og tatt på. Vurderte en modell jeg tittet på, uten at jeg husker hva den het. Kostet 2600 kroner veiliedende. Da fikk man 4 brennere og 1 sidebrenner. Og 2 års garanti (dårlig). Jeg prutet den ned til 2200 kroner der og da.. Men klarte ikke å kjøpe den, fordi jeg hadde Broil King i bakhodet, og en hel del spørsmål som jeg ville på svar på før jeg kjøpte min første gassgrill.

Innova er et billigmerke som Elkjøp fører. Her virker det som om man får "mye for pengene" men jeg tviler på at kvaliteten er god. Tror man får 2 (eller var det 5?) års garanti her. Et dårlig tegn. Har tittet og tatt på disse også.

Landmann har jeg bare lest om på nettet, og denne svenske (?) grillen virker bra til å være litt rimeligere enn de dyreste. En Landmann gril kom best ut i en test for et eller to år siden. Har skjønt at kvaliteten ikke er like bra som Weber, Broil King og Napoleon. Har ikke sett Landmann grillene i virkeligheten. Hvor finner jeg de?

Futur har jeg forstått har noen gode griller i grei kvalitet. Men har ikke sett på disse i virkeligheten heller. Noen som vet hvor jeg finner de? På Felleskjøpet?

Tips og råd settes pris på! Har lest meg opp på en del, men har aldri eid en gassgrill som sagt. Er 36 år straks så var vel på tide at jeg fikk meg min egen gassgrill. Hehe.

Skal jeg bruke 2-3000 kroner på en Nordic Season grill og slippe billig unna? Eller 4-5000 kr på en Weber eller Broil King (eller Napoleon) som definitivt har best kvalitet? Man må jo opp litt i pris på de beste merkene for å få like mange brennere. Må jo ha minst 3 brennere! smiley.gif

Jeg føler vel egentlig at jeg har (etter MYE research på nettet, bla. på amerikanske grillforum) bestemt meg for BROIL KING. Er dual-burner vs. Super-8 burner go lokkets tykkelse de eneste forskjellene på CROWN og BARON-serien til Broil King? Noen som vet noe om det?

Da var det ut på tur for å sikle på griller igjen..! Mulig jeg kommer hjem med en! Men hadde vært morsomt med litt feedback fra noen her inne også da! wink.gif


Mvh.
Thomas

WebRep
currentVote
noRating
noWeight
Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det virker jo som du har bestemt deg :) - Er enig i at Spirit-210 o.l. fra Weber er litt kjipe, men har du f.eks sett på Q3000? - Har en Q200 selv, og disse synes jeg har god byggekvalitet og mye større grillflate enn man skulle tro når man ser den.

 

Sparer til Genesis S-330 selv ;)

 

Har hatt landmann før, og det er bra griller det - men kvaliteten kan ikke måles mot Weber - den ligger nok mellom "billig-grillene" og Weber ett sted, fordelen er at de ofte selges til en billig penge på tilbud - Plantasjen pleier å ha flere modeller.

Lenke til kommentar
WebRep
currentVote
noRating
noWeight

Heisann Kjetil,

 

Har tittet på Q-serien og de virker helt greie de! :) Men jeg heller mot Broil King nå, fordi de ser tøffere ut og har bedre brennere, i allefall i denne prisklassen (under 5000 kr). Ser at Jernia har tilbud på Broil King Baron 340 nå. Den koster egentlig 5000 kroner men jeg får den for 3699 kr i dag! :D

Lenke til kommentar

Da ble det BROIL KING BARON 340! Satt ned fra 5000 kroner (4 brennere) til 3700 kroner! Dette er en grill som er vesentlig BEDRE enn Weber! Dette har mange som har jobbet på Plantasjen og Jernia sagt, og jeg har lest om dette på amerikanske grillform, samt at jeg selv har kjent på grillene før jeg kjøpte denne, og nå som jeg har bygget min egen BROIL KING grill vil jeg bare konstatere at den er FANTASTISK på kvalitet! Ikke rart Weber selger mindre og mindre.. ;) Hehe!

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Da ble det BROIL KING BARON 340! Satt ned fra 5000 kroner (4 brennere) til 3700 kroner! Dette er en grill som er vesentlig BEDRE enn Weber! Dette har mange som har jobbet på Plantasjen og Jernia sagt, og jeg har lest om dette på amerikanske grillform, samt at jeg selv har kjent på grillene før jeg kjøpte denne, og nå som jeg har bygget min egen BROIL KING grill vil jeg bare konstatere at den er FANTASTISK på kvalitet! Ikke rart Weber selger mindre og mindre.. ;) Hehe!

Jeg er spent på om trådstarter nå kan gi en liten oppdatering på erfaringen med grillen 5 år etter. Jeg har akkurat kjøpt en Broil king, mindre variant. Den hadde en feil ved levering, står mellom å levere den tilbake eller få tilsendt del. Har blitt usikker på kvaliteten. Har en Weber q største modell fra før, den er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...