Gå til innhold

GUIDE: 5 smarte triks som gjør Google Chromecast bedre (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Pc 1 meter fra router, tv 1 meter fra router.

Lagger som snekkern.

Prøvd å ha den medfølgende korte HDMI-kabelen mellom TV og Chromecast?

Det hakket hos meg også, men så sto det plutselig nede i høyre hjørne "for better network reception, connect the Chromecast to the TV with the HDMI extender" (løst sitert).

 

Det gikk fra å hakke i 360p youtube-videoer, til silkemyk 1080p-avspilling fra Plex.

 

:dribble: skal teste asap

Lenke til kommentar

Jeg har allerede en Apple TV, og DS Video skal angivelig kunne streame til denne også. Det er imidlertid alfa omega at det er stabilt. At bildet fryser en sjelden gang kan jeg leve med, men hvis det blir en eller flere ganger per film er det definitivt en dealbreaker.

 

Jeg har også en AppleTV og det stemmer at Synoloy NAS-er kan streame til denne også. Det fungerer minst like bra som til Chromecast. Det er sjeldent jeg opplever frys/hakking. Det har vært ved casting av tab i Chrome. Streaming via DS Video må stort sett bufre litt i begynnelsen. Har da prøvd med MKV-filer.

 

Streaming til Chromecast fungerer også over Internett! Var på besøk hos min søster og fikk da streamet til hennes Chromecast fra min Synology NAS :) Var like bra som hjemme. Har fiberlinje på 25/25 fra Altibox.

Lenke til kommentar

Interessant å høre dine erfaringer. Dette virker lovende.

 

Litt bufring tåler jeg. Når jeg bruker Apples Home Sharing-opplegg via iTunes, er det normalt at en blu-ray-film må bufre 10-20 sekunder før den starter. Av og til "henger" filmen ved oppstart, slik at jeg må starte bufringen på nytt. Dette er et lite irritasjonsmoment, men til å leve med. Hvis Synology ligger på samme nivå er det bra. Det hadde vært praktisk å være uavhengig av at PC-en står på.

 

Såvidt jeg forstår må Synology-NAS-en omkode MKV-filer som streames til Apple TV, siden

Apple TV ikke har innebygget støtte for MKV. Da er det meget tilfredsstillende å høre at det fungerer bra hos deg.

 

MKV er i utgangspunktet min foretrukne container på grunn av fleksibiliteten med å kunne putte oppi ulike undertekster, språk og lydformater, men siden MP4 er støttet av alt og alle har jeg valgt å konvertere mine filmer til denne containeren. På engelskspråklige filmer brenner jeg underteksten inn i videoen. Dette kan være praktisk, siden jeg da slipper å bekymre meg for diverse enheters og appers støtte for undertekster. MP4 skal kunne fungere enda mer sømløst enn MKV i kombinasjon med Synology og Apple TV, da omkoding "on the fly" ikke finner sted. Chromecast støtter også MP4 (skulle bare mangle).

 

At du kan streame fra Synology til din søsters Chromecast er rått å høre! Det begynner virkelig å smake fugl når man i praksis kan ha med seg hele filmsamlingen i lomma.

 

Et spørsmål til slutt: vet du om Chromecast støtter 5.1-surroundlyd når man streamer fra Synology?

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, da jeg ikke har noe surround-anlegg selv :/

 

Ang. streaming over Internett, så har jeg nå opprettet en egen konto til min søster som kun gir tilgang til DS Video. Hun bruker appen på sin iPad og kobler til min Synology via nettadressen jeg har registrert på boksen: valgfritt.synology.me.

 

Jeg kan også logge inn på boksen fra samme adresse. Jeg bruker også torrent-funksjonen, den fungerer også bra. Knotet litt i begynnelsen med å sette opp port forwarding på sentralen til Altibox, men det gjør man jo bare en gang.

Lenke til kommentar

Åh, det er jo bare genialt at familiemedlemmer kan bruke DS video-appen og streame til Chromecast eller Apple TV. Det skal min familie også få tilgang til når jeg kommer så langt. Regner med å kjøpe en Synology NAS utpå senhøsten en gang.

 

Har du fått noen tilbakemelding fra søsteren din om hvor godt dette fungerer?

 

 

søskenbarnet mitt som bur i førde, eg bur i Bergen streamer frå min NAS til sin chromecast. Bruker DSvideo på ipad. Funker veldig fint. Vi har fiber begge to vel og merke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Pc 1 meter fra router, tv 1 meter fra router.

Lagger som snekkern.

Mistenker at du har en svak router eller svakt nettverkskort på maskinen din.

https://www.komplett.no/asus-rt-n66u-dark-knight-11n-n900-router/746279

Ja veldig lurt å be han bruke over 1000 kr på nytt utstyr uten å høre om han engang har feilsøkt problemet. Stor sjanse for at det bare er å bytte frekvenskanal (hvis det er 2.4 Ghz han bruker) eller bruke forlengerkabelen som følger med i chromecast esken (som noen andre rådet han til så jeg).

 

og Asus rt n66u, selv om den har 3 antenner så er den likevel hemmet av EU/PT-lover på signalstyrke. mye bedre å bruke en ruter eller AP med amerikansk standard hvis du først skal gå den veien (men tror ikke det ruteren hans som ikke er kraftig nok siden den står 1m unna)

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Vil bare tipse folk om, at hvis de har sagt ifra til NRK om at de ikke har TV, og kjøper Chromecast, så vil de bli nødt til å betale TV-lisens.

Fikk regning i posten her om dagen.

Jeg har ikke hatt tv på år og dag, men har en skjerm med USB-utgang og lydutgang på. Men det finnes ikke noe TV-tuner eller den slags. Men likevel så sender de regninga.

 

Noen som vet hvordan jeg bør gå fram?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg kromkake i dag (lellellellellel) og knoter med instillingene, kjørt et par episoder på crunchyroll, går såpeglatt.

 

Oppsettet mitt er chromecast i HDMI-input på 5.1 ampen og HDMI output ut til TV'n,

TV'n har et strøkent 1080p panel så er veldig fornøyd med bilde kvaliteten OG lyden.

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på "3# få flere instillinger", endret da "options-sections ng-hide" attributen, men ingenting skjedde...

 

Hvordan vet jeg at den registrerer endringene?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vil bare tipse folk om, at hvis de har sagt ifra til NRK om at de ikke har TV, og kjøper Chromecast, så vil de bli nødt til å betale TV-lisens.

Fikk regning i posten her om dagen.

Jeg har ikke hatt tv på år og dag, men har en skjerm med USB-utgang og lydutgang på. Men det finnes ikke noe TV-tuner eller den slags. Men likevel så sender de regninga.

 

Noen som vet hvordan jeg bør gå fram?

 

Da jeg kjøpte min CC, ble jeg vel ikke spurt om registrering på navn, så det virket sært. Ville sendt et klagebrev, og sagt at denne brukes på en PC-skjerm uten tuner, og er ikke i stand til å motta tv-signaler, og er derfor ikke avgiftspliktig.

 

Mulig du allerede har fått løst problemet, men om ikke, så er det mitt tips for å løse den floken.

 

PS! Greit å lese seg opp på reglene, og henvise til gjeldende paragrafer som du selvsagt nevner (jmf §xx så...) i brevet ditt. Da viser du at du kan din rettslære, og de har lite og intet de skulle sagt mot deg.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøpe en Chromecast på Lefdal, og der ville de at jeg skulle registrere meg med navn, adresse osv. Jeg spurte hvorfor, og de nevnte lisens som en årsak.

Jeg svarte at det er tullball, da Chromecast ikke har innebygd tuner, og dermed ikke kan ta imot tv-signal. De ga seg ikke, og jeg kjøpte selvfølgelig ikke der, da jeg har fått fjernet lisensen, og ikke vil styre med det tullet igjen.

Gikk noen meter bort til Spaceworld, og fikk kjøpt en uten noe dikkedarer.

Synd at Lefdal farer med slikt tull, og håper de kan forandre denne feil fremgangsmåten de opererer med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Plex er genialt! Har satt opp den stasjonære pcen min som en mediasenter på kontoret. Sitter å streamer serier til telefonen i stua direkte over til chromecast. Før måtte jeg laste ned på laptoppen, hooke opp hdmi og laste ned subtitles manuelt. Med plex og chromecast slipper jeg alt dette ???

Lenke til kommentar

Plex er genialt! Har satt opp den stasjonære pcen min som en mediasenter på kontoret. Sitter å streamer serier til telefonen i stua direkte over til chromecast. Før måtte jeg laste ned på laptoppen, hooke opp hdmi og laste ned subtitles manuelt. Med plex og chromecast slipper jeg alt dette ???

 

Har forsøkt Plex og andre varianter mange ganger, men har problemer med at det enten er for mye komprimert (cast fra Chrome) eller at film/serier stopper opp (Plex). Ingenting verre enn å se en time av en film før den stopper opp og hakker. Så nå bruker laptop-hdmi løsningen du beskriver. Det tar meg 15 sekunder å sette opp, så ikke et stort problem, men ikke like smooth heller.

 

Har kjøpt meg Rasberry Pi 2 nå, men ikke helt ferdig med å sette opp denne enda.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...