Gå til innhold

GUIDE: Tallet som forteller hvor kraftig skjermkortet egentlig er (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, og takk for hyggelig tilbakemelding!

 

For å svare på spørsmålet:

Gjelder dette også får vanlige prosessorer (CPU), Hardware?

 

...så er svaret "ja; men" ;)

 

Mens moderne skjermkort har ytelse som kommer opp i flere TFLOPS yter selv de raskeste av de nye Haswell-prosessorene fra Intel i underkant av et par hundre GFLOPS. Når T-en står for tera, og G-en står for giga, er det altså snakk om at moderne skjermkort klarer mer enn ti ganger så mange operasjoner i sekundet; mens AMDs Radeon R9 295X2 sine drøyt 11 TFLOPS er nærmere 60 ganger raskere enn en Intel Core i7-CPU.

 

Nå er det litt skummelt å sammenlikne epler og pærer på denne måten, siden CPU-er og GPU-er ofte brukes til dramatisk forskjellige ting og siden de arbeider på forskjellige måter - men måten FLOPS regnes ut, og hva det står for, er det samme for begge to.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heisann, og takk for hyggelig tilbakemelding!

 

For å svare på spørsmålet:

 

Gjelder dette også får vanlige prosessorer (CPU), Hardware?

 

...så er svaret "ja; men" ;)

 

Mens moderne skjermkort har ytelse som kommer opp i flere TFLOPS yter selv de raskeste av de nye Haswell-prosessorene fra Intel i underkant av et par hundre GFLOPS. Når T-en står for tera, og G-en står for giga, er det altså snakk om at moderne skjermkort klarer mer enn ti ganger så mange operasjoner i sekundet; mens AMDs Radeon R9 295X2 sine drøyt 11 TFLOPS er nærmere 60 ganger raskere enn en Intel Core i7-CPU.

 

Nå er det litt skummelt å sammenlikne epler og pærer på denne måten, siden CPU-er og GPU-er ofte brukes til dramatisk forskjellige ting og siden de arbeider på forskjellige måter - men måten FLOPS regnes ut, og hva det står for, er det samme for begge to.

Takk for oppklarende svar, og kom gjerne med flere slike artikler i fremtiden:-)

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for hyggelig tilbakemelding!

 

For å svare på spørsmålet:

 

Gjelder dette også får vanlige prosessorer (CPU), Hardware?

 

...så er svaret "ja; men" ;)

 

Mens moderne skjermkort har ytelse som kommer opp i flere TFLOPS yter selv de raskeste av de nye Haswell-prosessorene fra Intel i underkant av et par hundre GFLOPS. Når T-en står for tera, og G-en står for giga, er det altså snakk om at moderne skjermkort klarer mer enn ti ganger så mange operasjoner i sekundet; mens AMDs Radeon R9 295X2 sine drøyt 11 TFLOPS er nærmere 60 ganger raskere enn en Intel Core i7-CPU.

 

Nå er det litt skummelt å sammenlikne epler og pærer på denne måten, siden CPU-er og GPU-er ofte brukes til dramatisk forskjellige ting og siden de arbeider på forskjellige måter - men måten FLOPS regnes ut, og hva det står for, er det samme for begge to.

Kommer det kanskje en tid da ytelse på CPU blir målt/markedsført med FLOPS til fordel for GHz o.l.?

Lenke til kommentar

 

Heisann, og takk for hyggelig tilbakemelding!

 

For å svare på spørsmålet:

 

Gjelder dette også får vanlige prosessorer (CPU), Hardware?

 

...så er svaret "ja; men" ;)

 

Mens moderne skjermkort har ytelse som kommer opp i flere TFLOPS yter selv de raskeste av de nye Haswell-prosessorene fra Intel i underkant av et par hundre GFLOPS. Når T-en står for tera, og G-en står for giga, er det altså snakk om at moderne skjermkort klarer mer enn ti ganger så mange operasjoner i sekundet; mens AMDs Radeon R9 295X2 sine drøyt 11 TFLOPS er nærmere 60 ganger raskere enn en Intel Core i7-CPU.

 

Nå er det litt skummelt å sammenlikne epler og pærer på denne måten, siden CPU-er og GPU-er ofte brukes til dramatisk forskjellige ting og siden de arbeider på forskjellige måter - men måten FLOPS regnes ut, og hva det står for, er det samme for begge to.

Kommer det kanskje en tid da ytelse på CPU blir målt/markedsført med FLOPS til fordel for GHz o.l.?

Flyttalls opperasjoner er ikke så relevant for cpu utenom noen opperasjoner.

Det vil også gi et skjevt uttryk, favoritisere trege cpu med masse kjerner over en rask med færre.

den trege med mange kjerner vil yte godt I programmer som kan paraleliseres mye som video redigering men yte dårlig I spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Med tanke på at dedikert maskinvare som GPUer ble laget med nettopp slike enorme regneoperasjoner i tankene, så er det kanskje ikke så rart at de gjør det best her.

 

En CPU er ment til langt færre samtidige operasjoner/beregninger, men kan til gjengjeld respondere mye raskere. Er svært allsidig, samt har mange effektive instrukser for å utføre mer spesialiserte beregninger.

 

Dette kommer også tydeligere frem på minnet de bruker. Minnet på skjermkortet mitt har over ti ganger båndbredden (380 GB/s) sett i forhold til DDR4 minnet, mens tilgangstidene nok er i samme faktor, bare i motsatt favør. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Heisann, og takk for hyggelig tilbakemelding!

 

For å svare på spørsmålet:

 

Gjelder dette også får vanlige prosessorer (CPU), Hardware?

 

...så er svaret "ja; men" ;)

 

Mens moderne skjermkort har ytelse som kommer opp i flere TFLOPS yter selv de raskeste av de nye Haswell-prosessorene fra Intel i underkant av et par hundre GFLOPS. Når T-en står for tera, og G-en står for giga, er det altså snakk om at moderne skjermkort klarer mer enn ti ganger så mange operasjoner i sekundet; mens AMDs Radeon R9 295X2 sine drøyt 11 TFLOPS er nærmere 60 ganger raskere enn en Intel Core i7-CPU.

 

Nå er det litt skummelt å sammenlikne epler og pærer på denne måten, siden CPU-er og GPU-er ofte brukes til dramatisk forskjellige ting og siden de arbeider på forskjellige måter - men måten FLOPS regnes ut, og hva det står for, er det samme for begge to.

Takk for oppklarende svar, og kom gjerne med flere slike artikler i fremtiden:-)

En annen ting som er viktig å huske på når man sammenligner CPUer of GPUer er "hel-tall" regning og muligheten til å "sammenligne". En GPU er veldig rask til å regne ut en kompleks formel for hver enkelt pixel på skjermen. Men be et skjermkort om å sjekke om en verdi er mellom a og b, og ting går som sirrup. Det er det området CPUer er overlegene: evnen til å sammenligne tall.

Heltall er å regne med "hele" naturlig tall, som 0, 3, 456, 83739 og -34565, men ikke 0,1, 4,567, -487392,31 og -9,2. Det er nesten alltid forskjellig dedikert HW til begge typer tall, men på GPUer er det ofte en større andel HW dedikert til flyt-tall (desimal-tall) enn til heltall sammenlignet med en CPU.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...