Gå til innhold

Pioneer har laget en Blu-ray-plate med skyhøy kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blir det med småriper med så høy datatetthet?

 

BD diskene har ett spesielt lag som gjør de så å si ripefri. Du skal i hvertfall virkelig ville lage en ripe i dem for å få det til.

 

Etter det jeg husker å ha hørt, så blir de kommende 4K Blu-rayene som kommer neste år 3-4 lags plater, og da 75-100 GB kapasitet (Samme tetthet som i dag). Men håper på litt større hvis det er praktisk mulig for dem. Men så lenge kvalitetskontrollen er som den er i dag, så blir ikke riper noe problem på ferdigproduserte plater. Har selv litt over 1500 BD utgivelser, og kun 1 har hatt produksjonsfeil ved seg slik at den ikke har kunne blitt spilt av skikkelig.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med småriper med så høy datatetthet?

 

Jeg lurer fortsatt på hvorfor potetgullfettdynkede fingre må drive å tafse på slike plater for å spille en film. Gamle CD-rommer hadde en kassett man puttet platen i før den gikk i spilleren. En slik kassett kunne da godt vært selve innpakningen, noe ala en minidisc. Hadde noen tenkt seg om her kunne man bare gnudd hele bluray-coveret inn i spilleren og ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alle ulempene optiske plater har sammenlignet med harddisker må de ha en vesentlig lavere pris per GB for å bli konkurransedyktige. 500-1000 kr for en brenner og 25 kr per 250 GB plate burde være konkurransedyktig nok. Håper bare de lager noen passe bokser med platevekslere i samme slengen. Jeg kunne godt tenkt meg en NAS med for eksempel 100 slike plater i tett stabel, med automatisk veksler. Hastighet er ikke så viktig når det er lite brukt backup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alle ulempene optiske plater har sammenlignet med harddisker må de ha en vesentlig lavere pris per GB for å bli konkurransedyktige. 500-1000 kr for en brenner og 25 kr per 250 GB plate burde være konkurransedyktig nok. Håper bare de lager noen passe bokser med platevekslere i samme slengen. Jeg kunne godt tenkt meg en NAS med for eksempel 100 slike plater i tett stabel, med automatisk veksler. Hastighet er ikke så viktig når det er lite brukt backup.

 

Jeg satt akkurat og tenkte på det samme.

 

Det kunne kanskje vært ganske raskt med parallel lesning av hele platen samt en haug med cache, men det blir nok en svinedyr løsning.(som en slags RAM disk med utbyttbare plater og skrivefunksjon)

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir det med småriper med så høy datatetthet?

 

Jeg lurer fortsatt på hvorfor potetgullfettdynkede fingre må drive å tafse på slike plater for å spille en film. Gamle CD-rommer hadde en kassett man puttet platen i før den gikk i spilleren. En slik kassett kunne da godt vært selve innpakningen, noe ala en minidisc. Hadde noen tenkt seg om her kunne man bare gnudd hele bluray-coveret inn i spilleren og ferdig med det.

Er ikke uenig med deg. Men det er jo ikke vanskeligere enn å holder i kanten av disken, eller vi hullet i midten. Har aldri skjønt meg få folk som absolutt må holde platen mellom fingerene på den tynne delen. Det er litt enklere ved slot-in drev, men alle andre så er det bare dårlig disk behandling.

Lenke til kommentar

Hva med artikkelen dere skrev for ett år siden, om plate som hadde 1000 terabyte? Så kommer dere med artikkel om en plate som har én promille av kapasiteten som en stor nyhet? :)

 

http://www.hardware.no/artikler/forskere-har-brent-hele-1000-terabyte-pa-en-dvd/134763

 

PS: kommer denne 1000-terabyte-plata, eller blir også det underlagt kartellvirksomhet a'la lyspærekartellet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja denne nyheten har vært før, mener vi leste noe som:

 

http://www.extremetech.com/gaming/178166-1tb-per-disc-sony-and-panasonic-team-up-on-next-gen-blu-ray

 

Så nyhet er det ikke, men fint at flere produsenter begynner utvikling, så kanskje neste år finnes det alternativer til blueray XL. Det trengs om vi skal få Lost sesongene eller Game of Thrones på en bluerayplate i 4k

 

Det jeg tror problemet etter vært vil blir et prisen, vil gå opp, da blir det kanskje mere aktuelt med harddisker? Vil si Sony Blu Ray 100 GB BD-RE BDXL 3D Bluray Triple Layer Bluray Printable Discs er veldig stiv pris, selv om det per dags dato er billig.

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir det med småriper med så høy datatetthet?

 

Jeg lurer fortsatt på hvorfor potetgullfettdynkede fingre må drive å tafse på slike plater for å spille en film. Gamle CD-rommer hadde en kassett man puttet platen i før den gikk i spilleren. En slik kassett kunne da godt vært selve innpakningen, noe ala en minidisc. Hadde noen tenkt seg om her kunne man bare gnudd hele bluray-coveret inn i spilleren og ferdig med det.

Sony bruker jo en variant av BluRay til profesjonelle kameraer, XDCAM. De leveres i caddy som beskytter mot det meste, og finnes i 23,50,100 og 128 GB...

Koster litt, men om de skulle vært produsert for massemarkedet ville nok prisen falle til noe mer fornuftig.

Har hørt rykter om 512GB og 1TB plater der også, så om værden ikke går mot flashminne vil de nok snart dukke opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...