Gå til innhold

Drømmefall-oppfølgeren får rekordstøtte fra staten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Disse pengene gjør at vi kan lage den kvaliteten på spillet som vi ønsker."

 

Altså ville man normalt ikke fått nok inntekter til å lage god kvalitet? Hvis denne støtten nå gjør at prosjektet faktisk går med pluss, så burde man vel i det minste forlangt at det er snakk om et lån?

 

Subsidier.. evig pine..

Lenke til kommentar

 

Altså ville man normalt ikke fått nok inntekter til å lage god kvalitet? Hvis denne støtten nå gjør at prosjektet faktisk går med pluss, så burde man vel i det minste forlangt at det er snakk om et lån?

 

 

Ja, dette er merkelig dersom prosjektet går med overskudd og eierne kan forsyne seg av profitt betalt av staten. Er det slik det fungerer, eller skal staten tilbakebetales ved overskuddsprosjekter?

Lenke til kommentar

de pengene er rett å slett for å få i gang mere spillutvikling i Norge. og 10 millioner er ett støvkorn for staten.

 

Når det skal diskuteres om det er en riktig eller gal ordning må det selvsagt diskuteres prinsipielt, ikke først og fremst ut fra hvor mye penger den koster. Men nøkkel-spørsmålet er jo om staten skal tilbakebetales dersom spillet går med overskudd. Om det er tilfellet er jo ordningen helt fin, og støtter til syvende og sist kun de prosjektene som ikke ville ha klart seg uten.

Lenke til kommentar

Dersom et prosjekt virkelig lykkes i Norge, får vel staten igjen så det monner i form av moms og andre avgifter fra spillutviklerne uansett. Gode produkter fører også til mer internasjonal omtale og interesse for norsk spillbransje på sikt.

 

Lite sannsynlig at man vil kreve tilbake pengene, akkurat som de heller ikke må tilbakebetales dersom ting feilet eller aldri blir gitt ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

de pengene er rett å slett for å få i gang mere spillutvikling i Norge. og 10 millioner er ett støvkorn for staten.

Når det skal diskuteres om det er en riktig eller gal ordning må det selvsagt diskuteres prinsipielt, ikke først og fremst ut fra hvor mye penger den koster. Men nøkkel-spørsmålet er jo om staten skal tilbakebetales dersom spillet går med overskudd. Om det er tilfellet er jo ordningen helt fin, og støtter til syvende og sist kun de prosjektene som ikke ville ha klart seg uten.

Man vil jo få igjen ved skatter ifra firma og de som jobber der om man får et nytt studio som er relativt stort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faen dette provoserer meg så j..... Det skaper en umulig situasjon for meg som har lyst å bli spillutvikler, men ikke ønsker å gjøre det på bekostning av andre. Bør jeg krype til den store staten og håpe de liker mitt prosjekt, og dermed robbe alle andre som ikke fikk støtte, eller skape noe som faktisk kan leve på egne ben, og dermed bli robbet selv? Det beste er kanskje å flytte til et annet land før jeg begynner med noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

de pengene er rett å slett for å få i gang mere spillutvikling i Norge. og 10 millioner er ett støvkorn for staten.

 

Hva med å la være å skatte noen for så å gi noen byråkrater makt over hvem som skal lykkes og ikke? Hvis staten ikke tok så mye i skatt, ville det flokket med alle typer selskaper som skapte alt mulig. I stedet er vi i ferd med å lage soviet-style økonomi.
Lenke til kommentar

 

de pengene er rett å slett for å få i gang mere spillutvikling i Norge. og 10 millioner er ett støvkorn for staten.

 

Hva med å la være å skatte noen for så å gi noen byråkrater makt over hvem som skal lykkes og ikke? Hvis staten ikke tok så mye i skatt, ville det flokket med alle typer selskaper som skapte alt mulig. I stedet er vi i ferd med å lage soviet-style økonomi.

Hvis en spillutvikler ikke har penger å starte med hjelper det ikke at de betaler lite skatt. Er et flott tiltak dette for å prøve å få i gang spillindustrien i Norge, som potensielt kan skaffe mye industri og mange jobber i fremtiden. USA er jo et land som er veldig kjent for å bruke statlige midler som innsprøyting i bedrifter, så er veldig normalt dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet jeg ser med denne ordningen er at flere spill har fått mer penger i støtte enn det de har potensiale til å tjene inn igjen. Slik at støtten bare ender opp med å bli en sovepute for utviklerne, og utviklere som produserer for dårlige spill for markedet får lov til å fortsette.

 

Spillbransjen er beintøff med tanke på all den konkurransen som finnes. Det vil ikke hjelpe å kaste penger på utviklere, og så tro at suksesshistorier vil blomstre frem. Fordi kvaliteten på spill ikke forbedres av hvor mye penger man kan klare å dynke det med.

 

Kickstarter ser jeg på en ordning som fungerer mye bedre enn NFI støtten. Siden gode prosjekter vil få støtte og aller viktigsts støttet kommer fra personer som faktisk ønsker å spille spillet. og ikke et panel som sitter på et kontor og ikke aner hva de skal kaste pengene sine på.

Lenke til kommentar

Spillbransjen er beintøff med tanke på all den konkurransen som finnes. Det vil ikke hjelpe å kaste penger på utviklere, og så tro at suksesshistorier vil blomstre frem. Fordi kvaliteten på spill ikke forbedres av hvor mye penger man kan klare å dynke det med.

 

Kickstarter ser jeg på en ordning som fungerer mye bedre enn NFI støtten. Siden gode prosjekter vil få støtte og aller viktigsts støttet kommer fra personer som faktisk ønsker å spille spillet.

 

For å svare på de to punktene. Spillbransjen i Norge blir ikke akkurat dynket med penger. Det er mange som søker om den lille potten som er, og er kun et fåtall som får.

Dere kan jo ta en titt på hvor mye penger NFI deler ut totalt i år. (Og spill er da altså Interaktive Produksjoner.)

http://www.nfi.no/bransje/tildelinger/disponible-midler-2014

 

Og angående Kickstarter, veldig enig. Kickstarter er en flott greie. Men for å kunne ha sjans der så må man utvikle spillet i minst et halvt år først for å ha noe å vise til. Hvis ikke kan du bare glemme å få noe penger. Tenk lønn til 5-10personer i et halvt år og alle andre utgifter som skulle dukke opp.

 

Spillbransjen lever mye på luft og kjærlighet, og forsøker akkurat å klamre seg frem til neste prosjektfase, få ut en prototype, få spillet pent nok til kickstarter, nok til markedsføring, nok til å release.

Jeg tror vi kommer til å se mye kult fra norsk spillbransje i årene fremover, og da hjelper de 20m i året noe på å hjelpe bransjen i gang, men egentlig burde det vært litt mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faen dette provoserer meg så j..... Det skaper en umulig situasjon for meg som har lyst å bli spillutvikler, men ikke ønsker å gjøre det på bekostning av andre. Bør jeg krype til den store staten og håpe de liker mitt prosjekt, og dermed robbe alle andre som ikke fikk støtte, eller skape noe som faktisk kan leve på egne ben, og dermed bli robbet selv? Det beste er kanskje å flytte til et annet land før jeg begynner med noe slikt.

 

Din evne til å utvikle et spill som står på egne ben økonomisk vil i praksis bli uforandret av støtten andre prosjekt får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål til alle som er negativ til statsstøtte for norskprodusert spill, er dere også negativ til å støtte norsk film, teater, kunst og annen kultur?

 

Jeg er ikke motstander av statsstøtte til alle spill, jeg er motstander av statsstøtte til spill som klarer eller burde klare seg på egne ben. Det bidrar til feil mentalitet dersom dette skal bli en industri med leverett i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva dere klager over. Det er bedre at pengene blir brukt på spillutvikling som skaper norsk underholdning i Norge. Samtidig kan dette gi en sjanse for E-sport i Norge vokser seg stort.

At staten gir penger til spillutvikling er mye bedre enn innovasjon Norge som kaster bort penger på alle selskaper som går konkurs.

Alle store norske selskaper i dag har stjålet skattepenger fra befolkningen. Politikerne ønsker at vi jobber mer, lengre arbeidsdager og betaler mer i skatt. Skatten går til bullshit som ikke skaper verdi for Norge.

http://e24.no/spesial/innovasjon-norge#/kind:tilskudd/

Jeg vil heller se at disse pengene blir brukt på E-sport som kulturutvikling enn å gi det til selskaper som går konkurs hele tiden.

http://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norges-stoerste-konkursprosjekter/20338163

 

Eller ønsker dere at vi gir penger til Brazil og andre fattige land??? Med alt pengene som Norge bruker på tull. Kan egentlig brukes på befolkningen istedenfor. Politikerne bare kaster bort våre skattepenger og dere klager over penger til spillutvikling.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Norske-bistandskroner-regner-over-Brasil--7524440.html#.U3kBQShfaSq

 

Eller vil dere at vi skal innvadere andre land uten å oppnå noenting som helst.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/03/30/vesten-har-oppnadd-lite-i-afghanistan

 

 

Norge er allerede en kommunist stat. Politikerne krever at vi arbeider lengre dager og betaler mer skatt. Politikerne sløser penger på tull og befolkningen i Norge har ingen politisk makt. De hiver på rare regler og de ene utgiftene etter den andre.

 

Norge verre enn kommunist stat. Det er parlamentarisme og kapitalisk grådighet.

http://www.dagbladet.no/2014/05/18/nyheter/apenhet/samfunn/politikk/russland/33336899/

 

Norge har mer enn nok penger, men politikerne skal bare fortsette og fortsette å rane befolkningen og gi pengene våre til fattige u-land. Staten leker Robin Hood.

Endret av Prostituert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...