Gå til innhold

Unøyaktig tilbudssjekk på Prisguide.no


Anbefalte innlegg

La meg først og fremst si at jeg jobber i et av firmaene som ligger i deres tilbudssjekk, så er den katta ute av sekken. Jeg synes imidlertid det er flott at dere sjekker tilbud, og liker at bransjen har blitt mer gjennomsiktig mtp pris.

 

I beskrivelsen "Om tjenesten" står det at tilbudene står sortert alfabetisk etter nettbutikknavn. Dette er ikke tilfelle, butikkene er sortert i en tilsynelatende tilfeldig rekkefølge. Det er også verdt å merke seg at bare tre butikker er med - når skal tilbudene til de andre butikkene sjekkes?

Tilbudssjekken tar dessverre ikke hensyn til viktige detaljer (i enkelte tilfeller ikke bare detaljer, men åpenbare brølere) ved produktene, som for eksempel at enkelte produkter leveres i flere varianter.

 

De verste eksemplene jeg fant i dag var disse:

 

Expert:

Sony SLT-A58 speilrefleks for 4999,- Dette kameraet selges hos Expert med 18-55mm og 55-200mm objektiv, mens hos konkurrentene som det sammenlignes med er bare 18-55mm med. Ifølge prisguide taper forbrukeren1300kr på å velge tilbudet, men dette stemmer ikke

 

Sodastream Source til 699,- Kanskje den aller verste. Her står det at forbrukeren taper 600kr dersom han benytter seg av tilbudet, mens man sammenligner prisen med en ny flaske til tilsvarende maskin på Lefdal og Elkjøp til 99,-.

 

Komplett:

EOS 1100D til 4495,- Her er det (igjen) slik at kameraet som Komplett annonserer til 4495,- har med et ekstra objektiv som de andre nettbutikkene ikke gir med i sine tilbud. Forbrukeren taper altså ikke 2001,- på å benytte seg av tilbudet.

 

Det må da gå an å gjøre noe med slike unøyaktigheter, slik at ikke forbrukerne blir lurt til å tro at tilbudene er skandaløst dårlige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg først og fremst si at jeg jobber i et av firmaene som ligger i deres tilbudssjekk, så er den katta ute av sekken. Jeg synes imidlertid det er flott at dere sjekker tilbud, og liker at bransjen har blitt mer gjennomsiktig mtp pris.

 

I beskrivelsen "Om tjenesten" står det at tilbudene står sortert alfabetisk etter nettbutikknavn. Dette er ikke tilfelle, butikkene er sortert i en tilsynelatende tilfeldig rekkefølge. Det er også verdt å merke seg at bare tre butikker er med - når skal tilbudene til de andre butikkene sjekkes?

Tilbudssjekken tar dessverre ikke hensyn til viktige detaljer (i enkelte tilfeller ikke bare detaljer, men åpenbare brølere) ved produktene, som for eksempel at enkelte produkter leveres i flere varianter.

 

De verste eksemplene jeg fant i dag var disse:

 

Expert:

Sony SLT-A58 speilrefleks for 4999,- Dette kameraet selges hos Expert med 18-55mm og 55-200mm objektiv, mens hos konkurrentene som det sammenlignes med er bare 18-55mm med. Ifølge prisguide taper forbrukeren1300kr på å velge tilbudet, men dette stemmer ikke

 

Sodastream Source til 699,- Kanskje den aller verste. Her står det at forbrukeren taper 600kr dersom han benytter seg av tilbudet, mens man sammenligner prisen med en ny flaske til tilsvarende maskin på Lefdal og Elkjøp til 99,-.

 

Komplett:

EOS 1100D til 4495,- Her er det (igjen) slik at kameraet som Komplett annonserer til 4495,- har med et ekstra objektiv som de andre nettbutikkene ikke gir med i sine tilbud. Forbrukeren taper altså ikke 2001,- på å benytte seg av tilbudet.

 

Det må da gå an å gjøre noe med slike unøyaktigheter, slik at ikke forbrukerne blir lurt til å tro at tilbudene er skandaløst dårlige?

Hei kaijoar,

 

Takk for tilbakemeldingen, og for at du tok deg til å kritisere tilbudssjekken. Det siste vi ønsker er å lure brukerne, så det setter vi veldig stor pris på.

 

Det var en glipp at nettbutikkene ikke var sortert alfabetisk, dette har vi rettet på nå.

 

Tilbudsjekken het ‘Ukens tilbud’ før den fikk sitt nye navn. De tre butikkene som finnes der i dag er butikker som har ukentlige tilbud. Ukentlige tilbud med en fast plassering er enkelt for oss å fange opp, da det krever lite manuelt arbeid. Andre tilbud fra butikker, som dagstilbud eller timestilbud med tilfeldige urler er litt verre å fange opp da vi ikke har et velfungerende system for dette enda, så en stor del av prosessen er manuelt arbeid. Hvis du vet om flere butikker som har faste tilbud vil vi gjerne ha tips. Vil også nevne at i tilbudstider som Black Friday, Romjulssalget, påskesalg osv. følger vi ekstra godt med for å få inn tilbud enn vi gjør i dag.

 

Ut i fra de feilene du påpekte har vi nå gjort noen forbedringer og selvfølgelig rettet opp i feilene. Kameraene skal ikke lenger være et problem. Angående Sodastream Source var ikke dette en direkte feil hos tilbudstjenesten, men feil prismatching på selve produktet. Dette er en feil som dessverre skjer innimellom og vi ikke alltid klarer å fange opp, men vi jobber kontinuerlig med å forbedre dette systemet.

 

Mvh,

Andy

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...