Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det kan virke som om jeg er noe underbetalt. Og lurer derfor på om andre kan komme med innspill til hvilken lønn som bør kunne forventes.

 

Min stillingstittel er systemkonsulent.

 

Bedriften jeg jobber i utvikler og distribuerer en programvare for mellomstore og mindre bedrifter. Utviklingen blir gjort i Kina. I Norge har vi en egen systemarkitekt, som har det overordnede ansvaret for utviklingen, og konsulenter som utfører montering av maskinvare, installasjon og oppgradering av programvare. I tillegg har vi en liten support avdeling.

 

 

Selv jobber jeg med testing av programvaren, dokumentasjon av feil, kommunikasjon med teamet i Kina i forhold til feil, nye funksjoner, 3. linje support. Er systemarkitekten sin høyre hånd/assistent og et bindeledd mellom det norske og kinesiske teamet.

Jeg retter feil i SQL script, gjør kundetilpasninger, og utvikler tilleggsløsninger som spesialrapporter, import/eksport til/fra økonomisystem eller andre typer integrasjoner ol. i C# og SQL.

Kjenner systemet ut og inn, bidrar med hjelp til konsulentene for å løse spesifikke problemer. Er den som må trå til når ting alt har gått galt, og systemet står. Og den som evt. vil håndtere situasjonen sammen med teamet i Kina. Har også noe kundekontakt ved større installasjoner/nye kunder.

 

 

Stillingstittel: Systemkonsulent (privat sektor).
Erfaring: 7 år (4 år i nåværende bedrift) innen IT + 5 år i Forsvaret (offiser)
Sertifisering: 0
Arbeidsoppgaver: Testing, dokumentasjon av feil, verifisere at feil er rettet, verifisere nye funksjoner, 2/3. linje support, kundetilpasninger, feil retting hos kunde ved driftsstans, konfigurering, oppgradering og prosjekt deltager.
Arbeidssted: Storby
Alder: 35-40

Utdanning: 3 årig, Bachelor Datateknikk (Ingeniør)
Årsinntekt: 396.000 fast lønn + ca. 50.000 provisjon/bonus

 

Hva syntes dere er en passende lønn for denne stillingen?

Endret av delillos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok forventet 450-490 ja, så underbetalt? Spørs om du legger på bonusen din eller ikke i lønnen (jeg ville ikke gjort det) ville nok ha forventet ~500K med din erfaring, underbetalt er vel mer etter hva du er villig til å gjøre for å få mer i lønn.

 

Erfaring tilsier jo at "store lønnshopp" fort kan bety bytte av jobb. Hvis du synes du tjener for dårlig, forsøk å finn en annen jobb der du får tilbud om mer i lønn (men vær forberedt på å bytte jobb hvis de sier nei til lønnsøkningen din) hvis ikke, så er det jo snakk om lønnsforhandling og da må du kunne argumentere på hvorfor du skal ha ett lønnshopp på si ~50K (å si at du forventer å tjene såpass, holder sjelden :p )

 

Jeg har med hell argumentert for lønn med tanke på arbeidsoppgaver og utfaktureringsgrad etc.

Lenke til kommentar

En ting jeg har lært meg i livet, er at "å stå med luen i hånden" hjelper fint lite. Enhver smart bedriftsleder vil selvsagt prøve å ha best mulig folk til lavest mulig kostnad.

Vet du at du er en lav "utgift" for bedriften, eller omvendt at du er en god inntekt for bedriften, så har du gode argumenter for å få hevet lønnen betydelig. Aner du hva andre i samme bedrift ligger på?
Jeg har omtrent det samme som deg, og det i en kommunal stilling hvor jeg knapt bruker min utdannelse (er IT-ansvarlig på en ungdomsskole...). Jeg har frivillig valgt å ha en stilling med lavere kompetansekrav og derfor lavere lønn. Det er da jeg tenker at du har altfor lav lønn...

Lenke til kommentar

Selv jobber jeg med testing av programvaren, dokumentasjon av feil, kommunikasjon med teamet i Kina i forhold til feil, nye funksjoner, 3. linje support. Er systemarkitekten sin høyre hånd/assistent og et bindeledd mellom det norske og kinesiske teamet.[/size]

Noe sier meg at eksterne konsulenter, med norsk-kinesisk-kunnskaper og solid erfaring innen software quality assurance engineering, burde være veldig ettertraktet hos de firmaene som behøver slik kompetanse.

Lenke til kommentar

Vet du at du er en lav "utgift" for bedriften, eller omvendt at du er en god inntekt for bedriften, så har du gode argumenter for å få hevet lønnen betydelig. Aner du hva andre i samme bedrift ligger på?

 

Support og juniorer (1 til 2 år erfaring, ingen Bachelor, men IKT fag) ligger på 350-400K.

 

Konsulentene ligger på 550-750K, inklusive provisjoner(10% av utfakturert)/bonus/vakttillegg.

 

(Disse har ingen it-utdannelse, men noe erfaring/utdannelse fra bransjen vi opererer i)

 

Vakttillegget, utgjør 70-100K.

 

Generelt har jeg oppfatning av at grunnlønnen i firma ligger lavt. Men at det er muligheter til å tjene godt for de som kan fakturere mye og som har vakt.

 

Men i og med at jeg i min stilling bruker 3/4 av tiden på arbeidsoppgaver som ikke er fakturerbare, så er det små muligheter til å øke provisjon.

 

Jeg er forøvrig den eneste i firma, foruten systemarkitekten, som har relevant IT-utdannelse på Bachelor nivå.

 

 

Jeg har noen venner som har tilsvarende arbeidsoppgaver, i større eller mindre grad, og disse forteller om grunnlønn på 520-580K pluss provisjon/bonus på 50-100K.

 

På bakgrunn av dette har jeg begynt å føle meg underbetalt og lite verdsatt.

 

Men på samme tid så trivdes jeg med jobben, for lønn betyr jo ikke alt.

Lenke til kommentar

...

 

På bakgrunn av dette har jeg begynt å føle meg underbetalt og lite verdsatt.[/size]

 

 

Men på samme tid så trivdes jeg med jobben, for lønn betyr jo ikke alt.[/size]

Spør deg selv om du kommer til å trives like godt i denne jobben tre år fram i tid, dersom lønnen er like dårlig.

 

Visst du tenker, "ja, trivsel på jobben er verdt mer enn mer lønn", så er jo problemet løst.

 

Visst du tenker, "nei, jeg ønsker å føle meg mer verdsatt tre år fram i tid", så har du ammunisjon til å søke andre steder og forhandle uten å være så redd for at du spiller ditt eneste kort på hånden.

 

Jeg prøver alltid å tenke på hvor jeg ønsker å være i karrièren min ett stykke fram i tid. Det å følge hjertet sitt høres klisjeaktig ut, men det er fungerer utrolig godt i praksis. I og med at du har startet denne tråden, så har jeg en mistanke om at du har ett sterkt ønske om å føle deg mer verdsatt framover.

Lenke til kommentar
Jeg prøver alltid å tenke på hvor jeg ønsker å være i karrièren min ett stykke fram i tid. Det å følge hjertet sitt høres klisjeaktig ut, men det er fungerer utrolig godt i praksis. I og med at du har startet denne tråden, så har jeg en mistanke om at du har ett sterkt ønske om å føle deg mer verdsatt framover.

 

 

Tusen takk for alle svar :-)

 

Helt enig i at man må følge hjertet, rockPaperScissors(), men for min del var det også litt at jeg følte at jeg måtte ta et valg med hensyn til karrieren.

 

Men nå har jeg hatt en samtale med min sjef.

Status er som følger:

 

+ 60K i grunnlønn og eget kontor i min hjemby, 3-4 dager i uken.

(ikke hjemmekontor da jeg trenger plass til diverse maskinvare.)

 

Det hjalp meget på motivasjonen, og kontor nær hjemmet sparer både tid og (mye) penger.

 

Årsinntekt: 456.000 fast lønn + ca. 50-60.000 provisjon/bonus

+ diverse goder som mobil, bredbånd, fleksitid ...

Endret av delillos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...