Gå til innhold

Veien videre fra tungt DSLR


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag ett Canon 40D med Canon 15-85 IS USM objektiv som fungerer, men blir for tungt og stort til at jeg i det siste orker å ta det med ut på tur/noe som helst.Støyen på bilder tatt med høyere ISO er også ett problem.

 

For noen mnd siden kjøpte jeg meg ett Sony RX100 kamera, som jeg tok med meg til NY, og under oppholdet kom aldri DSLR seg ut av rommet da jeg var fornøyd med bildene fra RX100'en og hvor lett det var å ha det i lommen hele tiden. Jeg er veldig fornøyd med RX100'en så langt.

 

Skuffelsen kom heller litt da jeg ville ta litt bilder med manuelle instillinger(ja, FN knappen er god, men ting blir litt knotete, og en god AEB funksjon er fraværende og det mangler remote release for bulb mode.)

 

Canon kamera har ikke blitt rørt siden RX100 kom i hus, og jeg har tenkt på å bytte det ut med ett mindre, eller selge unna 15-85 linsa og bytte til en fast linse.

 

Har lest tråd opp og ned i mente om NEX 6, NEX5, Fuji x100s, Fuji x E1, Fuji XM1, og Olympus EM10.

 

Ser at Fotovideo og Japanphoto kjører bra priser denne uken på Fuji utstyr, men vet ikke helt hva jeg tjener på å selge unna 40D'en med linse for å bytte til Fuji?

 

Jeg liker at jeg kan ta med meg RX100 over alt. Jeg tar mest bilder av natur/bygninger/byliv og minst av personer.

 

Slik jeg ser det, har jeg følgende valg:

 

1.Beholde RX100, selge linse til 40D og kjøpe nytt fast objektiv. Forslag? Ser for meg noe rundt 20-35mm, har prøvd 50mm og det blir for trangt.

 

2.Beholde RX100, selge 40D med linse, og kjøpe nytt kamera som blir noe i mellom 40D og Rx100.Ser at du får Fuji X M1 med kit+zoom til billig penge, og at Olympus EM10 virker bra.

 

3.Selge RX100 og 40D og kjøpe noe som kan erstatte begge.

Endret av cdonc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du er heldig hvis du får kr 1000 for 40D, objektivet får du sannsynligvis 3500-4000 for.

Et nytt kamera vil antagelig være bedre enn 40D med fastobjektiv, derfor er det bedre å kjøpe fastobjektiv til det nye kameraet.

Jeg har beholdt mitt 40D i tilfelle jeg får lyst til å ta bilder av fugler eller action, pluss litt nostalgi.

RX100 bør du ikke selge med mindre du mangler penger. Ditt nye kamera med objektiv går neppe ned i lommen, dermed trenger du fortsatt RX100.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5000kr for 40D + 15-85mm solgt hver for seg virker ikke urimelig. 40D-en kan ta litt tid å selge, så kan være verdt å duppe under tusenlappen for å få den unna.

 

Jeg ville tatt en titt på bruktmarkedet før du hiver deg på noen kampanjer. For mange er m4/3/Nex/Fuji kjøpt inn som kamera #2, og blir lite brukt før det blir solgt unna igjen. Etter Fuji X-E2/T1 og Olympus E-M1 kom, har tidligere modeller blitt solgt unna for å finansiere nye kjøp, så å plukke opp et rimelig X-E1 eller E-M5 skal være mulig.

 

X-M1 med standard- og telezoom ville jeg styrt unna. Du får Fuji-sensoren, men resten av pakken blir litt for tilnærmet amatører (type 700D/D3200 med kitoptikk).

Lenke til kommentar

Tja, tviler på at du får særlig mange hundrelappene for et 40D så jeg anbefaler heller å beholde kameraet. Det gjør fremdeles samme jobben som da det var nytt. Det finnes mange fastobjektiver å velge mellom, men du kan sjekke i prisguiden her på akam, f.eks har du dette rimelige og gode pannekakeobjektivet https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-40mm-f-2-8-stm-161029

 

Å ha et kompaktkamera i tillegg til systemkamera er fornuftig og for mange gammelt nytt, det har alltid vært slik at av og til passer det best med et lite kamera man kan stappe i lomma. De fleste speilløse systemkamera med objektiv montert vil og bli for store for lomma. Vær og klar over at ikke alle speilløse systemkamera har innebygd søker, noen kan du kjøpe en løs søker til (som ofte er kostbar) mens atter andre har ingen mulighet før søker.

 

Et vennligsinnet forundringsspørsmål fra en skrå sidelinje: Når oppdaget du at speilrefleksen var blitt for tung og omfangsrik (jeg tviler på at kameraet har lagt på seg særlig mye mer vekt enn ordinær mengde støv)?

 

Tor

Lenke til kommentar

Et vennligsinnet forundringsspørsmål fra en skrå sidelinje: Når oppdaget du at speilrefleksen var blitt for tung og omfangsrik (jeg tviler på at kameraet har lagt på seg særlig mye mer vekt enn ordinær mengde støv)?

 

 

Det er som å spørre: Hvorfor sluttet du å fotografere med negativ/dias-film? Film-formatet har jo ikke forandret seg siden du kjøpte kameraet...

 

Edit:

Teknologien gjorde et kvantesprang, og selv om DSLR var tyngre og hadde begrenset batterilevetid så var fordelene større enn ulempene. Derfor så fotografene på filmkameraene sine og fant ut at de var blitt "for tunge og omfangsrike", og de spurte andre hvilket nytt digitalt kamerautstyr de burde kjøpe istedenfor.

 

Kodak skjønte ikke hva som skjedde, og de gikk konkurs. Mange kameraprodusenter har også forsvunnet da de ikke hadde gode nok svar på markedets etterspørsel.

Entusiastene skifter kamera tidligst, men viser man til salget vil det alltid være en viss treghet. På samme måte som film fortsatt solgte mye mens entusiastene etterspurte digital så selger store DSLR fortsatt mye mens entusiastene nå etterspør mindre kamera med samme bildekvalitet.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir for tungt den dagen man stadig tenker: "Skal jeg gidde å drasse det med meg?"

 

For ca et år siden erkjente jeg at det var situasjonen. Bestemte meg derfor for å bli "speilløs" men jeg har fortsatt en vei å gå. Bruker nå speilløst mesteparten av tiden men er usikker på om jeg noen gang kommer til å bli 100% "speilløs".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som å spørre: Hvorfor sluttet du å fotografere med negativ/dias-film? Film-formatet har jo ikke forandret seg siden du kjøpte kameraet...

 

Jeg ser ikke helt relevansen i ditt svar i forhold til mitt spørsmål. Her er det mer snakk om noe som har plutselig vokst i følt størrelse og vekt til tross for at reell vekt og volum har vært den samme hele tiden - derfor mitt spørsmål i forundringens tegn.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det blir for tungt den dagen man stadig tenker: "Skal jeg gidde å drasse det med meg?"

Men da spør jeg: Hvorfor/hvordan kommer man dit? Dvs at det blir en fast tankegang? Hva påvirket? Vekta på speilrefleks og objektiver har vært den samme i mange år. Som jeg har nevnt før er temaet med "for tungt og for stort" og "gidder ikke bære lenger etc" av rimelig ny dato her på forumet. Man skal ikke gå langt tilbake før det vær motsatt. Mulig fenomenet og har en dose av smitteefekt i seg for alt hva jeg vet.

 

Jeg mener ikke å dra andres personlige vurderinger omkring hva som er stort eller ikke i tvil, men det er likevel med en viss forundring jeg ser på en utvikling her på forumet som jeg finner noe underlig (den avspeiles heller ikke i salgstallene totalt).

 

Kan det heller være så enkelt i endel tilfeller at dalende inspirasjon er en betydelig faktor og at enkelte så vil prøve å finne tilbake ved å kjøpe/prøve nytt utstyr? Det er forsåvidt en gammel sak dette at enkelte prøver å handle seg frem til ny giv, men som regel blir effekten kortvarig. Det er naturlig at inspirasjon går i bølgedaler, men ofte kommer den tilbake av seg selv hvis man bare er tolmodig nok - det er og helt gratis å ha den typen tolmodighet.

 

De fleste jeg kjenner, ja antagelig samtlige som har speilrefleks, har i tillegg et godt kompaktkamera - det tar over de gangene man f.eks vil ha et kamera som er kjapt å stikke bort og tar liten plass. Et godt kompaktkamera er og forholdsvis rimelig og kan vare i årevis. Et speilløst systemkamera faller ofte mellom stolene i slike tilfeller, de kan som regel heller ikke overta helt for et kompaktkamera i lomma.

 

Systemskifte koster som regel en god del, og kanskje man bør spørre seg selv om det er egentlig der problemet ligger? Hvis man er ærlig med seg selv. Og som mange har sagt før meg så tar man neppe bedre bilder med å skifte system.

 

(Beklager trådstarter for utglidingen selv om det på den annen side er litt innenforbi tema).

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årsaken er slik som LBe sier, over tid ble kamera mindre og mindre brukt pga vekt og størrelse når en skulle ut på tur, og det er ikke til å stikke under en stol at mye har skjedd siden 40d kom ut. Jeg ønsker meg rett og slett kvaliteten og mulighetene på 40d i ett mindre hus som gjør det lettere å ta kamera med ut på tur igjen.

 

Synes det som blir diskutert er innenfor tema og det er interessant å høre andre meninger.

Lenke til kommentar

Størrelse og vekt er en subjektiv greie.

 

Det minste speilreflekskameraet som finnes pr i dag er Canon 100D, her er akams test av dette: http://www.akam.no/artikler/test-canon-eos-100d/135881?utm_source=pg-article-read-more-links

 

Når det gjelder speilløse systemkamera er det etter min mening et uoversiktelig hav å velge mellom og nye kommer hele tiden. Der må nesten de som har hatt lengre tids erfaring med sine utgaver komme med forslag.

 

Men du bør muligens ta noen grove valg:

 

-Søker eller ikke, intern søker eller ekstern (løs), vær klar over at ekstern søker kan være kostbar samt at endel speilløse modeller ikke har mulighet før søker.

 

-Totalbudsjett (husk å ta med ekstra batteri og minnekort mm i dette)

 

-Objektivtype, normalzoom (ofte selges kameraet med en kitzoom) eller fastobjektiv - eller begge deler.

 

-Ekstern(mulighet) blits?

 

-Størrelse, det er faktisk størrelsesforskjeller mellom forskjellige speilløse systemkamera.

 

-Behøver jeg egentlig systemkamera?

 

 

Tor

 

Lenke til kommentar

Du diskuterer faktisk med den eneste i Norge som ikke har noe forhold til vekt og størrelse som han har argumentert for i ett par år nå lenger opp, så akkurat det ville jeg ikke lagt så mye vekt på - pund intended.

Canon 100D er også en vits av ett kamera, ja det er lite, ja det veier lite, ja det finnes 2 objektiver som matcher størrelsen. Resten er objektivene du er vant med på ett krympet hus som minst viktig ser tett ut og får en balanse som bare er trist.

 

Jeg har kameraer i 3 størrelser til hvert sitt bruk, men at jo mindre jo mer frister det å ta med rundt. I en lokal fotoklubb jeg er med i har 1 dumpet hele Nikon riggen og kjører kun Fujifilm og 2 andre har nå tømt bilen for DSLR og har ett Fujifilm med rundt overalt. Bare legge til en ting som kan være viktig og det er at ex Nikon jobber profesjonelt med dette og de 2 siste er også på profesjonelt nivå men har dette ved siden av fast arbeid.

Endret av fo2re
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Årsaken er slik som LBe sier, over tid ble kamera mindre og mindre brukt pga vekt og størrelse når en skulle ut på tur,

Det er hvertfall årsaken til jeg er nesten speilløs. Halvert vekt og samme bildekvalitet gjør at kameraet er med oftere og blir mer brukt.

Lenke til kommentar

fo2re: Nå er du rimelig flåsete i dine uttalelser, og jeg antar at du også mener at alle de som i dag kjøper speilrefleks (som fremdeles er et stort flertall av systemkamerakjøperne totalt) har null peiling og vil få problemer med vekt og størrelse med en gang de kommer inn døra hjemme. Eller - er det så enkelt at ingen (som deg f.eks) enda ikke har til disse "uvitende" speilreflekskjøperne messet misjonen om at speilrefleks er altfor stort til å orke å dra med seg og at de derfor ikke kommer til å ta særlig mange bilder?

 

Jeg synes det er greit at man setter alternativene opp mot hverandre og samtidig gir grunner for å tenke nøyere igjennom hva en virkelig ønsker, eventuelt hva som mangler med det en har i dag. I tillegg vil jeg mene at det er og greit at nye folk her på forumet får en forståelse for at den rådende trenden her for tiden slettes ikke avspeiler det store flertallet av befolkningens meninger angående systemkamerakjøp. Selv har jeg f.eks enda ikke hørt at noen av de hobbyfotografene jeg kjenner drar frem at de ikke gidder dra med seg speilrefleksen (mulig muskelmassen er i gjennomsnitt større på Jæren - eller at det er få herfra som leser på Akam).

 

Det er og et poeng å ta med seg at enkelte her bytter kamera nesten raskere enn andre fyller tanken (uten at det skal være negativt i seg selv, men noe å huske på for nye som spør om råd).

 

Tor

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For trådstarter sine fotobehov kan jeg ikke komme på noen fordeler med speilrefleks, bortsett fra at det er større kamerautvalg hvis han ønsker å gå opp til (ennå tyngre) fullformat.

 

Håper du har fått med deg at Fuji X100S ikke er et systemkamera, det har kun 35mm vidvinkelobjektiv. Ellers er det et lekkert og godt kamera.

 

Jeg har funnet ut at jeg vanligvis klarer meg fint uten søker, og endte opp med Samsung NX-system siden det har vært mange prisdumpinger på disse. En annen fordel er at objektivene er små og skarpe.

 

Skulle jeg startet nytt i dag ville jeg vært fristet av Fuji på grunn av utseende, bildekvalitet og at det er et selskap som tør være anderledes. Ulempen er at de er svakere på video enn konkurrentene.

Lenke til kommentar

Ja jeg har fått med meg at X100S ikke er et systemkamera siden det ikke er mulig å skifte objektiv, men bortsett fra det har det de samme egenskapene som de speilløse systemkamera'ene til fuji.

 

Erstaningsmessig blir det slik:

 

X100S erstatter D7000 + 35 mm

X-E1 + 17-55mm erstatter D7000 + 18-50mm og D7000 + 18-70mm

 

D7000 + 70-200mm har jeg så langt ikke noen erstatning for og jeg er også usikker på om jeg kommer til å erstatte den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

fo2re: Nå er du rimelig flåsete i dine uttalelser, og jeg antar at du også mener at alle de som i dag kjøper speilrefleks (som fremdeles er et stort flertall av systemkamerakjøperne totalt) har null peiling og vil få problemer med vekt og størrelse med en gang de kommer inn døra hjemme. Eller - er det så enkelt at ingen (som deg f.eks) enda ikke har til disse "uvitende" speilreflekskjøperne messet misjonen om at speilrefleks er altfor stort til å orke å dra med seg og at de derfor ikke kommer til å ta særlig mange bilder?

 

Jeg synes det er greit at man setter alternativene opp mot hverandre og samtidig gir grunner for å tenke nøyere igjennom hva en virkelig ønsker, eventuelt hva som mangler med det en har i dag. I tillegg vil jeg mene at det er og greit at nye folk her på forumet får en forståelse for at den rådende trenden her for tiden slettes ikke avspeiler det store flertallet av befolkningens meninger angående systemkamerakjøp. Selv har jeg f.eks enda ikke hørt at noen av de hobbyfotografene jeg kjenner drar frem at de ikke gidder dra med seg speilrefleksen (mulig muskelmassen er i gjennomsnitt større på Jæren - eller at det er få herfra som leser på Akam).

 

Det er og et poeng å ta med seg at enkelte her bytter kamera nesten raskere enn andre fyller tanken (uten at det skal være negativt i seg selv, men noe å huske på for nye som spør om råd).

 

Tor

 

 

Du driver å argumenterer med akkurat det samme og skriver jo at du har ingen forståelse for at vekt og størrelse har noe å si når man går ut å tar bilder og sist når jeg nevnte 6 KG kamerautstyr så kom det bombastiske at ingen trenger å ha med det rundt.

 

Mitt siste om dette er at jeg har aldri sett en Lamborghini Aventador, har da naturlig nok aldri sittet i en heller og ser at nettet er fullt av både bilder og videoer av den. Det betyr ikke at jeg sitter hardnakket og benekter at den bilen ikke finnes fordi jeg ikke har vært borti den i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...