Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Solgte bilen i jan/feb. Nå kommer han tilbake.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Solgte bilen min i jan/feb i år. Nå i dag kommer denne kjøperen tilbake og skal presse meg for penger.

 

Etter en laaaang handel med han, med at jeg fikk bil i innbytte med pant i, som han ikke ordnet opp i før nesten én måned etter hva som sto i kontrakten, osv osv. Kommer han tilbake og skal lage enda mere trøbbel for oss.

 

Susehodet glemte igjen servicehefte hos oss da han kjøpte bilen og kjørte avgårde. Vi sendte det i posten dagen etterpå. Noe som var greit for han.

 

Hørte ikke noe mer fra han på mange måneder, men nå(mange måneder etterpå) begynner han å si "når kommer det i posten, har ikke fått noe enda blablabla" osv. Sikkert bare oppspinn tror jeg for å presse meg for penger. Han mener nå dette er kontraktbrudd fordi han ikke har fått servicehefte, og nå vil han ta saken videre blablabla.

 

Heldigvis var jeg lur nok til å ta kopi av servicehefte før jeg sendte det i posten til han. Fordi jeg har vært borte i mange tullinger når det gjelder bilsalg; så jeg tenkte det var lurt å være føre-var. Hvis det skulle skje noe.

 

Hvis jeg nå sender han kopien jeg tok av servicehefte, er dette bra nok? Noen som vet? Da har han jo fått service dokumentasjonen.

 

Skal sende det med rekommandert sending slik at han må vise legitimasjon og skrive under for å få ut brevet(Da er det bekreftet at han har fått det).

 

- Servicehefte ble sendt med vanlig A-post, uten sporing.

- Han har solgt bilen jeg solgte til han videre til en annen.

- Han har vært rotete og useriøs fra start til slutt.

- Han påstår HAN vil tape penger på bilen, siden servicehefte mangler. Men han har solgt bilen....? Hæ?

- Dette er en 12år gammel bil. Solgt uten garanti, reklamasjon, uten mulighet for heving, selger står fri for alle eventuelle fremtidige utgifter(skrevet i kontrakt)

 

Takk for svar på forhånd :)

Endret av Tonjehaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Dette er en 12år gammel bil. Solgt uten garanti, reklamasjon, uten mulighet for heving, selger står fri for alle eventuelle fremtidige utgifter(skrevet i kontrakt)

 

Takk for svar på forhånd :)

 

Det hjelper ikke hva som står i kontrakten med mindre dette er ett næringskjøp. - Selger kan ikke avtale seg bort fra reklamasjoner og evt heving av kjøp samt fremtidige utgifter dersom det reklameres.

 

Når det er sagt så vil jeg anse det slik at risikoen går over på kjøper mht serviceheftet hvis han har bedt deg sende det i posten og du har sendt det, så jeg ville vel bare forklart han at det ble sendt i posten som han ville, og sendt han en kopi av kopien du tok og skrevet at du anså saken for avsluttet.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Som Kjetilkl sier, så har han som selger faktisk (og litt dessverre) ganske greie rettigheter i forhold til reklamasjon (faktisk så kan eier nr 2 og 3 og 4 reklamere mot deg via forrige ledd)

 

 

Men det som er viktig her, er hvor lenge side er det du solgte bilen? Han har plikt om å informere selger om feil innen 3 mnd det ble oppdaget, noe som betyr at hvis det har gått 4 mnd siden du solgte bilen og informerte om at serviceheftet ble sendt i posten, så har han ikke noe god sak. Man må ta såpass ansvar at man etterlyser noe sånt innen rimelig tid (posten i Norge er treig, men ikke 4 mnd treig)

Lenke til kommentar

Som Kjetilkl sier, så har han som selger faktisk (og litt dessverre) ganske greie rettigheter i forhold til reklamasjon (faktisk så kan eier nr 2 og 3 og 4 reklamere mot deg via forrige ledd)

 

 

Men det som er viktig her, er hvor lenge side er det du solgte bilen? Han har plikt om å informere selger om feil innen 3 mnd det ble oppdaget, noe som betyr at hvis det har gått 4 mnd siden du solgte bilen og informerte om at serviceheftet ble sendt i posten, så har han ikke noe god sak. Man må ta såpass ansvar at man etterlyser noe sånt innen rimelig tid (posten i Norge er treig, men ikke 4 mnd treig)

 

 

Nå surres det vel litt. I forbrukerkjøp er fristen for reklamasjon 2 måneder, jf. forbrukerkjøpsloven § 27. Men vilkåret for at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse er at det er snakk om et forbrukerkjøp. Fkjl. § 1 slår fast følgende: "Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

Slik jeg forstår det, er det ingen i dette kjøpet som opptrer i næringsvirksomhet, og fkjl. kommer derfor ikke til anvendelse.

 

Den aktuelle bestemmelsen er derfor (med mindre noe annet er avtalt i kontrakten mellom kjøper og selger) kjøpsloven § 32, som sier at det må reklameres innen "rimelig tid" etter at mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget.

 

Riktignok er det lagt til grunn i en rekke høyesterettsdommer at det skal meget spesielle omstendigheter til for at "rimelig tid" er mer enn to måneder. Siden det her har gått fire måneder, kan vel kjøper egentlig bare ta seg en bolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, er det ingen i dette kjøpet som opptrer i næringsvirksomhet, og fkjl. kommer derfor ikke til anvendelse.

 

Den aktuelle bestemmelsen er derfor (med mindre noe annet er avtalt i kontrakten mellom kjøper og selger) kjøpsloven § 32, som sier at det må reklameres innen "rimelig tid" etter at mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget.

 

Riktignok er det lagt til grunn i en rekke høyesterettsdommer at det skal meget spesielle omstendigheter til for at "rimelig tid" er mer enn to måneder. Siden det her har gått fire måneder, kan vel kjøper egentlig bare ta seg en bolle.

 

 

Merk at vi kommenterte den generelle reklamasjonsretten som var forsøkt å avtale vekk - som varer i to år - og ikke saken med serviceheftet.

Lenke til kommentar

Det går an å ta på virkelighetsbrillene, og se hva som faktisk er saken. Det er en TOLV år gammel bil. Den har ikke eksplodert, ny eier har ikke fått serviceheftet, som er sendt, men det kan fåes kopi. Det er jo helt urealistisk at man kan komme noen som helst vei med en så liten mangel. Som det står i kjøpsloven,"dersom varen har vesentlig mangel". Dette er på ingen måte en vesentlig mangel. Dessuten bortfaller hele greia med reklamasjon stort sett ved kjøp av gammel bruktbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som Kjetilkl sier, så har han som selger faktisk (og litt dessverre) ganske greie rettigheter i forhold til reklamasjon (faktisk så kan eier nr 2 og 3 og 4 reklamere mot deg via forrige ledd)

 

 

Men det som er viktig her, er hvor lenge side er det du solgte bilen? Han har plikt om å informere selger om feil innen 3 mnd det ble oppdaget, noe som betyr at hvis det har gått 4 mnd siden du solgte bilen og informerte om at serviceheftet ble sendt i posten, så har han ikke noe god sak. Man må ta såpass ansvar at man etterlyser noe sånt innen rimelig tid (posten i Norge er treig, men ikke 4 mnd treig)

 

 

Nå surres det vel litt. I forbrukerkjøp er fristen for reklamasjon 2 måneder, jf. forbrukerkjøpsloven § 27. Men vilkåret for at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse er at det er snakk om et forbrukerkjøp. Fkjl. § 1 slår fast følgende: "Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

Slik jeg forstår det, er det ingen i dette kjøpet som opptrer i næringsvirksomhet, og fkjl. kommer derfor ikke til anvendelse.

 

Den aktuelle bestemmelsen er derfor (med mindre noe annet er avtalt i kontrakten mellom kjøper og selger) kjøpsloven § 32, som sier at det må reklameres innen "rimelig tid" etter at mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget.

 

Riktignok er det lagt til grunn i en rekke høyesterettsdommer at det skal meget spesielle omstendigheter til for at "rimelig tid" er mer enn to måneder. Siden det her har gått fire måneder, kan vel kjøper egentlig bare ta seg en bolle.

 

 

 

Jeg snakker kun i fra at hva jeg har operert med jeg har jobbet samt hva jeg har oppfattet fra artikler og saker jeg leser :) Men mener uansett at man ikke kan mene at flere mnd er 'innen rimelig tid' når det gjelder en postforsendelse i Norge.

 

Og kjøpsloven åpner og for at reklamasjon kan avtales bort, og garanti er ikke en del av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

 

Man kan skrive kontrakt som fraskriver selger alt ansvar og annullerer kjøpsloven, men er vel heller lite brukt. Er mer vanlig at 'selges som rep. obj' blir skrevet i kontrakt som gjør alt alle er inneforstått med at denne bilen krever stell.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Og kjøpsloven åpner og for at reklamasjon kan avtales bort, og garanti er ikke en del av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

 

Hm her blandet jeg litt sammen del 1 og to av svaret mitt ja, sånn er det når man ikke skriver alt samtidig :p - men kan reklamasjonsretten helt avtales bort altså? Slik at man ikke har noen mulighet til å reklamere på noe som helst?

Lenke til kommentar

Det går an å ta på virkelighetsbrillene, og se hva som faktisk er saken. Det er en TOLV år gammel bil. Den har ikke eksplodert, ny eier har ikke fått serviceheftet, som er sendt, men det kan fåes kopi. Det er jo helt urealistisk at man kan komme noen som helst vei med en så liten mangel. Som det står i kjøpsloven,"dersom varen har vesentlig mangel". Dette er på ingen måte en vesentlig mangel. Dessuten bortfaller hele greia med reklamasjon stort sett ved kjøp av gammel bruktbil.

 

 

Jeg vil på stå at et serviceheftet er ganske viktig på en så gammel bil, der står det faktisk hva som er gjort og byttet ila tolv år, noe som ville vært ganske avgjørende for min del.

Lenke til kommentar

 

Det går an å ta på virkelighetsbrillene, og se hva som faktisk er saken. Det er en TOLV år gammel bil. Den har ikke eksplodert, ny eier har ikke fått serviceheftet, som er sendt, men det kan fåes kopi. Det er jo helt urealistisk at man kan komme noen som helst vei med en så liten mangel. Som det står i kjøpsloven,"dersom varen har vesentlig mangel". Dette er på ingen måte en vesentlig mangel. Dessuten bortfaller hele greia med reklamasjon stort sett ved kjøp av gammel bruktbil.

 

 

Jeg vil på stå at et serviceheftet er ganske viktig på en så gammel bil, der står det faktisk hva som er gjort og byttet ila tolv år, noe som ville vært ganske avgjørende for min del.

 

 

Hvem i alle dager bryr seg om det er foretatt er oljeskift i 2004? Dessuten er saken her at det kan fremstilles en kopi av serviceheftet, som vil dokumentere hvilke servicer som er foretatt, ikke hvilke deler som er byttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og kjøpsloven åpner og for at reklamasjon kan avtales bort, og garanti er ikke en del av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

 

Hm her blandet jeg litt sammen del 1 og to av svaret mitt ja, sånn er det når man ikke skriver alt samtidig :p - men kan reklamasjonsretten helt avtales bort altså? Slik at man ikke har noen mulighet til å reklamere på noe som helst?

 

 

Man kan ikke avtale seg helt bort fra det, nei. Man kan regulere tidsfristen ganske fritt, men kjøper kan fortsatt påberope seg mangel innenfor de gitte fristene.

 

Det vanlige er en "as is"-klausul, som begrenser reklamasjon til veldig store avvik.

 

Fra kjøpsloven:

 

§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

Lenke til kommentar

Jeg er ingen jurist, men jeg har drevet en nettbutikk, og med jevne mellomrom så var det kunder som forsøkte å komme med "inbilte" mangler, og selvforskylte skader.

 

Somregel var det ting jeg kunne ta på min kappe, fordi det var en filleting, (noe småtteri som kunne byttes ut, eller lignende), men et par ganger gikk ting videre til forbrukerrådet, og det er ikke så enkelt å si "jeg vil ha ny" eller "jeg vil ha pengene tilbake". Å kompensere for en mangel er tilstrekkelig, og jeg fikk inntrykket av at tolkningen av lovverket ikke var universielt til fordel for forbrukeren.

 

Jeg vil tro at du ikke kan holdes ansvarlig for noe som helst, hvis du sender en kopi av serviceheftet, (send ALLTID slike ting rekomandert, og behold en kopi av det du sender, i tilfelle han hevder at du sendte en tom konvolutt).

 

Med en anledning så fikk forbrukeren medhold, men jeg var usikker på tolkningen av forbrukerkjøpsloven, så jeg sa til ham at jeg mente han hadde feil, men det var uklart så om vi sammen kontaktet forbrukerrådet for å få en "tolkning", han hadde rett, og kunden, som først var hissig, ble veldig fornøyd med forslaget mitt; kanskje noe du kan foreslå, siden da blir det ikke så veldig bittert og saken blir formelt oppklart.

 

-Frank

Lenke til kommentar

 

Jeg vil på stå at et serviceheftet er ganske viktig på en så gammel bil, der står det faktisk hva som er gjort og byttet ila tolv år, noe som ville vært ganske avgjørende for min del.

 

 

Hvem i alle dager bryr seg om det er foretatt er oljeskift i 2004? Dessuten er saken her at det kan fremstilles en kopi av serviceheftet, som vil dokumentere hvilke servicer som er foretatt, ikke hvilke deler som er byttet.

 

 

Jeg vil ikke på stå at en 12 år gammel bil som fikk sitt første oljeskift rett før jeg kjøper bilen er noe særlig. Serviceheftet viser at bilen får det stellet den trenger.

 

 

 

Og kjøpsloven åpner og for at reklamasjon kan avtales bort, og garanti er ikke en del av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

 

Hm her blandet jeg litt sammen del 1 og to av svaret mitt ja, sånn er det når man ikke skriver alt samtidig :p - men kan reklamasjonsretten helt avtales bort altså? Slik at man ikke har noen mulighet til å reklamere på noe som helst?

 

 

Man kan ikke avtale seg helt bort fra det, nei. Man kan regulere tidsfristen ganske fritt, men kjøper kan fortsatt påberope seg mangel innenfor de gitte fristene.

 

Det vanlige er en "as is"-klausul, som begrenser reklamasjon til veldig store avvik.

 

Fra kjøpsloven:

 

§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

 

Hvis du ser på linken under, så kan man avtale akkurat det man vil i transaksjoner mellom to privatpersoner. Så man kan, men blir nok (heldigvis) lite brukt (noe som også reklamasjon ved privat salg av bil blir..)

 

http://www.dinside.no/907092/gode-kontrakter-ved-bruktbilsalg

 

 

 

For å vente tilbake til emnet. TS har ingenting å bekymre seg for, sender du kopien av serviceheftet så synes jeg at du har gjort mer enn du egentlig må..

Lenke til kommentar

 

Hvis du ser på linken under, så kan man avtale akkurat det man vil i transaksjoner mellom to privatpersoner. Så man kan, men blir nok (heldigvis) lite brukt (noe som også reklamasjon ved privat salg av bil blir..)

 

http://www.dinside.no/907092/gode-kontrakter-ved-bruktbilsalg

 

 

Men da slår jo avtaleloven inn hvis kontrakten er urimelig, så da har man ikke avtalt seg vekk fra reklamasjonsansvar uansett - men det blir jo en mye lengere vei for kjøper for å nå frem med reklamasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...