Gå til innhold

GUIDE: 5 gratisalternativer til Photoshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desverre er det ingen alternativer til Photoshop, (og hverfall ikke gratis).

 

Jeg bruker Paint.net til 99% av bilderedigeringen min, jeg rett og slett elsker det som et bilderedigeringprogram, og alle Windows-brukere bør ha det, til og med de som har Gimp og Photoshop, for det kjører raskere, lettere å gjør små forandringer og ting veldig intuitivt.

 

Photoshop er litt sånn som AutoCAD, ja det finnes andre CAD-programmer, noen gratis, noen Open Source, og mange av dem er kjempebra alternativer, men AutoCAD er 10 ganger bedre.

 

Så dette er ikke en liste over alternativer, men heller over bra bildebehandlingsprogrammer. Gimp kommer rigtig nok veldig nærme, men verktøy som gjør Photoshop bra og enkelt, mangler. GUI-en er også frustrerende, da flere separate vinduer er rotete, og at de ikke er "hostet i et hovedvindu hjelper ikke. (kanskje det finnes en måte å gjør GUI-et Photoshop-aktig, men jeg har ikke funnet det).

 

-Frank

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har man ikke råd til rundt 90 kroner i mnd for Photoshop og Lightroom så har men vel heller ikke råd til strøm eller laptop :p

 

ps ! eller kamera !

Den ble litt vell nedsettende vel.

Jeg er trygda har home made pc Canon. kamera Canon 7D +70x200 f4 objekt solgte 17x85 mm fordi den fungerte dårlig med dette kamera.

Ja jeg har like mye i trygd som en minstepensjonist -

NEI jeg tar meg ikke råd til 90KR PR MÅNED ..

..Prioritering og langtekkelig sparing til det man skal ha i livet.- nei jeg bruker ikke penger på masse stasj den delen av livet er ferdig --- Jeg er jo tross alt en halv feit noldus på litt over 50 år som ingen har brukt for :)

Jeg bor godt sulter ikke men kaller meg ikke fattig som minste pensjonist -men når det er sagt så er livslinja stramm

Endret av skrim
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har man ikke råd til rundt 90 kroner i mnd for Photoshop og Lightroom så har men vel heller ikke råd til strøm eller laptop :p

 

ps ! eller kamera !

Jeg har nok råd til LR, men gidder ikke styre med ekstra-pc for fotoredigering - jeg har allerede en relativt kraftig laptop, men der tok Windows kvelden etter en diskkrasj. Da Dell ikke følte for å sende reinstall-media dit jeg var, kun ny disk, og Windows-installeren er så vidt jeg vet ikke i stand til å sette opp dualboot, så har dette OS'et ikke blitt installert på nytt... Det er i grunn ikke noe stort tap (jeg bruker uansett Linux på jobb).

 

Men kan man ikke kjøpe LR lenger? Det er et par typer programmer jeg ønsker å leie, og det som har kontrollen med bildebiblioteket mitt (gjerne vha. et par sære filformater og merkelige mappestrukturer?) havner definitivt i den gruppen. Økonomisk også - om man *vet* at man skal bruke et program en god stund framover, så er det stort sett billigere å bla opp en tusenlapp eller to en et fast trekk...

 

MEN: Ang. programmer som kan testes:

Ta gjerne en titt på Digikam. Det er et bildesorteringsprogram med RAW-støtte, funker temmelig bra, men må innrømme at jeg kun har skrapt i overflaten av hvilke muligheter som ligger i det. Multiplattform.

 

Det hadde også også vært kult med en artikkelserie som beskriver bruk av GIMP!

Lenke til kommentar

 

 

Har man ikke råd til rundt 90 kroner i mnd for Photoshop og Lightroom så har men vel heller ikke råd til strøm eller laptop :p

 

ps ! eller kamera !

Den ble litt vell nedsettende vel.

Jeg er trygda har home made pc Canon. kamera Canon 7D +70x200 f4 objekt solgte 17x85 mm fordi den fungerte dårlig med dette kamera.

Ja jeg har like mye i trygd som en minstepensjonist -

NEI jeg tar meg ikke råd til 90KR PR MÅNED ..

..Prioritering og langtekkelig sparing til det man skal ha i livet.- nei jeg bruker ikke penger på masse stasj den delen av livet er ferdig --- Jeg er jo tross alt en halv feit noldus på litt over 50 år som ingen har brukt for :)

Jeg bor godt sulter ikke men kaller meg ikke fattig som minste pensjonist -men når det er sagt så er livslinja stramm

Det er prioriterringer som alt annet her i livet - eller 3 kroner dagen er vel også en måte å se det på.

 

Rik er forøvrig definert i Norge som en som har 120 millioner eller mer og jeg skal heller ikke ljuge på at jeg er rik da.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også Paint.net og sammen med Picasa har dette gitt meg de fleste av de funksjoner jeg på mitt nivå trenger. Inntil nå: Jeg har en Epson R3000 printer, skal printe på et spesielt kunstpapir som ikke er levert av Epson, og har derfor lastet ned den riktige ICC-profilen for dette papiret. Men verken Picasa eller Paint.net har mulighet for å hente opp/utnytte denne profilen etter det jeg kan finne ut. Hva er det jeg ikke har skjønt? Eller er det slik at jeg må ha Photoshop eller Lightroom for å fikse dette?

Harald

Lenke til kommentar

Hei Harald,

 

Blant Windows- programmene i oversikten er det kun GIMP som har støtte for fargestyring med ICC profiler. Du kan lese mer om det her: http://docs.gimp.org/en/gimp-imaging-color-management.html

 

Forøvrig er Lightroom et veldig bra program for bl.a utskrift. Hvis du har planer om å skrive ut ofte, er det absolutt verdt investeringen. Ikke minst fordi du også får et supert program for bilderedigering og arkivering.

Endret av MikaelTj
Lenke til kommentar

Hva er det jeg ikke har skjønt?

 

Velger du ikke papirtype/profil i printerdialogen? Det er ikke noen prinsipiell forskjell på papir fra Epson med deres profiler og andre papirtyper med egne profiler. Når det er sagt så høres det ut som du er på et nivå hvor du kunne ha glede av et litt mer avansert program som forstår profiler.

Lenke til kommentar

GUI-en er også frustrerende, da flere separate vinduer er rotete, og at de ikke er "hostet i et hovedvindu hjelper ikke. (kanskje det finnes en måte å gjør GUI-et Photoshop-aktig, men jeg har ikke funnet det).

 

-Frank

Fra og med GIMP 2.8 er det mulig med ett-vindu-modus, slik at det blir mer likt Photoshop, som du forøvrig ser i artikkelen :) .

Lenke til kommentar

se# skriver:

Velger du ikke papirtype/profil i printerdialogen? Det er ikke noen prinsipiell forskjell på papir fra Epson med deres profiler og andre papirtyper med egne profiler.

 

Jeg velger bare papirtype så lenge jeg bruker Epson-papir, slipper å forholde meg til ICC-profiler.

Du har sikkert rett i at jeg vil ha glede av Lightroom - men det betyr litt tid ( i overgangen), og det er betyr litt penger.

Lenke til kommentar

Ser ut til at dette er måten å gjøre color management i GIMP:
http://docs.gimp.org/en/gimp-imaging-color-management.html
http://www.imagescience.com.au/kb/questions/114/Printing+with+ICC+Profiles+using+Gimp

Det står dog at:
Also, I needed to tell windows to use the new ICC file for the printer since Gimp does not actually have any ability to select the actual printer profile - it only uses it for softproofing.

Lenke til kommentar

Papir og ICC-koder - mitt spørsmål mer i detalj:

 

På Epson-softwaren er det en nedtrekksliste som viser Epson-papirtyper. Når jeg velger en av disse, blir riktig ICC-profil hentet opp (slik må det være). Når jeg nå skal bruke et Canson-papir, står ikke dette i nedtrekkslista. Jeg kan velge et Epson-papir som ligner Canson-papiret, men i mitt tilfelle ga det dårlige resultater. Så jeg må ha den eksakte ICC-profilen fra Canson. Den har jeg funnet og lastet ned, men klarer ikke å bruke den i de printerprogram jeg har tilgjengelig. Så jeg må anskaffe for eksempel Lightroom fostår jeg.....

 

Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

GUI-en er også frustrerende, da flere separate vinduer er rotete, og at de ikke er "hostet i et hovedvindu hjelper ikke. (kanskje det finnes en måte å gjør GUI-et Photoshop-aktig, men jeg har ikke funnet det).

 

-Frank

Fra og med GIMP 2.8 er det mulig med ett-vindu-modus, slik at det blir mer likt Photoshop, som du forøvrig ser i artikkelen :) .

 

Artikkelen skumleste jeg bare, men takk for informasjonen, når har jeg oppdatert GIMP og nå liker jeg det litt mer :-D

 

-Frank

Lenke til kommentar

FastStoneImageViewer funker også til enkel og grei redigering/behandling.....

Obs, FastStone Image Viewer er ikke color managed (vet ikke det norske uttrykket) så fargene programmet viser er ikke helt korrekt i forhold til et color managed program, sånn for eksempel Lightroom.

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...