Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Det er få her som forteller oss om hardware når de har problemer


Anbefalte innlegg

Jeg har, dessverre, sett altfor mange som poster i denne tråden uten å fortelle oss om hvilken hardware (les komponenter) de har i PC¨'en sin. Det er så mye enklere å hjelpe hvis dere forteller oss om hvilke komponeter dere har.

 

Og hvilke, da mener jeg:

 

Hovedkort

CPU (prossesor)

RAM (minne brikker)

Skjermkort

Hard disk eller SSD

PSU merke og modell (Strømforsyning altså)

Eventuelt wifi kort, RAID kort etc.

Hvilket OS som brukes, Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 eller Linux.

 

All info dere kan gi oss vil gjøre det lettere for oss her i forumet å hjelpe slik at vi kan prøve å finne en løsning. Om posten deres blir lang, gjør det ingenting så lenge den inneholder god informasjon om problemet og hvordan det oppstod.

 

Når det gjelder type PC, fortell hvilken type PC det er, om det er bærbar, stasjonær, selvbygg etc. Og husk å opp gi merke og modell type, det hjelper oss ikke mye å si at det er en Dell eller Acer når det finnes ørten modeller.

God beskrivelse av en bærbar er slik: "Det er en Acer Aspire V3-772G"

 

Glem heller ikke å gi en god beskrivelse av hva dere gjorde da det skar seg, mener da ting som BSOD (blåskjerm), PC'en restartet eller bare slo seg av.

 

Og til slutt, les denne posten, Øk sannsynligheten for at ditt problem blir løst, den vil også gi en pekepinn om hva jeg mener.

 

Dessverre så er det fortsatt mange som poster her uten å oppgi hardware, OS etc. Vær så snill å opplyse om alle data angående komponenter, OS etc før du poster. Det gjør alt så mye lettere for oss som prøver å hjelpe dere. Vi kan ikke gjette hvilken PC du har eller hvilekn hardware eller OS det er problemer med.

 

Så jeg gjentar;

 

VÆR SÅ SNILL Å FORTELLE OSS HVA SOM SKJEDDE, HVILKEN HARDWARE DU HAR, OS ETC NÅR DU POSTER EN TRÅD!!!

Endret av Chavalito
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig godt poeng.

Vært litt oppgitt til tider over akkurat den samme slappe holdningen til endel poster.

Ofte hopper jeg bare videre til en annen post og unnlater å svare . Da fordi man ikke kan gjøre annet enn å be om mere informasjon eller svare helt generaliserende.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jepp. Et stort savn, en bare kan håpe blir mindre nå som det kommer en post om det (tviler litt).

 

At de også gir noe grunnleggende beskrivelse av hva de gjorde rett før ulykken, eller om de hadde noen problemer de kanskje løste på en "fiks" måte.

Alt for ofte så viser det seg i ettertid at brukeren hadde gjort noe veldig dumt like før, og som kunne gitt en klar feilkilde. Så hvor du dropper noe, prøvde ut et nytt triks, ødela noe på forhånd, eller den ble brukt på en helt spesiell måte utenom det vanlig, vær så snill å fortell dette til oss!

 

Mister du PCen i bakken, ikke la oss holde på en halv dag med å søke etter grunner til hvorfor ikke maskinen finne et OS, uten å nevne hva som skjedde like før.

Eller hvis det lukter brent eller faktisk brenner i maskinen, nevn dette FØR man prøver å spørre etter hjelp.

 

Ja, hvis alt har vært normalt eller ikke noe utenfor rutinene har skjedd, fortell dette uansett!

 

Når jeg hjelper kunder/folk med problemet så spør jeg alltid etter en oppsummering hva maskinen/kunden har gjort med den i det siste. Men på et forum, så tar det tid å få dratt slikt ut av en!

kke la oss gjette oss frem til

Lenke til kommentar

Som syar2003 sier, så har jeg selv hoppet til neste post pga ingen beskrivelse av hardware og slikt. Og som Andrull også sier, så hjelper det veldig mye med en god beskrivelse av hva som ble gjort før det gikk galt.

 

Man kan håpe på litt bedre poster, men vi får se.

 

Edit: Første post oppdatert litt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg driver med support til daglig, og 90% av henvendelsene er ala dette: "X funker ikke". Ingen informasjon om utstyr, ingen ting om hendelseforløp, og heller ingen eventuelle feilmeldinger.

Jeg forventer litt mer av de som poster i dette forumet, men jeg ser stadig vekk mangelfulle innlegg. Jeg skjønner ikke helt hva som får folk til å tro at andre brukere på dette forumet er tankelesere :roll:

Det er kanskje litt pessimistisk av meg, men tror dessverre ikke slike tråder som dette hjelper noe særlig. Rett og slett fordi de det gjelder ikke skjønner problemet i utgangspunktet og ofte ikke innehar så mye kunnskap om IT generelt sett, og dermed ikke vet hvor viktig det er med informasjon i åpningsinnlegget. Og ikke minst hva som er relevant informasjon :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Det er mange gjengangere som er hjelpere som antagelig tar en titt på denne tråden og ser at dette trengs før det lages en "hjelp dataen er død"-tråd. Tror desverre ikke at mange som trenger hjelp vil se på denne og følge det.

 

Det er opp til de gode samaritarnerne her inne å få bukt med dette ved å legge inn en mal om info som trengs på første kommentaren :)

Lenke til kommentar
Dessverre ser det ut som at de gode samaritanene her inne sliter med å få folk til å skjønne at det å oppgi hardware i første post hjelper mye, og sparer en del tid og frustrasjon.

 

Jeg har sett flere poster hvor man må flere ganger be om at TS oppgir hardware, og hvordan skal man da kunne hjelpe uten å vite dette? Jeg er ikke noe særlig glad i “gjetteleker” for å være helt ærlig, og derfor har jeg flere ganger unnlatt å hjelpe, selv om jeg kunne ha gjort. I tillegg har jeg flere ganger bedt TS om opplysninger om hardware, men dessverre uten respons.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...