Gå til innhold

Har bare bærbar DVD-spiller, men den krever NRK lisens for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med å plombere en tv er at da får jeg ikke brukt nesen og snese. :(

Begge de der har også kompositt ut. Du trenger ikke bruke RF. På SNES trenger du en spesialkabel, men det er den samme som på N64 og GC, så den burde være lett å skaffe.

Lenke til kommentar

Man trenger forresten ikke plombere TVn selv, det holder å gi NRK tillatelse til å gjøre dette for NRKs regning. Om de velger å ikke gjøre det (Som i mitt tilfelle) er det deres problem. Så det er ikke noe problem å bruke gammelt utstyr som bruker antenne inngangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK må visst bruke like vemmelige metoder som visse steinleggere for å få tak i de stakkars kronene "sine". Pompøse regleryttere med null egenskap til å bruke hue som de i NRK sin innkrevningsavd. burde vært byttet ut med at NRK blir finansiert over statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Greit nok at man må betale lisensavgift, men jeg har ikke stor tiltro til lisensavdelingen hos NRK. Jeg flyttet sammen med min samboer og hadde akkurat forhåndsbetalt lisensen for halvåret, det hadde hun også gjort. Kontaktet lisensavdelingen men det var ikke snakk om å få refundert noe selv om vi bare hadde èn TV. Så vi betalte dobbelt lisens. Synes det er latterlig og smålig av NRK for å tjene noen usle slanter. Det verste av alt er at de har lov til å holde på sånn. Det skal også nevnes at det tok over 1 mnd før jeg fikk svar på flere henvendelser fra dem.

Lenke til kommentar

Man trenger forresten ikke plombere TVn selv, det holder å gi NRK tillatelse til å gjøre dette for NRKs regning. Om de velger å ikke gjøre det (Som i mitt tilfelle) er det deres problem. Så det er ikke noe problem å bruke gammelt utstyr som bruker antenne inngangen.

 

bare for å bekrefte FanTa_A sin post

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1487408&p=20169544

 

gjorde det samme selv og fikk oppsagt lisensen. har bare nett tv hjemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne saken er førsteklasses eksempel på Norsk Rotten Kringkasting, kan ikke skjønne hvordan de i det hele tatt kan forvente at noen som helst skal betale for så dårlig tv.

Når jeg en dag skal kjøpe meg ny TV, skal jeg fanden ta meg plombere den og bruke den til konsoll / ekstern skjerm fra PC, ser jo bare på stream og leser nettaviser uansett.

 

Men de kan jo finne på å sende lisens uansett bare fordi vi bor i et hus som man kan feste en antenne på, vi får bo på gaten da, men nei da, slenger lisens etter oss da og sier noe sånt som "jammen dere kan jo holde i en antenne"

 

*note to self; utvikle en generator som generer et slags skjold av fysisk-masse som man ikke kan feste noen ting på med enveis-utsikt*

 

do we have a kickstarter project?

Lenke til kommentar

Denne saken er førsteklasses eksempel på Norsk Rotten Kringkasting, kan ikke skjønne hvordan de i det hele tatt kan forvente at noen som helst skal betale for så dårlig tv.

Når jeg en dag skal kjøpe meg ny TV, skal jeg fanden ta meg plombere den og bruke den til konsoll / ekstern skjerm fra PC, ser jo bare på stream og leser nettaviser uansett.

 

Men de kan jo finne på å sende lisens uansett bare fordi vi bor i et hus som man kan feste en antenne på, vi får bo på gaten da, men nei da, slenger lisens etter oss da og sier noe sånt som "jammen dere kan jo holde i en antenne"

 

*note to self; utvikle en generator som generer et slags skjold av fysisk-masse som man ikke kan feste noen ting på med enveis-utsikt*

 

do we have a kickstarter project?

 

Jeg lurer på om det finnes en organisasjon i de tusen hjems land som samler likesinnede folk som er imot NRKs drakoniske praksis og stadig tøying/endring av lover og forskrifter til å passe deres egne syn på ting.

 

For eksempel hadde det vært fint om man kunne tvinge NRK til å faktisk følge Forskriften om Fjernsynsmottakere som i klinkende klartekst sier at dersom en MOTTAKER (dvs selve enheten som mottar signaler) ikke er i bruk, skal lisensen stoppes etter melding til NRK, og at NRK *skal* gis tilgang hvis de så ønsker å plombere mottakeren.

I praksis nekter NRK å stoppe lisensen, og sier at plombering skal skje på min egen bekostning. Deretter hoper lisenskravene opp og til slutt - uten en avgjørelse fra en domstol - blir kravet sent til Statens Innkrevingssentral som da som de så fint sier det "kan ta beslag på inntekter og/eller eiendom".

 

Bokstavelig talt i alle år så er de uheldige eiere av fjernsynsmottakere blitt jaget i et hjørne av NRK gang på gang, og etter min erfaring er Medietilsynet og Kulturdepartementet papagøyer som bare gjentar NRKs harde linje omtrent slik "NRKs praksis er å kreve bevis på utført blombering, hvis ikke GTFO".

 

Husk at dette i alle år har dreid seg om STATLIG tv kanal og deres uendelige tørst for lisenspenger, det er ikke slik at hvis man plutselig betaler at NRK skal komme på besøk og si "å ja, vi ser du betaler men har ikke antenne eller kabler... ja men du som betaler skal få det gratis av oss". Neida, det er snakk om innkreving uansett tilfelle, og eksempelet med DVD-spilleren er en klassiker fra NRK sitt sjanger med 30-talls Chicago-mafia utpressing.

Lenke til kommentar

 

 

Lysfjord opplyser at det ikke gis ut navn på kontrollører, men at klager på kontrollører slik som i denne saken, følges opp internt. Han legger til at saksbehandlingen kan ta tid da de har saksrestanser.

 

 

Så man må altså be om navn når de står ved døra. Har lisenskontrollører noen form for beskyttelse slik som vektere, hvor de kun behøver å oppgi sitt vekternummer istedetfor navn?

 

Man må vel kunne si at det en meget useriøs aktør som ikke tør oppgi navnet på kontrollørene. Ellers bør NrK følge opp denne saken og frifinne, samt komme med et plaster på såret i form av en mindre økonomisk kompensasjon for tort og svie synes jeg.

 

Hva med kr 5000,- i kompensasjon? Mitt forslag.

Lenke til kommentar

For eksempel hadde det vært fint om man kunne tvinge NRK til å faktisk følge Forskriften om Fjernsynsmottakere som i klinkende klartekst sier at dersom en MOTTAKER (dvs selve enheten som mottar signaler) ikke er i bruk, skal lisensen stoppes etter melding til NRK, og at NRK *skal* gis tilgang hvis de så ønsker å plombere mottakeren.

Hvor finner du definisjonen på mottaker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...