Gå til innhold

Noen som har kjennskap til Canon 6D


Anbefalte innlegg

Vurderer å ta ett skritt "videre", å bytte ut min Canon 600D med en 6D.

 

Er det noen som har erfaringer med 6D, er det et bra kamera?

Er det noen kamera fra Canon som ligger over 6D, før vi kommer til 5DMarkIII ?

 

Ser også at FotoVideo nå selger en "ny" versjon av 6D, uten Wifi.

Ser ikke helt for meg noen bruksområder med Wifi, så derfor lurer jeg også på om jeg skal gå for denne. Men det er ingen andre forskjeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6D er en moderne versjon av 5D mkII, i mindre forpakning, sålenge man ikke trenger kameraet til avansert actionfotografering og ønsker et kamera som er best på fotografering i mørke omgivelser og litt bedre en 5D mkIII på støy er 6D meget godt kjøp.

 

Når det gjelder WIFI er hovedfordelen at man kan bruke smarttelefonen som en avansert fjernkontroll og man kan se på telefonen hva som skjer i kameraet. Og du kan sende bilder direkte til LightRoom5.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=DnPlzeXi80A

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Når det gjelder WIFI er hovedfordelen at man kan bruke smarttelefonen som en avansert fjernkontroll og man kan se på telefonen hva som skjer i kameraet. Og du kan sende bilder direkte til LightRoom5.

 

Det er nokså kjekt å kunne koble det opp mot telefon (eller nettbrett) og se på bildene som ligger på kameraets minnekort på en litt større skjerm om man ikke har en datamaskin i nærheten. Og om man er opptatt av å laste ting opp på nett kan man enkelt lagre bildene på telefonen/brettet og laste det opp umiddelbart. Har testet de funksjonene litt, og det fungerer. Det jeg ikke syns fungerte noe særlig var å bruke trådløs overføring til dataen for å tømme bilder, da går det tregt. Så den funksjonen er vel mest for å overføre enkelte bilder vil jeg tro, om ikke jeg har klart å stille noe feil så det går sakte.. selv om jeg ikke helt ser hva det kunne være for feil.

Og om man er glad i å ta selvportrett er det lett og sette fokus på seg selv.

 

Om det er ett bra kamera.. det kommer an på brukeren og bruken. AF kan ikke sammenlignes med 7D, som er det andre kameraet jeg bruker. Men AF fungerer, iallefall på midtpunktet, og kan tilpasses situasjonen til en viss grad. Jeg er fornøyd med det, og angrer ikke på at jeg "nedgraderte" fra 5D2 til 6D.

Lenke til kommentar

- Hvorfor bytter du?

- Hvilke egenskaper savner du ved 600D?

- Hvilken optikk har du fra før?

- Hvilken optikk har du evt. tenkt til å anskaffe sammen med 6D?

 

-Jeg ønsker meg fullformat

-Jeg ønsker bedre kontroll på Timelapse, noe jeg forhåpentligvis får med 6D +TC-80N3 fjernkontroll.

-Jeg har "Canon EF 16-35mm F2.8L II USM" og "Canon EF 50mm F1.4 USM"

-Planen er "Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM", mulig jeg også bytter ut min 16-35mm med "Canon EF 24-70mm F2.8L II USM"

Lenke til kommentar

Det er hovedsak tre ting jeg liker å fotografere/gjøre:

 

1. Natthimmelen/Astrofotografering (Gjerne tilkoblet en motorisert stativ, med langtidseksponering)

2. Naturbilder, ofte i omgivelser med sterkt lys.

3. Timelapse

 

Skjelden jeg gidder å dra med meg kamera i familieselskap eller rund gatelangs på ferie.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Vurder også en brukt 5DmkII mot en 6D - det er ikke så stor forskjell på de to...

Jeg ville nok valgt 6D ovenfor 5D mkII grunnet størrelsen, autofokus, jpg-filer og wifi.

 

6D raskeste lukkertid er 1/4000sek mot 5D2 sine 1/8000sek. Det kan jo ha noe å si, iallefall om du opererer på største blenderåpning på de raske objektivene. Men du er jo vant med å ha "kun" 1/4000sek på 600D

Det er vel et luksusproblem :)

Nå er ikke 6D et utpreget actionkamera så ser ikke helt nødvendigheten av 1/8000 lukkertid, og er det for lyst kan man alltid bruke et PL-filter eller gråfilter.

 

Litt annet spørsmål:

Hva ville være en riktig pris å selge min Canon 600D (Den er pent brukt)

Det følger også med en ubrukt "Canon EF-S 18-55mm", ekstra batteri, Batterigrep og Fjernkontroll

 

Ligger vel på rundt 3000.-

Lenke til kommentar

6D raskeste lukkertid er 1/4000sek mot 5D2 sine 1/8000sek. Det kan jo ha noe å si, iallefall om du opererer på største blenderåpning på de raske objektivene. Men du er jo vant med å ha "kun" 1/4000sek på 600D

Det er vel et luksusproblem :)

Nå er ikke 6D et utpreget actionkamera så ser ikke helt nødvendigheten av 1/8000 lukkertid, og er det for lyst kan man alltid bruke et PL-filter eller gråfilter.

 

Det er et reelt problem om hun bruker 50mm på 1.4 på f.eks. vinterfjellet i solskinn, og ønsker å bruke nettopp 1,4. Eller de andre objektivene på 2.8. Man må ikke tro at lyset på vinterfjellet i solskinn er som andre steder, altså om man ikke har prøvd det.. det er LYST. Selvfølgelig kan hun bruke gråfilter, men da må hun jo også kjøpe gråfilter. Nytter ikke stå der oppe og plutselig finne ut at man må kjøpe noe. Blir ikke bilder av sånt. Så.. kjøp et gråfiler som passer det største objektivet, mtp filterdiameteren, og par stepdown-overganger som passer til de andre, så det også kan brukes de objektivenr. Igjen mtp. filterdiameteren. Som jeg ser det på objektivsamlingen og planene om oppgradering så trenger hun ellers 3 forskjellige gråfiltere..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

 

6D raskeste lukkertid er 1/4000sek mot 5D2 sine 1/8000sek. Det kan jo ha noe å si, iallefall om du opererer på største blenderåpning på de raske objektivene. Men du er jo vant med å ha "kun" 1/4000sek på 600D

Det er vel et luksusproblem :)

Nå er ikke 6D et utpreget actionkamera så ser ikke helt nødvendigheten av 1/8000 lukkertid, og er det for lyst kan man alltid bruke et PL-filter eller gråfilter.

 

Det er et reelt problem om hun bruker 50mm på 1.4 på f.eks. vinterfjellet i solskinn, og ønsker å bruke nettopp 1,4. Eller de andre objektivene på 2.8. Man må ikke tro at lyset på vinterfjellet i solskinn er som andre steder, altså om man ikke har prøvd det.. det er LYST. Selvfølgelig kan hun bruke gråfilter, men da må hun jo også kjøpe gråfilter. Nytter ikke stå der oppe og plutselig finne ut at man må kjøpe noe. Blir ikke bilder av sånt. Så.. kjøp et gråfiler som passer det største objektivet, mtp filterdiameteren, og par stepdown-overganger som passer til de andre, så det også kan brukes de objektivenr. Igjen mtp. filterdiameteren. Som jeg ser det på objektivsamlingen og planene om oppgradering så trenger hun ellers 3 forskjellige gråfiltere..

 

Det kan nevnes at jeg allerede har 2stk gråfilter.

Light Craft WorkshopFader ND ULTRA MkII 82mm (fra 2 til 8 EV)

Light Craft WorkshopFader ND ULTRA MkII 82mm (fra 9 til 12 EV)

 

Det du nevner med lys/solskinn og vinterfjellet kjenner jeg godt til og kan ikke sammenlignes med annen sollys.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Min første erfaring med 6D ;)

 

Skjønte ingenting, batteriet hadde stått på i flere timer, likevel er kameraet helt dødt.

 

 

 

I had some issues with getting the battery to charge right the first few times I tried to get mine to work. The battery had to be placed just right and just the act of moving it to plug it in would unseat it a bit and the light would start to blink rapidly after a few minutes. Works fine now that I triple check it every time I charge it.

 

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1318423&page=2

 

Prøver igjen nå.

 

Derfor foreløpig ingen videre kjennskap til 6D ... utover at jeg får med en iPad Mini på kjøpet.

Lenke til kommentar

Vurderer å ta ett skritt "videre", å bytte ut min Canon 600D med en 6D.

 

Er det noen som har erfaringer med 6D, er det et bra kamera?

Er det noen kamera fra Canon som ligger over 6D, før vi kommer til 5DMarkIII ?

 

Ser også at FotoVideo nå selger en "ny" versjon av 6D, uten Wifi.

Ser ikke helt for meg noen bruksområder med Wifi, så derfor lurer jeg også på om jeg skal gå for denne. Men det er ingen andre forskjeller?

Jeg har akkurat gått fra 600d til 6d. Kunne ikke vært mer fornøyd!

 

Vurderte lenge å kjøpe et brukt 5dmkll, men det ble til slutt 6d.

Wi-Fi funksjonen er genial for umiddelbar overføring til smarttelefon, men ikke så bra til overføring til pc, går tregt.

 

Elsker fullformat og den sinnsyke klarheten og gnistrende fargene!

Jeg har til nå ikke klart å legge fra meg Sigma 24-70 f 2.8 selv om jeg mitt favorittobjektiv egentlig er Sigma 34mm f 1.4.

 

Lurer på å kjøpe et objektiv til. har blitt anbefalt Canon sitt 60 mm macro-objektiv da jeg tar en del portretter og produktbilder av smykker, men det virker ikke som det er kompatibelt med 6d? Evt. gå for et 85 mm eller 105 mm fastobjektiv til portretter. Tar gjerne i mot tips her! :)

Lenke til kommentar

 

Min første erfaring med 6D ;)

 

Skjønte ingenting,

Ellers er du fornøyd :p

 

Er litt nysgjerrig på autofokuset ved bruk av forskjellige fokuspunkter, vurderer selv og kjøpe dette til høsten.

 

 

Hadde det ikke vært for det tragikomiske AF-systemet på 5D MKII hadde jeg nok ikke byttet så snart. Så jeg er også veldig spent på hvordan senterpunktet yter. Ellers er jeg veldig glad i virtuell horisont, og fungerende auto ISO ... 6D svarer på begge.

 

Men for all del, jeg har tatt mye bra bilder med 5D MKII i det siste ... så håper jeg bare jeg får liv i 6D så jeg kan gjenta suksessen.

 

P.S. Noen som er keen på en ny iPad Mini ;) (Har en Mini Retina fra før)

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

 

 

Min første erfaring med 6D ;)

 

Skjønte ingenting,

Ellers er du fornøyd :p

 

Er litt nysgjerrig på autofokuset ved bruk av forskjellige fokuspunkter, vurderer selv og kjøpe dette til høsten.

 

 

Hadde det ikke vært for det tragikomiske AF-systemet på 5D MKII hadde jeg nok ikke byttet så snart. Så jeg er også veldig spent på hvordan senterpunktet yter. Ellers er jeg veldig glad i virtuell horisont, og fungerende auto ISO ... 6D svarer på begge.

 

Men for all del, jeg har tatt mye bra bilder med 5D MKII i det siste ... så håper jeg bare jeg får liv i 6D så jeg kan gjenta suksessen.

 

P.S. Noen som er keen på en ny iPad Mini ;) (Har en Mini Retina fra før)

 

 

Hei! Sliter du med batteriet? Google Canon battery troubleshooting e.l.

Det er noe med at du kan la batteriet stå i i 20 sekunder, ta det ut, så i 10 sek og ta det ut før du setter det inn. (eller omvendt mtp sekundene.) Det funket for meg, hvis ikke så er det 2 års garanti på batteriet ( det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om hos Fotovideo.)

Lenke til kommentar

EF-S-optikk som EF-S 60/2,8 macro er ikke kompatibel med fullframehus som 6D, nei - dessverre.

 

Vurder en EF 100/2.8 macro (eller 100/2.8L IS macro) - og et portrettobjektiv et sted 85-135mm kan du heller ikke gå feil med. EF 135/2L er spesielt anbefalt, og EF 85/1.8 er mye for pengene.

Kjøper du en 100mm macro er den ikke så lyssterk som fastoptikken uten macro, men den vil allikevel fungere fint til portretter. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Min første erfaring med 6D ;)

 

Skjønte ingenting,

Ellers er du fornøyd :p

 

Er litt nysgjerrig på autofokuset ved bruk av forskjellige fokuspunkter, vurderer selv og kjøpe dette til høsten.

 

 

Hadde det ikke vært for det tragikomiske AF-systemet på 5D MKII hadde jeg nok ikke byttet så snart. Så jeg er også veldig spent på hvordan senterpunktet yter. Ellers er jeg veldig glad i virtuell horisont, og fungerende auto ISO ... 6D svarer på begge.

 

Men for all del, jeg har tatt mye bra bilder med 5D MKII i det siste ... så håper jeg bare jeg får liv i 6D så jeg kan gjenta suksessen.

 

P.S. Noen som er keen på en ny iPad Mini ;) (Har en Mini Retina fra før)

 

 

Hei! Sliter du med batteriet? Google Canon battery troubleshooting e.l.

Det er noe med at du kan la batteriet stå i i 20 sekunder, ta det ut, så i 10 sek og ta det ut før du setter det inn. (eller omvendt mtp sekundene.) Det funket for meg, hvis ikke så er det 2 års garanti på batteriet ( det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om hos Fotovideo.)

 

 

Laderen hadde stått å blinket fort. Nå som jeg vigglet litt på batteriet, så blinker ladeindikatoren saktere ... noe jeg tar som et tegn på at ting er i orden.

 

Kameraet var nok dødt fordi batteriet var tappet, det hadde stått noen dager i utstillinga hos JP.

 

* krysser fingrene uansett * ellers blir det EOS M i morra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...