Gå til innhold

best skjerm utendørs: S4 Active vs. S5 vs. Z2


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er ute etter en mobil som skal brukes en del utendørs (som kart osv), så det er veldig viktig at skjermen skal kunne leses også i fult sollys.

Siden vær-fasthet er et absolutt krav, har jeg redusert valget til tre mobiler, med forskjellige skjermteknologiene. Alle tre har gode nok specs. ellers, men hvilken har den beste skjermen på en solrik sommerdag?:

Samsung S4 Active (LCD)

Samsung S5 (Super AMOLED)

Sony Z2 (IPS LCD Triluminos)

 

 

Takk

 

Mvh,

Michal

 

PS: Det beste ville nok være å teste det selv - vet dere om noen butikk i Trondheim som vil gi meg muligheten, dvs. å tillate å ta telefoner ut?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Samsung S4 Active. Har brukt den mye i all slags sollys, med kart. Bruker Viewranger og Locus til navigering på tur. Setter på full lysstyrke i sollys. Ser godt det jeg trenger uten å måtte skygge for skjermen. Bruker halv lysstyrke ellers pga strømforbruk, dette blir for svakt i direkte sollys. Kjøpte 3 billige "Kina batterier" som reserve. Har aldri hatt behov for å bytte mer enn 1 batteri selv på overnattingsturer. Viewranger bruker etter min erfaring mer batteri enn Locus.

Lenke til kommentar

Har selv Samsung S4 Active. Har brukt den mye i all slags sollys, med kart. Bruker Viewranger og Locus til navigering på tur. Setter på full lysstyrke i sollys. Ser godt det jeg trenger uten å måtte skygge for skjermen. Bruker halv lysstyrke ellers pga strømforbruk, dette blir for svakt i direkte sollys. Kjøpte 3 billige "Kina batterier" som reserve. Har aldri hatt behov for å bytte mer enn 1 batteri selv på overnattingsturer. Viewranger bruker etter min erfaring mer batteri enn Locus.

Takk for info! :-)

Det med ekstra batterier er et godt poeng, og ett minuspoeng for Sony - selv om det kan vist løses med en ekstern batteripakke.

Lenke til kommentar

Har også selv en S4 Active, Oransje : )

Den har veldig god lysstyrke med opp på 420 cd/m2, mot S5 med 307 cd/m2 og Z2 med 400 cd/m2

Men jeg tror at Z2 har polariseringsfilter på seg, sånn at lyset ikke skinner så kraftig på skjermen.

Ellers så har jo S5 og Z2 relativt mye bedre batteritid enn S4 Active, men på den andre siden kan man ikke bytte batteri på Z2, noe man kan på S4 Active og på S5. Det er jo selfølgelig mere praktisk å slippe å ha en lader inne i mobilen, når man i stedet kan bytte batteri. Da den heller ikke blir vanntett lengere.

På den andre siden er det jo litt kjipt å måtte skru av mobilen når man eventuelt tracker, for å bytte batteri.

Men er de eneste kriteriene vanntetthet, lysstyrke og batterilevetid? Disse telefonene er nemlig vesentlig forskjellige på flere punkter.

Lykke til, og håper det var til hjelp! : )

 

Forresten, takk "rla" har lett etter GPS apper, og har ViewRanger selv, men er ikke helt fornøyd. Locus blir forhåpentligvis en positiv opplevelse.

Endret av I am not a bird
Lenke til kommentar

Har også selv en S4 Active, Oransje : )

Den har veldig god lysstyrke med opp på 420 cd/m2, mot S5 med 307 cd/m2 og Z2 med 400 cd/m2

Men jeg tror at Z2 har polariseringsfilter på seg, sånn at lyset ikke skinner så kraftig på skjermen.

Ellers så har jo S5 og Z2 relativt mye bedre batteritid enn S4 Active, men på den andre siden kan man ikke bytte batteri på Z2, noe man kan på S4 Active og på S5. Det er jo selfølgelig mere praktisk å slippe å ha en lader inne i mobilen, når man i stedet kan bytte batteri. Da den heller ikke blir vanntett lengere.

På den andre siden er det jo litt kjipt å måtte skru av mobilen når man eventuelt tracker, for å bytte batteri.

Men er de eneste kriteriene vanntetthet, lysstyrke og batterilevetid? Disse telefonene er nemlig vesentlig forskjellige på flere punkter.

Lykke til, og håper det var til hjelp! : )

 

Forresten, takk "rla" har lett etter GPS apper, og har ViewRanger selv, men er ikke helt fornøyd. Locus blir forhåpentligvis en positiv opplevelse.

Takk for info! :)

 

Du har selvfølgelig rett i at telefonene jeg spør om er ganske forskjellige. Problemet for meg er at dette blir min første smartmobil (har Nokia E51 nå), så jeg vet ikke helt hva jeg trenger.

Men la meg snu det litt: er det noe som S5 og/eller Z2 har, som du savner på din S4 Active?

 

Takk

Michal

Lenke til kommentar

Har du sjekket ut både iOS, Windows Phone og Android, siden du bare nevner Android-telefoner i første post? Både Apple og Nokia m.fl. har modeller med gode og lyssterke skjermen.

Tror ikke det finnes vanntette mobiler med iOS eller Windows, så det er uaktuelt. Dessuten liker jeg ikke Apples lukket økosystem og synes det er frustrerende nok å måtte jobbe med Windows på kontormaskinen min..

 

Men takk for innspillet.

Lenke til kommentar

 

Har også selv en S4 Active, Oransje : )

Den har veldig god lysstyrke med opp på 420 cd/m2, mot S5 med 307 cd/m2 og Z2 med 400 cd/m2

Men jeg tror at Z2 har polariseringsfilter på seg, sånn at lyset ikke skinner så kraftig på skjermen.

Ellers så har jo S5 og Z2 relativt mye bedre batteritid enn S4 Active, men på den andre siden kan man ikke bytte batteri på Z2, noe man kan på S4 Active og på S5. Det er jo selfølgelig mere praktisk å slippe å ha en lader inne i mobilen, når man i stedet kan bytte batteri. Da den heller ikke blir vanntett lengere.

På den andre siden er det jo litt kjipt å måtte skru av mobilen når man eventuelt tracker, for å bytte batteri.

Men er de eneste kriteriene vanntetthet, lysstyrke og batterilevetid? Disse telefonene er nemlig vesentlig forskjellige på flere punkter.

Lykke til, og håper det var til hjelp! : )

 

Forresten, takk "rla" har lett etter GPS apper, og har ViewRanger selv, men er ikke helt fornøyd. Locus blir forhåpentligvis en positiv opplevelse.

Takk for info! :)

 

Du har selvfølgelig rett i at telefonene jeg spør om er ganske forskjellige. Problemet for meg er at dette blir min første smartmobil (har Nokia E51 nå), så jeg vet ikke helt hva jeg trenger.

Men la meg snu det litt: er det noe som S5 og/eller Z2 har, som du savner på din S4 Active?

 

Takk

Michal

 

 

Det første mangelen jeg kan komme på med S4 Active er batterilevetid. Det kan jeg forstå kan bli ett større problem for flere, men det er helt greit for meg. Ellers ser jeg ikke noen store ulemper med denne, men heller noen fordeler med de andre.

 

100 - 0% videoavspilling: S4 Active: 10t, S5: 11t, Z2: 15t. Dette sier jo ikke allt, fordi dette er uten WiFi, Bluetooth osv. på. Det kan være større forskjeller når man gjør andre ting.

 

Både S5 og Z2 har snap. 801, mot Active's 600. De har også Adreno 330, mot min med 320. Sony's toppmodell har 3 GB RAM mot Samsungs 2. Dette vil egentlig bare si at du ikke legger merke til noen forskjeller nå, men med hjelp av stoppeklokka vil du se en forskjell om ett par år.

 

De største forskjellene ligger nok i kameraet. De to nyeste kan filme i 4K ( eller UHD som Samsung insisterer på å kalle det). Og Z2 kan også filme i saktefilm - 120 fps, mot 30 fps ( KULT! :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):w00t: )

Ellers så er det ganske stor forskjell på Activen's kamera, og de dyrere. Hvilken som er best av S5 og Z2 kommer litt ann på brukeren, men Z2 er knappet bedre. Disse er de beste kameraene du får på en Android Telefon i dag. Hvis man ikke tenker på K ZOOM

 

Softwaren på Z2 er betydelig bedre enn på S5

 

Sammenligning: S5 vs Z2 vs S4 Active Allt er ikke fyllt ut, så spør hvis du lurer på noe.

Størrelsesammenligning - Får håpe du ikke blir skremt

 

Mener selv at Z2 er ca. tre hakk bedre enn S5.

 

KitKat kommer også til Active hvert øyeblikk.

 

Det værste med Z2 og S5 er at de ikke finnes i oransje. Z2: Hvit, Svart eller Lilla ( bare baksiden som skifter farge ) S5: Hvit, Blå eller Svart ( hele telefonen skifter farge ).

 

Ellers så må man tenke på at S4 Active koster 3000,- S5: 5400 og Z2: 5600. Men så bor vi jo i et vulgært rikt land, så dette har jo ikke mye å si for mange! :nei:

På den andre siden må man kanskje tenke på at man kan leve lengere med Z2 og S5 ann men Active, og det er jo bra, både for klimaet og for lommeboka :)

 

Så da er det bare å velge og vrake :hmm:

 

 

Har du sjekket ut både iOS, Windows Phone og Android, siden du bare nevner Android-telefoner i første post? Både Apple og Nokia m.fl. har modeller med gode og lyssterke skjermen.

Tror ikke det finnes vanntette mobiler med iOS eller Windows, så det er uaktuelt. Dessuten liker jeg ikke Apples lukket økosystem og synes det er frustrerende nok å måtte jobbe med Windows på kontormaskinen min..

 

Men takk for innspillet.

 

Helt riktig, både det mad at det ikke finnes vanntette windows og Apple - mobiler, og det at iOS er helt forjævelig å jobbe med.

Lenke til kommentar

 

Takk for info! :)

 

Du har selvfølgelig rett i at telefonene jeg spør om er ganske forskjellige. Problemet for meg er at dette blir min første smartmobil (har Nokia E51 nå), så jeg vet ikke helt hva jeg trenger.

Men la meg snu det litt: er det noe som S5 og/eller Z2 har, som du savner på din S4 Active?

 

Takk

Michal

 

 

Det første mangelen jeg kan komme på med S4 Active er batterilevetid. Det kan jeg forstå kan bli ett større problem for flere, men det er helt greit for meg. Ellers ser jeg ikke noen store ulemper med denne, men heller noen fordeler med de andre.

 

100 - 0% videoavspilling: S4 Active: 10t, S5: 11t, Z2: 15t. Dette sier jo ikke allt, fordi dette er uten WiFi, Bluetooth osv. på. Det kan være større forskjeller når man gjør andre ting.

 

Både S5 og Z2 har snap. 801, mot Active's 600. De har også Adreno 330, mot min med 320. Sony's toppmodell har 3 GB RAM mot Samsungs 2. Dette vil egentlig bare si at du ikke legger merke til noen forskjeller nå, men med hjelp av stoppeklokka vil du se en forskjell om ett par år.

 

De største forskjellene ligger nok i kameraet. De to nyeste kan filme i 4K ( eller UHD som Samsung insisterer på å kalle det). Og Z2 kan også filme i saktefilm - 120 fps, mot 30 fps ( KULT! :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):w00t: )

Ellers så er det ganske stor forskjell på Activen's kamera, og de dyrere. Hvilken som er best av S5 og Z2 kommer litt ann på brukeren, men Z2 er knappet bedre. Disse er de beste kameraene du får på en Android Telefon i dag. Hvis man ikke tenker på K ZOOM

 

Softwaren på Z2 er betydelig bedre enn på S5

 

Sammenligning: S5 vs Z2 vs S4 Active Allt er ikke fyllt ut, så spør hvis du lurer på noe.

Størrelsesammenligning - Får håpe du ikke blir skremt

 

Mener selv at Z2 er ca. tre hakk bedre enn S5.

 

KitKat kommer også til Active hvert øyeblikk.

 

Det værste med Z2 og S5 er at de ikke finnes i oransje. Z2: Hvit, Svart eller Lilla ( bare baksiden som skifter farge ) S5: Hvit, Blå eller Svart ( hele telefonen skifter farge ).

 

Ellers så må man tenke på at S4 Active koster 3000,- S5: 5400 og Z2: 5600. Men så bor vi jo i et vulgært rikt land, så dette har jo ikke mye å si for mange! :nei:

På den andre siden må man kanskje tenke på at man kan leve lengere med Z2 og S5 ann men Active, og det er jo bra, både for klimaet og for lommeboka :)

 

Så da er det bare å velge og vrake :hmm:

 

 

Har du sjekket ut både iOS, Windows Phone og Android, siden du bare nevner Android-telefoner i første post? Både Apple og Nokia m.fl. har modeller med gode og lyssterke skjermen.

Tror ikke det finnes vanntette mobiler med iOS eller Windows, så det er uaktuelt. Dessuten liker jeg ikke Apples lukket økosystem og synes det er frustrerende nok å måtte jobbe med Windows på kontormaskinen min..

 

Men takk for innspillet.

 

Helt riktig, både det mad at det ikke finnes vanntette windows og Apple - mobiler, og det at iOS er helt forjævelig å jobbe med.

 

Hei igjen,

 

tuusen takk for svarene og lenkene, det var mye info :):thumbup:

 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om kamera, siden jeg pleier å ha et skikkelig kamera med meg - men hvem vet, kanskje blir det viktigere når jeg får en mobil med god kamera.

Prisen er heller ikke noe problem, det er jobben som betaler ;)

 

Når må jeg gruble litt, dette er ikke enkelt... :hmm:

 

Michal

Lenke til kommentar

Z2 anmeldelse av Pocketnow - "Worth every Penny"

eller S5 vs Z2 av Pocketnow

S5 anmeldese av Pocketnow - "Good, but not glam"

 

Må selv si at jeg er litt forelsket i Z2, og forstår egentlig ikke helt at noen folk velger S5.

Hadde jeg ikke kjøpt ny mobil for 2 måneder siden, hadde nok Z2 fylt lommen min i dag. (Kanskje litt dyr da)

Men for deg som ikke trenger å bry deg om slikt - Z2 er fantastisk.

Endret av I am not a bird
Lenke til kommentar

Z2 anmeldelse av Pocketnow - "Worth every Penny"

eller S5 vs Z2 av Pocketnow

S5 anmeldese av Pocketnow - "Good, but not glam"

 

Må selv si at jeg er litt forelsket i Z2, og forstår egentlig ikke helt at noen folk velger S5.

Hadde jeg ikke kjøpt ny mobil for 2 måneder siden, hadde nok Z2 fylt lommen min i dag. (Kanskje litt dyr da)

Men for deg som ikke trenger å bry deg om slikt - Z2 er fantastisk.

Nok en gang takk for info og lenkene.

Jeg har sett på S5-vs-Z2-video og mitt inntrykk var at det var S5 som kom bedre ut fra det - folk er forskjellige ;-)

 

Jeg har da så å si bestemt å gå for S5 .. men nå fant jeg dette: http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5_active_support_page_found-news-8518.php og vurderer å vente litt - dette tar ingen ende :confused:

Lenke til kommentar

Ser spennende ut. Det kan bære vrrdt å vente på, hvis du har tid og tålmodighet.

Og unnskyld, skal prøve å være mer objektiv neste gang.

Ingenting å unnskylde seg for - poenget mitt vær nettopp det at det ikke går an å være objektiv, siden man har forskjellig smak og preferanser..

Jeg tror jeg kommer til å leve uten en smartmobil et par måneder til og håpe at S5 Active blir annonsert i juni, som spekulasjoner sier..

Lenke til kommentar

Sannsynelig det, da S4 Active ble lansert den 21 Juni (USA).

 

Lykke til

 

Edit:

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om kamera, siden jeg pleier å ha et skikkelig kamera med meg - men hvem vet, kanskje blir det viktigere når jeg får en mobil med god kamera.

 

Michal

 

forresten: "det beste kameraet er det kameraet som tar best bilder som du gidder å ta med deg"

Endret av I am not a bird
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppgraderte fra S4 Active til Z2 for to uker siden. Skjermen på Z2 fungerer fint ute og er lett leselig. Har lysstyrken innstilt på full med "tilpass til lysforhold". Skjermen er ikke skarpere enn S4 Active, men jeg trenger ikke lengre justere lysstyrken på skjermen opp i sollys som jeg måtte på Active. Batteritiden ser ut til å være ca 50% bedre. Kameraet er mye bedre særlig inne, men Active tar gode bilder og video ute i godt lys. Android 4.4.2 har restriksjoner i forhold til lagring til minnekort. Det er mulig det er derfor Viewranger nå har "gått i heng" to ganger under tracking på Z2. Dette har jeg aldri opplevd tidligere i de 4 årene jeg har brukt programmet. Jeg kjører Viewranger fra SD kortet, mens Locus nå må brukes fra internminnet, noe som er en ulempe hvis du har store kartfiler. Samsung ser ut til å ha bedre håndtering av A2DP headset enn Z2 som ser ut til å miste kontakten lettere og manuelt må tilkobles igjen. Synes også Samsungs innebyggede skritteller er en fordel fremfor Z2 sitt smartband, som igjen har endel positivt med seg som Samsung mangler.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...