Gå til innhold

Hvorfor ett behov got og regelmessing recalibrere en skjem ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skriver regelmessig menr du at du må kalibrer morgen og kveld eller er det andre forhold som gjør at du må kalibrere ?

 

Du må huske på at kalibreringen bare gjelder et bestem lysforhold .

endrer det seg så blir kalibreringen feil

 

Er skjermen innstilt etter vinterlyset så blir det feil nå når man snart har sommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Når du skriver regelmessig menr du at du må kalibrer morgen og kveld eller er det andre forhold som gjør at du må kalibrere ?

 

Du må huske på at kalibreringen bare gjelder et bestem lysforhold .

endrer det seg så blir kalibreringen feil

 

Er skjermen innstilt etter vinterlyset så blir det feil nå når man snart har sommer

Beklager jeg ikke fikk sett dette før. Er vant med å få notifikasjon som jeg ikke har fått.

 

Jeg mener ikke att jeg har hatt behov for og gjøre det i noen som helst hyppighet, bare at jeg har lest det en plass rundt her eller på hw.no

 

Men jeg vet ikke hvorfor man skulle trenge og regelmessig rekalibrere en skjerm som allerede er kalibrert tidligere. Hvor enn den informasjonen var fra, så så jeg aldri noen forklaring for det.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fargene og lysstyrken på skjermen din endrer seg over tid - derav behovet for å rekalibrere en gang i blant. Har du en perfekt kalibrert skjerm i dag, har den mest trolig endret seg noe etter f.eks. et halvt år. De fleste løsningene jeg har vært borti begynner å nagge etter ca. 2 uker - ville tro det var litt i overkant aggressivt. En annen ting å ta med seg er at mange skjermer vrir på fargene når du justerer lysstyrken, så om du f.eks. hadde lysstyrken på 20% når du kalibrerte og så satt den opp til 80% etterpå vil du mest trolig ende opp med feil farger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fargene og lysstyrken på skjermen din endrer seg over tid - derav behovet for å rekalibrere en gang i blant. Har du en perfekt kalibrert skjerm i dag, har den mest trolig endret seg noe etter f.eks. et halvt år. De fleste løsningene jeg har vært borti begynner å nagge etter ca. 2 uker - ville tro det var litt i overkant aggressivt. En annen ting å ta med seg er at mange skjermer vrir på fargene når du justerer lysstyrken, så om du f.eks. hadde lysstyrken på 20% når du kalibrerte og så satt den opp til 80% etterpå vil du mest trolig ende opp med feil farger.

Jasså ja.

 

Det er jo nesten litt kjipt og høre. Jeg ihvertfall synes det er greiest og bare 'set and forget'. Også bare etter 2 uker da gitt. Men jeg tipper forandringene er vel heller små håper jeg som trøst eller hva ? Slik at hvis du først har kalibrert en skjerm bare en gang etter at du fikk den, så kan man vel forvente at den ihvertfall vil holde seg bedre en factory defualt ? (som så vidt jeg har fått med meg fra forskjellige tester og videre er gjerne mer enn bare litt utenom det kalibrerte optimale)

 

Til slutt, du vet ikke tilfeldighvis hvorfor det er sånn, hva some er grunnen til at skjermen ikke "holder" seg ?

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Om factory default ikke stemte noe særlig så er nok en engangskalibrering bedre - den driver i alle fall fra et korrekt utgangspunkt og ikke fra noe som er feil allerede (dog, det kunne jo tenkes at default var f.eks. for kald og at den driver mot en varmere farge og ender opp med å bli mer korrekt : )

 

Var en ok liten guide om det her hos Eizo - gikk ikke veldig i dybden, men det grunnleggende er med. For de fleste ville jeg tro et par ganger i året burde holde (dog, rein synsing fra min side) - spesielt om du ikke arbeider under kontrollerte lysforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...