Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21. mai 2014


Skriftlig eksamen i engelsk våren 2014  

28 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter fikk du? :)

    • 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      2
    • 4
      5
    • 5
      10
    • 6
      6


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd for de som kommer opp i engelsk skriftlig, eller som har meldt seg opp som privatist til denne eksamenen i år.


Tips&triks samt råd og gode/dårlige erfaringer i faget er gull verdt i denne oppkjøringsperioden, og jeg håper at vi kan utveksle dette i løpet av den ene uken vi har igjen før det braker løs :)

Samtidig kan det være lurt å ta en kikk på læreplanen i faget, som gir en pekepinn på hva man skal jobbe fram mot for å gjøre det best mulig på eksamen: http://www.udir.no/kl06/ENG1-03/Kompetansemaal/?arst=1858830316&kmsn=-915046718

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen tips til dere andre som også skal opp i engelsk til eksamen:

- Når du skriver en tekst, marker alle verb og sjekk dem nøye etter at teksten er helt ferdigskrevet. Altså om dem er bøyd rett. (Dette har hjulpet meg veldig før)

- Bruk mange såkalte "linking words" som binder sammen teksten din på en fin måte. Google "linking words" og du vil få opp mange lister med slike ord.

- Aldri skriv mer enn 1 side på en "short answer" oppgave! Min engelsklærer sa at man helst ikke burde skrive mer enn 7-10 linjer eller en halv side. Synes selv det er ganske lite, men men.

- Husk å ta en ren "teknisk sjekk" etter teksten din er ferdigskrevet. Analyser HVER setning og se om du har skrivefeil, verbfeil (som jeg nevnte ovenfor), HUSK samsvarsbøyning! Se også etter om du har rett engelsk ordstilling.

- ALDRI bruk ord som du selv ikke vet hva betyr, med mindre du har en ordbok.

- Husk å ha en "rød tråd" gjennom hele teksten din! Det er svært viktig i forhold til selve innholdet.

Noen som har flere tips? Hadde vært til stor nytte å se lese om deres triks og huskelister. Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde engelsk vg3 eksamen i fjor og det hjalp meg veldig å finne fram nyheter som kunne være aktuelle å få om på eksamen. Hva som kan være aktuelt nå er litt vanskelig å si egentlig, men et greit tips er å oppsøke disse store nyhetsbyråene som: The Guardian, NY times etc.

 

Eventuelt kan vi jo drøfte oss frem til og sette opp en liste over aktuelle saker :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Jeg hadde engelsk vg3 eksamen i fjor og det hjalp meg veldig å finne fram nyheter som kunne være aktuelle å få om på eksamen. Hva som kan være aktuelt nå er litt vanskelig å si egentlig, men et greit tips er å oppsøke disse store nyhetsbyråene som: The Guardian, NY times etc.

 

Eventuelt kan vi jo drøfte oss frem til og sette opp en liste over aktuelle saker :)

Jaa, god idee! Tror jeg skal gjøre det etter vi har fått ut forberedelsesheftet :) Vi vet liksom ikke "temaet" enda, så det er litt vanskelig nå. Tror vi får ut heftet på tirsdag i neste uke elns.

Lenke til kommentar

Jeg har lett for å ikke klare å se mine egne feil når jeg er ferdig med en tekst, men jeg er veldig nøye mens jeg skriver. Føler ofte at dette fører til at jeg står fast når jeg skal prøve å formulere en setning, og at dette hindrer meg litt i å bruke fantasien. Er det bedre å skrive mens jeg er i god flow, og heller rette opp de eventuelle feilene etterpå, enn det er å bruke god tid på setningene?

 

Noen som har noen innspill til dette?

Lenke til kommentar

Jeg har lett for å ikke klare å se mine egne feil når jeg er ferdig med en tekst, men jeg er veldig nøye mens jeg skriver. Føler ofte at dette fører til at jeg står fast når jeg skal prøve å formulere en setning, og at dette hindrer meg litt i å bruke fantasien. Er det bedre å skrive mens jeg er i god flow, og heller rette opp de eventuelle feilene etterpå, enn det er å bruke god tid på setningene?

 

Noen som har noen innspill til dette?

Jeg bruker å først konsentrere meg om selve innholdet og skrive mens jeg har "flyten" i det. Bryr meg ikke da om å sjekke alt så nøye. Etter at "innholdet" er ferdig derimot, går jeg grundig over teksten og kun konsentrerer meg om det tekniske, altså skrivefeil, verbfeil osv. For meg er det best å gjøre det slik, fordi da kan jeg konsentrere meg om en ting av gangen, men det er selvfølgelig individuelt hva man liker! :)

Lenke til kommentar

Syntes det er vanskelig å vite hva man kan øve på når det er så lenge til vi får forbredningsdelen... Men tips sånn som du skrev skolelyset123 hjelper!! Selv skriver jeg ut grammatikk regler jeg sliter med å huske, som til mine favoritt feil.

Ja, det er lurt! Bruker også å gjøre det, men det ender alltid opp med at jeg ikke gidder å bruke de arkene likevel. Jeg blir bare så sykt lei av å lese en tekst om og om og om igjen, særlig på engelsk. Tror jeg må ta meg bedre tid til å sjekke grammatikk nå på eksamen fordi grammatikkfeil er oftest grunnen til at karakteren min blir trekt ned. :)

Endret av skolelyset123
Lenke til kommentar

Er det ingen andre som har noen tips? Ser at mange har vært innom tråden, men for øyeblikket er det tydeligvis ingen som har noe å dele. Vet at ingen har fått ut forberedelsesheftet enda, men har dere ingen tips til alt annet som ikke går på selve innholdet? Nøkkelord, eksempler på gjennomførte gode setninger som imponerer, huskeregler osv. Hadde vært veldig bra hvis vi kunne brukt denne tråden til å dele ideer, råd og huskelister nå som eksamen nærmer seg med stormskritt. Er sikker på alle vi som skal opp til eksamen i neste uke, vil ha stor nytte av å hjelpe hverandre, og selv ende opp med en ok karakter :) Amen.

Lenke til kommentar

Kom ikke opp, men kan dele en liste med bindeord. kommer jeg over noe mer, kan jeg sikkert legge ut her. Lykke til alle sammen!

 

Liste over tips til eksamen(denne har jeg utarbeidet selv):

 

1: Bruk forberedelsesdagen godt. Ikke tenk at det går bra siden du bare skal skrive en tekst. På forberedelsesdagen bør du skrive en disposisjon til begge tekstene dine! En norsklærer på skolen vår har laget( vært med på å lage) oppgavene og sier at oppgavene i år ikke er like åpne som før og at oppgavene kommer til å være basert på de tekstene vi har lest.

2: På eksamensdagen må du bruke all tiden! Det hjelper ikke å levere en tekst du har skrevet på to timer. Du lese igjennom teksten flere ganger, minst tre!. Den fjerde gangen du leser teksten så leser du den baklengs. Da oppdager du flere feil.

3: På eksamensdagen bør du også ha med deg liste over sjangertrekk. DU vil garantert få mulighet til å skrive artikkel osv.

4: Rett grammatikken grundig. Selv om sensor legger vekt på innhold, så legger han like mye vekt på språk. Anbefaler alle å laste ned Clue( gratis prøveversjon) og å ta med seg bokmål-engelsk ordbok. Til dette bør du lage en ctrl+h( søk og erstatt) liste. Der skriver du alle ordene du pleier å skrive feil, og søker dem opp på Word. Dette dokumentet kan du laste på minnepinne og ta med på eksamensdagen sammen med disposisjonen.

5: Har du tenkt å skrive artikkel til den sakprega oppgaven, bør du kopiere kildene til et Word-dokument å laste dem ned på minnepinne. Du alltid oppgi kildene med nedlastningsdato og klokkeslett, slik at sensor kan finne igjen til siden. Skriver du artikkel og refererer til en kilde, bør skrive fotnoter.

6 : Skal du skrive novelle/fortelling anbefaler jeg alle å lese noveller/fortellinger før vi får utdelt forberedelsesheftet. Siden man noen ganger kan skrive dette på eksamen, er det også lurt at dere skriver ned skildringer, metaforer, sammenlikninger, symboler, besjelinger osv. da dette er noe du kan bruke i teksten din, uansett hva handlingen utspiller seg på.

 

7: Bruk bindeord regelmessig. Dette gjør språket automatisk mer avansert.

8: Under eksamensdagen er det viktig å spise. Ikke dropp å spise fordi du har dårlig tid. Ta gjerne med druer, nøtter og tørket frukt som snaks. Unngå å spise søtsaker, som sjokolade på begynnelsen av eksamen, da blodsukkeret fort vil stige og like fort synke, noe som fører til at man får en dårligere konsentrasjon.

9: Dette tipset er kanskje det aller viktigste. Ikke legg deg kl: 00.00 dagen før eksamen. Legg deg tidligere enn du pleier, slik at du blir opplagt til eksamensdagen!

ENGLISH PREPERATION.docx

Endret av Meridies
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det ingen andre som har noen tips? Ser at mange har vært innom tråden, men for øyeblikket er det tydeligvis ingen som har noe å dele. Vet at ingen har fått ut forberedelsesheftet enda, men har dere ingen tips til alt annet som ikke går på selve innholdet? Nøkkelord, eksempler på gjennomførte gode setninger som imponerer, huskeregler osv. Hadde vært veldig bra hvis vi kunne brukt denne tråden til å dele ideer, råd og huskelister nå som eksamen nærmer seg med stormskritt. Er sikker på alle vi som skal opp til eksamen i neste uke, vil ha stor nytte av å hjelpe hverandre, og selv ende opp med en ok karakter :) Amen.

 

 

Kva som er viktigast vil variere mellom kvar einskild person. Nokre vil nok ha behov for å fokusere på det fundamentale grammatiske, som til dømes samsvarsbøying av verb, medan andre kan ligge på eit nivå der det er perfeksjonering av ideomatikken som vil vere viktigast. Andre igjen kan trenge å forbetre vokubalaret sitt, nokre kan slite med å strukturere ein tekst, og nokre kan slite med korrekt bruk av preposisjonar.

 

Det er difor vanskeleg å anbefale akkurat kva du treng å øve på dei neste dagane, det veit du nok best sjølv. Om du derimot veit konkret kva som må forbetrast, vil det nok verte lettare for andre å bistå deg.

Lenke til kommentar

 

Er det ingen andre som har noen tips? Ser at mange har vært innom tråden, men for øyeblikket er det tydeligvis ingen som har noe å dele. Vet at ingen har fått ut forberedelsesheftet enda, men har dere ingen tips til alt annet som ikke går på selve innholdet? Nøkkelord, eksempler på gjennomførte gode setninger som imponerer, huskeregler osv. Hadde vært veldig bra hvis vi kunne brukt denne tråden til å dele ideer, råd og huskelister nå som eksamen nærmer seg med stormskritt. Er sikker på alle vi som skal opp til eksamen i neste uke, vil ha stor nytte av å hjelpe hverandre, og selv ende opp med en ok karakter :) Amen.

 

 

Kva som er viktigast vil variere mellom kvar einskild person. Nokre vil nok ha behov for å fokusere på det fundamentale grammatiske, som til dømes samsvarsbøying av verb, medan andre kan ligge på eit nivå der det er perfeksjonering av ideomatikken som vil vere viktigast. Andre igjen kan trenge å forbetre vokubalaret sitt, nokre kan slite med å strukturere ein tekst, og nokre kan slite med korrekt bruk av preposisjonar.

 

Det er difor vanskeleg å anbefale akkurat kva du treng å øve på dei neste dagane, det veit du nok best sjølv. Om du derimot veit konkret kva som må forbetrast, vil det nok verte lettare for andre å bistå deg.

 

Har det meste på plass selv om jeg av og til slurver litt med verbene og får litt slurvefeil, men kanskje "perfeksjonering av ideomatikken" hadde vært noe for meg da :grin2: Ønsker bare å gjøre det best mulig på eksamen, satser på 6, men 5 er også greit.

Lenke til kommentar

Du finn mange gode ideom her

 

http://www.usingenglish.com/reference/idioms/a.html

 

Eg plar likevel vere noko kritisk til denne kjelda, googlar gjerne uttrykka for å finne ut om dei er vanlege, før eg eventuelt gjer dei til ein del av mitt vokubalar.

Takk! Ja, det er nok lurt å google dem først, men det er liksom litt vanskelig siden vi ikke har tilgang til nett under eksamen. Jeg kan jo selvfølgelig plukke ut noen "setninger" nå på forhånd, og sjekke dem opp, selv om jeg kanskje ikke blir å få bruk for dem under selve eksamen. Takk for tipset!! :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

skolelyset123, den 18 Mai 2014 - 14:14, sa:

Forresten, noen som vet hvordan man henviser til en kilde 100% korrekt inne i selve teksten? Nesten som et sitat.

http://www.youtube.com/watch?v=Qhjc2OR7x48

 

Tusen takk, hjalp masse :grin2: Men holder det å angi selve nedlastningsdatoen for en nettside? Må man ikke ha med klokkeslett også? F.eks. at en side ble lastet ned 18.5.14 kl.17:10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...