Gå til innhold

Intervju hos større it-selskap, trenger tips


Anbefalte innlegg

I går fikk jeg veldig overraskende mail fra et større IT-selskap. De sa de var interesserte i å snakke med meg. Dette er et firma jeg har veldig lyst til å jobbe for.

Problemet er at de er kjente for å stille ganske vriene spørsmål. Og jeg klarer som regel ikke svare på sånt "på farten", jeg trenger som regel litt tid på å tenke meg om.

Noen som har noen tips? Jeg pleier som regel ikke å være veldig nervøs før intervjuer. Men akkurat for dette intervjuet er jeg ganske nervøs..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel ikke forbedre seg på alt, men du kan f.eks lese igjennom disse spørsmålene og tenke ut noen svar.

Det er ikke sånne spørsmål jeg bekymrer meg for. Kan ikke fordra sånn spørsmål heller. Men jeg tenkte mer på spørsmål som

 

Du blir krympet til størrelse med en mynt, muskler og vekt minskes profesjonelt. Hva gjør du?

 

Takk for linken, though. Tror også det kan være nyttig å være forberedt på dem.

 

Se denne, mitt aller beste tips! Så denne selv før min nåværende jobb og er ganske sikker på at den hjalp meg godt på vei. Ellers er det greit å tenke over vanlige spørsmål som du kanskje kommer til å få og svar nå for guds skyld ærlig, gjennomtenkt men ærlig :)

 

Takk, skal sjekke den ut! Jeg er alltid ærlig i jobbintervju, muligens litt for ærlig.

Lenke til kommentar

Poenget med slike merksnodige spørsmål er å se reaksjonen din og hvordan du tenker når du får uvante problemstillinger. Svarene dine på dette sier mer om deg enn du kanskje tenker. Noen blir irriterte og sinte, andre jatter med i en fantasiverden, noen er rasjonelle, og andre bare ler av hele greia fordi det er så absurd.

 

Det jeg ville svart på krympespørsmålet er i alle fall å be om å sette stålepistolen til Petter Smart i revers og få meg tilbake til normal størrelse igjen.

 

Det verste du gjør er å kjøpe en bok om svaret på 101 jobbintervjuspørsmål. Da forstår intervjuer med en gang at du bare svarer etter boka, og ingenting av det du sier sier egentlig noe om deg som person annet enn at du kan lese og huske svar. Du gir ingenting av deg selv som person og vurderingen om du vil passe inn eller ikke blir vanskelig eller må gjøres på annet vis. Det å stille merkelige spørsmål kan være et svar for å unngå innøvde responser og få deg til å vise deg for den du er.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med slike merksnodige spørsmål er å se reaksjonen din og hvordan du tenker når du får uvante probelmstillinger. Svarene dine på dette sier mer om deg enn du kanskje tenker. Noen blir irriterte og sinte, andre jatter med i en fantasiverden, noen er rasjonelle, og andre bare ler av hele greia fordi det er så absurd.

 

Det jeg ville svart på krympespørsmålet er i alle fall å be om å sette stålepistolen til Petter Smart i revers og få meg tilbake til normal størrelse igjen.

 

De verste du gjøre er å kjøpe en bok om svaret på 101 jobbintervjuspørsmål. Da forstår intervjuer med en gang at du har svarer etter boka, og ingenting av det du sier sier egentlig noe om deg som person annet enn at du kan lese og huske svar. Du gir ingenting av deg selv som person og vurderingen om du vil passe inn eller ikke blir vanskelig eller må gjøres på annet vis. Det å stille merkelige spørsmål kan være et svar for å unngå innøvde responser og få deg til å vise deg for den du er.

Akkurat det spørsmålet fant jeg på en side med typiske spørsmål it-bedrfter stiller. Utifra den siden virker det til å være et fasit svar. Men jeg antar at litt av tanken er å finne ut hvordan kandidaten tenker. Jeg vill svart at jeg ville prøvd å holdt meg intill kanten og prøve å "snike" meg forbi bladene og ligge under den. Det er det første jeg kommer på, men det er også et svar veldig mange gir.

 

Hovedproblemet mit er vel egentlig å svare på den typen spørsmål på farten. Jeg sliter litt med å tenkte når folk følger så nøye med på meg. Men det er vel nesten litt vanlig blant programmerere / nerder.

 

Takk for svar, hjelper litt å tenke på at de bare bruker det for å finne ut hvordan jeg tenker. Tror selv at min tankemåte passer inn i det firmaet. Håper bare de mener det samme =P

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo en ganske kunstig situasjon, og det man egentlig måler er hvor god du er på intervju. Har blitt ansatt i 3 ulike IT-selskaper men har fremdeles aldri vært i noe som kan minne om et klassisk intervju. Har vel mest vist fram tidligere prosjekter og snakket løst med tekniske folk som vet hva de er ute etter. Lite HR-innblanding m.a.o.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo en ganske kunstig situasjon, og det man egentlig måler er hvor god du er på intervju. Har blitt ansatt i 3 ulike IT-selskaper men har fremdeles aldri vært i noe som kan minne om et klassisk intervju. Har vel mest vist fram tidligere prosjekter og snakket løst med tekniske folk som vet hva de er ute etter. Lite HR-innblanding m.a.o.

 

Selskapet har et rykte for vriene intervju-prosesser.

 

Er det vanlig å gi programmeningsoppgaver av typen "Lag et program som finner primtall nr 10001" eller noe enda mer innviklet? Den eneste gangen jeg har fått en "oppgave" på jobbintervju var det bare å lage et program som skriver ut alle tall mellom 1 og 10.

 

Min tanke er at de pleier å holde spørsmålene enkle fordi det er vanskeligere å programmere mens noen ser på og med tidspress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...