Gå til innhold

Økonomi og ledelse + Rettsvitenskap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å være 30 før du søker jobb, jeg ser bare ikke helt vitsen i å ta en bachelor i en ting og så en mastergrad i noe helt annet, men klart om man ikke har problemer verken med å bruke penger eller å bruke tid så kan det jo godt hende at du synes det er kjempegivende. I et karriereperspektiv synes det bare pussig, og jeg kan personlig se for meg bedre ting enn tre år på BI om jeg skulle bruke tid på selvrealisering...

Til nå har jeg vært svært tilfreds med de valg jeg har tatt. Valgene jeg har tatt i sammenheng med utdannelse og jobb, har for meg vært veldig givende.

 

Jeg kan ikke annet, enn å fortsette og tro på at fremtidige valg også vil føles rett, samt håpe og krysse fingrene for at det også blir noe ut av meg en vakker dag. :)

 

Fortsatt en fin stund til å vurdere rettsvitenskap etter tre år ved BI, men muligens litt i tidligste laget å "bestemme" seg nå, da jeg tross alt har drøyt to år igjen av min første grad.

 

Men jeg må si det er oppriktig interessant å lese hva andre tenker på forumet her - ikke bare rundt mine planer, men også rundt andres. Det er åpenbart mange spennende emner og situasjoner som blir tatt opp. Lenge leve, Diskusjon!

Lenke til kommentar

Til TS; ikke meningen å "kapre" tråden din her, men jeg blir litt ivrig, også var det en ganske så lik problemstilling vi har her da. :)

 

Lykke til med valget! Til syvende og sist, er det nok bare du som kan gjøre det rette valget. Jeg liker i hvert fall planene dine! Virker lovende.

 

Først og fremst, tror jeg det viktigste når alt kommer til alt, er å gjøre det man virkelig har lyst til her i livet (såfremt det er innenfor rimelighetens grenser naturligvis)! Igjen; Lykke til!

 

Herr Brun har stadig mye interessant å komme med.

Lenke til kommentar

Så du mener det ville vært bedre og bare tatt opp fag og jobbet for så å ta rettsvitenskap?

Det kommer an på hvilken jobb du kan få, og hvor mye arbeidserfaring du har fra før, men ja jeg ville nok gjort det heller enn å ta en bachelor på BI. Men det er rett og slett fordi sistnevnte er såpass dyrt, og litt fordi en hel hel bachelor i mitt hode er litt "overkill" og altså tar mye tid. Et alternativ er å ta et årsstudie i ett eller annet (men altså ikke en hel bachelor) i tillegg til å ta opp fag. Språk, (bedrifts-)økonomi eller statsvitenskap er gode alternativer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Liten oppdatering.

 

Er nå i mitt andre semester på BI. Det har gått relativ greit og jeg har et snitt på B, med A i matte og forretningsjus. Synes det er et helt ok vanskelige studium. Satser på at det går bedre dette semesteret, da jeg har begynt å gå i alle forelesningene. Skal også jobbe mer jevnt. Tok også opp tre vgs fag, men dette gikk dårlig da jeg startet å lese en mnd før, men fikk økt til fem i samf. Har begynt å lese til privatisteksamnene jeg skal ha til våren nå i januar, så håper det går bedre denne gangen.

 

Fortsatt lyst til å studere jus og hvis det går greit fremover, også med privatistfagene leker jeg med tanken på å ta førsteavdeling som privatist over to år. Da med masse lesing om sommeren bla. Dette for å spare ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering.

 

Er nå i mitt andre semester på BI. Det har gått relativ greit og jeg har et snitt på B, med A i matte og forretningsjus. Synes det er et helt ok vanskelige studium. Satser på at det går bedre dette semesteret, da jeg har begynt å gå i alle forelesningene. Skal også jobbe mer jevnt. Tok også opp tre vgs fag, men dette gikk dårlig da jeg startet å lese en mnd før, men fikk økt til fem i samf. Har begynt å lese til privatisteksamnene jeg skal ha til våren nå i januar, så håper det går bedre denne gangen.

 

Fortsatt lyst til å studere jus og hvis det går greit fremover, også med privatistfagene leker jeg med tanken på å ta førsteavdeling som privatist over to år. Da med masse lesing om sommeren bla. Dette for å spare ett år.

Moro å følge denne tråden. :)

 

Jeg har lekt likt med lignende tanker!

 

Etter hvert har jeg med tiden som BI-student innsett at mye av det vi lærer ved BI vil være svært relevant i en jobb som for eksempel forretningsadvokat.

 

For et par siden var det for øvrig snakk om at BI skulle tilby en mastergrad i forretningsjus. Tanken var blant annet å gi advokater kunnskap om finans helt ut til fingerspissene. Dette studiet skulle kombinere og spesialisere seg på økonomi og jus. Studiet skulle kvalifisere studenter for advokatbevilling, dommerstillinger og andre juriststillinger.

 

Tanken bak ideen høstet mange gode ord og ideen ble tatt godt i mot blant mange. Selv må jeg si det hørtes veldig spennende ut!

 

Mon tro hvor dette studiet tok veien? Antakeligvis ingen steder, men hvorfor? Hmm...

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Glemte helt denne tråden. Spurte foreleseren min i forretningsjus før jul. Hun sa at det var under diskusjon og at de viste mer nærmere sommeren.

 

Jeg har tatt opp to fag denne mnd, naturfag og geografi. Fikk 6 i begge så nærmer meg sakte men sikkert poenggrensen. Nå starter eksamensperioden min på BI og har statistikk på tirsdag, tror det skal gå ganske greit. Er mulig jeg bytter til finans og starter på 2. året der isteden for økad. Synes finans er mye mer interessant enn bilagsføring, men har ikke bestemt meg helt enda. En ting jeg har lært dette semesteret, er at jeg skal begynne å lese på privatistfagene i sommerferien, er litt slitsomt dette hehe.

Lenke til kommentar

Det var/er snakk om at BI skal ha en slags ´´overgangsgreie´´ (Foreleser sine ord) som gjør at de som går bachelor i økonomi og forretningjus, kan ta tre år til når de er ferdig med bacheloren og da være kvalifisert til stillinger som f.eks. advokatfullmektig. Har ikke troa på det, de burde holde seg til økonomi. Er tydeligvis veldig vanskelig å få relevant jobb for de som har tatt bachelor i økonomi og forretningsjus. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg søkt bytte fra økad til finans, håper det går i orden. Mye mindre klasser (Bedre miljø?) og mer interessante fag på den linjen. Droppet planen om å ta 1. avdeling som privatist, da dette rett og slett blir for mye. Tenkte heller å ta exphil og privatrett 1 og søke meg inn på vårsemesteret. Da blir jeg ferdig på 8,5 år (Om jeg ikke prøver å ta det på kortere tid), har litt større margin på poenggrensen og kan surre rundt i et år og jobbe evt ta en msc i finans i utlandet. Har du hørt noe mer rundt juss greiene her på BI Silvio?

Lenke til kommentar

Jeg går 2 året på forretningsjus, og det siste vi fikk vite var at master i forretningsjus var oppe til vurdering i i fjor som ble kun nedstemt av daværende rektor. Saken skal opp igjen til presentasjon og vurdering i løpet av i år så får håpe det beste. Det er flertall for at det skal bli master. Det er også snakk om at vi som startet i 2013 og blir ferdig i 2016 blir eventuell første kullet som får tilbud om masteren. Hadde vært kult om BI hadde fått til dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...