Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg har lyst til å bli bedre med tall og logisk tekning og jeg vil gjøre alt for å bli det


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fyller 18.

Jeg har alltid hatt fascinasjonen for tall, og vært interessert i det. Men aldri vært veldig godt logisk orientert. Dette har jeg lyst til å oppnå, bli god til å tenke logisk.

 

Hvis det hadde vært en bestemt kode du måtte knekke for å oppnå dette, kunne jeg sittet 10 timer for å oppnå det jeg vil.

 

Men det er mye vanskeligere. 'jobb med matte' sier noen. Men da blir jeg veldig usikker, det er ingen garanti at jeg vil bli bedre på logisk tekning, ingen forsikring at jeg til slutt vil være god. Det kan til slutt kun ende at jeg blir god med tall regler, men aldri at jeg var noe særlig god til å tenke logisk. Dermed er det også mindre motiverende.

 

Hjelp vær så snill! Jeg er villig til å gjøre alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.amazon.com/Concise-Introduction-Logic-Stand-Argument/dp/0840034172/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1398722967&sr=1-1

 

Der har du en bibel for logisk tenkning. Jeg har en tidligere utgave og kan anbefale boken. Den har oppgaver med fasit og det finnes en tilhørende cd med opplæring og oppgaver på. Jeg har ikke sett noen bøker på norsk som kan måle seg med Hurleys bok.

 

Det er også mye stoff på youtube: www.youtube.com/watch?v=rEgKC0npXIg Dette er en serie på universitetsnivå, men likevel bare en innledning til logikk med vekt på grunnleggende begreper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest noen bøker eller noe slikt angående logisk tenking, men selv så vil jeg si at det viktigste innenfor emnet er å se en sak eller et problem fra flere sider og drøfte mye, men alikevel kort rundt saken eller problemet. Man kommer langt ved å tenke jordnært rundt noe og tar en avgjørelse deretter.

 

Noen har den evnen at hvis de møter på et problem så sitter de i mange timer som du (TS) er bort i og plutselig så går det opp for dem, andre tenker kanskje på det nå og da og ser saken fra ett synspunkt nå og ett synspunkt etterpå.

Selv så mener jeg at dette er veldig individuelt, men youtube og google burde lett dytte deg i gang. Matte er ikke alt med logisk tenking, kan ofte dreie som om moralske konflikter eller liknende også som kan forekomme i hverdagen.

Lenke til kommentar

www.amazon.com/Concise-Introduction-Logic-Stand-Argument/dp/0840034172/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1398722967&sr=1-1

 

Der har du en bibel for logisk tenkning. Jeg har en tidligere utgave og kan anbefale boken. Den har oppgaver med fasit og det finnes en tilhørende cd med opplæring og oppgaver på. Jeg har ikke sett noen bøker på norsk som kan måle seg med Hurleys bok.

 

Det er også mye stoff på youtube: www.youtube.com/watch?v=rEgKC0npXIg Dette er en serie på universitetsnivå, men likevel bare en innledning til logikk med vekt på grunnleggende begreper.

Oi, den boka var litt dyr. Men nå tenker jeg også på logikk med tall.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Noen er bedre anlagt for logisk tenkning (innen matte) enn andre, og du er da gjerne bedre anlagt for noe annet istedet. Selv har jeg mye problemer, bare å klare det, blir mye å gjøre om til metoder og formler jeg kan lære meg/pugge, og så påføre på tilfeller jeg står overfor. Da klarer jeg det, men jeg har ikke innsikten du tenker på til å vite hva du gjør og hvorfor.

 

Titt litt på litteratur om diskret matematikk, uansett om du ikke er anlagt eller ei kan du alltids bli bedre, og diskret matematikk kan hjelpe deg på god vei!

Lenke til kommentar

Noen er bedre anlagt for logisk tenkning (innen matte) enn andre, og du er da gjerne bedre anlagt for noe annet istedet. Selv har jeg mye problemer, bare å klare det, blir mye å gjøre om til metoder og formler jeg kan lære meg/pugge, og så påføre på tilfeller jeg står overfor. Da klarer jeg det, men jeg har ikke innsikten du tenker på til å vite hva du gjør og hvorfor.

 

Titt litt på litteratur om diskret matematikk, uansett om du ikke er anlagt eller ei kan du alltids bli bedre, og diskret matematikk kan hjelpe deg på god vei!

Sjekket hva 'diskret matematikk' betydde på wiki. Kanskje det som er tingen ja, men hvor kan jeg lære om det? Det er algoritmer og sånt ser det ut til?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Noen er bedre anlagt for logisk tenkning (innen matte) enn andre, og du er da gjerne bedre anlagt for noe annet istedet. Selv har jeg mye problemer, bare å klare det, blir mye å gjøre om til metoder og formler jeg kan lære meg/pugge, og så påføre på tilfeller jeg står overfor. Da klarer jeg det, men jeg har ikke innsikten du tenker på til å vite hva du gjør og hvorfor.

 

Titt litt på litteratur om diskret matematikk, uansett om du ikke er anlagt eller ei kan du alltids bli bedre, og diskret matematikk kan hjelpe deg på god vei!

Sjekket hva 'diskret matematikk' betydde på wiki. Kanskje det som er tingen ja, men hvor kan jeg lære om det? Det er algoritmer og sånt ser det ut til?

 

 

Ta det som et fag på høyskole eller universitet? :)

 

ellers er det bare å kjøpe en bok om temaet eller laste ned en pdf og gå gjennom kapittel for kapittel, eventuelt bare det du finner interessant/aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...