Gå til innhold

Svært få amerikanere sier de tror på Big Bang-teorien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

 

Hørt om noe kalt statistikk? 1012 personer er mer enn nok til å si ganske mye om en meningene til en større gruppe. Selvfølgelig kan det bli unøyaktigheter, men å si at det absolutt ikke er nok til å kartlegge noe som helst blir bare absurd. Er all statistikk absurd, bare fordi man spør et tilfeldig utvalg i stedet for en hel populasjon?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

 

Ca. 1000 personer er HELT normalt å bruke i spørreundersøkelser. Husk at de spør et representativt utvalg, og ikke 1000 tilfeldige personer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

hehe, tydelig du ikke har hatt utdannelse på statistikk. 1000 er et nokså normalt utvalg og det blir nesten aldri brukt over 5000 uansett størrelse på populasjon. Det var i alle slik vi lærte det på Universitetet.

Endret av Blank_File
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, og tenke seg til at vi som er så perfekte i vår forståelse, villig bukker for alt av "nytt og nyttig" som kommer fra nettopp den kanten .. Hva sier det om oss? Kunskapsfulle hyklere, kanskje ..

 

Så, hva er det vi innbiller oss?

Lenke til kommentar

 

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

hehe, tydelig du ikke har hatt utdannelse på statistikk. 1000 er et nokså normalt utvalg og det blir nesten aldri brukt over 5000 uansett størrelse på populasjon. Det var i alle slik vi lærte det på Universitetet.

 

 

Det er jo patetisk lite for et land som består av 300 millioner mennesker. Så å komme med "svært få i Amerika" er tåpelig.

 

Trenger ikke å ha utdannelse i statistikk å forstå at dette er altfor lavt å kunne få tall for en så stor befolkning.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

hehe, tydelig du ikke har hatt utdannelse på statistikk. 1000 er et nokså normalt utvalg og det blir nesten aldri brukt over 5000 uansett størrelse på populasjon. Det var i alle slik vi lærte det på Universitetet.

 

 

Det er jo patetisk lite for et land som består av 300 millioner mennesker. Så å komme med "svært få i Amerika" er tåpelig.

 

Trenger ikke å ha utdannelse i statistikk å forstå at dette er altfor lavt å kunne få tall for en så stor befolkning.

 

 

Jo, jeg tror faktisk det hjelper med utdannelse i statistikk. Jeg har ikke det, men har lest meg opp litt om emnet før. Har hatt noe statistikk på skolebenken, men ikke mye. Noe med konfidensintervall og konfidensnivå. 1000 personer gir nok en ganske god pekepinn. :)

 

Edit: Klarte selvsagt ikke la denne ligge og måtte google litt for å friske opp. I følge http://www.surveysystem.com/sscalc.htm gir 1012 en feilmargin på 3.08% om jeg leser den riktig.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

"Life on Earth, including human beings, evolved through a process of natural selection".

Jeg er egentlig mer overrasket over at 27% slett ikke tror på evolusjon gjennom naturlig utvalg enn at 30% ikke tror på big bang-teorien.

Naturlig utvalg er noe man nærmest kan bekrefte selv bare med å kikke rundt seg. Spørsmålet er ikke engang stilt slik at liv må ha begynt på et spesielt vis, sånn det står der er det nærmest bare et spørsmål om naturlig utvalg skjer.

Til sammenligning må man for å tro på big bang-teorien stole på målinger og teorier der vitenskapsfolk jobber hardt med å fylle på detaljene. Dersom man ikke leser artikler og ikke får med seg de mange observasjonene som støtter opp rundt dette, kan jeg skjønne at mange ikke vet nok til å kunne tro på det. Det er vanskelig for meg å bekrefte eller motkrefte et element av teorien uten å lene meg mot arbeid som andre har gjort. Det er en iboende forakt mot vitenskapsfolk hos mange, og vanskelig å gjøre direkte observasjoner.

Men naturlig utvalg kan enhver bonde, gartner, oppdretter eller arkeolog bekrefte at faktisk skjer. Sånn som spørsmålet er stilt må man nesten legge noe mer i spørsmålet og virkelig ville være uenig for å være uenig.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

 

Ca. 1000 personer er HELT normalt å bruke i spørreundersøkelser. Husk at de spør et representativt utvalg, og ikke 1000 tilfeldige personer.

Vel, den beste måten å sikre seg et representativt utvalg uten påvirkning er nettopp ved å bruke et tilfeldig utvalg, så jeg håper virkelig det er det de har gjort ;)

Lenke til kommentar

 

 

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

Ca. 1000 personer er HELT normalt å bruke i spørreundersøkelser. Husk at de spør et representativt utvalg, og ikke 1000 tilfeldige personer.

Vel, den beste måten å sikre seg et representativt utvalg uten påvirkning er nettopp ved å bruke et tilfeldig utvalg, så jeg håper virkelig det er det de har gjort ;)

 

Nei, ta feks. en titt på denne siden.

http://ndla.no/nb/node/56943

Lenke til kommentar

Selv om denne nok er ment humoristisk er den veldig ignorant og man har forstått svært lite av hva både bigbang teorien og ateisme er.
Like dumt som å spørre hva temperaturen i vakuum er?

Litt om statistikk og tilfeldigheter:
Noen vinner i lotto hver uke men du vinner jo aldri hovedgevinsten. Vi ser på verden ut fra lottovinnerens ståsted og sier at det er helt ufattelig at jeg vant. Det er jo helt usannsynlig at jeg skulle vinne. Sant nok men noen vinner likevel. Dette komplekse systemet som vi kaller universet og som ved svært små endringer hadde medført noe helt annet fremstår jo helt usannsynlig. Men om disse endringene hadde funnet sted ville kanskje en annen variant av liv tenkt akkurat det samme. Bare tenk om din far eller mor hadde hostet da du skulle bli unfanget. Da hadde ikke du lest dette men kanskje en tilsvarende person med annet kjønn, hår og øyenfarge etc. Det er helt usannsynlig at nettop du finnes, selv med forutsetningen om at din mor og far levde/lever! Er det dermed sagt at ikke det er sannsynlig at et tilsvarende barn ville ha blitt født?

Vi får heller glede oss over den verden vi har og at vi er så heldige at vi får noen skarve år, slik at vi gjør det beste ut av livet her og ikke gjør mye sykt i håp om at noe skjer etterpå. For det er svært usannsynlig, sånn vitenskapelig sett...

Er da ikke så veldig rart. Det er en veldig rar teori.

 

atheism-and-they-mock-your-beliefs.jpg

 

 

Endret av Laplace79
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Svært få? Herregud, hele undersøkelsen er jo bare tull! De spurte bare 1012 personer! Det er jo absolutt ikke nok for å kartlegge noe som helst!

hehe, tydelig du ikke har hatt utdannelse på statistikk. 1000 er et nokså normalt utvalg og det blir nesten aldri brukt over 5000 uansett størrelse på populasjon. Det var i alle slik vi lærte det på Universitetet.

 

 

Det er jo patetisk lite for et land som består av 300 millioner mennesker. Så å komme med "svært få i Amerika" er tåpelig.

 

Trenger ikke å ha utdannelse i statistikk å forstå at dette er altfor lavt å kunne få tall for en så stor befolkning.

 

 

Det er jo tydelig at det er det man trenger, for se uten virker til å tro at undersøkelser med 1000 mennesker er "Bare tull", noe som er direkte feil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, herregud, tenkt å tro på noe som har direkte forklaringsverdi og som passer flott inn med de fakta vi har funnet og tester vi har gjort. Nei, det er nok bedre å tro på common sense som sier at jorda er flat.

 

Så det at ingenting skapte ingenting er logisk?

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Ja, herregud, tenkt å tro på noe som har direkte forklaringsverdi og som passer flott inn med de fakta vi har funnet og tester vi har gjort. Nei, det er nok bedre å tro på common sense som sier at jorda er flat.

 

Så det at ingenting skapte ingenting er logisk?

 

 

 

Men det at Gud skapte seg selv evt. alltid har eksistert er mer logisk?

 

Fin kombinasjon du har forresten, muslim + marxist og feminist..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...