Gå til innhold

Test: Tesla Model S


Anbefalte innlegg

 

 

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

 

Batteri bytte på model s koster 80 000 kroner inkludert arbeid for bytte av batteri

 

 

Hvor har du disse tallene i fra? Det ble opplyst om dette når bilene ble solgt. Men etter at folk faktisk har måttet bytte batterier har regningene havnet på 300-350 000,-....

 

Dette vill såklart endre seg i fremtiden da de nå må gi slipp på å lage en ny bil hver gang noen må bytte batteri(De klarer ikke å produsere nok)

 

350 000 innebærer en stor avanse. Pr nå kan de ikke øke produksjonen voldsomt pga mangel på batterier, derav planen om megafabrikken. I praksis vil du måtte mishandle batteriet ditt og gjøre ting som bryter mot garantivilkårene for å måtte bytte. En Teslaeier har nå rundet 120 000 km og oppgitt batterikapasitet var 93%. Han har også den første varianten av batteripakka som sliter litt med balanseing, han har ikke balansert den så antakeligvis er reelt tap rundt 5%. På fabrikken i CA ruller det er testbil som har runda 600 000 km og fremdeles har over 70% kapasitet. Dette tilsier at få av eierne vil ha behov for å bytte batteri pga dårlig kapasitet før garantien går ut (den har vell også en klausul om at batteriet ikke skal tape seg mer enn 30%).

 

Estimerte råkostnader for batteriene var i fjor 110k for minste og 150k for største. Tesla har avanse på over 20% på bilene sine, noe som gjør det fysisk umulig at reel utgift på største batteri kan være 350k. Relativt sikre kilder sier at de betaler når ca 200 USD pr kWh-batterikapasitet inkl resten av batteriene, disse vil gå ned kraftig om\når megafabrikken blir realisert.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

 

Batteri bytte på model s koster 80 000 kroner inkludert arbeid for bytte av batteri

 

 

Hvor har du disse tallene i fra? Det ble opplyst om dette når bilene ble solgt. Men etter at folk faktisk har måttet bytte batterier har regningene havnet på 300-350 000,-....

 

Dette vill såklart endre seg i fremtiden da de nå må gi slipp på å lage en ny bil hver gang noen må bytte batteri(De klarer ikke å produsere nok)

 

350 000 innebærer en stor avanse. Pr nå kan de ikke øke produksjonen voldsomt pga mangel på batterier, derav planen om megafabrikken. I praksis vil du måtte mishandle batteriet ditt og gjøre ting som bryter mot garantivilkårene for å måtte bytte. En Teslaeier har nå rundet 120 000 km og oppgitt batterikapasitet var 93%. Han har også den første varianten av batteripakka som sliter litt med balanseing, han har ikke balansert den så antakeligvis er reelt tap rundt 5%. På fabrikken i CA ruller det er testbil som har runda 600 000 km og fremdeles har over 70% kapasitet. Dette tilsier at få av eierne vil ha behov for å bytte batteri pga dårlig kapasitet før garantien går ut (den har vell også en klausul om at batteriet ikke skal tape seg mer enn 30%).

 

Estimerte råkostnader for batteriene var i fjor 110k for minste og 150k for største. Tesla har avanse på over 20% på bilene sine, noe som gjør det fysisk umulig at reel utgift på største batteri kan være 350k. Relativt sikre kilder sier at de betaler når ca 200 USD pr kWh-batterikapasitet inkl resten av batteriene, disse vil gå ned kraftig om\når megafabrikken blir realisert.

 

 

Jo det er vell forsåvidt akkurat dette jeg har sagt i korte trekk, men jeg hadde aldri kjøpt bilen på grunnlag av at jeg kunne ha havnet utenfor garantien på batteriet og fikk regning på 350 000,- for bytte. Det er jo helt sjukt, bilen starter vell uten ekstra utstyr for ca denne prisen?

Lenke til kommentar

Det skal i praksis svært mye til for å bryte batterigarantien, omtrent de 2 eneste tingene jeg kan komme på foruten kollisjon (da dekker forsikringa) er om du fysisk åpner batteriet eller lar være å lade det når det er tomt og lar det går noen måneder. Trolig vil du får flere telefoner fra Tesla lenge før det "bricker" da de kontinuerlig overvåker bilene. F.eks fikk en jeg kjenner plutselig ny ladekabel på døra da de hadde registrert at den han hadde var ustabil, noe han selv ikke visste og aldri hadde hatt problemer med, han hadde heller ikke tatt kontakt med dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det skal i praksis svært mye til for å bryte batterigarantien, omtrent de 2 eneste tingene jeg kan komme på foruten kollisjon (da dekker forsikringa) er om du fysisk åpner batteriet eller lar være å lade det når det er tomt og lar det går noen måneder. Trolig vil du får flere telefoner fra Tesla lenge før det "bricker" da de kontinuerlig overvåker bilene. F.eks fikk en jeg kjenner plutselig ny ladekabel på døra da de hadde registrert at den han hadde var ustabil, noe han selv ikke visste og aldri hadde hatt problemer med, han hadde heller ikke tatt kontakt med dem.

 

Det er nok sant, det skal nok mye til. Men muligheten er der allikevel. En sur "petrolhead" som er lei av hele tesla kan jo finne på å spidde batteripakken om han er gal nok feks :dremel::omg:

Lenke til kommentar

Jøss. Har General Motors gått dukken? Det var nytt for meg. Hvem produserer Chevrolet og eier Opel da mon tro?

 

GM hadde gått dukken hadde de ikke fått en heftig finansieringspakke fra den amerikanske staten. Men setningen i artikkelen er litt pussig. Å blande Saab, GM (som eide Saab lenge) og Chrysler henger liksom ikke helt i hop. Saab gikk konkurs, GM og Chrysler ble reddet av den amerikanske staten - hvorpå sistnevnte etterhvert ble kjøpt opp av Fiat.

Lenke til kommentar

 

Som nevnt i artikkelen er Tesla en "teknologibombe". Dette er teknologi folk får tilgang til for en gunstig pris, i forhold til konkurrentene.

 

 

Ikke helt enig i at det er en teknologibombe. Til det er den altfor simpelt utstyrt. Manglende sikkerhetsystemer, basic cruisecontrol, dårlig ryggekamera, lite tilleggsutstyr.

 

At den har større betjeningsskjerm enn andre bilprodusenter gjør den ikke til noe teknologibombe. Elektrisk drivlinje er ei heller noe nytt og revolusjonerende.

 

For meg koker det ned til en bil med heftig aksellerasjon. Og det er ei heller noe nytt. At norske stat gjør konkurransevridning ved å gi denne bilen fullstendig avgiftsfritak og store fordeler ellers, er ikke Teslas fortjeneste, dog tjener Tesla enormt på dette da de kan prise bilen høyt/ta høy fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jøss. Har General Motors gått dukken? Det var nytt for meg. Hvem produserer Chevrolet og eier Opel da mon tro?

GM hadde gått dukken hadde de ikke fått en heftig finansieringspakke fra den amerikanske staten. Men setningen i artikkelen er litt pussig. Å blande Saab, GM (som eide Saab lenge) og Chrysler henger liksom ikke helt i hop. Saab gikk konkurs, GM og Chrysler ble reddet av den amerikanske staten - hvorpå sistnevnte etterhvert ble kjøpt opp av Fiat.

Jepp. Var ordlyden jeg reagerte på. Vet at GM har slitt kraftig men de er langt fra konkurs. Er vel fremdeles å regne som en av verdens 5 største produsenter

Lenke til kommentar

 

Hvor har du disse tallene i fra? Det ble opplyst om dette når bilene ble solgt. Men etter at folk faktisk har måttet bytte batterier har regningene havnet på 300-350 000,-....

 

Dette vill såklart endre seg i fremtiden da de nå må gi slipp på å lage en ny bil hver gang noen må bytte batteri(De klarer ikke å produsere nok)

 

Helt rett. Jeg har en bil i bestilling nå, og pristillegget fra 60KWh til 85KWh er 85000,-

Lenke til kommentar

Hvor har du disse tallene i fra? Det ble opplyst om dette når bilene ble solgt. Men etter at folk faktisk har måttet bytte batterier har regningene havnet på 300-350 000,-....

 

Dette vill såklart endre seg i fremtiden da de nå må gi slipp på å lage en ny bil hver gang noen må bytte batteri(De klarer ikke å produsere nok)

 

Helt rett. Jeg har en bil i bestilling nå, og pristillegget fra 60KWh til 85KWh er 85000,-

 

Ja det er flere som har fått opplyst slike priser, men det viser seg at dette er regn "løgn" for dagens pris for bytte. Kanskje i fremtiden :)

Lenke til kommentar

Hvor har du disse tallene i fra? Det ble opplyst om dette når bilene ble solgt. Men etter at folk faktisk har måttet bytte batterier har regningene havnet på 300-350 000,-....

 

Dette vill såklart endre seg i fremtiden da de nå må gi slipp på å lage en ny bil hver gang noen må bytte batteri(De klarer ikke å produsere nok)

 

Helt rett. Jeg har en bil i bestilling nå, og pristillegget fra 60KWh til 85KWh er 85000,-

Hmm, pristillegget er vell strengt tatt 48 000 (pga superlading).

Lenke til kommentar

 

Batteripakka veier ca. 545kg, ikke ett tonn. Det er 7104 celler som hver veier ca. 46g pluss innpakningen.

 

 

Når jeg prøvekjørte denne bilen ble jeg fortalt av selger/tekniker eller hva han var at den veide ett tonn! Noe slikt som "Batteriet er jo halve vekta på denne bilen, hele 1000kg". Nå har jeg ikke sjekket det opp men virker da rart om en person som jobber for tesla og prøver å selge bilen ikke vet hvor mye batteriet veier?

 

 

Nei, etter hva jeg har hørt at selgerne der har sagt til andre synes jeg ikke det er rart at de ikke vet hvor mye batteriet veier...
Kan jo se litt annerledes på det: En vanlig drivverk, motor+girkasse, veier kanskje 300kg. Om selve bilen veide 1100kg ville den med fossilt drivverk da veid 1400kg. Det er ekstremt lavt for en 5m lang bil som er bredere enn en BMW 7-serie, spesielt når konkurrentene i samme størrelsesklasse veier fra 1850 til 2100kg.
Likeledes er antallet celler kjent, og 18650 celler veier rundt 46g. Den infoen kan man finne mange steder. Dermed blir cellevekten i overkant av 300kg, resten er innpakning. Og innpakningen veier ikke 700kg for å si det slik...
Nytreknik.se oppgav 544kg batterivekt i sin test, det tror jeg er rimelig treffsikkert.
Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

 

 

Produksjon av en bil ca.: 12-14 kWh ganger 2000 kg blir ): 24-28 000 KWh.

Her vil definitivt komme avgifter som skal svi!

Nå er det ikke 2 tonn aluminium i en Model S...

Aluminium brukes også i mange andre biler enn Model S, så klarer ikke helt å se argumentene dine.

 

Fordi jeg ikke argumenterer, bare belyser. Råaluminium er et kostbart materiale. Og er en vesentlig del av Tesla.

 

En vesentlig del av aluminiumen er resirkulert. Man blandet nemlig resirkulert aluminium med nyprodusert aluminium siden det ikke er kvalitetsforskjell på disse (i motsetning til f.eks papir). Å resirkulere aluminium krever kun 5% av energien som krevdes for å fremstille det. Resirkuleringsgraden for aluminium er derfor svært høy.

 

Dessuten kan aluminium fremstilles kun fra fornybar energi. Produksjon av stål krever derimot bruk av kull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla fremstilles som en premium bil her i Norge.

 

Jeg har en nabo og god kamerat som fikk sin Tesla Model S levert i fjor sommer.

 

Han har de siste 20 årene stort sett kjørt BMW, Audi, Porsche og Ferrari.

 

Av rein nysgjerrighet kjøpte han en Tesla, og nå etter 7-8 måneder koker det meste ned til at Tesla er en bil som er rimelig i drift og med forholdsvis imponerende aksellerasjon, men som på ingen måte gir noe kvalitetsfølelse eller kjøreglede i nærheten av merkene nevnt over. Snarere tvert imot.

 

For å sitere i stikkord:

 

-vannlekkasje rundt bakluke og bakdører

-overnevnte i kombinasjon med middelmådig klimaanlegg medfører duggproblemer

-innerskjermer som sprekker

-dørhåndtak som ikke kommer ut slik de skal

-usedvanlig høy hjul/veistøy (Selv sammenlignet med biler som har drøyere dekkdimensjon)

-kjip kvalitetsfølelse på interiør

-dårlig utbygd verkstednettverk og tilgjengelighet av reservedeler har medført håpløst lang reparasjonstid

-markedets desidert dårligste og minst motstandsdyktige(mykeste) lakk som får tydelige riper selv etter den mest skånsomme vask. Fyren er billakkerer med snart 30 års erfaring innen biloppretting, lakkering og bilpleie, så han vet særdeles godt hva han snakker om her.

 

Kort oppsummert har Teslaen vært mer ute av drift pga. feil i løpet av 7-8 mnd enn omtrent alt han har hatt av biler siste 20 år til sammen. Den generelle kvaliteten på amerikanske biler gjennom tidene er heller ikke noe særlig beroligende for hvordan det utarter seg når "prototypen" Tesla får noen år på nakken.

 

Denne Teslaen kommer forøvrig for salg i løpet av et par mnd. når ny Audi RS6 er levert i månedsskifte mai/juni.

 

Selv syntes jeg tidligere at Tesla Model S var en relativt designmessig pen bil, helt til den dagen jeg tok en mer nærgående titt på en Aston Martin DB9 og skjønte hvor Tesla har hentet det meste av inspirasjonen fra.

 

Forøvrig var motorlyden fra DB9'en i stand til å fremkalle en ørliten våt flekk i buksa. Noe Tesla neppe noensinne vil være i stand til å gjøre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å fremstille ett tonn ferdig metall trengs to tonn aluminiumoksid. I elektrolysen forbrukes også omtrent et halvt tonn av karbon (som anoden består av).

 

energiforbruket per kilogram produsert aluminium til omkring 12?14 kWh i de mest effektive anleggene i våre dager.

 

Saxet fra:

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/periodesystemet/vis.php?e=Al&id=258

 

Produksjon av en bil ca.: 12-14 kWh ganger 2000 kg blir ): 24-28 000 KWh.

Her vil definitivt komme avgifter som skal svi!

 

ca 75% av all aluminium på markedet i dag er resirkulert. Dersom vi regner med at virginaluminumen brukt i Teslaer blir resirkulert vil dette medføre miljøbesparelser på sikt. Nedsmelting av Aluminium krever ca 0.5kWh pr kg.

 

Men det er egentlig ganske mye mer komplisert når man begynner å tenke på hvor energien kommer fra. Anbefaler deg å ta en titt på denne.

 

http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/EnergibruksfaktorerOgUtslippsfaktorer.pdf

Lenke til kommentar

The hype is strong on this one...

Sier vel litt når vi er det landet i verden som sluker unna flest prosent av elbilsalget av totalt antall solgte.

Resten av verden har forstått at elbil ikke er noen løsning og kjøper de heller ikke pga de for dyre i forhold til biler uten avgift, samt en rekke andre ulemper.

Avgiftsfritaket er helt vanvittig og skaper en ekstrem fordel for dette merket spesielt.

Det kunne i det minste vært merverdiavgift på hele kjøpesummen + avansen.

Tenk over det: Du bestemmer deg for å kjøpe en sykkel for å bruke til jobb. Pris 10000 + mva, totalt 12400.

Kjøp av elbil, pris f.eks 500000 + NULL moms. ALT, absolutt ALT du kjøper i dag må du betale moms av. På fossilbiler er det moms av bilens pris, og i tillegg moms på avgifter av bilen.

Dette gir ingen som helst logikk og de fleste andre land bare ler av oss. Hva tror de at de driver med der oppe i isødet? Skal liksom redde verden ved å kjøpe elbiler? Og det er et land som er en av topp 5 verdens største oljeprodusenter.

Neida, vi skal selge oljen vi sånn at de kan forurense i andre land, og så kjøper vi elbiler selv siden de er så miljøvennlige :yucky:

Selv begynner jeg rett og slett bli lei synet av Tesla, jeg går en fast rute per dag 20 minutter frem og tilbake og da regner jeg flere Tesla enn Passat. Spørs hvor attraktive disse blir når alle som skal ha har fått sin og de begynner å bli godt brukte etterhvert. Ting vil jo slites og det er en viss risiko. Husker jeg så en NAF bil for et par uker siden som hadde parkert med platten sin nedover mot åpningen i Tesla butikken her for å kvitte seg med en bil han hadde hentet som sikkert ikke fungerte, gjorde ganske godt innvendig det :)

 

Bare noen tanker egentlig, jeg er vel fortsatt litt misunnelig på de av dere som har en sånn en. Jeg har bare ikke så stort behov for bil at jeg kan forsvare en så høy sum, dessuten er jeg ganske gjerrig så det blir ganske mye dyrere enn å ha en vanlig bil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...