Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

klikkelyd i kjede/drev på Yamaha FZ6


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg opplever at motorsykkelen min lager klikkelyder.

 

De kommer konsekvent, og følger variasjonen i hastigheten. Det merkes i sykkelen, som et lite klikk også, så jeg kjenner det fysisk, i itllegg til at jeg kjenner lyden. Som dere ser i videoen, så replikerer jeg lyden når jeg drar rundt kjedet, feil vei vel og merke, men skjer det på dette drevet, er nok sjansen stor for at det er tilsvarende foran?

 

Kjedet mitt er muligens litt stramt, og kan være litt dårlig smurt.

 

http://youtu.be/_BGmZAEJfxo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre med litt for slakt enn litt for stramt. For stramt kan ødelegge _mye_ :eek:

 

Er bakhjulet korrekt justert, like mye på begge sider?

Smurning er neppe problemet her. På moderne kjeder som har O eller X-ring som tetting, er den viktigste oppgaven for smurning å hindre rust og uttørking av gummitetninger. Smører du for mye samler du for mye på sandpartikler, som igjen sliter på kjedet.
Så det jeg ville gjort, om du absolutt vil smøre kjedet, er først å rengjøre det med egnet kjedebørste (Biltema sin duger faktisk helt greit) og evt egnet rengjøringsmiddel for kjede, deretter et _tynt_ lag med egnet kjedesmurning, gjerne av den "tørre" typen.
Har kjedet lås? Kan det være selve låset som lager klikkelyd?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpsom tilbakemelding. Jeg endte opp med å vaske kjedet ganske grundig, tynt lag med smøring og det forsvant helt. Det kom jo også litt gradivs under kjøring, så smøringa så ut til å være problemet. Det er lås på kjedet ja, og den hadde et tynt rustlag som kunne ført til litt treghet og dermed lysen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann! sykkelen din har et kjede som er dårlig smurt. du burde smøre kjedet hver gang du har kjørt lange turer, eller etter at det har regnet.

til mitt forslag så drit i manualen, du burde ha en slakke på kjedet på ca 2cm. dersom du har for stramt kjede vil det føre til ubehagelig kjøring og mye klikk lyder, og i hverstefall vil kjedet ryke.

 

Hold kjedet på ca 2 cm. deretter kan du etterstramme hvis det blir for mye slakke på det.

 

Lykke til !

Kjør vakkert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...