Gå til innhold

Frustrert, arbeidsløs utvikler


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om dette passer in i dette forumet, men jeg gjør et forsøk.

 

Jeg er en ung utvikler på 25 år. For 1 år siden mistet jeg jobben hos KDA siden de på grunn av mangel på nye prosjekter bestemte seg for å si opp alle konsulenter. Helt siden da har jeg slitt med å få ny jobb.

 

Jeg har ca et og et halvt år med erfaring fra dette firmaet, utelukkende gode tilbakemeldinger, og gode karakterer fra min Bachelorstudie ( spillprogrammering. ) Jeg har også erfaring fra en del skole- og hobbyprosjekter og jeg tar meg også tid til å skrive gode søknader til alle jobber jeg søker.

 

Likevel sliter jeg med å komme forbi den initielle prossessen før de ringer referanser og/eller kaller in til intervju. Er det mangelen på arbidserfaring som hindrer meg? Eller er det det faktum at jeg har et hull på 1 år i min CV? Jeg har også prøvd å legge ut CV på diverse sider som finn.no, men det har heller ikke hjulpet.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er det du søker jobb? Bare på Kongsberg?

 

Går ut ifra at du søker på forskjellige jobber også i Oslo:

 

1. Det jeg ville gjort (noe jeg også gjorde når jeg var på letting) er at jeg ville ha sendt mail til de som står som kontaktpersoner i forskjellige jobbannonser. Selvfølgelig noen dager etter at jeg hadde søkt på stillingen for å vise at jeg er på hugget. Ville spurte om f.eks når de ser for seg at eventuelle kandidater vil bli kontaktet for intervju.

Ikke uvanlig at de som er kontaktpersoner er med på å velge ut hvem som skal gå videre til en intervjurunde, det at de da ser navnet ditt igjen teller ikke negativt :)

 

2. Lag noe på fritiden, et spill, en app, en nettside etc. Resultatet kan du da eventuelt nevne i søknaden eller i et eventuelt intervju (viser at du faktisk kan noe).

Endret av Nickless
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar til begge to =)

 

Hadde du mye fravær på videregående? På min arbeidsplass så blir disse ofte silt ut umiddelbart.

 

Hvordan er det å google deg? Hva finner man da?

 

Hvis du kan programmering og er normalt oppegående så burde det være relativt greit å få jobb.

Omtrent ikke noe fravær, men har ikke sendt med karakterer fra videregående siden det ikke er spersielt relevant.

Du finner ikke noe spennende om man Googler meg. LinkedIn, skattelister, Google+, Elance ( nettsted for frilans-oppdrag ), FB

 

Det er ikke så lett når man ikke har erfaring å slå i bordet med. Fikk opplyst at det var over 60 søkere til en stilling...

Hvor er det du søker jobb? Bare på Kongsberg?

 

Går ut ifra at du søker på forskjellige jobber også i Oslo:

 

1. Det jeg ville gjort (noe jeg også gjorde når jeg var på letting) er at jeg ville ha sendt mail til de som står som kontaktpersoner i forskjellige jobbannonser. Selvfølgelig noen dager etter at jeg hadde søkt på stillingen for å vise at jeg er på hugget. Ville spurte om f.eks når de ser for seg at eventuelle kandidater vil bli kontaktet for intervju.

Ikke uvanlig at de som er kontaktpersoner er med på å velge ut hvem som skal gå videre til en intervjurunde, det at de da ser navnet ditt igjen teller ikke negativt :)

 

2. Lag noe på fritiden, et spill, en app, en nettside etc. Resultatet kan du da eventuelt nevne i søknaden eller i et eventuelt intervju (viser at du faktisk kan noe).

 

Søker hovedsaklig i Oslo og områdene rundt. Stort sett alle steder man kan komme seg inn til Oslo på rimelig tid.

1. Det er et godt tips, skal gjøre det fra nå av. Tror det kan hjelpe mye på de som er på utkikk etter unge folk spesifikt.

2. Jeg driver for tiden med et spill, som jeg har drevet med ganske lenge. Og på GitHub har jeg en commit streak på over 100 dager. Min avatar er et screenshot fra spillet ;)

I tillegg har jeg en programmeringsblogg som jeg begynte med nå nylig. Målet er egentlig å promotere meg selv litt og se om det hjelper. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å nevne bloggen og prosjektene ( er det noe jeg kan flette inn i søknad? )

Endret av morslilleole
Lenke til kommentar

Takk for svar til begge to =)

 

Hadde du mye fravær på videregående? På min arbeidsplass så blir disse ofte silt ut umiddelbart.

 

Hvordan er det å google deg? Hva finner man da?

 

Hvis du kan programmering og er normalt oppegående så burde det være relativt greit å få jobb.

Omtrent ikke noe fravær, men har ikke sendt med karakterer fra videregående siden det ikke er spersielt relevant.

 

Du finner ikke noe spennende om man Googler meg. LinkedIn, skattelister, Google+, Elance ( nettsted for frilans-oppdrag ), FB

 

Det er ikke så lett når man ikke har erfaring å slå i bordet med. Fikk opplyst at det var over 60 søkere til en stilling...

 

Hvor er det du søker jobb? Bare på Kongsberg?

 

Går ut ifra at du søker på forskjellige jobber også i Oslo:

 

1. Det jeg ville gjort (noe jeg også gjorde når jeg var på letting) er at jeg ville ha sendt mail til de som står som kontaktpersoner i forskjellige jobbannonser. Selvfølgelig noen dager etter at jeg hadde søkt på stillingen for å vise at jeg er på hugget. Ville spurte om f.eks når de ser for seg at eventuelle kandidater vil bli kontaktet for intervju.

Ikke uvanlig at de som er kontaktpersoner er med på å velge ut hvem som skal gå videre til en intervjurunde, det at de da ser navnet ditt igjen teller ikke negativt :)

 

2. Lag noe på fritiden, et spill, en app, en nettside etc. Resultatet kan du da eventuelt nevne i søknaden eller i et eventuelt intervju (viser at du faktisk kan noe).

 

Søker hovedsaklig i Oslo og områdene rundt. Stort sett alle steder man kan komme seg inn til Oslo på rimelig tid.

 

1. Det er et godt tips, skal gjøre det fra nå av. Tror det kan hjelpe mye på de som er på utkikk etter unge folk spesifikt.

 

2. Jeg driver for tiden med et spill, som jeg har drevet med ganske lenge. Og på GitHub har jeg en commit streak på over 100 dager. Min avatar er et screenshot fra spillet ;)

 

I tillegg har jeg en programmeringsblogg som jeg begynte med nå nylig. Målet er egentlig å promotere meg selv litt og se om det hjelper. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å nevne bloggen og prosjektene ( er det noe jeg kan flette inn i søknad? )

 

Det kan flettes inn i søknaden dersom det passer. F.eks nevner man i en søknad hvorfor akkurat DU skal få en stilling, da kan du nevne at du som person alltid er på jakt etter utfordringer (her kan du nevne at det en viktig faktor på hvorfor du driver med utviklingsprosjekter på fritiden). Videre kan du f.eks nevne at du også er en person som liker å bidra og hjelpe andre med kunnskapen din (her kan bloggen nevnes).

Dette er bare eksempler :)

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

I går fikk jeg mail fra et veldig stort software selskap om jobbmuligheter. Ble veldig overrasket siden jeg ikke har spesielt mye erfaring på området ( er jo ganske ung. )

Problemet er at selskapet er notorisk for å stille vriene spørsmål på jobbintervju. Noen av disse emnene har jeg ikke vært borti så jeg har ikke mulighet til å gi noe godt svar. Jeg tror jeg kan gi et brukbart svar på de fleste spørsmålene, men jeg vet ikke om jeg kan klarer å komme opp med noe svar mens noen andre ser/hører meg og venter på at jeg skal svare.

Noen som har noe råd? Jeg er veldig nervøs, noe jeg ikke pleier å være før jobbintervju....

Lenke til kommentar

Slapp av så mye som du kan, det er ofte bedre å være litt nervøs enn overdrevent cocky på interjuv. Slapp av og svar etter beste evne, en del av interjuvrunden er jo for å avdekke om du kan det de er ute etter og en del er for å se om du passer inn i miljøet dit du skal. Du kan godt bli ansatt selv om du ikke har 100% kjennskap til alt som trengs, det er bedre å ansette riktig mann med feil kunnskap enn feil mann med riktig kunnskap. (kunnskap kan tilegnes, å endre på oppførselen til en person er ofte værre)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har du egentlig en utdanning innenfor IT? De vil sikkert spørre mye om utviklingsmetodene firmaet benytter seg av, så jeg regner med at du vet endel om dem?

Lenke til kommentar

Har du egentlig en utdanning innenfor IT? De vil sikkert spørre mye om utviklingsmetodene firmaet benytter seg av, så jeg regner med at du vet endel om dem?

Jeg har en Bachelor som spillprogrammerer fra NITH. Har tidligere jobbet I firmaer som bruker samme utviklingsmetode, så jeg tror ikke det er noe problem.

 

Er mer bekymret for at jeg får oppgaver som

 

Lag en datastrukter som kan raskt legge til, fjerne, sjekke om x allerede finnes og tilfeldig utvalg.

 

Jeg kunne gitt et vagt svar om at jeg ville enten brukt std::vector<>, std::array<> eller vanlig array. Men det å faktisk skrive slik kode "på farten" vet jeg ikke om jeg hadde klart...

Lenke til kommentar

Noen som har noe råd? Jeg er veldig nervøs, noe jeg ikke pleier å være før jobbintervju....

Ja. Gjør ditt beste, men også ha i bakhodet at det alltid kommer nye jobbintervjumuligheter uansett hvilken vei det går.

 

Er det mye konkurranse i segmentet du søker deg mot? 60 søkere på en stilling høres veldig mye ut. Det er i alle fall langt mer enn de stillingene jeg har søkt på, men jeg antar det må ha noe med geografisk område og type stilling å gjøre. (Jeg bor ikke på øst-landet bl.a..)

 

Jeg tror du har to alternativer, 1) utvid geografisk målområde, 2) bli litt mer fleksibel med type utviklingstilling (web, spill, finans, .NET eller FOSS, agile startup eller Enterprise Mega Company).

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

 

Noen som har noe råd? Jeg er veldig nervøs, noe jeg ikke pleier å være før jobbintervju....

Ja. Gjør ditt beste, men også ha i bakhodet at det alltid kommer nye jobbintervjumuligheter uansett hvilken vei det går.

 

Jeg skal gjøre mitt beste, men muligheter som dette dukker ikke opp så ofte. Av alle selskaper, tror jeg dette det jeg drømmer om å jobbe for.

 

Er det mye konkurranse i segmentet du søker deg mot? 60 søkere på en stilling høres veldig mye ut. Det er i alle fall langt mer enn de stillingene jeg har søkt på, men jeg antar det må ha noe med geografisk område og type stilling å gjøre. (Jeg bor ikke på øst-landet bl.a..)

Det utdannes stadig flere utviklere. Og jobber med C++ er det ikke mange av. Det er mange i C#/HTML/CSS/JavaScript etc... Og mange som involverer SharePoint.

 

Jeg tror du har to alternativer, 1) utvid geografisk målområde, 2) bli litt mer fleksibel med type utviklingstilling (web, spill, finans, .NET eller FOSS, agile startup eller Enterprise Mega Company).

Jeg driver å vurderer stillinger andre steder også. I hvert fall hvis jobben er spennende nok. Stillingen jeg snakker om over er i London. Jeg har også begynt å vurderer stillinger med C#.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

 

Jeg skal gjøre mitt beste, men muligheter som dette dukker ikke opp så ofte. Av alle selskaper, tror jeg dette det jeg drømmer om å jobbe for.

Det å finne ut hva man brenner for er så godt som halve jobben for å oppnå målet. Så vidt jeg tolker det er du etter alle øremerker allerede på god vei til å finne drømmejobben. Lykke til!

Takk for det, kanskje det blir en tråd i gledesutbrudd-forumet snart :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

morslilleole, det er et stort behov for folk med din type kompetanse. Du er spesielt ettertraktet siden du har litt erfaring også. Se bort ifra grums fra videregående, seriøse arbeidsgivere ser ikke på det.

 

Fokuser på en god CV og god søknad. Så lenge du passer firmaprofilen og er passe oppegående er det ikke noe problem.

 

I firmaet vårt (konsulentfirma) har vi vel 2-3 med akkurat din utdanning (bachelor i spillprogrammering, NITH). Hvis du har problemer med de firmaene som er spesifikt mot C++ så er konsulentfirmaene et ok alternativt, da de rekrutterer mye.

Lenke til kommentar

Fokuser på en god CV og god søknad. Så lenge du passer firmaprofilen og er passe oppegående er det ikke noe problem.

Jeg tror jeg har en ganske god søknad, nevner mange av skoleprosjektene samt at jeg har arbeidserfaring. Legger også mye vekt på søknadene og pleier å få en venninne som er god på slike ting til å se over. Men når det er 60-70 andre søknader og flere av de har Mastergrad + mer erfaring, har ikke jeg så veldig mye å stille opp med.

 

I firmaet vårt (konsulentfirma) har vi vel 2-3 med akkurat din utdanning (bachelor i spillprogrammering, NITH). Hvis du har problemer med de firmaene som er spesifikt mot C++ så er konsulentfirmaene et ok alternativt, da de rekrutterer mye.

Ja, du har rett i at konsulentfirmaer er mer åpne for folk med min utdanning / erfaring. Men har ikke sett så mange slike stillinger på finn.no i det siste.
Lenke til kommentar

Ja, du har rett i at konsulentfirmaer er mer åpne for folk med min utdanning / erfaring. Men har ikke sett så mange slike stillinger på finn.no i det siste.

Ikke heng deg opp i Finn.no og andre tradisjonelle kanaler..

Gå heller på rekrutteringsselskaper og forsøk å komme deg inn den veien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kontakt selskaper direkte. Finn.no har ofte dei kjedligaste/dårligst betalte jobbane.

Veldig enig i dette. Men jeg anert ikke hvilkle selskaper jeg skal søke opp.

 

Om du ikke er spesielt rotfestet til Oslo-området kan du kanskje også undersøke muligheter i andre deler av landet. Kanskje litt kjipt å flytte i starten, men det kan åpne nye muligheter i fremtiden.

Det å flytte er helt OK For tiden er jeg i Hemsedal, så flytte må jeg uansett.

 

 

Ja, du har rett i at konsulentfirmaer er mer åpne for folk med min utdanning / erfaring. Men har ikke sett så mange slike stillinger på finn.no i det siste.

Ikke heng deg opp i Finn.no og andre tradisjonelle kanaler..

Gå heller på rekrutteringsselskaper og forsøk å komme deg inn den veien.

 

 

Rekrutterinsselskaper har ikke hjulpet meg lite. De har som regel lite av C++ relaterte stillinger. Har en fot innenfor hos Experis, men har ikke hørt noe derifra på en stund.

 

Jeg hart vært i kontakt med Google om en mulig stilling, hadde intervju på mandag og fikk avslap i dag. Frustrerende :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...