Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i alle dager er poenget med 1150 i7? 2011 i7 koster det samme, og overklokker lettere, kan ha mer RAM og er bedre på så å si alle måter, det eneste negative er at det minste HKet er M-ATX, men det er ikke SÅÅÅ mye større enn mitx...

Tror ikke prisen på et LGA 2011 hovedkort er likt dersom det skal møte de beinharde kravene BadCat stiller til komponentene. Det er likevel litt besynderlig at disse kravene kun stilles på noen områder. Vanskeligere overklokking, mindre RAM osv. er visst mer spiselig enn at et kabinett veier et par kg "for mye", eller at en SSD med sine tilfeldige skrivesykluser har en egen enhet kun for operativsystem. :hmm:

16k vs 10k - klart man får bedre PC for 60 % større kostnad. Ytelsen er derimot ikke 60 % bedre. Når folk spør om jeg kan bygge en PC for dem, så har dem ofte et budsjett på 7-10k.

 

SSD som lagring for spill er i mine øyne bortkastede penger. Ja, du kommer først inn på server - men det er også det eneste. Bruker min 250GB Samsung SSD som "ekstern" lagring nå - tar den med til venner og overfører bilder/serier osv. Kjøpte den inn for å ha den som spillagring, men med ganske nøyaktig 0 forskjell i FPS og opplevelse, fant jeg ut det var bortkastede penger. I tillegg hadde jeg behov for mer langring for spillene mine...

 

Edit:

Å lage en guide er livsfarlig - fordi den oppfattes raskt som en fasit. Når det er sagt, jeg hadde ikke slått bena oppsettene dine Badcat om noen hadde spurt meg om råd, men jeg ville brukt mine egne penger "mer fornuftig".

 

PSU til 1800 - tja.

512 GB SSD - tja.

H100i - tja.

16GB 2400MHZ - tja (dette hadde jeg nok valgt selv, men det er fordi jeg er lat med faner på nettlesere. I tillegg minimerer jeg ofte programmer i stedet for å lukke dem).

Personlig hadde jeg nok slått bena under et slikt oppsett om det ble anbefalt til hvermannsen. Noe av oppsettet er basert på tankegangen at BadCat driver med personlig PC-forretning, der han uskyldiggjør å begå en kjempeinvestering, ved å til enhver tid oppdatere seg på markedet, og selge akkurat på det tidspunktet der komponenten vil kunne byttes ut med ok driftskostnad fra et verdistandpunkt. Dette ulikt 99% av PC-byggere som har et mer avslappet forhold til eget system. Noe annet er at BadCat rett ut overdriver forskjellen mellom høyverdige og entusiast-komponenter så inn i det ekstreme, at det går et enormt pengesluk på bare det.

 

du som har den cruical riggen, bytt det ut med samsung 840 evo 120 gb og 500 gb, bedre disk til samme pris.

Dette er basert på hva jeg nevnte ovenfor, utnyttelse av ekstremer, ved at TLC minne som i 840 EVO har en teoretisk kortere levetid enn MLC som i Crucial. I praksis har TLC minnet en levetid på 75 år, så det får personer gjøre opp sin egen mening rundt om er godt nok eller ei. Samme med strømforsyninger som er av høy kvalitet, eller prosessortemperaturer vel innenfor grensene som Intel selv har publisert og redegjort for med gode luftkjølere. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tankegangen deres er at man skal bruke mindre penger på en stor lidenskap enn andre bruker om dagen på ei avis eller 0,5l brus, altså 20 kr dag.

 

Godtar dere kompromiss i forhold også (1+1=2) eller søker dere synergi med en partner (1+1=11)?

 

TLC holder ikke til 120 GB gamecapture i timen.

Lenke til kommentar

Tankegangen deres er at man skal bruke mindre penger på en stor lidenskap enn andre bruker om dagen på ei avis eller 0,5l brus, altså 20 kr dag.

 

Godtar dere kompromiss i forhold også (1+1=2) eller søker dere synergi med en partner (1+1=11)?

 

TLC holder ikke til 120 GB gamecapture i timen.

 

Men nå er vel ikke hardware en stor lidenskap for de som vil kjøpe disse pcene som spoon har laget?

Jeg regner med at de fleste er gamere, og gamer =! hardware geek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tankegangen deres er at man skal bruke mindre penger på en stor lidenskap enn andre bruker om dagen på ei avis eller 0,5l brus, altså 20 kr dag.

 

Godtar dere kompromiss i forhold også (1+1=2) eller søker dere synergi med en partner (1+1=11)?

 

TLC holder ikke til 120 GB gamecapture i timen.

Nei, men hvordan klarer du 120GB game capture i timen? Å ta opp skjermen i 1080p i 6 timer tar nøyaktig 120GB. Og uansett, vil du si at det er en majoritet, stor minoritet til og med, som bruker gamecapture så omfattende? :) 75 år var basert på vanlig gjennomsnittlig bruk.

Lenke til kommentar

Det varierer etter metode og kvalitet.

 

Når det gjelder brukerskapt innhold er det stadig økende, men nei det er ikke flertallet som driver så omfattende.

 

On topic:

Selv om det er gyselig stygt i sort er NZXT H440 et kabinett med store muligheter, og det er pent i hvitt.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det varierer etter metode og kvalitet.

 

Når det gjelder brukerskapt innhold er det stadig økende, men nei det er ikke flertallet som driver så omfattende.

 

On topic:

Selv om det er gyselig stygt i sort er NZXT H440 et kabinett med store muligheter og det er pent i hvitt.

 

Det er tydeligvis veldig dårlig airflow, Noe jeg bryr meg om, Kanskje ikke andre?

Lenke til kommentar

 

Det varierer etter metode og kvalitet.

 

Når det gjelder brukerskapt innhold er det stadig økende, men nei det er ikke flertallet som driver så omfattende.

 

On topic:

Selv om det er gyselig stygt i sort er NZXT H440 et kabinett med store muligheter og det er pent i hvitt.

Det er tydeligvis veldig dårlig airflow, Noe jeg bryr meg om, Kanskje ikke andre?

 

Hvordan er det dårlig airflow?

Jeg syntes det ser greit ut i sort, men LAAANGT bedre ut i hvit!

Lenke til kommentar

 

 

Det varierer etter metode og kvalitet.

 

Når det gjelder brukerskapt innhold er det stadig økende, men nei det er ikke flertallet som driver så omfattende.

 

On topic:

Selv om det er gyselig stygt i sort er NZXT H440 et kabinett med store muligheter og det er pent i hvitt.

Det er tydeligvis veldig dårlig airflow, Noe jeg bryr meg om, Kanskje ikke andre?

 

Hvordan er det dårlig airflow?

Jeg syntes det ser greit ut i sort, men LAAANGT bedre ut i hvit!

 

Les testene, Hadde tenkt å kjøpe det, Men gikk fir 650D (Ikke verdens beste airflow) Men bedre temp og lyd nivå en H440 :)

 

EDIT: En test på tysk som jeg leste: http://nl.hardware.info/reviews/5294/8/nzxt-h440-review-radicaal-front-zorgt-voor-ademnood-testresultaten-geluidsproductie

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpsomt oppsett å gå ut i fra.

Jeg skal endelig bygge en ny gamingpc etter ca. 10 år, hvor herlig blir ikke det!

 

Jeg har begynnt å lese opp på minne, skjermkort og prosessor, men henger bak i kunnskap om andre deler. Hadde vært fint med litt hjelp.

 

Jeg tenkte å bruke mitt gammle kabinett Lian LI PC-60H1. Den har bare front og bak vifte, ikke side og top. Så jeg lurer litt på om dette kan by på problemer ettersom jeg ønsker å overklokke.

 

Ellers har jeg en gammel Samsung SyncMaster 225BW skjerm som sikkert påvirker hvilke kjøp som passer best for meg om jeg skal bruke den.

 

Har en god 650W strømforsyning og dvd brenner alt. Resten av innmaten tenkte jeg skulle være Black Refinery oppsettet + en 2tb hdd. Men jeg har vurdert andre grafikkkort for å spare til en senere oppgradering hvor jeg kjøper ny skjerm sammtidig.

Grafikkkortene jeg har sett på som mulige alternativer er MSI Radeon R9 280X Twin Frozr Gaming IV 3GB, MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB og MSI Radeon R9 270X Hawk 2GB De to første er det vanskelig å velge mellom. 770 virker som benchmark vinner i de fleste tester, men det varierer jo med hvilke spill, grafikknivå og kortversjon. Desutten gjorde gaming versjonen av 280x det veldig bra på hardware sin test. Prisen er omtrent lik på 2300-2350kr. Men jeg vet ikke hvilket kort som virker best med resten av oppsettet.

270x så jeg på fordi det er et veldig bra tilbud nå på 960kr desverre er det flere dager til de får det tilbake på lager. Kan hende det går opp igjen i prisnivå. Slik jeg har forstått det pleier ett sterkt grafikkkort å være best, men med dette tilbudet er det kansje verdt det å kjøpe to? Selv om det sikkert betyr ny strømforsyning i tillegg.

Lenke til kommentar

Oi, ja her snakker vi gamle saker. :green: Lian Li PC-60 er vel fra tiden med originale Athlon, DDR1 minne osv. Tror kjølingen er kurant, men det støyer svært mye i forhold til moderne kabinett.

 

Dersom du har planer om å oppgradere senere med nytt skjermkort og skjerm, vil jeg iallefall ikke anbefale noe høyere enn GTX 270X med skjermen du har nå. Den har en oppløsning der dette kortet fungerer ypperlig. Ville kjøpt Sapphire-utgaven av kortet da det er billigst. Den prisen Multicom har listet er sannsynligvis feil, og varen er ikke på lager, så orderen vil sannsynligvis bli kansellert fra deres side før du får produktet.

 

Et skjermkort er alltid best. Det går på faktorer som strøm, varme, krav til hovedkort, støy og også ytelse. To kort skalerer ikke alltid slik at du får dobbelt ytelse, og såkalt microstutter kan gjøre opplevelsen verre enn den egentlig trenger å være.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ha kjøpt ny skjerm om jeg var deg! 1680x1050 var fantastisk en periode, men er desverre litt utdatert da det er kommet mye nye og bedre løsninger. MEN.. jeg hadde ikke kjøpt skjerm nå.

 

Jeg er ikke noe fps-spiller selv og foretrekker derfor IPS skjermer med sin overlegne bildekvalitet. Dersom jeg var deg ville jeg ventet til prisene synker på skjermer som denne https://prisguiden.no/produkt/lg-34um95-p-205408.

Dersom du ikke er fan av 21:9 kan du selvfølgelig gå for en mer tradisjonell 16:9 4k monitor. Pass uansett på at du kjøper skjerm som klarer minst 60hz ved høyeste oppløsning.

 

Tror derfor jeg hadde hatt skjermoppgradering i tankene ved valg av gpu. Personlig ville jeg gått for 280x, mye for penga.

 

Lian li er konge! Men selv et ti år gammelt lian li er utdatert. Jeg hadde fulgt anbefalingene i denne guiden og kjøpt ett nytt kabinett. Du kan jo bruke lian li'en som server eller firewall eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...