Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spørsmål: hvorfor ikke fractal define mini? M-ATX er vel like greit? Tar mindre plass og litt billigere og det kabinettet. Ville droppet DVD spilleren, da få trenger dette.

 

Og hva med en SSD på 128gb + en 2 tb hdd? Er vel langt mer fornuftig for de fleste.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål: hvorfor ikke fractal define mini? M-ATX er vel like greit? Tar mindre plass og litt billigere og det kabinettet. Ville droppet DVD spilleren, da få trenger dette.

 

Og hva med en SSD på 128gb + en 2 tb hdd? Er vel langt mer fornuftig for de fleste.

Jeg bruker masse lagring, så jeg kan forstå deg, men de fleste jeg vet om klarer seg med 180GB... MEN de vil ha DVD spilleren, siden de ikke er flinke nok/gidder å sette seg inn i det med å lage en USB boot drive...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: hvorfor ikke fractal define mini? M-ATX er vel like greit? Tar mindre plass og litt billigere og det kabinettet. Ville droppet DVD spilleren, da få trenger dette.

 

Og hva med en SSD på 128gb + en 2 tb hdd? Er vel langt mer fornuftig for de fleste.

Hva tenker folk om dette? Å bytte ut Fractal Design Define R4 med Fractal Design Define Mini? :)

 

Ankepunktene er som følger. Define Mini er en krymping av forrige generasjon R3. Det betyr nødvendigvis at viftene ikke er helt på høyde (120mm vs 140mm Silent R2), mangler en USB 3.0, og enda viktigere, at det blir mindre plass på baksiden av hovedkortet til kabelrydding. Vi har nettopp skiftet til en modulær PSU med flate kabler, men det er fremdeles et kompromiss å inngå ved vanskeligere innstallasjon. Temperaturene er ikke på høyde, men nokså kurante for den nåværende maskinvaren.

 

Et bytte vil kreve at en går over til mATX-hovedkort. For å ikke måtte gå ned på kvalitet, vil et bytte til MSI Z87M Gaming være det eneste naturlige valget. Det koster i skrivende stund 100 kroner MER på CDON enn Gigabyte GA-Z87X-D3H. Kabinettet til gjengjeld koster 70 kroner mindre. Det vil si at en går litt i minus, men cirka i null.

 

Siden funksjonalitet er dårligere i Mini kontra R4, vil det dermed ende opp som en diskusjon om størrelse eller funksjonalitet er viktigst. Personlig vil jeg faktisk si nei til et bytte, ettersom at det er en stasjonær, du kun går ned til 9,5 kg i vekt og det finnes et tilbud for de som ønsker en ordentlig portabel PC i Black Rubix.

 

Jeg gleder meg imidlertid til Fractal slipper Mini R2, fordi det med et par modifikasjoner, er mulig å få et svært godt og tilpasset kabinett til bygget vårt. Når tårnkjøleren Cooler Master Hyper 212 EVO er 139mm høy, og Mini tar kjølere opp til 140mm i høyde, er det snakk om en match i himmelen. ;)

 

_dsc3016.jpg?t=gallery&k=d8f801a7

 

Over til de andre spørsmålene. Å droppe DVD-spiller er noe jeg personlig hadde gjort, men en må innse at det ligger en del arbeid for mange å forstå hvordan en installerer Windows 8 fra en ISO på minnepenn. Det koster kun i overkant av 100 kroner for en DVD-spiller, cirka det samme for en minnepenn + DVD, så en dyr investering er det ikke.

 

Apropos liten SSD + stor harddisk vs mellomstor SSD og ingen harddisk, er det et fullt bevisst valg. Som Marius sier, bruker de fleste ikke mer enn 180GB, meg selv inkludert. Normalt har folk eksterne eller interne harddisker liggende fra andre bygg. Hvis ikke, og plassbehovet er større, er det bare å utvide med flere harddisker. En betaler i underkant av 40% ekstra for en dobling i kapasitet som vil være tilstrekkelig for flesteparten til å dekke det meste av spill og applikasjoner. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på utkikk etter å bygge ny pc og har de siste dagene vinglet frem og tilbake mellom forskjellige formfaktoren og kabinetter.

 

Agentspoon ramla innom tråden jeg lagde for å gi litt feedback til meg og da fant jeg så frem til denne supre tråden. Som fikk meg til å vingle enda mer frem og tilbake før jeg landet på dette oppsettet:

https://prisguiden.no/liste/148099

 

Valgte å beholde de fleste delene fra Black Rafinery men tok med hakket mer ram av samme type siden det er så billig uansett. Valgte lukket vannkjøing pga av at jeg ikke vil ha en stor luftkjøler som bare er i veien.

Valgte også et kabinett som virkelig faller i smak med sitt annerledes layout, utseende og lovnader om luftflyt.

 

Det vanskeligste i å finne frem til pc deler er alltid for meg å velge et hovedkort. Har sett på flere forskjellige i flere formfaktorer. Nå sist var det å tråle gjennom forskjellige atx kort. Har vært mest interessert i de med innebygget wifi, men de har gjerne mindre av andre kjekke ting for en bra pris, som feks bare en usb header for front panel. Fant ut at det i Black Rafinery var et hovedkort som har det meste jeg trenger, ink 2stk usb3 headere og nok 3pins til vifter. Minuset er manglene innbygd wifi. Men på pcn jeg har nå har jeg et pci eller pciex1 wifi kort som sikkert passer.

Har en tx 650 psu som jeg flytter over og bruker til jeg trenger en større en for crossfire.

Lenke til kommentar

For min del Spoon så velger jeg funksjonalitet any day på ett kabinett når det kommer til en stasjonær. Vekt er ett ikketema da det er som sagt en stasjonær, og klarer du ikke å løfte på en pc som veier 20-30 kg de få gangene du skal flytte på den burde du vurdere livsstilsendringer.

 

Store størrelser plager meg heller ikke, og jeg vil si at jo større kabinett jo lengre har jeg dem, da det bare blir mer og mer inni der etterhvert som regel.

Lenke til kommentar

For min del Spoon så velger jeg funksjonalitet any day på ett kabinett når det kommer til en stasjonær. Vekt er ett ikketema da det er som sagt en stasjonær, og klarer du ikke å løfte på en pc som veier 20-30 kg de få gangene du skal flytte på den burde du vurdere livsstilsendringer.

 

Store størrelser plager meg heller ikke, og jeg vil si at jo større kabinett jo lengre har jeg dem, da det bare blir mer og mer inni der etterhvert som regel.

Er det OK at jeg ikke kom mer enn 150meter med min? (40-50Kg)

Lenke til kommentar

Det er godkjent ;-) 50kg er rimelig tungt for de aller fleste.

 

Vil bare si spoon, at jeg elsker å lese igjennom alle guidene du lager, de er rett å slett ekstremt proft laget.

Var på vei inn til TG, så var en del kø osv :(

Fikk en av kompisene mine til å komme ut og hjelpe, det gikk fint når vi var 2...

Ett av problemene var at pga. størrelsen så ble vektfordelingen helt rass :( (Den delen jeg bar alene)

Lenke til kommentar

 

 

~Snip

Heyy!! Du var min testperson for hvordan Aerocool DS Cube taklet en overklokket i5 4670K og et Radeon HD 290. :(:tease:

 

:rofl:

Kjøp kabinettet til meg, så skal jeg teste ;)

 

Med tanke på ditt nåværende oppsett, vil jeg påstå at du har en mer fleksibel økonomi enn meg til slikt. Gief! :laugh:

 

Det er godkjent ;-) 50kg er rimelig tungt for de aller fleste.

 

Vil bare si spoon, at jeg elsker å lese igjennom alle guidene du lager, de er rett å slett ekstremt proft laget.

Tusen, tusen takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med en pc på 50gb? :O

 

50 kg ≠ 50 gb.

Ahhh, så det var hva han mente :p

 

Det er ikke noen vits, det er helt seriøst, men feks. Nizzen sin PC veier sikkert 70-80Kg elns :p (30+ Kg med HDDer? Husker ikke hvor mange det var...)

 

Hos meg, så er det:

Vannkjøling veier en del, da hver liter med "vann" veier ca. en Kg, og hver vannblokk veier ca. det samme... + Kabinettet veier 10Kg + PSUen er 2.5Kg osv....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

16k vs 10k - klart man får bedre PC for 60 % større kostnad. Ytelsen er derimot ikke 60 % bedre. Når folk spør om jeg kan bygge en PC for dem, så har dem ofte et budsjett på 7-10k.

 

SSD som lagring for spill er i mine øyne bortkastede penger. Ja, du kommer først inn på server - men det er også det eneste. Bruker min 250GB Samsung SSD som "ekstern" lagring nå - tar den med til venner og overfører bilder/serier osv. Kjøpte den inn for å ha den som spillagring, men med ganske nøyaktig 0 forskjell i FPS og opplevelse, fant jeg ut det var bortkastede penger. I tillegg hadde jeg behov for mer langring for spillene mine...

 

Edit:

Å lage en guide er livsfarlig - fordi den oppfattes raskt som en fasit. Når det er sagt, jeg hadde ikke slått bena oppsettene dine Badcat om noen hadde spurt meg om råd, men jeg ville brukt mine egne penger "mer fornuftig".

 

PSU til 1800 - tja.

512 GB SSD - tja.

H100i - tja.

16GB 2400MHZ - tja (dette hadde jeg nok valgt selv, men det er fordi jeg er lat med faner på nettlesere. I tillegg minimerer jeg ofte programmer i stedet for å lukke dem).

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...