Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Arrgh, jeg var imidlertid litt snar ute. Verken Gigabyte eller MSI oppfyller kompatibilitetslisten til Noctua NH-L12 om en skal bruke VGA-slotten. Da må en faktisk over på Asus. Spørsmålet blir isåfall da om ROG VI Impact er verdt 400 kroner mer enn Z87I-Pro. Den diskusjonen kunne jeg gjerne tenkt å ta her og nå.

 

 

1977828.jpg

 

2020906.jpg

 

Her er de to kortene det er snakk om. Forskjellene ligger i at ROG Impact VI har henholdsvis:

 

  • Integrert WiFi. Slipper den dongelen utforbi kabinettet.
  • Et helt OK+ lydkort framfor integrert Realtec brikke.
  • Litt forskjellige knapper på hovedkortet som ikke brukes særlig.
  • Matcher utseendet til Asus Radeon R9 290 DirectCU II

Ytelse og kjøling er cirka likeverdig. Personlig mener jeg at siden det er et mini-ITX bygg der størrelsen er viktig, så er WiFi-løsningen overlegen og verdt 200 kroner i seg selv. Lydkortet ville jeg også betalt litt ekstra for. Så ja, jeg kan faktisk forsvare oppgraderingen. I forhold til MSI Z87I AC til 1100 kroner, hadde jeg imidlertid ikke kunne forsvart det i det hele tatt. Dessverre er den som nevnt ikke kompatibel med kjøleren.

 

 

Intel-LAN er alene grunn nok til å velge Impact-kortet eller skal man kompromisse gaming og nettverksbruk for å telle hundrelapper.

 

Bedre du hadde lært folk i å ha en sunn privatøkonomi slik at de hadde de 3000 kronene ekstra det koster å få brukbare komponenter enn å forsvare bruk av halvveise løsninger. De folkene som må inngå kompromiss på PC-komponenter er ikke tilfeldigvis de samme som drikker Redbull for mer enn 100 kr dagen, kjøper restaurant-/gatekjøkkenmat og kioskvarer isteden for å handle i dagligvarehandel/koke hjemme/smøre matpakke, fiser rundt på byen i taxi mellom utestedene i helgene og spanderer drinker på kjente og ukjente?

 

Folk som ikke har 12k til PC har heller ikke 9k. Jeg fremmer at alle har bruk for brukbar(t) kabinett, hovedkort, kjøling, PSU osv, ikke at alle skal ha Intel EXTREME og TITAN Black i SLi.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk en edit inn i stad som jeg ikke vet om du fikk med deg.

 

do1NwAk.jpg

 

AsRock Z87E-ITX fungerer visst ypperlig med NH-L12. Både Pro og Maximus VI har vel Intel LAN. Samme med AsRock. Det fungerer da flott til gaming? AsRock Z87E-ITX har også en amp til hodetelefoner opp til 600 Ohm. Og koster kun 1250 kroner!

 

Å spare et halvt tusen, er faktisk en god del penger BadCat. En må gjerne kritisere ungdommen så mye en vil med tanke på deres levemåter, men å si at alle langsiktige investeringer ikke skal ha et pristak av den grunn, synes jeg ikke er god økonomi heller.

 

Personlig hadde jeg vært mer enn fornøyd med Gigabyte GA-Z78X-D3H til 1100 kroner for ATX, og AsRock Z87E-ITX til 1250 kroner. Vel vitende om at de vil gi meg god ytelse og stabilitet gjennom mange, mange år.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest kritisk til er det svenske skrapmetallet på 13 kg og valg av tårnkjøler.. Man overlever alltids noen besparelser på et hovedkort men en ugunstig tårnkjøler og et kabinett som veier 8 kg mer enn nødvendig får man erfare.

 

Det hadde vært bedre å velge et Carbide SPEC-01 på 4,8 kg til 400 kr og lagt prisdifferansen i en NOCTUA NH-U14S eller NOCTUA NH-D15.

 

Skal han først spare seg til fant kan han kutte ut gamingen slik at behovet for kostbare grafikkort faller helt bort. Den som er pro-gamer har allerede en PC og den som ikke er pro-gamer behøver ikke å spille. Finner han en gammel harddisk som han kan bruke opp igjen kan han fint greie seg med dette. De øvrige 6k kan han kjøpe Redbull for eller spandere bort i drinker. Kanskje han kommer til sengs med ei dame for første gang og da kan han lage skryteposter under Diskusjon.no → Samfunn → Samliv og relasjoner. På grunn av hyppige besøk på nattklubb er hørselen såppas redusert at han heldigvis slipper å kaste bort penger på alt for dyre CPU-kjølere. Helt fantastisk! Det rimeligste hadde selvsagt vært å ikke kjøpe PC og nøye seg med å titte på et bilde av en, men det er en annen historie.

 

example1-04242014.jpg

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den siste delen var 100% fleip og tretusenkronersoppsettet er til en bekjent av en bekjent som må få til et oppsett ut av glansbilder og frimerker. Det var ikke noe som var satt opp i forbindelse med dette.

 

D15 kan kjøle en i5 passitvt eller med moderate hastigheter på viften for den som ønsker lavere temperaturer.

 

Du kan glorifisere så R4 så mye du vil. Andre kabinetter med vifte på 18 og 20 cm @ 500 RPM overgår R4 med syvmilssteg.

 

Jeg synes at disse oppsettene er verken fugl eller fisk og jeg hadde vært forsiktig med å putte et forholdsvis kraftig grafikkort les: alt over TDP tilsvarende GTX 760 inn i kabinettet fra Lian-Li uten å teste om det lar seg gjøre i praksis.

 

Problemet med å synse om slike oppsett er at du ikke har muligheter for å vite hvordan det blir i praksis før du tar for deg 4 kabinett, 4 prosessorkjølere, 4 hovedkort, 4 prosessorer, 4 grafikkort, 4 sett med minnebrikker, 4 strømforsyniger, osv, slik at du kan finne ut hva som funker i praksis. De fleste oppsett rundt omkring er satt sammen ut av det blå.

 

Hva er egentlig dealen med å anbefale Radeon-skjermkort samtidig som ASUS er i ferd med å lansere gamingmonitorer med 1440p i 120Hz og støtte for G-Sync? Dette er skjermer som folk har ventet på i minst 5 år.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ikke at påstanden er at jeg etter 4 år som leder for byggetråden på Diskusjon, ikke har noe sammenligningsgrunnlag for å kunne balansere et bygg. Å si at oppsett rundt omkring på forumet er satt sammen noe vilkårlig, kan godt være riktig, men du vet godt hvilken dybde jeg går til når jeg lister faktorer, både per individuelle komponent og samspillet som helhet. :)

 

De fleste som ikke legger hodet inntil kabinettveggen, hører knapt en i5 4670K i et Fractal Design Define R4 med Cooler Master Hyper 212 EVO. Hvorfor skal en bruke 750 kroner på passiv kjøling da? Regner med at siden 0dB tydeligvis er et mål, så vil alle kabinetter med 140 mm som minste vifte være utelukket, strømforsyningen må kunne kjøre passivt, skjermkortet skal helst være vannkjølt osv.? Det baller fort på seg hvor immari kresen en må være for å få til en slik nøkkelkarakteristikk som for de fleste ikke har særlig for seg. R4 er et allrounder kabinett som briljerer på samtlige områder, ikke bare et. Til en svært, svært gunstig pris. Om du linker noe tilsvarende til samme pris eller bedre til lavere pris, er jeg ikke verre enn at jeg bytter.

 

Når du regner med grafikkort som passer i Lian Li PC-Q08 så tenker du med tanke på TDP, ikke sant? Jeg er faktisk optimist, med tanke på griller og luftveier. La meg vise.

 

lianli_pc_q08_004.jpg

 

Først se på hvor mange griller det er hvor varme kan slippe ut. Store deler av baksiden, den ene langsiden, i toppen og direkte under skjermkortet der luften blir blåst direkte ut uten hindring.

 

lianli_pc_q08_002.jpg

 

Se videre på luftveiene. Når en tar ut harddiskburet for å gi plass til skjermkortet, vil en 140mm vifte skape god gjennomdrift i kabinettet, og en 120mm dra ut varm luft på toppen i dens naturlige retning. Skjermkortet blåser varmen ut på bunnen, der det er griller og kabinettet er forhøyet på føttene som du ser. Tror av den grunn faktisk ikke det blir særlig farlige temperaturer i det hele tatt. Selve kortet er i følge HW.no hele 9 grader kjøligere enn GTX 780 Ti.

 

 

 

With just the CPU fitted, and its on-board Intel graphics chugging through 3DMark06, the CPU peaked at a perfectly healthy delta T of 41°C. We thought adding a hot GPU such as the HD 5870 would heat things up, but with the graphics card installed and loaded the CPU temperature only rose by 3°C, peaking at 44°C above room temperature. The GPU also performed superbly under heavy load, reaching a delta T of 48°C – that’s 3°C cooler than when we tested the card in our Antec Twelve Hundred graphics test rig.

The key here is the proximity of the cooling fans to the hardware, and the open layout of the case. The front 140mm fan blows directly over the back of the graphics card and over the motherboard, providing very effective airflow. The heavily ventilated floor also means that the graphics card card has easy access to cool air (albeit without a dust filter). The proximity of the fans to the hardware also means they don’t need to blow overly hard to provide good airflow either, with both the included 120mm and 140mm fan pleasantly quiet.

 

Folk må nok fremdeles vente et par år dersom hvermannsen skal betale 5000 kroner for en 24 tommer TN-skjerm med G-sync. Med dagens raske skjermer, merker ikke jeg mye til problematikken, selv om jeg klart ser fordelen med teknologien. Jeg låser meg ikke til en leverandør, men velger det som er mest hensiktsmessig. Akkurat nå koster Radeon R9 290 fem hundre kroner mindre enn GTX 780, og yter bedre til utstyret som de aller, aller fleste har fra før og kommer til å ha en god stund framover. Når en eventuell GTX 8xx-generasjon kommer som sidestiller seg med AMD, -da- kommer jeg til å veie G-Sync som et betydelig pluss.

 

perfrel_2560.gif

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig! Jeg er mest glad i Noctua NH-L12 fordi den har en enorm kjøleribbe selv om den bare er 93mm høy. Veldig flott utnyttelse på mini-ITX kort spesielt, der det er den eneste lavprofil kjøleren jeg vet om (under 100mm) som kan kjøle en overklokka i7 4700K. :)

 

fansandramd.jpg

Du burde slutte å "sove i timen."

 

SST-NT06-PRO håndterer 150W TDP.

 

nt06-pro-04.jpg

 

Dessuten er ikke saken at det kommer monitorer med G-SYNC, men at denne monitoren lanseres i disse dager: ROG SWIFT PG278Q 2560x1440 @ 120 Hz og G-SYNC.

 

Det er 2560x1440 @ 120 Hz folk har ventet på i flere år, selv om G-SYNC er et stort pluss.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde kanskje ha lagt inn "gode" kjøleren som kan kjøle en overklokket i7 4700K, men også det hadde vært en unøyaktighet, fordi Zalman CNPS 8900 Quiet også gjør en god jobb. Den er dessverre lite tilgjengelig i Norge. Men angående Silverstone Nitrogon, så støyer den enormt. 21 dBA mot 36 dBA fra 1 meter avstand sier sitt. Den er også dyrere enn NH-L12 og kjøler ikke nevneverdig bedre.

 

image004.png

 

Det er greit nok at det kommer en skjerm ut som appellerer til nVIDIA-kort, men jeg kan ikke basere et skjermkortvalg på at alle velger en skjerm til 6000 kroner. Fordi det tror jeg at flesteparten ikke har råd til.

Lenke til kommentar

SST-NT06-PRO har 4 ulike viftekonfigurasjoner inklusive 65W TDP uten vifter.

 

SST-NT06-PRO passer i kabinetter der NH-L12 er for høy.

 

Viften er regulerbar og kan fint kjøres på 1000 RPM. Argumentasjonen din blir den samme som å si at et grafikkort bråker med viften på 100% 3200 når man kan kjøre 1200-1800 RPM selvregulerende etter last. "Kan viften gå på 3200 RPM skal den gå på det basta bom, selv på idle. PSU med lavt støynivå skal modifiseres slik at viften går på maks."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Agent så vidt som jeg vet finnes ikke 4700k men 4770k

Typo, beklager! For mange diskusjoner med bærbare i det siste. :)

 

SST-NT06-PRO har 4 ulike viftekonfigurasjoner inklusive 65W TDP uten vifter.

 

SST-NT06-PRO passer i kabinetter der NH-L12 er for høy.

 

Viften er regulerbar og kan fint kjøres på 1000 RPM. Argumentasjonen din blir den samme som å si at et grafikkort bråker med viften på 100% 3200 når man kan kjøre 1200-1800 RPM selvregulerende etter last. "Kan viften gå på 3200 RPM skal den gå på det basta bom, selv på idle. PSU med lavt støynivå skal modifiseres slik at viften går på maks."

På 7,5V ligger den fremdeles langt høyere enn NH-L12. Bit merke i at NH-L12 med 21 dBA, bare var en grad varmere enn NT06-PRO ved 12V og full viftehastighet. Derfor sier jeg at det er en dårligere kjøler.

 

5299_39_silverstone_nitrogon_nt06_pro_c_

Lenke til kommentar

"der det er den eneste lavprofil kjøleren jeg vet om (under 100mm) som kan kjøle en overklokka i7 4700K."

 

Jeg svarte på at det finnes flere kjølere som takler overklokking, ikke på hva som er best.

 

L12 er ikke en lavprofilkjøler slik du påstår og den er for høy for kabineter som krever lavprofilkjøler.

Lenke til kommentar
  • Hårek avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...