Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

 

Ser for meg ryzen 2700x. Hva er forskjellen på asus rog x470-f og x470-i kort? Ser de har bare i hos elkjøp, og ønsker fortrinnsvis å kjøpe gjennom dem fordi de tar paypal, ellers hadde det blitt komplett.

 

 

I er mini-itx, mens F er ATX. Det er det jeg kan se etter en kjapp titt.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

 

Den er "helt grei" i forhold til hva man får. Men dessverre lønner det seg ikke å endre mye på den, selv om prisen i utgangspunktet er grei. Man mister rabatten på alle komponentene man endrer, pluss Komplett tar ekstra betalt bare for å bruke en annen komponent enn i grunnutrustningen. Og så kommer prisforskjellen på toppen av det igjen...

 

For folk som ikke kan skru på PC selv synes jeg likevel den er et godt kjøp, Kompletts 3 års garanti er den beste på markedet. Og den gjør denne maskinen mer verdt enn bare komponentverdien lagt sammen. Så vi har de som "aldri kommer til å overklokke uansett", som sånn sett ikke har så stort utbytte av hverken "K" CPU eller "Z" hovedkort, og dermed heller ikke 3200MHz+ RAM. Og for dem er dette slettes ikke en dum PC... Til prisen...

 

Jeg ville gjort en endring, siden den ikke er så dyr, og det er å gå for H60 kjøleren i stedet. I7 8700 er en CPU som throttler på temperatur med original kjøleren, og selv om jeg tror TX3i som Komplett har valgt i stedet vil klare jobben bedre enn original kjøleren, så ville jeg altså for sikkerhets skyld kneppet opp et hakk til til H60 for å være sikker. Om jeg ikke husker helt feil i farta, vil bedre kjøling la denne CPU'en kjøre raskere dersom temperaturen holdes godt nede. Da dette er en 65W CPU har den 500MHz lavere "base clock" enn 8700K som er enn 95W CPU...

 

Et siste tips er jo også å bestille maskinen uten OS (det sparer man ~1100 Kr på), og heller kjøpe en lisens for en 50 lapp på Ebay, om man ikke allerede eier en...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gabriel: Vil ikke denne være en bedre deal? https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11145 velg 16gb minne, evt hdd og ebay-os? Cpu-ytelsa er vell ikke særlig langt unna, selv med et 1080ti?

 

He he, siden "tidenes morgen" har det alltid vært noen som sier; "Ikke kjøp i7, kjøp heller i5, mye bedre til gaming!". :p

 

I enkelte tilfeller gir det mening, men som regel snakker vi om brukere som kjenner sitt eget brukermønster godt nok til å kunne gjøre den distinksjonen selv. For uansett hvordan man snur og vender på det, så har det alltid kommet et tidspunkt der i5 CPU'ene har kommet til kort. Og jeg synes rett og slett bare ikke den tusenlappen spart er verdt det, når man kan bytte den ut i 2 års lengre levetid for PC'en på slutten av livet dens...

 

Ellers gir det sjeldent mening å snakke om flaskehalser i gjennomsnitts ytelse. Det hjelper enn lite at flaskehalsen i gjennomsnitt over 30 spill er på "bare" 10%, dersom det bare er flaskehals på 3 av spillene. Da er det jo en sinnssyk flaskehals i de berørte spillene, ikke 10%...

 

Dersom du prøver å endre maskinen du fant, til å matche specs med denne andre, så ser du at man nok heller kommer litt dårligere ut av det. Eller med litt flaks, kommer man like greit ut av det. komplett har etterhvert lært seg å tett "hullene" i PC-byggeren slik at det ikke skal lønne seg å bygge samme PC fra et annet utgangspunkt. Men om noe, så belyser det jo hvordan det er litt juks å kalle det 4 000Kr i rabatt, når man kan bygge nesten samme PC for nesten samme pris med et annet utgangspunkt som ikke er på tilbud...

 

Ellers, rent spesifikt fra ditt forslag, så er jeg ikke så glad i 3GB versjonen av GTX1060, med mindre man parrer den med 16GB system minne, men også da ville jeg nok heller gått for 6GB versjonen om mulig. Og faktisk heller 6GB VRAM med 8GB system minne, enn 3GB VRAM med 16GB system minne. Jeg ser Shadow of War nå krever 150GB installerings plass med HD textures. Med slike installasjons størrelser som regelen i fremtiden, tenker jeg det gir mye mer mening med så mye VRAM som mulig...

 

Ellers går det i de små endringene man bør gjøre, 2666MHz RAM vil allerede være en flaskehals for denne maskinen, så at Komplett mener at den fint kan ha en grunnutrustning med 2400MHz, vel, det er jo fordi resten av komponentene også er tilsvarende svakere...

 

Men summa summarum; den du fant kan være et greit alternativ, til sin pris. Men det er som jeg sier, liten vits i å endre stort på disse maskinene...

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva man skal spille. I noen tilfeller vil 1060 være for svakt til å få jevn flyt. Har man ikke jevn flyt vil man prestere dårligere. Presterer man dårlig, kaster man bort tid.

 

Spiller man kompetitiv FPS på et GTX 1060 vil man tape mange dueller som man hadde vunnet med et GTX 1080 Ti.

 

Selv for spillere som ikke er så kompetitive lønner det seg å ha godt utstyr.Stadig flere spill får season pass og da må man spille veldig mye for å komme gjennom alt innholdet hvis man ikke har utstyr til å spille optimalt i hver eneste session.

 

Legg merke til at en ny generasjon grafikkort er rett rundt hjørnet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det blir ikke noe voldsomt prisfall, kanskje ett og annet tilbud. Tilgangen på nye kort vil ikke komme på plass før eksisterende kort er utsolgt. Tviler på at det blir voldsom ytelseshopp i spill mtp at kortene har design med nye funksjoner. Ikke sikkert det blir mer en nokså lik ytelse til lik eller høyere pris og med litt 50-70 watt lavere effektbruk. Det er modne og gode chiper som er de 1080 Ti som selges nå. Ikke sikkert at de får en stor prosentandel gode chiper i starten av en ny prosess. Det kommer an på hvordan boost og temperaturer blir på de nye kortene.

 

For de som lever av streaming konkurransespilling kan det være en fordel å gå for noe som er godt utprøvd kontra å være forsøkskanin på noe nytt. Det kan raskt bli hundretusener i tap dersom et nytt kort ikke viser seg å virke som antatt slik at det blir nedetid. I så fall blir man avhengig av å ha et kort i reserve for ikke å få en måned nedetid med tanke på retur og erstatning av grafikkort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...