Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Jeg bestilte mesteparten av delene i Black Refinery fra Proshop.no

Den eneste nettbutikken jeg vet som leverer iht lagerstatus og bare 1-2 dager fremføringstid i Norge er Komplett. Derfor bestilte jeg alt derfra. Har også kjøpt mye fra Netonnet, Cdon og Multicom. De to første leverer, men har lenger leveringstid pga mye kommer fra utlandet. Multicom har tidvis hatt utrolig lang leveringstid, inntil 2 uker.

Dustin bruker en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dustin bruker en arbeidsdag.

 

Hva baserer du den påstanden på?

 

Jeg har opplevd både korte og ekstremt lange leveringstider hos Dustin.

 

Dustin brukte også 3 måneder på å refundere meg når jeg brukte angreretten på en vare jeg kjøpte.

 

 

Det er faktisk Komplett jeg utelukkende har positive erfaringer med mtp. leveringstid, behandling av garanti/reklamasjon og refusjonstid. Komplett er ekstremt effektive.

Du kan dog glemme personlig service og gode pakkepriser. Jeg er en relativt stor kunde og svært lojal, men får sjeldent god behandling når jeg kontakter Komplett gjennom chatten for å få rabatt på et stort kjøp.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

Se her ja! :)

 

$180 for stock, burde snike seg under 2000Kr her på berget. Med 43% høyere ytelse enn GTX960 med 16% høyere strømforbruk på samme prispunkt, ser det ut som vi har en ny budsjett konge. :)

 

Blir spennende å se om disse også kan flashes til fullverdige RX480.

 

En god kandidat til "The Corporal" ser det ihvertfall ut til å bli. :)

Den overklokker vel like dårlig som rx480. Da er det plutselig et dårlig kjøp for hobbyoverklokkeren. Noe å ta med i likninga.

 

 

1270 til 1300 mhz LOL

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_470_4gb_review_powercolor,33.html

 

 

Guru3D må jo nesten ha fått en dud. TPUs referanse RX480 kom seg jo opp i 1335MHz med noe av det verste jeg har sett av referansekjøler. Så at samme brikken med færre shadere aktivert, mindre strømforbruk, og en ordentlig kjøler ikke klarer mer enn 1300MHz skal jo ikke være mulig. TPUs RX470 Strix kom seg opp i 1360MHz, så mye taler for at Guru3D har vært veldig uheldig med eksemplaret de har fått til test.

 

Når dette er sagt, så kan det jo være greit å huske på at referanse RX470 har base clock på 926MHz, og booster til 1206MHz. Så RX470 STRIX overklokker faktisk 12,7% over referansemodellens boost frekvens. Dette fremkaller ingen halleluja stemning hos meg heller, men det er ikke så forferdelig galt i sammenlikning med andre modeller vi har sett de siste årene. Nvidias referanse GTX1060 som har en bedre kjøler enn AMDs referansekjøler på RX470. Klarer til sammenlikning bare 10%, som altså ikke er mer enn 1,5% bedre enn RX470 med referansekjøler. Man må altså med GTX1060 også kjøpe en modell med tredjepartskjøler om man skal få noe særlig bedre OC enn RX470.

 

Som jeg sa tidligere, og nå også i min forrige post. Så blir det spennende å se om RX470 kan flashes til RX480. Dette har jo nesten vært tradisjon hos AMD. Om vi får en reprise, så gjør jo det RX470 til en drøm for overklokkere. For om man får 12,5% flere shadere enn med RX470 med f.eks. en 5% overklokk over referanse RX480 (altså opp til beskjedne 1335MHz). Så snakker vi om en ytelses-boost i BF3 1440p på nesten 30%!!

 

Spekulasjoner foreløpig selvsagt. Men når RX470 matcher GTX1060 i Doom med Vulkan i utgangspunktet. Så er det jo ikke akkurat et dårlig valg uansett om man overklokker eller ikke.

 

Også har vi jo den evinnelige "kjepphesten" min, også kjent som Freesync. :p

 

2stk. RX470 + 144Hz Freesync skjerm = 6870,-

 

1stk GTX1060 + 144Hz G-Sync skjerm = 6759,-

 

:hmm: Hva velger man om man ikke er idiot?  :hmm:

 

Edit: Kopierte denne posten over i Polaris tråden, så kan vi diskutere videre der for de som måtte ønske det. vi trenger ikke rote til mer enn nødvendig her. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Vel, du klarer å anbefale 2 budsjettkort i crossfire, noe som 99.9% andre fraråder :p

 

 

Det var ikke en anbefaling, men en pris sammenlikning. 2stk. RX470 koster omtrent samme som 1stk. GTX1070. Om man allerede har en 144Hz non-adaptive sync skjerm, og ikke planlegger å oppgradere den. Så anbefaler jeg selvsagt 1stk. GTX1070 over 2stk. RX470 8 dager i uka.

 

Men det virker på meg som du har glemt hvordan det er, eller kanskje aldri har måttet forholde deg til dårlig økonomi som fremtvinger gaming på budsjett. En RX470 i dag, og en (gjerne billigere fra bruktmarkedet) til senere er ikke en dum måte å gjøre ting på for de som ikke har så mye å bruke på datautstyr. Spesielt ikke med en Freesync skjerm.

 

Nå har jeg allerede vist pris-sammenlikning på RX470 CFX m/Freesync vs GTX1060 m/G-Sync. Men hvis vi trekker fra det ene RX470 kortet så er altså prisforskjellen 4780,- vs 6759,- Altså så godt som 2000Kr spart. GTX1060 alternativet blir altså 41,4% dyrere enn RX470 alternativet. Men i gjenomsnitt "bare" 34,4% raskere. Man får altså litt mindre ytelse per krone med GTX1060, og ingen mulighet for SLI senere.

 

Med RX470 kan man også spare ytterligere ~900,- om man velger en 75Hz Freesync skjerm i stedet.

 

Jeg er enig med deg i at G-Sync skjerm til skjermkort under GTX1070 (som du skrev i den andre tråden) er litt dumt. Men det er jo fordi G-Sync skjermer er mye dyrere enn Freesync skjermer i laveste prisklasse. Og dette er jo poenget mitt. Der jeg har litt vanskelig for å anbefale noen å betale 4000Kr for en 24" 144Hz 1080p G-Sync skjerm (man får jo en 27" 144Hz 1440p Freesync for den prisen), så er det mye enklere å anbefale en tilsvarende Freesync skjerm til 2500Kr. At G-Sync på grunn av pris er et argument mot GTX1060, gjør det jo til et desto større argument for RX470.

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man får altså litt mindre ytelse per krone med GTX1060, og ingen mulighet for SLI senere.

Hvordan blir dette på dx12 og multigpu? Ikke ideelt regner jeg med, men vil det fungere uten sli-bro?

 

...Vet egentlig ikke hvorfor jeg spør... Ikke skal jeg ha det, og ikke vil jeg anbefale det. Og de som kjøper ett og ønsker å kjøpe nr.2 senere kan vel like greit kjøpe seg nytt kort...

Lenke til kommentar

Holder på å hjelpe min svoger med å sette opp et nybygg og lurte på om noen har noen inputs til en Corporal "pluss"?

 

Han har satt et maks budsjett på 8.000,- og har en FreeSync 144Hz skjerm fra før av, så ønsket å høre hvilke modifikasjoner de lærde vil anbefale å gjøre med utgangspunkt i Corporal?

 

Maskinen vil primært bli benyttet til gaming.

 

Takker!  :)

Endret av Ybbe
Lenke til kommentar

 

Man får altså litt mindre ytelse per krone med GTX1060, og ingen mulighet for SLI senere.

Hvordan blir dette på dx12 og multigpu? Ikke ideelt regner jeg med, men vil det fungere uten sli-bro?

 

...Vet egentlig ikke hvorfor jeg spør... Ikke skal jeg ha det, og ikke vil jeg anbefale det. Og de som kjøper ett og ønsker å kjøpe nr.2 senere kan vel like greit kjøpe seg nytt kort...

 

 

Må da vel være greit å være nysgjerrig på hvordan ting fungerer likevel? :)

 

Man kan kjøpe 2stk. GTX1060 og nyte en skikkelig boost i spill som "Ashes of the Singularity" uten SLI bro. Og det samme vil gjelde for kommende spill der utviklerne legger inn slik støtte. Men i alle spillene du allerede eier som støtter SLI, vil du ikke lenger få noen boost overhodet med 2stk. GTX1060 i datamaskinen.

 

Hvorvidt, og når tid man skal oppgradere vil jo variere fra person til person hvilke behov man har. Men om man er litt heldig, så kan man fort ende opp i en situasjon der CFX/SLI gir god valuta for pengene.

 

Si f.eks. du sitter på et R9 290 skjermkort, og vurderer å oppgradere. Disse ligger på finn.no for 1300-1500Kr for de billigste. Så ser vi på hva slags ytelse man kan forvente seg med 2stk. R9 290 i CFX i dag. Dette varierer jo voldsomt fra spill til spill. Men om vi tar utgangspunkt i spillene TPU testet RX480 CFX med. Så ser vi at RX480 CFX var i 1440p i gjennomsnitt av spillene som støtter CFX hele 78% raskere enn ett enkelt RX480. GTX970 ser vi også hadde tilsvarende skalering. Om man legger til spillene som ikke skalerer i det hele tatt grunnet null støtte for CFX/SLI, så er gjennomsnittet likevel opp 47%.

 

Nå er jo arkitekturen på R9 290, og RX480 ganske forskjellig, så om det skalerer like bra i dagens spill er ikke sikkert. Men når det var nytt lå R9 290 på rundt 50% skalering i gjennomsnitt, og dagens spill krever jo mer, så det er vel lov til å spekulere litt. Men selv i worst case scenariet med "bare" 50% skalering over ett enkelt R9 290, så vil 2stk. R9 290 levere ~27% raskere ytelse enn ett enkelt GTX1060. Om vi derimot antar at R9 290 ihvertfall klarer 70% skalering i 1440p siden RX480 klarer 78%, så er vi oppe i ~45% raskere ytelse enn ett GTX1060.

 

Så en investering på ~1400Kr kan gi deg 27-45% bedre ytelse i gjennomsnitt. Eller, du kan selge kortet ditt for ~1400Kr og legge på 1200Kr til for et GTX1060 som vil yte tilsvarende dårligere i gjennomsnitt.

 

Personlig ville jeg på grunn av R9 290s høye strømforbruk nok heller solgt det og gått for ett GTX1060, så kan jeg heller oppgradere med ett til sene... nei... det var jo akkurat det man ikke kunne. ;)

 

CFX/SLI er på ingen måte et drømme scenario, det satt voldsomt langt inne for meg å svelge å måtte bruke 2stk!! skjermkort for å få akseptabel fps. Men når jeg fant GTX470 nummer 2 for 600Kr på finn.no, så ble det SLI på meg også. Jeg var igrunnen svært fornøyd med det. Aldri noen problemer med ustabilitet av noen form. Og svært heldig med at "mine" spill for det aller meste fungerte flott med SLI. Som med alt annet man putter i datamaskinen så blir det en avveining man selv må gjøre.

 

Nå er vi i "Den perfekte PC-pakke" tråden. Og nå har altså AMD kommet med et skjermkort som til og med i Norge gir nær identisk ytelse per krone som man får med GTX1060. For folk som prøver å komme seg under 2.000,- for et skjermkort, fremstår da RX470 som et godt valg. Med støtte for CFX, og rimelige Freesync skjermer, så tenker jeg det gjør RX470 til et bedre valg enn GTX1060.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min tur til å gjøre et kjøp snart. Planen er Black Refinery, men med 1070 skjermkort istedet fra Capital Offense (Handleliste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=278287&view=l )

 

Jeg har aldri bygget en PC før, så har kun skrutrekkere når det kommer til utstyr. Jeg lurer på om det er noe jeg har glemt utenom OS/tastatur/mus? Trenger jeg et antistatisk armbånd f.eks? Noen kabler som må bestilles ekstra (hdmi har jeg, vga/dvi medfølger skjerm)? 

Endret av niloy
Lenke til kommentar

Min tur til å gjøre et kjøp snart. Planen er Black Refinery, men med 1070 skjermkort istedet fra Capital Offense (Handleliste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=278287&view=l )

 

Jeg har aldri bygget en PC før, så har kun skrutrekkere når det kommer til utstyr. Jeg lurer på om det er noe jeg har glemt utenom OS/tastatur/mus? Trenger jeg et antistatisk armbånd f.eks? Noen kabler som må bestilles ekstra (hdmi har jeg, vga/dvi medfølger skjerm)?

Har skrujernet magnetisk tupp?

Lenke til kommentar

 

Min tur til å gjøre et kjøp snart. Planen er Black Refinery, men med 1070 skjermkort istedet fra Capital Offense (Handleliste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=278287&view=l )

 

Jeg har aldri bygget en PC før, så har kun skrutrekkere når det kommer til utstyr. Jeg lurer på om det er noe jeg har glemt utenom OS/tastatur/mus? Trenger jeg et antistatisk armbånd f.eks? Noen kabler som må bestilles ekstra (hdmi har jeg, vga/dvi medfølger skjerm)?

Har skrujernet magnetisk tupp?

 

Det tror jeg ikke, har ikke testet skrujernet enda. Kjøpte noe enkelt fra Ebay.

 

Edit: Nei, det har den ikke.

Edit2: Skal ha et par andre skrujern liggende et sted med magnetisk tupp.

Endret av niloy
Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig bygd Capital Offense med fire små modifikasjoner forrige fredag: MSI GTX1070 Aero, Define R5, i7 6700k og vifter fra Noctua med analog viftestyring.

 

Har bare fått testet marginalt i helgen, men har gjort meg følgende tanker:

-med viftestyringen på minimum (ca 33%) er viftene så godt som lydløse. Likevel ligger cpu-temp, ssd-temp og mb-temp på 30-40 grader.

-skjermkortet har kjøler basert på standarden fra Nvidia, det er eneste viftestøyen jeg kan høre. Maxtemp under load på ca 75-grader.

-jeg har sikkert ikke bruk for i7, og burde kjøpt i5 6600k da den gir mer for pengene.

-skjermen (Asus Predator) i 1440p og 144hz kan ikke sammenlignes med noe jeg har gamet på før. Utrolig klart og rent bilde. Fargene var litt lyse ut av boksen, så den kan med fordel kalibreres.

 

Nå gjenstår det bare å finne noen spill jeg har lyst å spille, som gjør at jeg får utnyttet maskinvaren og kost meg noe skikkelig på mørke høstkvelder. :) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • Hårek avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...