Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle druse på med cpu vannkjøling for å få mindre bråk, men blir det mindre bråk av vannkjøling? Det er lenge siden jeg har hatt vanlig cpu vifte.

Jeg fikk skrudd sammen black refinery-oppsett i helgen, og er på ingen måte plaget av noe viftestøy. Jeg kan så vidt høre at det er litt lyd men jeg har aldri hatt en PC som bråker så lite. Både av stasjonære maskiner og div laptops. Da er det to vifter på skjermkortet, to vifter i kabinettet pluss strømforsyningen og CPU-kjøleren.

 

Nå har jeg ikke fått makket meg til å kjøre noe spesielt tunge spill, så det kan jo være det blir litt mer susing da.

Lenke til kommentar

 

Tenkte jeg skulle druse på med cpu vannkjøling for å få mindre bråk, men blir det mindre bråk av vannkjøling? Det er lenge siden jeg har hatt vanlig cpu vifte.

Jeg fikk skrudd sammen black refinery-oppsett i helgen, og er på ingen måte plaget av noe viftestøy. Jeg kan så vidt høre at det er litt lyd men jeg har aldri hatt en PC som bråker så lite. Både av stasjonære maskiner og div laptops. Da er det to vifter på skjermkortet, to vifter i kabinettet pluss strømforsyningen og CPU-kjøleren.

 

Nå har jeg ikke fått makket meg til å kjøre noe spesielt tunge spill, så det kan jo være det blir litt mer susing da.

 

Hvor kjøpte du delene fra? Forskjellige sider eller samlet på en plass?

Lenke til kommentar

Mange hovedkort til desktop PC har i dag M.2 slot for SSD. Det er flott å slippe å legge strøm og SATA kabel til 2,5" SSD..

Aha, lærer noe nytt hver dag. :) Hvis man har et HK med m.2-slot er jo da saken grei, enig med deg: greit å slippe kabling.

 

Idag ble komponentene bestilt fra Komplett for min del; manko på Define S og skjermkort fra Gigabyte gjorde at jeg heller gikk for Define R5 (med ekstra 5.25" viftekontroller) og MSI Geforce GTX1070 Aero OC. Kjøpte også 3stk 140mm kabinettvifter fra Noctua som skal kobles via viftestyringen i håp om å få ned støyen litt.

Ser veldig frem til å bygge denne. :D

Lenke til kommentar

Faren min foreslo 32gb ram pga laste inn dokumenter, video osv. Jeg mener nå at det holder i massevis med 16gb. Der han jobber med et datasystem, altsa med masse data som blir overført frem og tilbake. Tanker?

Og litt dumt spm, kobler jeg hdmi-kabelen til skjermkortet eller hovedkortet?

Lenke til kommentar

 

....

Aha, lærer noe nytt hver dag. :) Hvis man har et HK med m.2-slot er jo da saken grei, enig med deg: greit å slippe kabling.

 

Du må passe på hvilken protokoll M.2 slot kjører på, og så kjøpe denne type M.2 SSD. Det er enten SATA eller PCIE.

Disse må stemme overens. Så sjekk spesifikasjonene til hovedkortet, eller spør her hvis du er i tvil :)

 

Faren min foreslo 32gb ram pga laste inn dokumenter, video osv. Jeg mener nå at det holder i massevis med 16gb. Der han jobber med et datasystem, altsa med masse data som blir overført frem og tilbake. Tanker?

Og litt dumt spm, kobler jeg hdmi-kabelen til skjermkortet eller hovedkortet?

 

16 GB holder for de fleste ja, ingen tvil. Hvis du skal jobbe med enorme photshop prosjekter, eller modelleringsverktøy av noe slag, så kan det tenkes at man kan kjøpe mer.

 

Du kobler deg til skjermkortet. Men ikke bruk HDMI kabel - bruk displayport eller DVI-D Dual Link kabel. Det er "best" mhp båndbredde og vil støtte høyere oppdateringsfrekvens. Hvis du bare har en 60hz skjerm så er HDMI OK.

Lenke til kommentar

Uff, litt off topic, men har vært skikkelig uheldig i det siste.  :ninja: Kjøpte Samsung KS7005 med nettbrett til 11 000 kroner. Den kom med et sort parti på venstre side av skjermen. Når jeg føler langs kanten, kjenner jeg at det er et såvidt merkbart hakk / bulk i aluminiumen der det sorte er på sitt verste. Tok TVen tilbake til butiken, der de ikke kunne garantere at jeg fikk pengene tilbake, siden det ikke er ytre skade på emballasjen, og Samsung tilsynelatende kontrollerer alle modellene sine før de går ut, slik at en en slik skade er rar. Jeg er 100% sikker på at det ikke er egen påført skade, men tviler på at dette hjelper noe som helst.  :hm: Håper nå inderlig at Samsung konkluderer med at dette innrisset i aluminiumen ikke er årsak nok til å bryte reklamasjonsretten, hvis ikke har jeg tapt hele summen uten å ha gjort noe.

 

Mens jeg skriver dette her, hevder også SAS at flybestillinger jeg fikk avbestilt via telefon, ikke er avbestilt, så ytterligere et par tusenlapper borte. Begynner å kjenne det koke godt nå...  :rofl:

Lenke til kommentar

Kommer ann på om hovedkortet ditt støtter M.2 Sata.

Og skal man først bruke M.2 så syntes jeg jo en raskere M.2 PCIE er på sin plass.

Det svarer seg ikke til privat bruk. Forskjeller i ytelse er kun synlige i syntetiske tester eller ca étt sekund dersom man måler oppstartstid. Den største fordelen med M.2 er den fysiske størrelsen og at man slipper sjenerende kabler. En SSD som leser 2500 MB/s er under bruk ikke synlig raskere enn en som leser 500 MB/s. Det kan vel være raskere på filoverføringer da, men det er ikke det folk bruker en SSD til de bruker det til lagring av forholdsvis små filer og til å kjøre programmer på.

 

Hvis man er greid bemidlet så er det ikke en skam å gå for de litt mer påkostede SSD-ene, men er man på budsjett så har det lite for seg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Casen er vel at jeg ikke kan bevisføre at skaden har skjedd fra deres side. Jeg pleier alltid å filme når jeg pakker opp ting, i tilfelle det er opplagte mangler. Men dette var en såpass liten bulk at det ikke er synlig på kameraet. :( Får vel svar fra Samsung godt uti OL engang...

Skriv noen strenge brev (ikke for strenge) til butikken der du forklarer situasjonen mtp tekniske og praktiske aspekter og at det ikke er holdbart på noen måte. Avslutt med at du ser frem til at de finner ei løsning på situasjonen.

 

Det har hjulpet flere ganger for meg og bekjente av meg.

 

Det var spesielt ett tilfelle hvor en bekjent av meg hadde fått feil på en TV (toppmodell) som han i tillegg hadde betalt tusenvis for 5 års trygghetsgaranti (huff). TVen tok kveld under vanlig bruk og var ikke lønnsom å reparere. Butikken ville gi kunden en lav modell av en TV som i tillegg var en utstillingsmodell og mente det var et tilsvarende produkt.

 

Løsningen ble at jeg skrev et strengt brev og forklarte at verken chassi, komponenter og bruksopplevelse i den såkalte likestilte TVen kunne sammenlignes med det produktet kunden hadde kjøpt og at de måtte levere en ny modell i øverste serie. Det gikk ikke mange dager før butikken hadde fått bestilt og levert siste toppmodell.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Se her ja! :)

 

$180 for stock, burde snike seg under 2000Kr her på berget. Med 43% høyere ytelse enn GTX960 med 16% høyere strømforbruk på samme prispunkt, ser det ut som vi har en ny budsjett konge. :)

 

Blir spennende å se om disse også kan flashes til fullverdige RX480.

 

En god kandidat til "The Corporal" ser det ihvertfall ut til å bli. :)

Lenke til kommentar

Jeg bestilte mesteparten av delene i Black Refinery fra Proshop.no, siden de hadde alt på lager. Det skulle bli sendt mellom 1.8 og 2.8. Nå er sendingen utsatt til 8.8, fordi hovedkortet plutselig ikke er på lager og kan først bli sendt 9.8. Stemmer ikke helt overens der, så jeg sjekka status i nettbutikken: forventet på lager 15.8! Sendte mail og lurte på hva som skjedde, og fikk det lange svaret "ETA på grafikkortet er pt. 8/8". Jeg hadde ikke nevnt grafikkortet... Sjekka alle varene i nettbutikken, og der står det at PSU er forventet på lager 30.8.

 

Andre som har hatt liknende erfaringer med Proshop? De svarer ikke lenger på mail, og heller ikke på telefon, så jeg ser meg nødt til å bestille fra en annen butikk. Problemet er bare nå at PSU i Black Refinery ikke er på lager noen steder. Noen som har forslag til gode alternativ?

Lenke til kommentar

Se her ja! :)

 

$180 for stock, burde snike seg under 2000Kr her på berget. Med 43% høyere ytelse enn GTX960 med 16% høyere strømforbruk på samme prispunkt, ser det ut som vi har en ny budsjett konge. :)

 

Blir spennende å se om disse også kan flashes til fullverdige RX480.

 

En god kandidat til "The Corporal" ser det ihvertfall ut til å bli. :)

Den overklokker vel like dårlig som rx480. Da er det plutselig et dårlig kjøp for hobbyoverklokkeren. Noe å ta med i likninga.

 

 

1270 til 1300 mhz LOL

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_470_4gb_review_powercolor,33.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvilken skjerm kan dere anbefale til spilling (ikke FPS), noe film og ellers div bruk.

 

Ønsker muligens 2 på sikt, så fordel med tynn ramme. Ønsker 1080p, bang for the buck :)

Jeg bruker http://www.prisjakt.no/product.php?p=2651537. 144hz og G-sync. Den kostet nærmere 3000,- da jeg kjøpte den.. Superfornøyd med den. Til og med luksusproblem med at den blir for sterk på kvelden så jeg må senke nivåer.

Den har kanskje ikke tynne rammer nok til å kjøre pent duelscreen.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Jeg bestilte mesteparten av delene i Black Refinery fra Proshop.no

Den eneste nettbutikken jeg vet som leverer iht lagerstatus og bare 1-2 dager fremføringstid i Norge er Komplett. Derfor bestilte jeg alt derfra. Har også kjøpt mye fra Netonnet, Cdon og Multicom. De to første leverer, men har lenger leveringstid pga mye kommer fra utlandet. Multicom har tidvis hatt utrolig lang leveringstid, inntil 2 uker.
Lenke til kommentar

 

Jeg bestilte mesteparten av delene i Black Refinery fra Proshop.no

Den eneste nettbutikken jeg vet som leverer iht lagerstatus og bare 1-2 dager fremføringstid i Norge er Komplett. Derfor bestilte jeg alt derfra. Har også kjøpt mye fra Netonnet, Cdon og Multicom. De to første leverer, men har lenger leveringstid pga mye kommer fra utlandet. Multicom har tidvis hatt utrolig lang leveringstid, inntil 2 uker.

 

Jeg kommer i hvert fall aldri til å bruke proshop igjen! Har ikke nødvendig vis så mye imot lang leveringstid, så lenge det blir levert når de sier det skal bli levert. Sånn proshop holder på er jeg ikke sikker på at jeg får det til Legion kommer 30. august en gang, så jeg må bare bestille fra en annen butikk.

 

Hovedproblemet mitt nå er at PSU i Black Refinery ikke er på lager noen steder. Forslag til gode alternativ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...