Gå til innhold

Ny Ubuntu-versjon inntar nettbrettene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kommer trim støtte til linux. Hvor lenge siden er det vi fikk dette i windows? Uansett open source ligger som vanlig langt etter.

TRIM har vært på plass lenge, men du har måttet sette det opp selv. Det må du for øvrig fortsatt, dersom du ikke har SSD fra Intel eller Samsung. Det er uansett ikke mer enn noen få minutters jobb.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Nå kommer trim støtte til linux. Hvor lenge siden er det vi fikk dette i windows? Uansett open source ligger som vanlig langt etter.

Linux har hatt TRIM siden 2008, så her er det Windows som henger etter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29#Implementation

Du mener linux har trim for de med ssd av typen intel eller samsung. Ikke veldig imponerende.

 

Jo, er de to som selger mest? Men er dette noe å krangle om? Kjører du linux og ssd, jeg nei. Men kjører linux 2 og 8 win med ssd.

Lenke til kommentar

Du mener linux har trim for de med ssd av typen intel eller samsung. Ikke veldig imponerende.

 

Hva Ubuntu har valgt å gjøre har ingenting med hva Linux støtter, de gjør det fordi de har lyst til å være på den sikre siden. Alle disker med trim-flags har kunnet blitt trimmet av Linux siden det ble først merget inn i kernelen i 2008.

 

edit: Bonus lesestoff http://www.howtogeek.com/176978/ubuntu-doesnt-trim-ssds-by-default-why-not-and-how-to-enable-it-yourself/

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du mener med "TV vennlig", men med Ubuntu sin nye skalering av desktop er den grei som den er. Du har også XBMC, som kan installeres på en rekke operativsystem.

 

Jeg bruker Ubuntu 13.10 som htpc på en 42` Philips tv og det fungerer greit med skalleringen sånn noenlunde. Noen små feil er det, forventer bedre skalering i 14.04 . Men hovedsaklig så er det en fryd og bruke i forhold til før.

Lenke til kommentar

"Nå kan du få linux på nettbrettet ditt", jaha. Alle android-brett kjører allerede Linux. Følte for å pirke litt. Det er mange som tror at Linux er noe eksotisk og bare et leketøy for nerder, men jeg slik jeg ser det er det linux over alt. Mobiltelefoner, routere, printere, stooore deler av serverne på internett. Jeg er egentlig skikkelig Linux-entusiast, men det har sine bruksområder. Foretrekker osx for daglig bruk på laptopen, men det er jo Unix og dermed et oppegåendes alternativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Nå kan du få linux på nettbrettet ditt", jaha. Alle android-brett kjører allerede Linux. Følte for å pirke litt. Det er mange som tror at Linux er noe eksotisk og bare et leketøy for nerder, men jeg slik jeg ser det er det linux over alt. Mobiltelefoner, routere, printere, stooore deler av serverne på internett. Jeg er egentlig skikkelig Linux-entusiast, men det har sine bruksområder. Foretrekker osx for daglig bruk på laptopen, men det er jo Unix og dermed et oppegåendes alternativ.

 

 

Debian is tha thing <3

 

Ehm, er ikke Android bygget på Linux..?

Hei!

Stemmer, her skulle det selvsagt stått «Ubuntu», og ikke Linux. Rettet.

Anders :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...