Gå til innhold

Final Fantasy 14 ARR - hvordan funker klasse systemet?


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg har vurdert å prøve meg på FF14ARR, ettersom jeg begynner å kjenne MMO-suget igjen.

 

Jeg har aldri prøvd det før, så jeg har ikke noe peiling på hva det går ut på, men det ser interessant ut.

 

Det jeg lurer på, og som jeg aldri ser ut til å finne et konkret svar på, er hvordan klasse-systemet funker i dette spillet?

 

Har hørt noe om at alle karakterer kan gjøre alt? Hva vil det si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt? Du har alle de vanlige klassene (archer, lancer, white mage, black mage osv), men alle er knyttet til bestemte våpen. Vil du bytte klasse er det derfor bare å bytte våpen. Bruker du bue vil du automatisk være archer, og bytter du til en lanse vil du skifte til Lancer automatisk.

 

For å gjøre det lettere kan du ikke bare lage en liste over alle klassene dine (både for slossing og crafting) og velge klasse derfra, men ikonene fra listen kan også dras ned på hotbaren. Da trenger du bare trykke på hotbaren for å skifte våpen og klasse. For å gjøre det enda enklere vil du også skifte klær når du skifter klasse, så du kan gå med tung rustning og stort sverd, og så bytte over til vanlige klær og fiskestang med å trykke på hotbaren. :)

 

I tillegg vil du kunne bruke enkelte skills fra en klasse når du spiller som en annen klasse. Dette gjør at du kan modifisere klassen din en del. Og selvsagt, bytter du klasse bytter du også ut alle skillene i hotbaren. Så ja, alle kan gjøre alt, og du trenger bare trykke en tast for å skifte til en annen klasse - komplett med nye klær, nye skllls osv. :)

Lenke til kommentar

For å bygge videre på det Schreiber sa over:

 

Du har alle basis-klassene (Gladiator, Marauder, Pugilist, Lancer, Archer, Conjuer, Thaumaturge, Arcanist), hvor da noen er tanks, dps/dds og healers.

Hver class har eget level og points du kan distribuere på diverse stats.

 

Etter visse kriterier er nådd, kan du "oppgradere" klassen til en Job, som er da en spesialisert utgave av klassen. F.eks. Gladiator -> Paladin, Marauder -> Warrior, Conjuer -> White Mage osv.

Det krever base-classen (den klassen som blir bygget videre på) i lvl 30, samt en sekundær klasse i lvl 15. F.eks. Paladin er Gladiator i lvl 30 og Conjuer i lvl 15.

 

Når du levler opp flere klasser, får du også tilgang på de skillsene på andre klasser.

 

 

For å skifte en class, så skifter du rett og slett bare main-hand. Med andre ord, så bestemmer main-hand hvilken class du er.

Er du Gladiator og du ønsker å bli en Lancer, så går du til Lancer-guilden, hvor du kan få et quest som unlocker Lancer-classen og gir deg et våpen. Etter det, så er det bare å equipe våpenet, så er du Lancer.

 

For å gjøre skiftingen lett, så kan du lage noe som kalles gearsets. Det er et system som lar deg ta et snapshot av det du har på deg, og lagrer det. Det betyr at du kan equipe alt gear og våpen du vil av Gladiator, lagre gearsetet. Når som helst kan du enkelt bare åpne listen, klikke på gearsetet du lagret, så vil det bli equipet (samt våpenet, som gjør at du skifter til den classen).

De kan også bli lagt til på hotbaren, slik du enkelt kan skifte.

 

Du har 8 hotbars til disposisjon, hvor noen er horisontale og noen vertikale. Av de så kan du velge hva som er klasse-basert og hva som er for alle. På den måten kan du ha noen stykk for hver klasse hvor du har skillsene til den klassen, og noen med generelle ting som mounts, potions ol. for generell bruk av alle klasser.

 

 

Utenom klassene ovenfor, har du også klasser som Miner, Botanist, Fisher, Blacksmith osv.

Der gjelder akkurat samme som over, hvor våpnet bestemmer classen, du unlocker classen med et quest i guilden, og du kan lagre gearsets og sette det på hotbaren.

 

 

Beklager om det kanskje ble et litt rotete svar :p

 

Om det er noe som er uklart eller du lurer på noe mer, så er det en FFXIV:ARR-tråd som kanskje har informasjonen du leter etter (eller hvor du kan spørre):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499158

 

På hjemmesiden så er det også systemet godt forklart:

http://na.finalfantasyxiv.com/pr/

Lenke til kommentar

Et lite tillegg ang karaterene:

Du har 5 forskjellige typer "folk" som igjen har to grupper hver. Alle disse kan ta hvilken som helst våpenklasse og jobb i spillet.

Noen er bedre egnet til visse jobber enn andre men dette står i beskrivelsen underveis når du lager karakteren.

 

Slik tolker jeg at "alle kan gjøre alt"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...