Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Til sommeren går turen til De forente Arabiske Emirater. Der betaler en ikke skatt på mobiltelefoner, hvilket betyr at det meste av elektroniske artikler deriblant inkl. mobiltelefoner, kan fåes for minimum 25% lavere pris enn her i Norge.

 

Har pr. i dag en HTC One M7. Denne vurderer jeg å bytte ut med en Blackberry-telefon, bare for å prøve ut hvordan det er å ha en Blackberry. Er det noen som vet om jeg da kan bruke en telefon fra UAE i Norge? Er ikke så flink eller dyktig når det gjelder teknikk så tenker derfor det er best å spørre her enn at jeg skulle ha satt meg inn i ting jeg ikke kan. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651
Kan Blackberry brukes i Norge? Ja, en Blackberry kan brukes i Norge. Om du har kjøpt den i UAE eller i Norge har fint lite å si så lenge den ikke er operatørlåst. Det må du sjekke før du kjøper den.

 

Både z10 og z30 er knallbra mobiltelefoner!!

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha en av de "eldre" Blackberry-mobilene (dvs de som kjører series 7), så må du har abonnere på en tjeneste (BIS) i tillegg til ditt mobilabonnement. Netcom tar 140kr/måned for dette.

 

Kjøper du en av de nyere tlf som kjører BB10 (Z10,Z30,Q30), så trenger du ikke denne tjenesten. En ting du bør passe på, er at den virker på de samme frekvensene som her. For Q10 er det SQN100-3.

 

I UAE selger de ikke telefoner som er låst til noen operatører (det er et duopol mellom Etisalat og DU).

 

Jeg vet at Axiom fører BB, i tillegg til at det finnes en egen BB-butikk på Dubai Mall.

Lenke til kommentar

Hei. Til sommeren går turen til De forente Arabiske Emirater. Der betaler en ikke skatt på mobiltelefoner, hvilket betyr at det meste av elektroniske artikler deriblant inkl. mobiltelefoner, kan fåes for minimum 25% lavere pris enn her i Norge.

 

Har pr. i dag en HTC One M7. Denne vurderer jeg å bytte ut med en Blackberry-telefon, bare for å prøve ut hvordan det er å ha en Blackberry. Er det noen som vet om jeg da kan bruke en telefon fra UAE i Norge? Er ikke så flink eller dyktig når det gjelder teknikk så tenker derfor det er best å spørre her enn at jeg skulle ha satt meg inn i ting jeg ikke kan. Takker for svar!

 

BlackBerry (heretter BB) sine nye telefoner i 10-serien er helt klart å anbefale dersom du ønsker å ha tilgang til applikasjoner som er populære i dag. Trender som Instagram, Snapchat og Wordfeud kommer ikke som originale apper til BB10-telefoner, men du kan enten laste dem inn på telefonen via nettleseren eller via en USB-kabel. Dette er fordi at BB i siste programoppdatering til samtlige av BB10-telefonene har installert en "Android-spiller" som gjør det mulig å emulere android-applikasjoner på BB.

 

Dersom du synes dette høres knotete ut kan du selvsagt laste ned tredjepartsapplikasjoner som gjør en minst like bra jobb som de originale. Eks.: Snap2Chat (Snapchat) eller iGrann (Instagram) som koster 5,50 kr hver i BB sin egen applikasjonsbutikk som heter BlackBerry World. Skandinaviske applikasjoner finnes ikke (eller finnes i svært begrenset antall) i denne butikken, så Wordfeud, NSB, Quizkampen, Wimp osv. vil ikke være mulige å finne. Samtidig fungerer disse helt fint som Android-apper som du svært enkelt laster ned til telefonen og installerer (som nevnt i innlegget under).

 

q10 fungerer iallefall helt flott i Norge ja!

Kan legge til at man også kan innstallere APKer direkte på blackberry nå, så lenge du har os 10.2.1.

 

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor q10 ikke har fått mer oppmerksomhet her i Norge.

 

 

Dersom du til formodning skulle ønske en BB-telefon på grunn av den uslåelige e-postfunksjonaliteten eller et lavere forbruk av datatrafikk pga komprimering av informasjonen man laster inn gjennom nettleseren, kan jeg anbefale deg en av de eldre modellene slik som 9900. Dette er en fulltastaturtelefon med berøringsskjerm som er best egnet til proffbruk. Dersom du skriver minst 10 e-poster om dagen, så kommer du til å elske denne. Som forklart i et innlegg over, behøver de gamle telefonene et spesialabonnement som i dag kun tilbys av NetCom til privatmarkedet. På denne måten er telefonen din tilkoblet en BB-server som telefonen din kommuniserer med resten av verden gjennom. På denne måten er du alltid tilgjengelig på e-post og telefonen din slipper selv å måtte se etter ny e-post fordi dette gjør BB sine servere for deg. De sender så e-postene ut til telefonen din så snart du har mottatt noe i innboksen din, enten det er snakk om Hotmail, Yahoo eller Online.no.

 

Håper du finner noe svar i dette. BlackBerry er nemlig ikke bare en telefon, det er et fenomen.

Dersom du orker å bruke litt tid så kan du lese deg gjennom andre tråder i dette forumet, fordi mange før deg har stilt lignende spørsmål.

 

Du kan også lese testen av den første BB10-telefonen (ta høyde for at det har kommet nye oppdateringer siden testen ble publisert).

Endret av Xlavinho
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Kjøper du en av de nyere tlf som kjører BB10 (Z10,Z30,Q30), så trenger du ikke denne tjenesten. En ting du bør passe på, er at den virker på de samme frekvensene som her. For Q10 er det SQN100-3.

 

Vil ikke eksempelvis en tlf med SQN100-1 fungere i Norge? Hvis den skulle fungere - fungerer den dårligere? Ser man får tak i SQN100-1 billigere enn 100-3....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bestilte Blackberry Q10 på ebay. Bestilte en SQN100-3, men fikk en SQN100-2. Har ikke foretatt meg noe i forhold til feilopplysningen/-leveringen. Kan imidlertid skrive under på at dette er en super telefon. Har tidligere ikke latt meg begeistre av en mobil - men det har skjedd med denne...Jeg synes den er sjukt bra. Har tidligere hatt Blackberry - OS 10 er noe helt annet enn de gamle. Har hatt mobil med Android selv, og brukt Iphone 5S og Windows-telefoner noe. For meg er det nå kun Blackberry som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...