Gå til innhold

Lønn ut fra utdanning?


mickrs

Anbefalte innlegg

Stemmer det at man får lønn ut fra mengden utdanning man har, uavhengig av hvor man er ansatt?

 

F.eks: hvis jeg jobber i kassa på Rema så har jeg krav på mer lønn med en bachelor/master vs. en som har blanke ark?

 

Hvis ja, så vil jeg veldig gjerne se evt lovtekst om det finnes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Dersom en skal ha høyere lønninger kommer det jo helt opp til hvilken stilling en har i et selskap. Du tjener nok ikke mer i et selskap om du har mer utdanning, men det gir det potensiale til å stige i stillinger, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Kor høg utdanning er det snakk om? Dei fleste tariffavtaler sikrer ekstra betaling til ansatte som har generell studiekompetanse, samt eiga lønnsutvikling til arbeidstakere som har relevant fagbrev.

 

For høgare utdanning så er det etter som eg forstår kun lærarane som har tariffesta at dei får meir lønn etter antall studiepoeng.

Lenke til kommentar

Du har fagbrev tillegg uansett om dette fagbrevet ikke har noe med jobben du jobber med ;)) vet ikke hvordan dette er med høyere utdanning som master og bachelor

Dette stemmer i mitt tilfelle, på min arbeidsplass trenger man ikke utdannelse for å jobbe, men alle som har fagbrev (relevant eller ikke) får noe høyere lønn. Det gjelder ikke for høyere utdanning, ei som jobber hos oss har bachelor (ikke relevant utdanning), og får samme lønn som meg (jeg har ingen utdanning).

Lenke til kommentar

"Krav til lønn når tariffavtale ikke foreligger og normallønn ikke er sannsynliggjort

Av hovedtariffavtalen i staten følger at en arbeidstaker med mastergrad eller annen høyere akademisk utdanning, lønnes i minimum lønnstrinn 47 i Statens hovedlønnstabell.

 

Ved bachelorgrad eller annen lavere akademisk utdanning, skal arbeidstakeren lønnes i minimum lønnstrinn 42."

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...