Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spansk nivå III som privatist


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen har erfaring med spansk nivå 3 som privatist? Jeg går vg1 nå, og ønsker sterkt å ta privatisteksamen i dette faget til neste år. Årsaken er at jeg i utgangspunktet hadde planlagt å ta spansk nivå 3 i 3.klasse, men skolen tilbyr ikke dette faget. Alternativt kan jeg ta faget på kveldstid hos en annen videregående skole i Oslo. Dette er allikevel ikke aktuelt. De eneste alternativene jeg da har igjen er å velge et annet fag, eller ta spansk 3 som privatist. Kan også nevne at jeg får 6 i faget og at spansk er et fag jeg synes er interessant og trives med.

 

Jeg lurer som sagt på hvordan det er å ta et faget som privatist, da dette er noe jeg ikke har erfaring med. I tillegg så lurer jeg på om det er mulig å ta privatisteksamen i spansk nivå 3, uten å ha avsluttet spansk nivå 2? I så fall får jeg ta opp faget høsten i 3.klasse.

 

Setter pris på svar. :)

Endret av Meridies
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert en god idé å ta det siden du nevner at du er flink og interessert i faget, og i tillegg så gir det 1 studiepoeng. Hvis det ikke blir for slitsomt, synes jeg du bør ta spansk nivå lll som privatist. Når det gjelder å ta eksamen i nivå 3 når du ikke har fullført nivå 2, siterer jeg fra udir.no:

 

"Elevene i programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi skal ordinært i løpet av tre år ha 840 timer programfag.

 

I noen læreplaner står det at et programfag bygger på et annet programfag. Det betyr at eleven bør ha den faglige kompetansen som beskrives i læreplanen for å starte med faget på et høyere nivå. En elev kan likevel ta programfaget på høyere nivå uten å ha tatt faget på lavere nivå dersom rektors vurdering er at eleven har tilstrekkelig kompetanse."

Kilde: www.udir.no/Regelverk/Rundskriv/2013/Udir-1-2013-Kunnskapsloftet-fag--og-timefordeling-og-tilbudsstruktur/Udir-1-2013-Vedlegg-1/3-Videregaende-opplaring/

Håper det ga svar på noe :)

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Jeg tolket det som at hun har nivå to i år, og får 6 i det. Da er det vel usannsynlig at hun får en 3'er i nivå 3. Da har hun nivå 2 i år, og vil ha det neste år også. Men hun vil ha eksamen uten å ha avsluttet nivå to, det betyr allikevel ikke at hun har nivå 1 i år.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Beklager, skulle presisert at jeg har nivå 2 i år og at jeg vurderer å ta eksamen i nivå 3 neste år, til våren. Da har jeg jo fortsatt ikke avsluttet nivå 2. Jeg har noen som kan veilede meg, og jeg vil si at jeg er såpass god i spansk at jeg vet hva som er korrekt og hva som er ukorrekt. Allikevel skal jeg avsette tid til å jobbe med pensum, da jeg hører det er flere som hevder at nivå 3 er mye vanskeligere enn nivå 2.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...