Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Panasonic varmepumpe - Feilkode f11


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ei Panasonic CS-E9DKEW varmepumpe som er 8-9 år gammel.

 

I dag oppdaget jeg at varmepumpa hadde stoppet med et gult blinkende "timer-lys".

 

Leste ut feilkode f11. Når jeg søker på nett så finner jeg at dette kan skyldes mye, men mest sannsynlig en 4-veis ventil eller elektrisk feil. Jeg frykter at feilsøking kan bli dyrt.

 

Jeg har lagt merke til at pumpa har oppført seg "unormalt" den siste tiden. Den har stoppet vifta i inne-delen i noen sekunder, før den har startet den og gjerne speedet den opp godt, for så å roe ned og eller stoppe på nytt. Dette har gitt seg etter noen sykluser, og pumpa har virket normalt i lengre perioder, før dette gjentar seg med ujevne mellomrom.

 

Etter å ha lest ut feilkoden dro jeg ut strømmen noen minutter. Pumpa slo seg ikke direkte på da jeg plugget inn, men jeg fikk startet den med power-knappen på fjernkontrollen. Den gikk da rett inn i en slik syklus med av/på av inne-delen etter et par minutter.

 

Kan også nevne at ute-delen ble byttet for ca 4,5 siden grunnet produksjonsfeil.

 

Håper noen med erfaring kan gi meg tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver som "unormalt" høres ut til å være syklusen den kjører for å avrime utedelen. Har dette endret seg?

 

Har den hatt service i det siste? Kan det være så enkelt at den har en gasslekkasje? Ettersom den er såpass gammel, er vel beste løsning å bytte den ut til noe nyere.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Nei, det er ikke avriming den driver med. Avriming pågår i flere minutter, mens dette fenomenet skjer i løpet av få sekunder. Den stopper, står stille i kanskje 10 sekunder, så starter den opp igjen. Det er varm luft som kommer ut med en gang den starter. Så går den kanskje 1 minutt, før det hele (eventuelt) gjentar seg noen ganger.

 

Kom inn på et svensk varmepumpe-forum. Der greide jeg å finne en tråd som stort sett beskriver mine "funn". http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?PHPSESSID=726bo3isn249j67abs053stjk1&topic=47361.msg546916#msg546916 Hvis det er samme feilen så dreier det seg om "innegivarna" som streiker. Er litt usikker på hva dette er, tipper på temperaturfølere, som i fjor høst kostet 56 SEK. Litt drastisk å skifte hele pumpa hvis det er så enkelt :)

 

Kan også nevne at jeg tror jeg har observert at dette skjer når sola skinner og varmer huset, eller jeg fyrer i ovnen. I så fall virker det som den tuller når den skal kjøre seg ned og slutte å produsere varme. Litt usikker på denne, men mener å ha lagt merke til det (også i dag).

 

Pumpa hadde siste full-service da ute-delen ble skiftet. Ellers så sørger jeg for godt renhold av inne/ute-del. Hadde inne-delen sund og vasket den sist for ganske nøyaktig ett år siden. Planen var å gjøre det samme nå snart.

 

Bruker forresten pumpa nå, og den oppfører seg foreløpig normalt :)

 

Edit: Skjedde noe da jeg limte inn den svenske teksten, men vet ikke hva...

Endret av madammim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ei lita oppdatering for de som eventuelt kommer ut for det samme.

 

Etter lang ventetid fikk jeg i dag omsider levert den nye giveren. Dette er en "dobbel" giver, en som sitter på registeret og en som måler lufttemperaturen. Skiftet denne og voila, pumpa har oppført seg normalt så langt i alle fall :)

 

Disse tendensene til å stoppe/starte inne-delen som alltid kom i forbindelse med oppstart av pumpa etter reset av alarmen var helt borte. Den har også kjørt helt fint etter oppstarten, uten disse start/stopp -ene. Så får vi bare håpe det varer :)

 

Kommer til å oppdatere hvis noe skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ei lita oppdatering for de som eventuelt kommer ut for det samme.

 

Etter lang ventetid fikk jeg i dag omsider levert den nye giveren. Dette er en "dobbel" giver, en som sitter på registeret og en som måler lufttemperaturen. Skiftet denne og voila, pumpa har oppført seg normalt så langt i alle fall :)

 

Disse tendensene til å stoppe/starte inne-delen som alltid kom i forbindelse med oppstart av pumpa etter reset av alarmen var helt borte. Den har også kjørt helt fint etter oppstarten, uten disse start/stopp -ene. Så får vi bare håpe det varer :)

 

Kommer til å oppdatere hvis noe skjer.

 

 

Heisann, sliter med samme feil på min Panasonic CS-E12DKEW, hvor kjøpte du denne "giveren" og måtte du inni for å se typenummer? Håper på raskt svar :-)

Som oftest får man raskere svar om man "Quoter" innlegget, (trykk på Svar), da får brukeren en notifikasjon oppe i hjørnet som sier at han har blitt sitert.

Tviler på at han går igjennom eldre innlegg sånn uten videre.. :) Uansett, gjorde det for deg nå så vi får bare vente.. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte min giver gjennom en lokal kjølemontør. Den het CWA50C2122. Eneste mulighet for å få tak i den i Norge. Betalte 200,- tror jeg.

 

I sverige fant jeg den her mye billigere: http://www.varmepumpsdoktorn.com/all_products.php/page/24/

 

Her er service-manualen (hvis du ikke har den allerede): CS-CU-E91215FKR.pdf

 

Gi tilbakemelding om hvordan det gikk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

 

Bra det løste seg for deg også. Pumpa her har snart gått i 2 år uten feil, etter reparasjonen.  :)

Hei Madammim

 

 

Hei. Jeg har samme pumpe og nok samme feil, du skriver den ( giveren) sitter på registeret, hvor kommer en inn til det, ingen stor operasjon skjønner jeg, men takknemlig for tips hva du tok opp/skrudde opp

 

Mvh Morten Undseth

 

Hei.

 

Jeg tok av hele det hvite plasdekslet (synes jeg å huske), nummer 31 på bilde 15.1 i manualen. Det er en dobbel giver som går inn på et kretskort på høyresiden, via en rød kontakt. Den ene giveren ligger i ei plastlomme, den andre ligger mot registret (synes jeg å huske, jeg har fortsatt den ødelagte giveren). Giveren er nok nummer 27 på bilde 15.1 og kretskortet er vel 23.

 

Håper det ordner seg for deg også  :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Snapchat-1571134953.thumb.jpg.d4fab858c165753db90d57e664100dd6.jpgHar to varmepumper som har hatt feilkode f11. Samme symptomer som nevnt her i tråde, puma slår seg av ,står og blinker og oppfører seg rart med vifta. Googlet meg frem til temp sensor innedel. Byttet denne først på pumpa i kjelleren for et år siden. Samme sensor ble byttet på pumpa i stua sist uke. Pumpene fungerer fint/som de skal. Kan nevne jeg hadde en reperatør som sjekka trykket på anlegget som var ok, men anbefalte å bytte pumpe, da feilsøkingen kunne bli dyr.   Som nevnt googlet jeg meg frem til sensor og fikk kjøpt disse i norge for ca 300kr med frakt. Nokså enkel å bytte, om en har vert borti litt før. Sensoren heter :cwa50c2122

Som nevnt i annet innlegg, skal rød kontakt inn på kretskort.

 

Mvh, Einar

Snapchat-1410868578.jpg

Endret av Eina
Laste opp bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...