Gå til innhold

Datalagringsdirektivet skrotes i Norge


Anbefalte innlegg

Tipper det er enkelte i vårt land som hver morgen som benytter seg av et offentlig toalett hvor de taster kode og leser av finger/retina og svisj så fyker de ned i en heis til en enorm overvåknings byrå.

 

Som ikke eksisterer selvfølgelig..

 

Ulovlig overvåkning har jeg ikke så store problemer med, jeg synes det er verre når når det kommer over i lovlig form og informasjonen kan misbrukes i rettsystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Hvem har bygd "skynet greia"?

um norge? eller har jeg misforstått noe? det var jo snakk om at den var ferdig, men de ventet med å "skru den på"

Lenke til kommentar

Bittersweet utfall. De har allerede brukt mye penger på det, og at statsministeren tar opp at hun fortsatt ønsker seg en datalagringslov er ikke akkurat betryggende. Det er i riktig retning at de stopper DLD, men redd for at vi kommer til å se noe tilsvarende med et annet navn som andre har nevnt, og muligens mindre fokus på det fra media..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bittersweet utfall. De har allerede brukt mye penger på det, og at statsministeren tar opp at hun fortsatt ønsker seg en datalagringslov er ikke akkurat betryggende. Det er i riktig retning at de stopper DLD, men redd for at vi kommer til å se noe tilsvarende med et annet navn som andre har nevnt, og muligens mindre fokus på det fra media..

 

Da følger vi det opp! :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Bittersweet utfall. De har allerede brukt mye penger på det, og at statsministeren tar opp at hun fortsatt ønsker seg en datalagringslov er ikke akkurat betryggende. Det er i riktig retning at de stopper DLD, men redd for at vi kommer til å se noe tilsvarende med et annet navn som andre har nevnt, og muligens mindre fokus på det fra media..

Da følger vi det opp! :)

 

Godt å høre, får håpe resten av media i Norge har samme innstilling, for de brydde seg jo ikke nevneverdig om hva IT-Norge sa når de først vurderte det :\

Lenke til kommentar

Så kommer politikere som har vært for DLD å si at dette er fint med å skrote det, EU domstolen bla bla bla, så kommer de samme politikere til å drive med det jeg kaller for "legal trolling", dvs fremme reviderte versjoner av samme sak helt til den blir godkjent.

 

Og det beste av alt - dumsnille norge kommer til å tro de *neste gang* også, og forresten hver gang de flip-flopper på denne måten.

Lenke til kommentar

Så mye penger tapt. Hadde de bare hørt på oss forkjempere fra begynnelsen av ;)

Hvor mange penger er brukt til dette? Og har de forsvunnet ut av landet sammen med nokaspengene?

 

Det er stadig utredninger om diverse er verdt å satse på. Skal man ramse opp hvor mange penger som blir brukt på slik, må du sikkert slenge på et par nuller. Men det er nok bedre å få en utredning enn å satse på alle prosjekter.

 

Lærdommen og eventuelt utstyr planlagt for DLD kan sikkert også brukes til neste direktiv...

 

 

Hvem har bygd "skynet greia"?

um norge? eller har jeg misforstått noe? det var jo snakk om at den var ferdig, men de ventet med å "skru den på"

 

Shit no! Jeg har sett flere dokumentarer om denne "Skynet greia". Går dårlig hver gang de snakker om å skru den på. Håper de som sitter ved bryteren også har sett disse.

Lenke til kommentar

Vil dette ha noe betydning for de som logger torrent trafikk eller forsetter det som før ?????

Det er snakk om forskjellige lover (åndsverkloven).

 

-------------------

 

Rasmus Hannson fra Miljøpartiet De Grønne spør Erna Solberg om blant annet hvordan hun ser for seg personvern skal tas vare på fremover for å hindre overvåking av befolkningen (DLD), og spesielt i forhold til et forslag fra Edward Snowden om et internasjonalt samarbeid om anti-overvåking/personvern.

 

Jeg blir direkte kvalm av det avfeiende svaret hennes. Personvern er litt vagt definert, men måten hun vinkler bruken av ordet personvern i forhold til spørsmålet fra Hansson er direkte feil, og strør bare på med gode gamle "blabla pedofili og terror".

 

Kommentartråd på /r/Norge.

 

http://www.youtube.com/watch?v=4k3FWs1S0zM

Endret av Occi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hurra for personvernet! Skulle jo aller helst ønske at dette var et resultat av politikere som vet hva de driver med i Norge, i stedet for maktpress fra EU. Vi får håpe at overvåkning løftes til FN-nivå, slik at det blir likhet for hele verden (i stedet for at Nato-landene skal sitte og benytte alle hemmeligheter i sin krigføring).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Helt ærlig tror jeg at det eneste som kommer til å få AP og H tili å reversere sin holdning til masselagring av data er når det kommer frem at man ikke kan garantere at politikernes kommunikasjon ikke blir overvåket.

Lenke til kommentar

Hvem har bygd "skynet greia"?

 

Var det ikke en sak hvor de begynte å engasjere en av norges (om enn ikke også norges) største IT-konsulentfirma. Så de har vel begynt i det små, og det må ha kostet både litt penger og en haug med kalorier. Tror til og med du finner en egen artikkel om saken her på HW.no om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...