Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie møblert rom. Hvem eier møblene?


Anbefalte innlegg

Jeg leide ut et rom i kollektivet mitt møblert med mine møbler, i forrige helg flyttet han som bodde der ut og tok med seg alt av møbler mens jeg var borte på jobboppdrag.

Merket det ikke før i dag da jeg kom hjem, ringte da med en gang han som bodde der å sa at jeg måtte ha møblene tilbake men han mente at han nå eide møblene og nekter derfor å levere dem tilbake.

 

Så det jeg lurer på er hvordan er jussen rundt dette?

Jeg mener at møblene er mine men finner ikke noe konkret lov/paragraf som støtter meg.

 

Vi avtalte ikke noe noe rundt eiendomskapet da han flyttet inn bare at rommet var møblert og han måtte si fra hvis han ville kvitte seg med noen av møblene.

 

Møblene har en verdi på rundt 20.000kr og de har en stor affektverdi for meg da det er det eneste jeg har fra min morfar.

 


Anonymous poster hash: beb15...b7f



Anonymous poster hash: beb15...b7f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Øh..? Jeg har vært borti tvil mht. skade på utleie møbler, men aldri at noen har stjålet dem.

 

Jeg antar du har vitner/kvitteringer som kan bekrefte at møblene er dine, meld tyveriet til politiet.

Lenke til kommentar

 

Jeg leide ut et rom i kollektivet mitt møblert med mine møbler, i forrige helg flyttet han som bodde der ut og tok med seg alt av møbler mens jeg var borte på jobboppdrag.

Merket det ikke før i dag da jeg kom hjem, ringte da med en gang han som bodde der å sa at jeg måtte ha møblene tilbake men han mente at han nå eide møblene og nekter derfor å levere dem tilbake.

 

Du bør også ha i tankene at vedkommende kan ha solgt møblene.

Lenke til kommentar

Har du fortsatt utleigekontrakta?

 

Som Hr. Brun påpeiker så vil den einaste fornuftige tolkninga av å leige møblert hybel være at ein faktisk låner gjenstandane.

Utan kontrakta så kan det være at vedkommande prøver seg på ei kvasiforklaring på at hybelen var utleigt umøblert og at leigatakaren fikk møblane, men eg rekner med at kontrakta omtaler ganske greit at det er snakk om utleige av møblert hybel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ideelt sett så bør man også sette opp inventarliste som vedlegg til kontrakten, men det er kanskje ikke vanlig praksis i utleieforhold.

Det er praktisk at leitaker underskriver på en inventarliste, men da grunnet skade. Det kan ofte bli litt krangel om ting (som har blitt skadet) var i orden eller ikke når leieperioden startet. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

TS her: det står ingenting i kontrakten om møblene.

Eneste jeg har er kopi av annonsen der det står "Rommet leies ut møblert" samt bilder av de fleste møblene.

 

Ringte han i stad (etter å ha lest svarene her) og sa at jeg kommer til å anmelde han hvis han ikke er villig til å levere tilbake møblene og da la han bare på...

 

Så da blir det vel ei tur til politistasjonen på mandag om jeg ikke hører noe fra han.

 

Grunnen til at han han er trass er sikkert pga han ble kastet ut pga bråk



Anonymous poster hash: beb15...b7f
Lenke til kommentar

 

Så da blir det vel ei tur til politistasjonen på mandag om jeg ikke hører noe fra han.

 

 

Enig i at du må bare politianmelde, men sannsynligheten for henleggelse er vel stor.

 

Vet du hvor kjeltringen har flyttet? Du har ikke vurdert å konfrontere ham direkte...gjerne med en gorilla eller to ved din side?

Lenke til kommentar

 

TS her: det står ingenting i kontrakten om møblene.

Eneste jeg har er kopi av annonsen der det står "Rommet leies ut møblert" samt bilder av de fleste møblene.

 

Ringte han i stad (etter å ha lest svarene her) og sa at jeg kommer til å anmelde han hvis han ikke er villig til å levere tilbake møblene og da la han bare på...

 

Så da blir det vel ei tur til politistasjonen på mandag om jeg ikke hører noe fra han.

 

Grunnen til at han han er trass er sikkert pga han ble kastet ut pga bråk

 

Anonymous poster hash: beb15...b7f

 

 

Dette fremstår som svært merkelig opptreden fra leietagers side. Dersom man leier ut et rom, er det nettopp et leieforhold man etablerer. Er rommet møblert, omfattes møblene av det som leies. Med mindre du har sagt eller skrevet at møblene er hans, er konklusjonen klar: Møblene er dine, og du skal ha dem tilbake.

 

Jeg ville gått ned på politistasjonen og forklart saken om jeg var deg. Hva politiet kan gjøre, er litt avhengig av arbeidspresset deres, men man kan ikke bare anta at saken vil bli henlagt. Saken din virker ganske enkel og grei, og gjerningsmannen er kjent. Å ordne opp i denne saken tror jeg vil være ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...