Gå til innhold

Guide: Slik sørger du for at hjemmekinoen ikke irriterer naboen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den dypeste bassen klarer du ikke stoppe, men denne er ikke så forstyrrende for naboene heller. Har du flytende rom og lydbøyler i taket hindrer du overføring av mye midbassenergi, som er langt mer "masete" for de rundt deg. Har aldri besøkt en hjemmekino som klarer å holde inne et par store SVS subber i fullt firsprang f.eks, men har opplevd at man kommer imponerende nære.

Lenke til kommentar

Nå er ikke "bass" spesielt dekkende, da det ikke er oppgitt verken frekvens eller hva slags lydnivå vi snakker om.

Går egentlig ut fra at forskjellige og dempende materialer uten noen særlig kontakt med hverandre vil gjøre en mye bedre jobb enn kun solid betong. (jo mer kompakt medium, jo lengre og raskere vil vibrasjoner kunne strekke seg) Derfor vil du også lyder under vann gå mye lengre enn i luft. Ja, jeg tipper det gjelder å ha flere tunge og absorberende materialer som ikke er i direkte kontakt med hverandre. For et kompakt materiale vil absorbere mer, men du ønsker ikke at det den absorberer blir sendt videre, og derfor deler du opp i flere deler. (flytende gulv og dempet tak)

Så du kan nok isolere noe mot også dypere frekvenser, selv om det stemmer at lavfrekvente bølger er svært energirike og vanskelige å stoppe. Ja, på samme måte som lavfrekvent elektromagnetiske bølger, som knapt lar seg stoppe av noe som helst.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest artikkelen, men etter det jeg har fått vite fra en lyd ingeniør så går bass lyden gjennom 15m med betong. Ser ikke helt hvordan man skal kunne få bort dette m.m man bor i en annen bygning enn naboene.

 

Basslyd (og øyd generelt) går igjennom alt, spørsmålet er hvor mye. Men om spørsmålet er "er lettvegger om dette effektivt på frekvenser under 100 Hz", så er svaret nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er ikke "bass" spesielt dekkende, da det ikke er oppgitt verken frekvens eller hva slags lydnivå vi snakker om.

 

Går egentlig ut fra at forskjellige og dempende materialer uten noen særlig kontakt med hverandre vil gjøre en mye bedre jobb enn kun solid betong. (jo mer kompakt medium, jo lengre og raskere vil vibrasjoner kunne strekke seg) Derfor vil du også lyder under vann gå mye lengre enn i luft. Ja, jeg tipper det gjelder å ha flere tunge og absorberende materialer som ikke er i direkte kontakt med hverandre. For et kompakt materiale vil absorbere mer, men du ønsker ikke at det den absorberer blir sendt videre, og derfor deler du opp i flere deler. (flytende gulv og dempet tak)

 

Så du kan nok isolere noe mot også dypere frekvenser, selv om det stemmer at lavfrekvente bølger er svært energirike og vanskelige å stoppe. Ja, på samme måte som lavfrekvent elektromagnetiske bølger, som knapt lar seg stoppe av noe som helst.

 

Betong er bedre enn slike vegger på lave frekvenser, vel og merke er det liten demping innad i betongen, men det er også liten overføring fra luft til betong. Betong/kompakte materialer vil heller ikke absorbere mer, de vil absorbere mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ellers kan det, om man er litt avansert, være noe å tenke på å bruke lettveggen som membranabsorbent for bassen i rommet, det er svært nyttig å dempe ned bassen endel i en hjemmekino, og man kan få litt gratis med å tenke på dimensjoneringen under bygging av vegg, alternativer som fibergips bør også vurderes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har de ikke noe som ikke spiser opp så mye av takhøyden? Kjører jeg på med noe slik så får jeg omtrent en Fritzl-kjeller. Er akuratt så jeg ikke skaller inn i lyspæra som står i taket nå. Lektere oppå eksisterende lektere, pluss 3 cm gips blir jo litt. Må jo gå ann å få en løsning som ligger inne i mellomrommet mellom lekterne som allerede er der. Ja ja, er vel laget med tanke på optimal demping og ikke et kompromiss som også tar hensyn til plass.

Lenke til kommentar

Har de ikke noe som ikke spiser opp så mye av takhøyden? Kjører jeg på med noe slik så får jeg omtrent en Fritzl-kjeller. Er akuratt så jeg ikke skaller inn i lyspæra som står i taket nå. Lektere oppå eksisterende lektere, pluss 3 cm gips blir jo litt. Må jo gå ann å få en løsning som ligger inne i mellomrommet mellom lekterne som allerede er der. Ja ja, er vel laget med tanke på optimal demping og ikke et kompromiss som også tar hensyn til plass.

 

Å dempe lyd tar plass, og/eller en vesentlig mengde masse, det er ingen realistiske tiltak som har god effekt og tar lite plass i ett eksisterende bygg med trebjelkelag på denne måten.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gammel tråd, men jeg prøver likevel...

Slik jeg forstår denne artikkelen handler det om å redusere mengden lyd som slipper ut av rommet (eventuelt kommer inn i rommet fra utsiden).

Men hva med ekko? Hvis jeg først og fremst er interessert i å gjør rommet dødt, dvs fjerne ekko og gjenklang inne i kinorommet, er det da samme fremgangsmåte som gjelder? Eller noe helt annet?

 

- Ulf

Lenke til kommentar

Gammel tråd, men jeg prøver likevel...

Slik jeg forstår denne artikkelen handler det om å redusere mengden lyd som slipper ut av rommet (eventuelt kommer inn i rommet fra utsiden).

Men hva med ekko? Hvis jeg først og fremst er interessert i å gjør rommet dødt, dvs fjerne ekko og gjenklang inne i kinorommet, er det da samme fremgangsmåte som gjelder? Eller noe helt annet?

 

- Ulf

 

Det er to forskjellige ting, som i relativt liten grad er relatert, så å øke lydisolasjon fører ikke automatisk til mindre ekko, i mange tilfeller, det motsatte.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Gammel tråd, men jeg prøver likevel...

...

Eller noe helt annet?

 

- Ulf

Det er to forskjellige ting, som i relativt liten grad er relatert, så å øke lydisolasjon fører ikke automatisk til mindre ekko, i mange tilfeller, det motsatte.

 

AtW

Ok, takk. Kan du gi meg noen tips om hva jeg da må gjøre for å redusere ekko, evt en link eller to?

 

Takker.

- Ulf

Lenke til kommentar

Ett tips når du skal søke er å søke etter "etterklang", eller "reverberation", ikke ekko. Hva skal du dempe, høye eller lave frekvenser? På mange måter er lave frekvenser mest kritisk i hjemmekino, for høyere frekvenser kan du bruke rockwool, himlingsplater, eller liknende porøse materialer, prøv å få det på fram og bakvegg, refleksjoner fra sidevegg kan være nyttig, og bør ikke dempes alt for mye.

 

Du kan også redusere ubehaglig ekko (få en "finere" klan), med diffusorer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ett tips når du skal søke er å søke etter "etterklang", eller "reverberation", ikke ekko. Hva skal du dempe, høye eller lave frekvenser? På mange måter er lave frekvenser mest kritisk i hjemmekino, for høyere frekvenser kan du bruke rockwool, himlingsplater, eller liknende porøse materialer, prøv å få det på fram og bakvegg, refleksjoner fra sidevegg kan være nyttig, og bør ikke dempes alt for mye.

 

Du kan også redusere ubehaglig ekko (få en "finere" klan), med diffusorer.

 

AtW

 

Flott, takk.

 

Hadde vel tenkt å dempe det som dempes bør mtp en mid-range hjemmekino. Uten at jeg helt vet hva det vil si. :)

 

- Ulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...