Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] [Arv, Slektskap] Spørsmål rundt det å kreve farsskap (dødsbo)


Kjetil..

Anbefalte innlegg

Faren min har nylig funnet ut at den nye kjæresten til moren kan ha vært hans egentlige far. Han døde i fjor høst, og jeg lurer nå på om det er noen frist for å kreve farskapsarv eller lignende?

 

Hvordan går man frem for å bevise farskap, og har det noe å si at dette ble nylig funnet ut?

 

Takk for svar. :)

Endret av Kjetil..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen frist på dette egentlig.

 

Men tror ikke din far kan arve både fra sin juridiske far og sine biologiske far samtidig, Dvs. Har din far allerede arvet fra sin juridiske far, så tviler jeg på at han kan arve fra sin biologiske far også.

Hvorfor?

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det er noen frist på dette egentlig.

 

Men tror ikke din far kan arve både fra sin juridiske far og sine biologiske far samtidig, Dvs. Har din far allerede arvet fra sin juridiske far, så tviler jeg på at han kan arve fra sin biologiske far også.

Hvorfor?

 

 

Ville det ikke gi litt rare juridiske konsekvenser? Skulle jo tro det ville bety at f.eks. barn fra donert sæd eller egg ville kunne kreve å arve donor.

Lenke til kommentar

 

Ville det ikke gi litt rare juridiske konsekvenser? Skulle jo tro det ville bety at f.eks. barn fra donert sæd eller egg ville kunne kreve å arve donor.

Nei, det er en problemstilling som er uavhengig av dette spørsmålet: Det kan jo like gjerne oppstå om man får stadfestet farskap før faren dør. I et slikt tilfelle er det ikke noe tvil om at man har rett til å arve. Men farskap for sæddonorer er særregulert. Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Høres ut som det må åpens farskapsskap mot påstøtte farens dødsbo.

 

Advokaten som holder på med dødsboen har blitt kontaktet, men har ikke sagt noe om farskapssak enda. Kommer heller med spørsmål som når min far er født i forhold til de andre barnene til påståtte faren, samt om min far ligner på mannen og har også bedt min far "skrive et utfyllende brev som kan distribueres til.." da de andre barnene til den påståtte faren.

 

Hva er dette for et brev? Advokaten virker ikke veldig behjelpelig på noen som helst måte, lite informasjon og mange spørsmål som virker irrelevante. Min far har allerede skrevet at han ikke er 100% sikker på dette farsskapet og selvfølgelig ønsker og er villig til å ta blodprøve for sammenligning med de andre søskene.

 

Igjen takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advokaten stiller spørsmål som er egnet til å avklare hvordan boets/arvingenes innledende posisjon skal være - er det forhold her som indikerer at dette er mulig, eller skal påstanden forkastes?

 

Er usikker på hva du mener, hun spør disse spørsmålene for å avklare boets innledende posisjon (?). Vet ikke hva du mener med innledende posisjon, men jeg antar at det er en mulighet ja. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Den som starter farskapssak må saksøke boet. Boet må, senest når det får stevningen, ta stilling til hvordan det skal se på saken - skal det si seg enig, uenig, eller kreve mer informasjon.

 

Når man mottar et brev om at en ukjent person anser seg som livsarving, så ligger det automatisk minst én potensiell rettssak inne i bildet. Det er naturlig å ville ha mest mulig informasjon om forholdene da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den som starter farskapssak må saksøke boet. Boet må, senest når det får stevningen, ta stilling til hvordan det skal se på saken - skal det si seg enig, uenig, eller kreve mer informasjon.

 

Når man mottar et brev om at en ukjent person anser seg som livsarving, så ligger det automatisk minst én potensiell rettssak inne i bildet. Det er naturlig å ville ha mest mulig informasjon om forholdene da.

 

Ok, har fått mye flott informasjon her. Tror jeg har en liten forståelse av hvordan man skal gå videre nå, takk skal du ha krikkert. Markerer denne som løst. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...