Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel legge til at det ikke er lesingen men strålingen fra tuchscreenen når jeg bruker amoled skjermen som gjør meg syk/uvell. Virker som det kommer stråling fra skjermen som overføres til fingeren/fingrene ved bruk.

Forklar oss, hvordan kjenner du denne strålingen bli overført til fingrene dine ved bruk? Vi kan kjenne IR-stråling, også kalt varme, men det er eneste spektrumet som vi mennesker faktisk kan kjenne. (vi kan også se spekteret like ovenfor, som kalles synlig lys) UV-stråling kan vi bare kjenne ettervirkningene av (solbrenthet).

 

Menneskekroppen har ikke noen andre reseptorer, hverken i fingrene eller hjernen for stråling ved noen andre frekvenser. Hverken radiostråling eller mikrobølgestråling, røntgenstråling, eller gammastråling. Ja, selv ikke om det er så kraftig røntgenstråling/gammastråling at det tar livet av deg kan kjennes.

 

Edit: Og det var alle typene stråling. Og nei, AMOLED sender ikke ut noe annerledes stråling.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når eg bruker amoled skjerm blir jeg uvell, kvalm og kan etter en tid kjenne "varme" "strålinger" i kroppen. Har prøvd s3, s4 og s5 men blir syk av amoled skjermene såj eg bruker s4 active.
Blir ikke syk av s4 active :)

Må vel også legge til at jeg har brukt/prøvd xperia z1, z2, samsung S4 active og trend plus med lcd uten å bli syk/uvell

Fant denne forklaringen av mobilskjermer og hvordan de virker. Her kommer det tydlig frem at skjermer sender strøm til fingererne.
http://computer.howstuffworks.com/question716.htm

Her ser vi tydelig at amoled skjermer er værstinger når det gjelder å sende strøm inn i fingrene til bukere
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Touchscreen

Endret av Hårek
Flettet 4 innlegg til ett
Lenke til kommentar

:whistle: Ja, du får tro hva du selv vil.

 

Så får du får passe deg for kapasitiv touch-skjerm fremover. Ikke at det har noe som helst med stråling eller AMOLED å gjøre da. Det står heller ikke noe om at Samsung sin har økt kapasitansen. Kun at de har laget laget i touch-teknologien enda tynnere, som medfører høyere nøyaktighet. Det trenger ikke bety noe som helst for hvor høy kapasitans, og det er nok flere mobiler som får touch-teknologi fra Samsung.

 

Du er også klar over at du får langt høyere ladning av å gå med isolerende sko, dra hår borti noe gummi, eller noe ullklær, ikke sant? Hvis dette nivået når ekstreme høyder så vil du kunne kjenne en utladning på flere tusen volt, også skjent som elektrostatisk støt. Men selv litt som man ikke kjenner vil være rimelig høyt.

 

Ps:
For å få strøm gjennom deg så må det være en sluttet krets. Du må gjerne balansere på høyspenningskabler, uten at du får noe strøm gjennom deg.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Her kommer det tydlig frem at skjermer sender strøm til fingererne.

 

Nei, det gjør ikke det. Det sendes ingen strøm til fingrene, det finner du ikke noe belegg for i det du linker til.

At kroppen er ledende og påvirker et statisk elektrisk felt betyr ikke at det går strøm i kroppen.

 

Verden består nå engang av elektroner, det er ikke mulig å unngå dem. Du må forholde deg til at det er elektriske felt absolutt over alt.

Lenke til kommentar

In the capacitive system, a layer that stores electrical charge is placed on the glass panel of the monitor. When a user touches the monitor with his or her finger, some of the charge is transferred to the user, so the charge on the capacitive layer decreases. This decrease is measured incircuits located at each corner of the monitor. The computer calculates, from the relative differences in charge at each corner, exactly where the touch event took place and then relays that information to the touch-screen driver software.

Det siste jeg vil si i denne saken at jeg blir uvell av amoled skjermer og at man får overført elektrisitet fra dem. Spørsmålet mitt var i utgangspunktet om det er flere som blir uvell ved bruk av amoled skjermer.

Lenke til kommentar

Du er første jeg har hørt om. Og som sagt igjen. Det har ikke noe med AMOLED skjerm å gjøre. Bare at S5 har mer sensitiv touchskjerm. Toch-delen er et lag utenpå skjermer, og sannsynligvis kommer og har allerede flere andre modeller og produsenter tatt det i bruk.

 

Sjansen for at dette er placebo er høy, men for din del så er det bare å holde seg unna slike modellene. Det hadde klart vært spennende å blindteste deg. :)

 

Du er derimot ikke første som mener de har overnaturlige evner. Dog første gang jeg har vært borti noen som mener de har en kapasiativ-sensor evne. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Andrull:

Ja, Siden det ikke er andre som har de samme plagene med amoled skjermer så må jeg vel være unik :) Bare å prøve amoled skjermer på f.eks elkjøp eller andre steder gjør at jeg føler meg uvell (Merker at det stråler i fingrene når jeg bruker den) :) Som sakt så har jeg nå en S4 active og merker ikke så mye til det :) ja, ja da er det vel bare for meg å holde meg unna amoled i fremtiden da og håpe at note 4 kommer med IPS LCD :)

Lenke til kommentar

Hvor mange mAh går det igjennom fingeren når man bruker en berøringsskjerm, og hvor mange må man opp i for at det i det hele tatt skal være registrerbart for et menneske?

 

Dette er litt interessant siden jeg mener å huske at Apple har et patent der de varierer det elektriske feltet for å forandre oppfattet friksjon som igjen kan brukes til å simulere f.eks forskjellige overflater i et landskap.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...