Gå til innhold

Mistet førerkort etter kollisjon


DE1

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg mistet førerkortet etter å ha kollidert i forrige uke.

Han skiftet radiokanal og kom litt over i den andre kjørebanen og kolliderte med møtende bil.

 

Han mistet førerkortet på stedet og godtok førerkortbeslag.

 

Hvilke rettigheter har han og er det noen som veit hva slags straff han kan få?

 

Jeg har prøvd å lete etter tidligere, lignende, dommer, men finner ingenting.

 

Det eneste jeg finner er at han etter forskriften om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 2-5 punkt 9:

 

" Har bruk av radio, cd- eller kassettspiller mv. under kjøring medført nedsatt aktsomhet slik at oppmerksomheten i uforsvarlig grad har vært rettet mot bruken av apparatene, med den følge at trafikkuhell eller farlig situasjon oppstod, kommer retningslinjene i § 2-5 punkt 8 til anvendelse."

 

Vil det da si at han mister førerkortet?

Evt. hvor lenge?

 

Han har pratet med en bekjent i politiet og han anbefalte han å trekke godkjenning av førerkortbeslag.

Da har politiet 3 uker til å komme med en tiltale?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man trekker tilbake samtykket vil politiet ha tre uker på å sende saken videre til forhørsretten (?)

De har så en uke på å beramme saken.

 

Dersom fristen ikke overholdes vil man få tilbake førerkortet mens man venter på en avgjørelse, så i realiteten har man førerkortet litt lenger før man mister det bare.

 

Beslagstiden vil være uendret.

 

I tilfeller der politiet bruker for lang tid på saksbehandling vil det være effektivt å trekke tilbake samtykket, det vil normalt sett føre til at de får ut armen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortjener å miste førerkort når uoppmerksomhet medfører kollisjon IMO. Er jo bare flaks hvis ingen har blitt skadet. Gavner alle oss andre at slike bilførere tas ut av trafikken en periode.

I mellomtiden kan han tenke på at en god bilfører har 100% fokus på kjøringen. Har man ikke det så er man ingen god bilfører.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...