Gå til innhold

Greit å skrive "Takk på forhånd for svar!"?


ærligøs

Setter du pris på en takk på forhånd?  

23 stemmer

  1. 1. Setter du pris på at folk takker på forhånd for hjelp?

    • Ja, det synes jeg er god skikk
    • Det bryr jeg meg ikke noe om
    • Nei, folk bør vente med å takke til de faktisk har noe å takke for


Anbefalte innlegg

Er det en grei ting å skrive at en takker på forhånd for hjelp? Jeg ser at noen gjør dette når de ber om hjelp til et eller annet her på forumet. Når jeg leser "Takk på forhånd", så tolker jeg dette i retning av "ikke sikkert jeg gidder skrive takk hvis noen hjelper meg". Det gir for meg lite mening å takke på forhånd. Det er jo en tom takk hvor en ikke vet hva en takker for. Jeg tror en bør vente med å takke til en har vurdert det som en skal takke for. Jeg mister lysten til å forsøke å hjelpe noen når de takker på forhånd. Jeg vil ha en ærlig tilbakemelding slik at jeg kan få vite om jeg var til hjelp eller ikke.

 

Jeg takker på forhånd alle som svarer i denne tråden, så slipper jeg bryet med å gjøre det senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tolker det som er å forsøke å sette noen i takknemlighetsgjeld for å presse ut et svar. Jeg gjør aldri slikt selv, men siden jeg stort sett ser igjennom manipulasjon reagerer jeg som om det ikke skulle stått. Har jeg en mening så deler jeg den. Alle har sin stil, og det vil være like mange meninger bak som det finnes folk som bruker det.

 

På forhånd versågod til alle som ønsker å takke for dette innlegget :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes folk overanalyserer folks intensjoner veldig mye her. Jeg skriver ofte "takk på forhånd" som en høflighetsfrase, som J skriver, en slags takk for at du leser tråden min. Synes også det avslutter et innlegg på en naturlig måte, istedenfor bare en haug med spørsmål.

Lenke til kommentar

Det jeg tolker det som er å forsøke å sette noen i takknemlighetsgjeld for å presse ut et svar.

 

Ja. Det er kanskje ikke bevisst, men det er dette som er effekten. Jeg synes det er en ganske merkelig og ufin høflighetsfrase.

 

I hvert fall i mail/brev. I forum er det jo litt annerledes, siden det ikke er rettet mot en enkeltperson.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri tenkt over at noen overanalyserer denne frasen, og tolker den som uhøffelig. Kommer til å bli mer oppmerksom på min bruk fremover.

Mye går på automatikk, så derfor skal man heller ikke overanalysere og legge for mye i ting. Det er alltid noen som vil tolke relativt nøytrale ting både som positive ting og negative ting. Det er også folk som kan like deg p.g.a håret ditt og mislike deg p.g.a sokkene. Folk er temmelig irrasjonelle, og det er pr. definisjon ikke ditt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...