Gå til innhold

Koble til SSH igjennom router og kablet wifi adapter


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en server som jeg ofte må koble inn via SSH og gjøre noe filoverføringer. Problemet er at serveren er koblet til igjennom en wifi adapter som igjen gir nett til en router som serveren er koblet til.

 

Altså:

 

Wifi router -> Wifi Adapter (Netgear WNCE2001) -> Kablet router -> server(e).

 

Hvordan kan jeg koble til igjennom dette? Skjønner at jeg må portforwarde den kablede routeren. Men, hvis jeg finner IP'en som serveren kobler til igjennom på wifi routeren, så kobler jeg i praksis til Wifi adapteren.

 

Må jeg bruke noe spesielt program for dette da? Evt. LogMeIn?

 

Edit: Serveren kjører Debian, og pcene som skal kobles til kjører henholdsvis Windows 8 og Windows 7. Jeg vil helst ikke måtte bruke et program for filoverføring (altså at serveren vises i nettverksvinduet i Windows - Serveren bruker Samba for dette), men at jeg kan på ett eller annet vis koble meg til igjennom alt dette.

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg henger heller ikke helt med i denne kabelsalaten du har her.

Hvilken "Kablet Router" er det du har? Ser på Netgear saken din og den ligner på en trådløs klient sak som lar deg koble på vanlige Cat5 / Ethernet enheter, men den skal ikke fungere i router modus så denne skal da styres av første routeren, altså hvor nettet kommer inn i huset ditt.

Om du kan, kan du skrive ned IP addressene du har på utstyret også? Dette skal være private IP addresser is 192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16.x.x

Dette er IP addresser som ikke er "farlige" å gi ut da de fleste nettverk med NAT bruker disse i en eller annen form og er ubrukelige fra utsiden.

Lenke til kommentar

Jeg henger heller ikke helt med i denne kabelsalaten du har her.

Hvilken "Kablet Router" er det du har? Ser på Netgear saken din og den ligner på en trådløs klient sak som lar deg koble på vanlige Cat5 / Ethernet enheter, men den skal ikke fungere i router modus så denne skal da styres av første routeren, altså hvor nettet kommer inn i huset ditt.

Om du kan, kan du skrive ned IP addressene du har på utstyret også? Dette skal være private IP addresser is 192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16.x.x

Dette er IP addresser som ikke er "farlige" å gi ut da de fleste nettverk med NAT bruker disse i en eller annen form og er ubrukelige fra utsiden.

 

Har en Wifi router, Asus RT-AC66U. Denne gir et wifi signal som plukkes opp av Wifi adapteren. Dette signalet tar jeg videre til en vanlig tp-link router (husker ikke helt modellnavn), som jeg tok opp fordi jeg var tom for switcher (har 3 stk i hus som brukes 24/7).

 

Eventuelt kan jeg koble pcen direkte til netgear-adapteren.

 

Problemet er at netgear-adapteren dukker opp som en egen enhet i RT-AC66U-menyen, så jeg vet ikke hvordan jeg skal koble meg inn på serveren via denne adapteren.

Lenke til kommentar

Det du har (Netgear WNCE2001), er et aksesspunkt eller en kabel-til-WiFi adapter, om du vil...

 

Du må sette TP-Link'en i aksesspunkt modus.. Skru av DHCP, NAT, brannmur etc, hvis den ikke har et eget valg for operasjonsmodus (Router eller AP). Da bør det fungere som det skal...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...