Gå til innhold

Lyst å Brygge cider, men trenger litt hjelp.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har lyst å komme i gang med Cider brygging! Jeg, min bror og far har brygget en god del øl, men har lyst å prøve oss på cider også. Så spørsmålet er:

 

  • Går det ann å bruke vanlig eplejuce fra butikk? (Blir sikkert bedre om du presser jucen selv)
  • Hvor mye gjær og sukker skal det tilsettes?
  • Hvordan finne ut sukkerinnholdet.
  • Hvor lenge må det stå?
  • Må det gjøres noe under veis i gjæringsprossesen?
  • Hvordan får man kulsyren i ?
  • Hvordan regne ut alkohol prosenten?

Kan være jeg har glemt noen viktige punketer, men håper dere kan føye til :)

 

Takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke all verdens erfaring med brygging av cider enda, men her er det jeg vet så langt:

 

 

  • Går det an å bruke vanlig eplejuce fra butikk? (Blir sikkert bedre om du presser jucen selv)

Vanlig eplejuice går helt fint, men bruk da juice uten konserveringsmidler, og gjerne uten tilsatt sukker. Selvpresset er nok best, men er jo da en helt annen jobb med det... :)

  • Hvor mye gjær og sukker skal det tilsettes?

Sukker tilsettes etter smak. Det varierer mellom 250-1000g (Til 25l), og bestemmer også alkoholprosent til slutt. Gjær kjøper man i pakninger som er tilpasset brygging av cider/vin i størrelsen 25 liter. Det samme med eventuelle tilsetningsstoffer som pektolase.

  • Hvordan finne ut sukkerinnholdet.

Da må du nok frem med kalkulatoren og regne på det.

  • Hvor lenge må det stå?

Du skal fint kunne brygge cider på to-tre uker. Man setter det på flasker siste uken og lar gjæringsprosessen skape kullsyren.

  • Må det gjøres noe underveis i gjæringsprossesen?

Nix, som regel ikke, annet enn at det settes på flasker og korkes

  • Hvordan får man kulsyren i ?

Slenger i flaskene litt sukker når de korkes. Eventuellt også litt av bunnfallet fra bryggekaret for å gi det litt ekstra boost. Bare pass på så flaskene ikke blir til granater...

  • Hvordan regne ut alkoholprosent?

Da trenger man et hydrometer og regner seg fram. Siden dere brygger øl, har dere kanskje det, samt formlene til det?

Antar dere finner ulike kits for brygging på den lokale bryggerisjappa, de bør ha det meste. Det som er litt tricky er å få cideren til å ikke bli for tam eller veldig søt. Vil også tro at folkene på bryggerisjappa har litt tips.

Endret av Zetheus
Lenke til kommentar

Eplejuice frå butikk går heilt fint å bruke, men eg vil ikkje anbefale å presse eplejuice sjølv med mindre du har din eigen frukthage. Dei epla du kjøper i butikken er dei finaste epla som blir sortert ut, dei koster derfor vesentlig mykje meir enn nedfallsfrukt og frukt med skjønnheitsfeil som ofte blir benytta til juiceproduksjon.

 

Om det skal tilsettast sukker eller ikkje må du nesten vurdere sjølv. Her vil forskjellen være på kor søtt og kor sterkt sluttproduktet blir. Magefølelsen min tilseier at dersom du tilsetter sukker i større mengder så får du eit resultat som minner mykje meir om vin enn cider.

For å vurdere sukkerinnholdet så kjøper du ei oechslevekt, alternativt eit refractometer. Du kan då måle OG (original gravity) og FG (final gravity) verdien, det du då måler er eigenvekta til væska. Det denne informasjonen gir der er kor mykje sukker (tjukkningsmiddel) som væska inneheld. Reint vatn har ei oechslevekt på 1000.

Ved å måle desse verdiane før og etter gjæring så kan du rekne ut den nøyaktige alkoholprosenten med formelen: (OG-FG) x 0,125

 

Kor lenge cideren må stå å gjære vil være avhengig av kva type gjær du bruker. Smaken vil også være forskjellig alt etter gjærtype og om det er snakk om hurtig eller langtidsgjæring. Britisk cider er ofte langtidsgjæra og inneheld mindre sukker, medan nordisk cider er søtare og gjæra raskare.

 

Kullsyre kan du skaffe på ein av to måtar. Enten ved ettergjæring eller ved trykksetting. Det enklaste er å ettergjære cideren (på samme måte som med ølproduksjon) ved å tappe cideren på flasker og deretter tilsette ca 1 ts med sukker. For å ettergjære cider så ville eg heller tilsatt rein eplejuice for å tilføye naturlig fruktsukker i stadan for rafinert kvitt sukker.

Når du då sett flaskene tilsides så vil det nye sukkeret gjere at gjæringsprosessen starter oppigjen og bruker opp sukkeret. Denne gjæringsprosessen skaper CO2 som igjen gir kullsyre.

Ulempen med naturlig karbonering er at du får eit lite lag med sediment i botnen av flaskene. Litt avhengig av kva gjærtype du har brukt så kan dette sedimentet smake såpass mykje gjær at du bør helle cideren forsiktig over i glas før servering.

Den andre måten å karbonisere på er ved å tilsette CO2 gass under trykk. I småskala kan du bruke Sodastreamer eller liknande produkt, men for større mengder så vil eg anbefale at du kjøper deg eit øl/brus-fat som du kan trykksette direkte. Pass på å tilpasse trykket gjennom å bruke ein trykkregulator (med manometer) når du gjer dette. Gassflaskene med CO2 som du får kjøpt har ofte mykje større trykk enn det ølfatet toler, så pass for all del på at du ikkje karboniserer ved å kjøyre maks trykk rett inn på fatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...