Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har så lyst til å dele noe med dere - og håper noen kan finne det interessant. Siden 2011 har jeg hatt brevvenner i fengsel i USA, og nå har jeg og ei venninne som også har begynt å skrive med noen i samme situasjon lagd en blogg om dette for å inspirere og hjelpe andre som ønsker å gi det en sjanse.

Om du liker tanken på å få brev i posten, tror det finnes flere nyanser ved folk enn bare svart og hvitt eller bare er nysgjerrig - ta en kikk da vel! Og ikke nøl med å ta kontakt med meg om det er noe du tenker/lurer på. (:

Har du noen gang hatt en brevvenn? Tror du at du kunne skrevet med noen i fengsel?

 

 

## reklamelink fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Meh... får dosa av interessante folk på internett forumer, tipper det er en eller annen kjeltring blandt disse også. Dessuten, brev & porto og denslags er så fryktelig utdatert.

Lenke til kommentar

Hvordan tok du kontakt med dem?

Hva prater dere mest om?

Har dere pratet om deres fengselsdom?

Har du hatt kontakt med dem lenge?

Holder du fortsatt kontakt med noen som har blitt sluppet fri?

Jeg fant mine brevvenner via en nettside som formidler annonser for innsatte som ønsker det, og sendte mine brev til adressen som var oppgitt for hver enkelt.

 

Hva vi prater om varierer fryktelig mye fra person til person. Med noen er det dype filosofiske diskusjoner om alt mulig, andre setter stor pris på å bare høre om hva som foregår i livet mitt og på utsiden. Det er alt mellom himmel og jord - akkurat som med mine andre venner. :)

 

Dommen deres har vel kommet opp i samtaler med dem alle - men noen har jeg snakket mer om det med enn andre. Jeg har aldri spurt eller mast om det, det er noe de får komme med om/når de eventuelt føler seg klar for det. Det var aldri min intensjon å skrive til noen for å være nok en dømmende part - det er det ingen vits i. Men selvfølgelig er jeg nysgjerrig, så på noen felt har det vært fint å få vite.

 

Mine to første brevvenner fikk jeg i 2011, de siste har jeg skrevet med siden september i fjor.

 

Ingen av mine brevvenner har hittil blitt løslatt, men nå skriver jeg med to som etter planen skal ut i slutten av 2014 og jeg har absolutt tenkt å forsette kontakten!

 

Håper dette ga svar på spørsmålene dine :) Takk for interessen!

Lenke til kommentar

 

Hva sitter de du skriver med inne for, og soner de lange dommer?

 

Jeg skriver med to på Death Row, to med livstidsdommer og to som etter planen skal løslates i slutten av 2014. :) Dommene varierer fra narkotikabesittelse til drap - det er veldig forskjellige saker, folk og dommer.

 

Har de flere brevvenner eller er det bare deg? Hvor ofte utveksler dere brev og er det noe du fortsetter med når folk er kommet ut av fengselet? Hvor finner du folk å skrive med?

 

Syntes faktisk dette hørtes litt interessant ut. Kunne vært spennende å skrevet med noen på min egen alder feks. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva sitter de du skriver med inne for, og soner de lange dommer?

 

Jeg skriver med to på Death Row, to med livstidsdommer og to som etter planen skal løslates i slutten av 2014. :) Dommene varierer fra narkotikabesittelse til drap - det er veldig forskjellige saker, folk og dommer.

 

Har de flere brevvenner eller er det bare deg? Hvor ofte utveksler dere brev og er det noe du fortsetter med når folk er kommet ut av fengselet? Hvor finner du folk å skrive med?

 

Syntes faktisk dette hørtes litt interessant ut. Kunne vært spennende å skrevet med noen på min egen alder feks. :)

 

Det varierer - så vidt jeg vet har ett par av dem flere brevvenner (ikke mange, men noen), mens i alle fall for en av dem jeg skriver med er jeg nok den eneste. Mange har bare familien - andre ikke det en gang.

 

Det tar litt tid å få brevene frem og tilbake - hvor raske de er i fengslenes postrom varierer veldig fra sted til sted. Det kan ta fra en uke til tre-fire. Og selvfølgelig finnes det dem som skriver oftere enn andre. Noen rekker å sende meg flere brev før jeg får svart, mens andre skriver heller mer, men sjeldnere. Ett par av dem har jeg også muligheten til å sende mail eller korte meldinger over nett + at vi snakker på telefon nå og da.

 

Jeg har absolutt planer om å fortsette kontakten når de slipper ut - de av dem som gjør det. :)

 

Har skrevet en god del om hvor/hvordan jeg finner folk på bloggen, hvis du vil ta en titt der! Hvis ikke kan jeg godt lete opp noen linker for deg.

 

Er veldig glad for å høre at du synes det virker interessant! Det er absolutt verdt å gi det en sjanse - man har ingenting å tape. :) Og ja, det finnes folk i alle aldre som ønsker seg brevvenn så det skal ikke være noe problem å finne noen på sin egen alder

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste Death Row benådinger (som det faktisk er veldig få av) går jo på å få omgjort dødsdommen til en livstidsdom. Det er - såvidt jeg vet - utrolig få situasjoner hvor de noen sinne blir løslatt. Da er det veldig spesielle omstendigheter.

En farlig morder og voldtektsmann slipper de nok ikke ut, det føler jeg meg temmelig trygg på.

Uansett - det har aldri skjedd at en Death Row fange i USA har sluppet ut, dratt til Norge, lett seg frem til en brevvenn og oppsøkt dem på døra. Det er nok litt søkt. :p Så nei, jeg er ikke redd for det.

Og det med de "single mødre som "gifter seg" med en death row-fange eller langtidsfange etter lang tids brevveksling. De tror det er DE som kan forandre fyren til å bli en snill koseklump.." synes jeg er like på tryne som de fleste andre. Det er litt derfor jeg har lagd bloggen også - for å informere, hjelpe og bidra til en sunn skepsis. :)

Endret av Julie Wilhelmine
Lenke til kommentar

Kanskje ikke en Death Row fange, men er du ikke redd for at andre fanger feks voldtektsforbrytere eller barnemisshandlere skal finne deg? Hvis de har sittet 30 år i fengsel og ikke har andre å ta kontakt med mener jeg.

Det er klart at helt i begynnelsen tenkte jeg også i de baner - og jeg skriver hverken med voldtektsmenn eller barnemishandlere :) Hva de er dømt for sjekker jeg alltid før jeg bestemmer meg for om jeg vil skrive til dem eller ikke. De to av mine brevvenner som skal ut i 2014 frykter jeg absolutt ikke - de er langt ifra farlige for meg.

 

Men joda, jeg skjønner tankegangen. Tenker man veldig mye på akkurat dette er det jo bare å skrive til noen med døds- eller livstidsdom - og eventuelt bruke en postbox adresse om man vil være på den helt, helt, heeelt sikre siden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...