Gå til innhold

Toll og avgifter på vegetarmat


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har bestilt en pakke fra Tyskland med vegetarmat som jeg for tiden nekter å hente pga. det suspekt høye avgiftskravet ved utlevering. Bestilte i hovedsak et par stykk forskjellige bokser av soyayoghurt og soyadessert. Varene er av denne typen (Provamel - dette er økologisk versjon av Alpro som man kan finne en del av i dagligvarebutikker og helsekost her i landet).

 

http://www.provamel.co.uk/EN_GB/Products/Yofu

http://www.healthysupplies.co.uk/soya-custard-provamel.html

 

Totalt betalte jeg 56 euro for varene + 7% Tysk mva og forsendelse, til sammen 76 euro (eller 632 kr.). Avsenderen hadde plassert en kopi av regningen på ustiden av pakken, som klart deklarer innhold og alle evt. kostnader. På utleveringsbilaget jeg fikk fra posten sto følgende:

 

Pris fortolling (inkl. mva): 270,00

Utlagt mva: 166,00

Utlagt toll / avgifter 478,00

Betaling ved utlevering; 914,00

 

Altså måtte jeg ut med hele 75% toll. I sporingshistorikken til pakken sto det også: "Til tollager: Årsak: Importrestriksjoner, lisens kreves". Det som er litt rart er at jeg hadde bestilt en enda større og tyngre pakke fra en annen Tysk leverandør (som både inneholdt soya yoghurt og div. andre matvarer) på hele 30kg til 800 kr. og måtte bare ut med 140 kr. mva ved utlevering. Ingen toll (og denne pakken ble bare 15 kg inkl. avkjølingsboks)!

 

Skal man nå plutselig ha lisens for å importere vegetarmat, tenkte jeg, og sendte klage til [email protected]. Utrolig nok ble svaret at alt ble riktig beregnet, og at jeg evt. kunne enten returnere pakken eller prøve å få en om-beregning av mitt lokale tollpost. Så henviste de meg til det de mente var restriksjonsbelagt i forsendelsen:

 

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/produksjon_av_mat/melk_og_meieriprodukter/

 

Siden når ble soya et "melk og meieriprodukt"?? Jeg så ingen henvisning til soya på mattilsynet sine nettsider. Og hvorfor fikk jeg flere pakker med soyamat tidligere uten noe toll i det hele tatt? Har søkt litt på det med importrestriksjoner og som regel gjaldt det bare artikler som softgun og legemidler/tilskudd.

 

Før jeg sender klagen videre til tollvesenet, er det noe jeg kan henvise til for å styrke mitt argument?

Endret av campioli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Tolltariffen for 2014 er soya markert med N, det vil si at varen kan være underlagt krav om forhåndsmelding i medhold av matlovgivningen. Siden yoghurt er et melkeprodukt er soyayoghurt et melkeerstatningsprodukt, men det er ikke noe meieriprodukt.

 

For tiden er det importrestriksjoner på soya og soyaprodukter fra Kina og Japan. Det er antagelig årsaken til kravet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...