Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man være født med en homofil legning?


Anbefalte innlegg

Først vil jeg spørre om legning er en følelse? Man har jo tiltrekning til et kjønn og blir forelsket. Og når man er sammens med noen, så er man jo glad i den personen. Det samme gjelder jo sex.

 

En følelse (emosjon) er noe vi mennesker gjerne bruker i sosiale grupper. Og sexualitet er jo emosjonelle tankesett.

 

Så hvis vi tenker at sexualitet kun er emosjonelle tanker, så har jeg lært at menneskets hjerne ikke blir utviklet i den første delen av svangerskapet. Hjernen blir utviklet først etter ca. 8-10 uker tror jeg.

 

En annen ting er det om det å ha en legning så man være selvbevisst. Et barn er ikke selvbevisst ved fødsel.

 

Til slutt. Jeg sliter med angst og depresjon. Dette er jo også følelser. Kan man som også bli født med disse følelsene? Akkurat som legning. Eller er depresjon tillært? Som jeg mener homofili er.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor mange argumenterer for at legning er medfødt. Jeg føler mange ganger at jeg tråkker på legningen til folk, når jeg diskuterer dette og mener at det ikke er medfødt. Mange blir sinte på meg.

 

Vis du blir sint og irritert, så send meg en melding. Jeg vil gjerne høre dine argumenter for og om legning er medfødt.

 

Tusen takk for alle som svare på denne tråden, slik at jeg kan lære nye ting... :)))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke man bare kan bli født med en seksuell legning men jeg tror man er det... uten unntak.

 

Edit:

 

Ett sterkt argument for at seksuell legning er medfødt er at mange foreldre ser det før barnet i det hele tatt vet hva sex er for noe.

 

Ta meg selv... var jo veeeeeldig "forelska" i ei jente lenge før jeg begynte på skolen og i det hele tatt visste hva sex var.

Endret av Nasciboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

No offence, men jeg skjønner ikke hvorfor folk går rundt og tenker på om noen er født homofil eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt tenker på slike ting, kan vi ikke alle bare respektere og akseptere hverandre? Jeg går ikke rundt og grubler om hvorfor noen er homofil osv., jeg tenker egentlig ikke over det i det hele tatt.

 

Og hvis du sliter med angst og depresjon, så kan det være noe mer. Det kan for eksempel være noe i hjernen, noe psykotisk, eller noe annet. Hvis du sliter med det kan du ta kontakt med fastlege som igjen kan gi deg time hos psykolog :-)

Lenke til kommentar

Har ikke dagens ungdom naturfag på skolen og lærer om instinkt og denslags?

Tror du virkelig at alt du gjør hver dag skyldes at _du_ tenkte "det skal jeg jammen gjøre"?

 

Homofili er noe du er født med, det er ikke et valg, det er ikke noe du kan lære deg å ikke være lenger.

Homofili skjer i naturen (les. dyr uten muligheten til å tenke over sine valg) også, så det at samfunnet/miljø endrer heterofile om til homofile er også direkte feil.

Lenke til kommentar

Det går ikke kompis, ingen er født med noe som helst. Er noen født som rassist? Som kristen? eller som mørkredd? Nei, vanskelig det ja. Alt kommer med tidene og det er noe hvert menneske finner ut av selv. Homofile er ikke født homofil men har senere funnet ut at jenter ikke er noe å bli tiltrukket av, skjønner? En kristen person tror på gud etter å ha forstått og fått et syn på livet? han/henne er ikke automatisk født troende. Du blir ikke født mørkredd, det er noe som har fått deg redd med tidene fordi du opplevde mørket og hadde en skummel og ekkel følelse av det når du først fikk se det.

Enkelt og greit :wee:

Lenke til kommentar

No offence, men jeg skjønner ikke hvorfor folk går rundt og tenker på om noen er født homofil eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt tenker på slike ting, kan vi ikke alle bare respektere og akseptere hverandre? Jeg går ikke rundt og grubler om hvorfor noen er homofil osv., jeg tenker egentlig ikke over det i det hele tatt.

 

Og hvis du sliter med angst og depresjon, så kan det være noe mer. Det kan for eksempel være noe i hjernen, noe psykotisk, eller noe annet. Hvis du sliter med det kan du ta kontakt med fastlege som igjen kan gi deg time hos psykolog :-)

 

No offence.... men å tenke på slikt er vel bare naturlig. Klassisk bevis på at man kan være åpen og forståelsesfull om noen ting men veldig trangsynt om andre.

Lenke til kommentar

Det går ikke kompis, ingen er født med noe som helst. Er noen født som rassist? Som kristen? eller som mørkredd? Nei, vanskelig det ja. Alt kommer med tidene og det er noe hvert menneske finner ut av selv. Homofile er ikke født homofil men har senere funnet ut at jenter ikke er noe å bli tiltrukket av, skjønner? En kristen person tror på gud etter å ha forstått og fått et syn på livet? han/henne er ikke automatisk født troende. Du blir ikke født mørkredd, det er noe som har fått deg redd med tidene fordi du opplevde mørket og hadde en skummel og ekkel følelse av det når du først fikk se det.

Enkelt og greit :wee:

 

Disse sammenligningene dine står vel til "intelligensen"...

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går ikke kompis, ingen er født med noe som helst. Er noen født som rassist? Som kristen? eller som mørkredd? Nei, vanskelig det ja. Alt kommer med tidene og det er noe hvert menneske finner ut av selv. Homofile er ikke født homofil men har senere funnet ut at jenter ikke er noe å bli tiltrukket av, skjønner? En kristen person tror på gud etter å ha forstått og fått et syn på livet? han/henne er ikke automatisk født troende. Du blir ikke født mørkredd, det er noe som har fått deg redd med tidene fordi du opplevde mørket og hadde en skummel og ekkel følelse av det når du først fikk se det.

Enkelt og greit :wee:

 

Du sammenligner helt forskjellige konsepter. Rasisme er en reaksjon på en følelse, f.eks. hat og/eller frykt, religion er noe man tror på, og frykt for mørket er en fobi. De to første er lærte konsepter, alle kan bli opplært til å frykte mørkhudede eller å tro på en gud, og de kan bli overbevist til å ikke frykte mørkhudede eller å ikke tro. Det finnes ingen faktisk seksuell tiltrekking her som kan sammenlignes med homofili, hele argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Måten du beskriver kristne på også, at de har begynt å tro etter å ha "forstått", sier vel litt om hva du egentlig prøver å argumentere for her, men den diskusjonen er jeg lite interessert i å ta. Du får tro hva du vil, som sagt, religion er noe man er lært opp til...

 

Det siste du sier viser jo virkelig at du ikke vet hva du prater om, fordi jo, vi blir født mørkeredde. Den delen av stamtreet som ikke gjorde det, som bare dasset ut i mørket til alle farene som lurte, de lever ikke lengre. Frykt for mørket har hatt en biologisk funksjon som har hjulpet oss å overleve som art. I dagens samfunn venner de fleste den fort av seg, men vi blir fremdeles født med en sunn skepsis for mørket.

 

Kort sagt: Homofili er i stor grad medfødt, og også helt naturlig. Enkelt og greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har en kompis som ble sjalu når jeg fikk nattkjole og ikke han til jul når han var 5 år. Han ville bare gå i kjole når han var hjemme, ville bare være jente når vi lekte og han ville helst leke med dukker og jenteleker.
Ante jo ikke hva homofili var for noe. Når han var 17 kom han ut av skapet, uten at det egentlig noen gang hadde vært noen tvil.

Så ja, man er født homofil.
Men jeg tror noen lever i en slags fornektelse, eller bruker tid på å innse det selv.
Nå skal det også nevnes at ikke alle homofile er helt Jan Thomas.

 

Homsene jeg kjenner avskyr Jan Thomas fordi de mener han setter andre homofile i dårlig lys og gjør at de blir stemplet.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Som lesbisk vil jeg si at man er født som homofil. Jeg har ikke valgt legningen selv. Den har også alltid vært der. Har alltid følt meg tiltrukket til kvinner. Har alltid visst dette. Lenge før jeg visste hva homofili og forelskelse var.

 

Har hørt mange historier om folk som har levd i fornektelse forde de ikke ville være homofile.

Jeg har også hørt om foreldre som har visst legningen til et barn i tidlig alder. Er noen som mener det finnes et homogen.

 

Homofili er medfødt, Akkurat som heterofili, og det at øynene mine er blå :)

Endret av -Twix-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Homofili er medfødt, Akkurat som heterofili, og det at øynene mine er blå :)

Ikke ta dette på feil måte, men jeg leste for lenge siden at forskere har undersøkt hjernen på heterofile og homofile. Samtige av de homofile hadde en liten endring i hjernen ikke en eneste av de heterofile hadde. Nå sier jeg slettes ikke at det er bevis på at man er født homofil eller lesbisk, og jeg sier slettes ikke at det er noe galt et sted. Men det er jo en interessant tanke, om det stemmer.

 

Det igjen kan være en av grunnene til hvorfor mange lesbiske oppfører seg og kler seg mer macho enn heterofile kvinner, og hvorfor mange homofile menn kan være ganske feminine. Om det er en liten endring i hjernen kan hormonene og alt det der rett og slett være litt ute av balanse. Men igjen, det er bare en teori, og uansett er det jo ingenting galt med det ene eller andre. Jeg sier bare det hadde vært svært interessant å gjøre en mye dypere undersøkelse på akkurat dette. :)

 

Og om det faktisk stemmer blir jo spørsmålet om homofili eller heterofili kan "kureres". Om en liten bit av hjernen ikke stemmer, hva skjer om den rettes opp? Det er bare rent teoretisk, selvfølgelig. Men tenk på Kina, for eksempel. På grunn av ett-barns politikken er det ekstremt mange enslige menn der nå, og veldig få enslige damer. Så hva hadde skjedd om de fleste enslige mennene kunne velge å bli homofile? :)

Lenke til kommentar

 

Homofili er medfødt, Akkurat som heterofili, og det at øynene mine er blå :)

Ikke ta dette på feil måte, men jeg leste for lenge siden at forskere har undersøkt hjernen på heterofile og homofile. Samtige av de homofile hadde en liten endring i hjernen ikke en eneste av de heterofile hadde. Nå sier jeg slettes ikke at det er bevis på at man er født homofil eller lesbisk, og jeg sier slettes ikke at det er noe galt et sted. Men det er jo en interessant tanke, om det stemmer.

 

Det igjen kan være en av grunnene til hvorfor mange lesbiske oppfører seg og kler seg mer macho enn heterofile kvinner, og hvorfor mange homofile menn kan være ganske feminine. Om det er en liten endring i hjernen kan hormonene og alt det der rett og slett være litt ute av balanse. Men igjen, det er bare en teori, og uansett er det jo ingenting galt med det ene eller andre. Jeg sier bare det hadde vært svært interessant å gjøre en mye dypere undersøkelse på akkurat dette. :)

 

Og om det faktisk stemmer blir jo spørsmålet om homofili eller heterofili kan "kureres". Om en liten bit av hjernen ikke stemmer, hva skjer om den rettes opp? Det er bare rent teoretisk, selvfølgelig. Men tenk på Kina, for eksempel. På grunn av ett-barns politikken er det ekstremt mange enslige menn der nå, og veldig få enslige damer. Så hva hadde skjedd om de fleste enslige mennene kunne velge å bli homofile? :)

 

 

Spørsmålet jeg vil stille om det ikke er naturen selv som gjør dette for å begrense antall individer slik at man ikke overgår den spesifikke bærekraften for en spesiell art i ett område.

Lenke til kommentar

Dette er listen over dyrearter som i en eller annen form viser homofil legning:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_animals_displaying_homosexual_behavior#Mammals

 

Jeg har ikke noe tro på at legning er noe man velger, man blir født slik. Som youtube videoen over poengterer kan jeg aldri huske at jeg valgte å være hetereo. Jeg ble født hetero. Når observasjoner viser at mange dyrearter rundt oss demonstrerer homofili i en eller annen form så tror jeg heller ikke det er noe som velges fritt, de blir født slik. Hvorfor skal vi mennesker være så anderledes? Fordi vi har flere "hellige bøker" skrevet av eksentriske gamle gretne gubber som gjemmer seg bak en bløff det er umulig å motbevise? Tullball !

 

Jeg har aldri tidligere aktivt støttet homofile, har alltid vært rimelig nøytral og tenkt at dette går seg til over tid. Dette helt til jeg så Stephen Fry sin "Out there" dokumentar - handler kort og godt om hvordan homofile blir behandlet rundt omkring i verden. Det å se Stephen Fry sin intellektuelle kapasitet gå løs på endel rare mennesker fanget i middelalderen er verdt en titt, tror episode en og to ligger ute på youtube.

Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg vil stille om det ikke er naturen selv som gjør dette for å begrense antall individer slik at man ikke overgår den spesifikke bærekraften for en spesiell art i ett område.

Da gjør nok naturel dessverre en elendig jobb. Det er alt for mange mennesker på jorden som det er, og vi blir bare flere og flere i et bekymringsverdig tempo.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet jeg vil stille om det ikke er naturen selv som gjør dette for å begrense antall individer slik at man ikke overgår den spesifikke bærekraften for en spesiell art i ett område.

Da gjør nok naturel dessverre en elendig jobb. Det er alt for mange mennesker på jorden som det er, og vi blir bare flere og flere i et bekymringsverdig tempo.

 

 

Er du seriøs, skylder du overbefolkning på naturen?

Lenke til kommentar

 

 

Homofili er medfødt, Akkurat som heterofili, og det at øynene mine er blå :)

Ikke ta dette på feil måte, men jeg leste for lenge siden at forskere har undersøkt hjernen på heterofile og homofile. Samtige av de homofile hadde en liten endring i hjernen ikke en eneste av de heterofile hadde. Nå sier jeg slettes ikke at det er bevis på at man er født homofil eller lesbisk, og jeg sier slettes ikke at det er noe galt et sted. Men det er jo en interessant tanke, om det stemmer.

 

Det igjen kan være en av grunnene til hvorfor mange lesbiske oppfører seg og kler seg mer macho enn heterofile kvinner, og hvorfor mange homofile menn kan være ganske feminine. Om det er en liten endring i hjernen kan hormonene og alt det der rett og slett være litt ute av balanse. Men igjen, det er bare en teori, og uansett er det jo ingenting galt med det ene eller andre. Jeg sier bare det hadde vært svært interessant å gjøre en mye dypere undersøkelse på akkurat dette. :)

 

Og om det faktisk stemmer blir jo spørsmålet om homofili eller heterofili kan "kureres". Om en liten bit av hjernen ikke stemmer, hva skjer om den rettes opp? Det er bare rent teoretisk, selvfølgelig. Men tenk på Kina, for eksempel. På grunn av ett-barns politikken er det ekstremt mange enslige menn der nå, og veldig få enslige damer. Så hva hadde skjedd om de fleste enslige mennene kunne velge å bli homofile? :)

 

 

Spørsmålet jeg vil stille om det ikke er naturen selv som gjør dette for å begrense antall individer slik at man ikke overgår den spesifikke bærekraften for en spesiell art i ett område.

 

Det har jeg også tenkt på.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest, lært og sett sier meg at det er medfødt. Fornuften sier meg at det egentlig ikke spiller noen rolle.

 

Nå har mennesket selvsagt evnen til å eksperimentere, også seksuelt. Jeg har kjent mennesker som faktisk valgte å være homofile av ulike årsaker, felles for dem alle var at det gikk over ganske raskt, og de endte opp i heterofile forhold når de ble voksne.

 

Og så har jeg som så mange kjent folk som omgivelsene skjønte var homofile før de var gamle nok til å innse det selv. Noen av disse levde i heterofile forhold en stund (før de "kom ut"), men det gikk over det også når de erkjente sin legning.

 

Så er det noen få som aldri erkjenner denne legningen. Og det er noen som har helt greie andeler av begge legninger og regner seg som bifile. Dette er antagelig ikke et gen som enten er av eller på.

 

Men til syvende og sist, når jeg møter mennesker som sier de er homofile, så tar jeg det til etterretning, jeg spør ikke når de ble det. Det er ikke noe galt i å være homofil, og dermed er det heller ikke så viktig å vite hvorfor de er det.

 

Ideer som tro og rasisme kan man spore til oppdragelse og innflytelse. Du finner bare unntaksvis unge troende fra ateistiske familier, og sjelden rasister i liberale ditto. Ofte er man da miljøpåvirket gjennom utenforstående miljøer. Men homofile flest har heterofile søsken og kamerater gjennom barn- og ungdommen, også etter at legningen viser seg. De oppdager sin legning først, og søker det homofile miljøet etterpå, ikke omvendt. (Som nevnt over, de som gjør omvendt og eksperimenterer finner etterhvert ut at det ikke er hva de egentlig er.)

 

Homofili skader ingen, heller ikke den homofile, skjønt man kan selvsagt bli offer for fordommer og hets.

 

Angst og depresjon på den annen side, er funksjonshemmende i seg selv for den som lider av det, og det er derfor nyttig å vite hva det skyldes og bøte på det som best mulig. Derfor går folk som har det - meg inklusive - til psykolog og på piller for å få et anstendig liv.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...