Gå til innhold

Kjøp av første ordentlige kamera


Anbefalte innlegg

Hei jeg har stort sett brukt mobilen til å ta bilder, men tiden er inne for å skaffe et kamera som kan gi bedre bilder. For noen år siden kjøpte jeg et kompaktkamera (Casio Exilim ex-h15) som jeg brukte på en ferie. Jeg syntes at bildene ble så dårlig at jeg foretrakk å gå tilbake til mobilen. Spesielt så blødde hvitfarger langt over i andre pixler.

Jeg tror jeg burde gå for et kamera som er lett og bruke og har en del automatiske funksjoner. Jeg tenkte et systemkamera uten speil som et kompromiss mellom bildekvalitet og størrelse/vekt. Tenker pris rundt 5-6000, hvis det er nok til å få noe bra.

 

Noen tips til modeller, og eventuelt hva jeg bør se etter?

Hvis dere har forslag om bestemte modeller så link gjerne til noen tester/oppsummering/gruppetester.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har tenkt å kjøpe flere objektiver og bruke dem aktivt så kjøp et Sony RX100. Når du viser bildet på en skjerm i HD oppløsning så kan du generelt ikke skille bildene fra et fullformats speilrefleks til over 20 000 kr. Hvis du tar kraftige utsnitt spesielt i bilder tatt i eksremt dårlig lys så vil speilrefleksen vinne greit.

 

Det er andre grunner til å velge et systemkamera også men for feriebruk og generell fotografering som du gir uttykk for så er bildekvaliteten garantert god nok med RX100.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv et Sony RX100 M2 som jeg er strålende fornøyd med (men selv med små hender så bør du også kjøpe AG-R1 grip).

Det var full krise i starten hver gang jeg byttet mellom Nikon D700 og RX100, var som å holde i et såpestykke. Det tok en stund å bli vant til det men nå går det fint, men har man svære hender og tørr hud så går det nesten garantert i gulvet i løpet av første uka.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg var litt skeptisk til kompaktkamera etter det forrige bomkjøpet som jeg skrev om, men det var kanskje for billig kamera.

Dette kameraet her gir veldig bra bilder (Fujifilim x100s), men det er litt dyrt... men fristende

http://www.akam.no/artikler/test-fujifilm-finepix-x100s/133436

 

Jeg ser at Sony RX100 har fått bra kritikk, bildekvaliteten er fin, men det kunne vært bedre. Er det noen mellomting mellom disse modellene som jeg burde sjekke ut?

Er det stor forskjell mellom RX100 og M2 modellen?

Lenke til kommentar

Ikke la ordet kompaktkamera skremme deg. Det betyr ikke at det er kompakt eller dårlig, det er bare en samlebetegnelse på kameraer som man ikke kan skifte objektiv på. Noen av de, som Sony RX100 er faktisk veldig bra selv om det finnes andre kompaktkameraer som er dårlige.

 

Optikken har mye å si for kvaliteten og det er gjerne sånn at hvert objektiv er optimalisert til forskjellige ting. Noen skal ha mye zoom for en billig penge og porioriterer dermed ned en hel del andre ting. Andre prioriterer stor blenderåpning eller makro på bekostning av zoom. osv. Velger du et systemkamera kan du med tiden kjøpe objektiver for ulike formål og få knallgod kvalitet på akkurat det. Kamera med fastmontert objektiv, kompaktkamera, har som regel allrounder-optikk på bekostning av andre ting. Kamera med utskiftbar optikk, systemkameraer (speilløs eller speilrefleks), har mulighet for å bytte mellom ulik god optikk alt etter formål. Personlig har jeg begge deler. Et systemkamera som jeg bruker for planlagt fotografering med høye kvalitetskrav og et telefonkamera jeg bruker for uventede situasjoner uten å stille særlig krav til kvaliteter eller fleksibilitet.

 

Videre synes jeg søker er veldig viktig for å holde kameraet stødig og riktig. Da får man trepunkts støtte (albuer + ansikt) Har man bare skjerm og ikke søker så må man holde det et stykke fra ansiktet og albuene fra kroppen og da vingler det mye mer.

Lenke til kommentar

Man kan også legge til at de beste entusiastkompaktkameraene har sensor som er på linje med systemkamera både på kvalitet og størrelse, objektivet som er festet på er også av beste sort.

 

Det man mister med et entusiastkompaktkamera er, skuddtakt, mulighet til og bytte objektiver og det som dette ville føre med seg, litt dårligere på actionfotografering og ikke så mange eksterne justering-kontroller som kan brukes til spesifikke oppgaver.

Det som et entusiastkompaktkamera har som fordel er, mer kompakt og lett å få med seg, bedre prosesseringalgoritmer i JPG, kun et optimalisert objektiv, anonymt og ikke like attraktivt for kriminelle i samme omfang som et systemkamera, omtrent like god bildekvalitet som et systemkamera og rimeligere totalpris.

 

Hvis du ikke har til hensikt å lære deg og bruke fordelene med et systemkamera samt kjøpe flere objektiver, bruke RAW formatet "råfiler" og avansert redigering, er det ingen stor fordel med og kjøpe et systemkamera det er i grunn heller en ulempe.

 

Men føler du for at interessen er tilstede og du ønsker og legge litt jobb i dette samt bruke litt penger på utstyr/objektiver vil et systemkamera gi deg flere avanserte muligheter, men bruker man bare autofunksjonene har det ingen hensikt og bruke penger på et systemkamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke la ordet kompaktkamera skremme deg. Det betyr ikke at det er kompakt eller dårlig, det er bare en samlebetegnelse på kameraer som man ikke kan skifte objektiv på. Noen av de, som Sony RX100 er faktisk veldig bra selv om det finnes andre kompaktkameraer som er dårlige.

 

Optikken har mye å si for kvaliteten og det er gjerne sånn at hvert objektiv er optimalisert til forskjellige ting. Noen skal ha mye zoom for en billig penge og porioriterer dermed ned en hel del andre ting. Andre prioriterer stor blenderåpning eller makro på bekostning av zoom. osv. Velger du et systemkamera kan du med tiden kjøpe objektiver for ulike formål og få knallgod kvalitet på akkurat det. Kamera med fastmontert objektiv, kompaktkamera, har som regel allrounder-optikk på bekostning av andre ting. Kamera med utskiftbar optikk, systemkameraer (speilløs eller speilrefleks), har mulighet for å bytte mellom ulik god optikk alt etter formål. Personlig har jeg begge deler. Et systemkamera som jeg bruker for planlagt fotografering med høye kvalitetskrav og et telefonkamera jeg bruker for uventede situasjoner uten å stille særlig krav til kvaliteter eller fleksibilitet.

 

Videre synes jeg søker er veldig viktig for å holde kameraet stødig og riktig. Da får man trepunkts støtte (albuer + ansikt) Har man bare skjerm og ikke søker så må man holde det et stykke fra ansiktet og albuene fra kroppen og da vingler det mye mer.

 

Jeg er sjeldent på gaupesafari, så hvis jeg skal sette opp liste med hva som er viktig og mindre viktig så blir ekstrem zoom og video nedprioritert. Å kunne ta bedre bilder med mindre lys, som på kvelden og innendørs er svært ønskelig. Jeg bør nok ha et kamera med gode automatiske funksjoner, men det er greit å ha manuelle innstillinger i tillegg, så kanskje jeg lærer etterhvert.

 

 

 

Ricoh gr.

 

 

Jeg tror vi har samme prosessorvifte. Knallbra kjøling!

Funfact: jeg så på finn.no i går at Ricoh GR blir solgt dyrere der enn nypris i butikk.

Det hadde ikke gått i hifi-verdenen, der går ting 30-40% ned i pris når det selges privat...

Edit: Jeg så ikke at det var med ekstra utstyr til det kameraet.

 

Liste over kandidater:

Sony RX100

Ricoh GR

Fjuifilm Finepix X100S

Endret av Kartoffel_mannen
Lenke til kommentar

Kriteriene dine;

- ekstrem zoom ikke viktig

- video ikke viktig

- mulighet for bilder om kvelden og inne i lite lys

 

Hvis du kan leve med fast brennvidde uten mulighet for skifte av optikk ville jeg ha gått for X100s

Hvis du ønsker mulighet for moderat zoom ville jeg ha prøvd en brukt fuji XE-1 med zoom 18-55.

Det er kamera med meget god bildekvalitet, også på jpeg-filer rett ut av kamera samtidig som zoomen har lysstyrke 2,8-4, stabilisator og er meget god optisk.

Lenke til kommentar

Det finnes mye bra å velge i. Jeg synes modeller uten zoom som Ricoh GR og Guji X100s i utgangspunktet er for spesielt interesserte. Å kunne zoome i hvert fall fra litt vidvinkel til litt tele er for de fleste en stor fordel. Det kan Sony RX100, som også finnes i en litt bedre og litt større Mk II-versjon.

 

Gitt kriteriene dine ville RX100 vært min anbefaling. Meget bra allround kamera, men lysstyrken er ikke så bra på tele så vidvinkel fungerer best i lite lys.

 

Et annet alternativ er Canon G1 X Mark II som nettopp lansert, ikke i butikkene ennå, og over budsjett, men ser ut til å bli et interessant alternativ til Sony RX100. Priser pleier å synke litt etter at de ivrigste har fått handlet, men prisen blir neppe nede i 6K på en stund.

https://prisguiden.no/produkt/canon-powershot-g1-x-mark-ii-202794

 

Forøvrig har alle kameraer på markedet bra auto, og de fleste litt avanserte modeller gir også mulighet for mer manuell kontroll.

 

Når det gjelder systemkameraer finnes det masse å velge i, og de er hele tiden tilbud på utgående modeller så det er mulig å gjøre bra kjøp langt under din maksgrense. Forskjeller fra generasjon til generasjon er relativt små så jeg ser ingne stor ulempe ved å kjøpe forrige generasjon, men vær litt obs på at det av og til også selges ennå eldre modeller nytt og billig og de er det greit å styre unna.

 

En liten ulempe med systemkameraer er at standardzoomen som gjerne følger med har dårlig lysstyrke ikke er ideell i dårlgi lys. Fordelen er at du faktisk kan sette på et mer lyssterkt objektiv. Anbefaler uansett en tur til en større fotobutikk som har en del utstilt slik at du kan få intrykk av hvor store og tunge ulike modeller er.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt om Ricoh GR vs Fuji X100s og det ser ut som om GR er bedre for de med mer erfaring og helst for de som holder seg til raw format og mer post prosessering?

http://www.dpreview.com/forums/post/52393969

 

Når det kommer til Sony, så tror jeg de kronene i mellom RX100 og RX100 II er verdt det utifra det jeg har lest i tester. Jeg er enig med at jeg bør dra i en butikk og sjekke ut kameraene for å kjenne på størrelse, vekt og litt mer, men jeg tror det er lurt å ha noen kandidater på forhånd.

Vet ikke om jeg kommer til å vente på G1 X anmeldelser og brukererfaringer (+firmware oppdateringer for å fikse feil) når det ikke har kommet ut ennå. Jeg ser at G1X ikke har innebygd søker, betyr det at man ikke kan se motivet på skjermen når man tar bildet? Når det kommer til budsjett så er det tøyelig, men X100s er borte i smertegrensa (men det ser sexy ut i tillegg til bra kritikk)...

 

Fuji XE-1 virker bra, men jeg er litt usikker på hvor mange linser man kan komme unna med? Jeg er litt redd for å brenne meg på å overvurdere ekspertisen og interessen min.

Jeg hadde med det drittkameraet(!) mitt på Hellas ferien, selv om det er 10x zoom så tror jeg at jeg kun brukte zoom èn gang da jeg tok bilde opp mot Akropolis. Det er oftere at jeg ikke kommer langt nok unna bygninger større bygninger (feks i Firenze) og da hadde det vært ok med vidvinkel?

 

Kandidater?

Sony RX100 mk II

Fuji X100s

(Ricoh GR, kanskje)

Lenke til kommentar

Jeg er sjeldent på gaupesafari, så hvis jeg skal sette opp liste med hva som er viktig og mindre viktig så blir ekstrem zoom og video nedprioritert. Å kunne ta bedre bilder med mindre lys, som på kvelden og innendørs er svært ønskelig. Jeg bør nok ha et kamera med gode automatiske funksjoner, men det er greit å ha manuelle innstillinger i tillegg, så kanskje jeg lærer etterhvert.

Hvis der er innendørsbilder i dårlig lys du tenker på så kan blits løse problemet, men det er ofte det ikke blir så pent fordi innebygde blitser blir for direkte. En ekstern blits som kan rettes opp i taket og da blir det mye mykere og penere lys. Bruker man gult/gull fargefilter på blitsen så får man en varm hvitfarge som er vanlig for innelys. Det finnes også speilforsatser til noen kamera som vinkler lyset fra den innebygde blitsen oppover. Lyssettingen blir kanskje ikke 100% autentisk med hverken innebygget eller ekstern blits, men det er ofte et mye bedre kompromiss enn å bruke høy ISO, selv med kamera og objektiv for en liten formue.

Hvis det er snakk om natt/kveldsfoto på lang avstand så hjelper ikke blits. Da er det størrelsen på bildebrikken (lavt tall på crop-faktor) og blenderen (lavt tall) som er viktigst.

 

Lenke til kommentar

Mine meninger om kandidatene så langt:

 

Sony RX100 og Sony RX100II: Gode kameraer, mulighet for ekstern søker og ekstern blits, men dessverre ikke begge deler samtidig. Det minste kameraet av de fire, men også minst sensor. Stor blender på vidvinkel er bra. Ikke utskiftbar optikk.

 

Fuji X100s og XE-1: Gode kameraer, intern søker og mulighet for ekstern blits. Størst sensor av kandidatene. XE-1 leveres med vanlig 3x zoom som ikke er spesielt lyssterk, men med utskiftbar optikk har du muligheten til å gjøre noe med det. X100s leveres med 23mm f/2 som er lyssterk, men uten zoom.

 

Canon G1X: Godt kamera. Gode kameraer, mulighet for ekstern søker og ekstern blits, men dessverre ikke begge deler samtidig. Minner mye om Sony sine RX100/RX100II i størrelse og egenskaper. Ikke utskiftbar optikk her heller, men gode spesifikasjoner på det fastbygde objektivet.

 

Har du vurdert Nikon 1 V1, Canon 100D, Samsung NX20, og Olympus E-M5 ? Alle disse er systemkamera med mulighet for lyssterk optikk. Alle har innebygget søker og har mulighet for ekstern blits samtidig. Alle er også forholdsvis små til å være systemkamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lumix GM1 kan være verdt å ta en titt på, går i lomma, meget bra kitobjektiv, bildestabilistator i objektivet og fått mange bra tester.

 

Såpass lite at ett par kompromisser er verdt å nevne, ingen blitssko, bør ha ett ekstra batteri i bakhånd, ingen mulighet for ekstern søker.

 

Brukermessig overraskende bra til å være såpass lite med få fysiske knapper men touchskjermen og menyene er logiske.

 

http://camerasize.com/compare/#491,181

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var jeg på Japan Photo og så på noen av kameraene (Fuji X100s og E1-X, Olympus OM-D E-M5 og E-M10, Sony NEX-7 og Panasonic Lumix GX7).

Det er ikke et lett valg mellom kompakt og speilløst system. I sikkert 90% av tilfellene så får jeg sikkert det jeg trenger med X100s, men så er det en sjelden gang det hadde vært kjekt med vidvinkel eller zoom. Litt rart det kameraet ikke går noe ned i pris.

Av systemkameraene så likte jeg egentlig E-M10 og E-M5 mest i forhold til utforming og utseende. Han i butikken hadde ikke hørt om E-M10 selv om den stod utstilt der, så jeg fikk ikke noe drahjelp i forhold til valget mellom de to modellene. Ex-1 var visstnok et treigt kamera? GX-7 blir for dyrt om man tenker på objektiv i tillegg. Jeg ble litt overrasket over hvor dyre objektivene er.

Hvor mange/hvilke objektiver bør man ha til E-M10/E-M5 og hva blir totalpris? Jeg regner med at man i såfall bør ha vidvinkel og så enten en linse med 1- et par x zoom, eventuelt et objektiv som ikke har zoom. Altså 2-3? Høres dyrt ut.

Lenke til kommentar

Altså 2-3? Høres dyrt ut.

Hva du må ha er kamerahus og en linse. Kjøper du E-M10 med 14-42 standardzoom og minnekort har du alt du trenger. De fleste (i følge statistikkene) som kjøper systemkamer kjøper aldri ekstra linse, men du har mulighet hvis du trenger det. Start med noe enkelt, dvs hus+en linse hvis du ender med systemkamera. Kjøp flere linser hvis du finenr ut at du trenger det. Unntaket er hvis du har et spesifikt behov som du vet om.

 

E-M10 er en nyere, men litt forenklet versjon av E-M5, litt mindre og billigere, litt oppdatert bildeprosessor, litt mindre batteri og blitsen innebygd. E-M10 har ikke værtetting og ikke mulighet for batteri/vertikalgrep.

 

Edit: E-M10 har også litt enklere stabilisator

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvor mange/hvilke objektiver bør man ha til E-M10/E-M5 og hva blir totalpris?

Fra dine innlegg ser det ut som du kan klare deg fint med en allrounder a la Olympus 12-50mm som kan kjøpes i kit med E-M5. Obs, legg merke til Japanphoto sin kampanjepris for øyeblikket:

 

E-M5 kun kamera: ca 7000 kr

E-M5 med 14-42mm: ca 6000 kr

E-M5 med 12-50mm: ca 7500 kr

 

Prisguiden

 

14mm er litt vidt og 12mm er ennå videre. Din tidligere Casio Exilim ex-h15 hadde en vidvinkel som tilsvarer 12mm på Micro four thirds. Blir det for trang brennvidde finnes det et par rimelige veldig vide objektiver du kan kjøpe i tillegg: Olympus 9mm f/8 med autofokus og Samyang 7,5mm f/3,5 manuellfokus. Begge er av fisheye-typen så det er ikke optimalt for bygninger, men kurvaturen man får i bildene kan korrigeres godt i etterbehandling av bildene. På så vide vinkler blir omtrent alt i fokus så manuellfokus er ikke noen stor ulempe her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...